| |
|
  |
DAGENS NATURBILD 2009, Nytt år, Ny tråd. Lägg upp bilder |
|
|
|
|
27-07-2009, 19:44
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Meriona @ 27-07-2009, 20:42)  Nää det där går jag bet på, nån halvruttnad växt eller?  Den kändes inte alls rutten, och den har klart svampigt material, så jag tror det är en svamp
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
27-07-2009, 19:54
|
Gäster

|
Lurigt...  Du kan ju gå med på studiefrämjandets träffar i Uddevalla nu i höst, de är gratis! Mycket svamp ska vi väl lära oss hoppas jag....
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
27-07-2009, 20:02
|
Gäster

|
Meriona, här har du fel på samma sätt som de som satte namn på denna typ av växter.  Ordet saprofyt betyder "rutten växt", men det är de inte alls. Inte är de svampar heller. Saprofyter är i stället blommande växter som inte har klorofyll och alltså ingen fotosyntes. De lever på dött växtmaterial, inte som parasiter. Den här heter tallört (Monotropa hypopitys). Jätteobjektivet? Det jag har nu är mindre och lättare än motsvarigheten jag hade på min analoga kamera och inga större problem att ha med sig tycker jag. Har man kameran skjutklar kan man få en hel del roliga bilder på mornarna så här års. Särskilt om man cyklar samma väg varje dag och lär sig var djuren brukar hålla till. Visst är det bocken som står bakom och glor.  Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 27-07-2009, 20:06
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2009, 20:09
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-07-2009, 21:02)  Meriona, här har du fel på samma sätt som de som satte namn på denna typ av växter.  Ordet saprofyt betyder "rutten växt", men det är de inte alls. Inte är de svampar heller. Saprofyter är i stället blommande växter som inte har klorofyll och alltså ingen fotosyntes. De lever på dött växtmaterial, inte som parasiter. Den här heter tallört (Monotropa hypopitys). Det var det ju, tackar för klargörandet
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2009, 20:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
[quote name='Lars-Olof Arvids' date='27-07-2009, 21:02' post='1062345'] Meriona, här har du fel på samma sätt som de som satte namn på denna typ av växter.  Ordet saprofyt betyder "rutten växt", men det är de inte alls. Inte är de svampar heller. Saprofyter är i stället blommande växter som inte har klorofyll och alltså ingen fotosyntes. De lever på dött växtmaterial, inte som parasiter. Den här heter tallört (Monotropa hypopitys). För några år sedan letade jag just efter något liknande information, har nu suttit o letat efter det mailet men har tydligen tappat bort det. Den här sortens växt brukar, om inte måste, leva tillsammans med en annan växt och jag har för mig att det är en orkidé, men jag är alltså inte säker. Men det är alltså inte frågan om en parasitväxt utan en klorofylllös växt som är beroende på andra, speciella växter. Jisses så svamlig jag låter. Önskar jag kunde förklara lite bättre just nu.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
27-07-2009, 20:14
|
Gäster

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-07-2009, 21:02)  Meriona, här har du fel på samma sätt som de som satte namn på denna typ av växter.  Ordet saprofyt betyder "rutten växt", men det är de inte alls. Inte är de svampar heller. Saprofyter är i stället blommande växter som inte har klorofyll och alltså ingen fotosyntes. De lever på dött växtmaterial, inte som parasiter. Den här heter tallört (Monotropa hypopitys). Jätteobjektivet? Det jag har nu är mindre och lättare än motsvarigheten jag hade på min analoga kamera och inga större problem att ha med sig tycker jag. Har man kameran skjutklar kan man få en hel del roliga bilder på mornarna så här års. Särskilt om man cyklar samma väg varje dag och lär sig var djuren brukar hålla till. Visst är det bocken som står bakom och glor.  Olle Jag tror att dina grannar är väldigt glada att det är djuren du fotar och inte dem...  Och vi med kanske....  Jag tog några jättefina naturbilder igår på Wilmer och hennes häst, men de ska jag nog inte sätta in här...
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2009, 20:29
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
"Svampen" är en Tallört.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
27-07-2009, 20:33
|
Gäster

|
CITAT (CillaM @ 27-07-2009, 21:12)  För några år sedan letade jag just efter något liknande information, har nu suttit o letat efter det mailet men har tydligen tappat bort det. Den här sortens växt brukar, om inte måste, leva tillsammans med en annan växt och jag har för mig att det är en orkidé, men jag är alltså inte säker. Men det är alltså inte frågan om en parasitväxt utan en klorofylllös växt som är beroende på andra, speciella växter. Jisses så svamlig jag låter. Önskar jag kunde förklara lite bättre just nu. Att tallörten måste leva ihop med en orkidé har jag aldrig hört. Jag skulle tro att den lever ihop med en svamp (mykorrhiza) som hjälper den med näringen, för det gör de flesta saprofyter. Däremot finns det orkidéer som lever som saprofyter, nämligen nästrot och skogsfru. Korallroten är ett gränsfall eftersom den har mycket lite klorofyll och inga blad. Det finns även blomväxter utan klorofyll som lever som parasiter, t ex vätterosen som är rotparasit på olika lövträd (främst hassel) och snyltrotarna som är ett släkte sällsynta växter där varje art parasiterar på rötterna på sin speciella värdväxt. Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2009, 20:44
|

