Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Ja Berith bilden var kanon.........tror att den skulle platsa som sommarbild i tidningen
Jag har varit ute en sväng i dag i det vackra vädret och som bilden visar så min promenad i dag över o runt ett Klapperstensfält vid havet DSCN3105_kopiera.jpg ( 109.07k )
Antal nedladdningar: 26
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Syrsor ser man (och hör) sällan i Sverige. Så vitt jag vet är hussyrsan och mullvadssyrsan våra enda arter och båda lever ganska undanskymt. Den här, liksom Skogstrolls kompis, är en gräshoppa. Sådana känner man igen på de korta antennerna, till skillnad från vårtbitarna som har antenner som är längre än kroppen. När "syrsorna" spelar nu på sensommarkvällarna är det i Sverige gräshoppor eller vårtbitare man hör. Art eller kön på den här vet jag inte.
Aha! Då förstår jag , Sarah Leander kunde inte höra syrsorna spela på något vis oavsett då.... Men det kanske bara är jag som är gammal nog att komma ihåg den där slagdängan...
Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009
Vad sägs om denna larv då, vad kan det tänkas bli av den? Den är omkring 4cm lång och hårig, men saknar hornet som andra nyligen fotograferade larver haft. Antar att det är någon vanlig insekt, dessa larver ser jag relativt ofta.
Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398
CITAT (Huggorm @ 11-08-2009, 22:41)
Vad sägs om denna larv då, vad kan det tänkas bli av den?
Ååh! Årets första! Kul! Denna vackra larv ser man ofta framåt hösten. Det är gräsulvens larv. (Tror det var Gossen Ruda som lärde mig det förra hösten)