När alla starar var borta och det blev tyst hörde jag plötsligt svaga pip från en göktyteholk som jag trodde var obebodd. Kikade in och fick se 4 pyttesmå starungar! Senare såg jag en förälder som matade. De var vid den holken i början av säsongen men sen såg jag inget mer. Äggen/ungarna blev kanske uppätna och stararna fick börja om.

De trodde att jag var deras mamma. Tyvärr hade jag ingen mat till dem.

Lite rörelseoskärpa, det är jobbigt att hålla huvudet uppe!
CITAT (MimmiH @ 02-06-2009, 09:27)

Jag har en holk där starar häckar, men jag hittade ett ägg utanför holken och nu hör jag bara en unge. Funderar på om det kan vara en gökunge?
Knappast. Det finns många anledningar till att starungar dör. Ekorren är en stor risk t.ex. Stare som värdart för gök har jag aldrig hört talas om och hittar inget om det heller, därmed inte sagt att det är helt uteslutet, läste just om ett fall där talgoxe var värdart!
Du skulle kunna titta i holken och ta bort eventuella döda ungar eller söndriga ägg och lägga lite torr halm eller sågspån eller liknande under om där är geggigt. Chansen att överleva minskar för den kvarvarande ungen om den måste ligga i en ruttnande sörja.