Medlem

|
Jag tror tallörten klarar sig själv utan svamppartner, hittar iaf ingen uppgift om att den skulle ha nån sån. Den är väl inte direkt vanlig man jag ser den då och då på mina skogspromenader. Den trivs bäst i barrskog.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2009, 20:44
|

Medlem

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-07-2009, 21:33)  Att tallörten måste leva ihop med en orkidé har jag aldrig hört. Jag skulle tro att den lever ihop med en svamp (mykorrhiza) som hjälper den med näringen, för det gör de flesta saprofyter. Däremot finns det orkidéer som lever som saprofyter, nämligen nästrot och skogsfru. Korallroten är ett gränsfall eftersom den har mycket lite klorofyll och inga blad. Det finns även blomväxter utan klorofyll som lever som parasiter, t ex vätterosen som är rotparasit på olika lövträd (främst hassel) och snyltrotarna som är ett släkte sällsynta växter där varje art parasiterar på rötterna på sin speciella värdväxt.
Olle Tack Olle men jag menade inte just den här tallörten. Vi hade ett överklagande för några år sedan där en boende hade sett 2 växter, varav en var antingen en saprofyt eller parasitväxt där han också hänvisade till en annan växt som levde i symbios med den förra. Iaf kom det fram till att, om det nu var saprofyt eller en parasitväxt, att denna kunde växa även utan "värdväxten" och att marken var för värdefull för att skövlas. Usch, minnet är inget vidare just nu!
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2009, 07:02
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Myosotis bin har blåa byxor. Mina har röda. Ingen partipolitiskt markering.  Bara ett konstaterande.  
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2009, 08:22
|

Medlem

|
Färgen på bakbenen kommer sig av vilka blommor bina besökt och dessas pollen. Kungsljus har rött pollen. Bina är vanliga honungsbin fö. Fina bilder, skönt att titta på såna nu när regnet piskar på rutorna här.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2009, 08:43
|

Medlem

|
Tack för förklaringen. Försökte skoja.  Trist att det regnar på dig. Här har vi som du såg sol för ovanlighetens skull. Är jätteglad att bina är här. Förra hösten dog alla bisamhällen häromkring. Man vet inte om det var varroakvalstret eller något annat.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2009, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Red Top @ 31-07-2009, 08:02)  Myosotis bin har blåa byxor. Mina har röda. Ingen partipolitiskt markering.  Bara ett konstaterande.  Verkligen ingen partipolitiskt markering här heller!! Nu kommer jag säkert att tänka på det här varje gång jag ser ett bi. Hoppas jag lyckas njuta av scillor och bin nästa år utan att tänka på ett visst parti...
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-07-2009, 20:45
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 31-07-2009, 08:02)  Myosotis bin har blåa byxor. Mina har röda. Ingen partipolitiskt markering.  Bara ett konstaterande.    Oj vilka fina bilder Red Top!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2009, 09:04
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 31-07-2009, 20:44)   Verkligen ingen partipolitiskt markering här heller!! Nu kommer jag säkert att tänka på det här varje gång jag ser ett bi. Hoppas jag lyckas njuta av scillor och bin nästa år utan att tänka på ett visst parti... Förlåt Myosotis  , men vintern är lång och när våren och scillorna kommer, har du förhoppningsvis glöm min dumma kommentar. CITAT (CillaM @ 31-07-2009, 21:45)  Oj vilka fina bilder Red Top! Tack!
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2009, 11:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Tjusiga bi-bilder! Det är roligt att se de olika färgerna på pollensamlande insekter. Synd man gör honungen på nektar och inte pollen, vilka honungsfärger det skulle finnas då! Nu är det blåbärstider  .
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2009, 06:28
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Här är två humlor på en... en... på en... en sån där...  Kommer snart på det... Gökblomster!  Är det väl...?
DSCN0548x.jpg ( 272.96k )
Antal nedladdningar: 27
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2009, 08:03
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 04-08-2009, 07:28)  Här är två humlor på en... en... på en... en sån där...  Kommer snart på det... Gökblomster!  Är det väl...?
DSCN0548x.jpg ( 272.96k )
Antal nedladdningar: 27Jag skulle nog gissa på rödklint. Humlorna ser ut att vara snylthumlehanar, den översta troligen en jordsnylthumla. den undre kanske också. Svårt nog att bestämma dom när man har djuret i handen och kan vända och vrida på det, på bild är det ofta omöjligt. Dom varierar kraftigt och liknar varandra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2009, 08:20
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Rödklint hade jag ingen tanke på, ska genast kolla upp detta.  Ja just det... det är ju en sån...  Väldigt lika är dom, iaf för mej. Har jag aldrig funderat över att det kan vara två olika blommor. Bilder från Virtuella floran: - rödklint  - gökblomster  Ojojoj vad man lär sej mycket!  Men det där med snylthumlor är nog för svårt för att memorera nån längre tid...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|