| |
|
  |
Frågor om att täcka växter, när tempen går upp o ner |
|
|
|
flaxss
|
05-01-2009, 18:58
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 05-01-2009, 18:36)  Bubbelplasten i nuläget höjer inte temperaturen, snarare håller den kvar den temperatur som redan är där. Sen med frostfritt... Det blir kallt under täckningen, men ingen rimfrost, det är oftast den som ger själva frostskadorna på växter, eftersom den både är kall och våt. finns solen så blir det varmare under bubbelplatsen. jag själv har ju placerat mina växter uppe på en balkong (inbyggd) med betongväggar plus 1-2lager bubbelplats och så 1-4lager grönvinterväv. och det skyddar växterna väldigt bra. nerium har klarat natten utan skador än sålänge(lägst -18,4c). nu förstår jag inte hur du menar med att det bara är oftast rimfrost som skadar växten? när en växt inte tål mer kyla så fryser cellerna sönder inne i växten och den dör. rimsfrost är ju bara en form av frost som dock skadar växten. för jag har haft växter som har dött av kyla utan att det varit rimfrost. plus en del tropiska växter dör när det är under +5c.
Redigerat av flaxss: 05-01-2009, 19:04
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2009, 19:07
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
rimfrost vid -5 kan ställa till mer skada än torr frost vid -12, eftersom den både är våt och kall. Skydd på växterna skyddar mot framför allt den typen av frost, men den håller också värmen uppe.
Bubbelplasten höjer ingen värme, den bevarar bara den som redan finns där. Så bubbelplasten bör man lägga på tidigt, innan det börjar bli för kallt, för att den ska göra nytta.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
05-01-2009, 19:27
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 05-01-2009, 19:07)  rimfrost vid -5 kan ställa till mer skada än torr frost vid -12, eftersom den både är våt och kall. Skydd på växterna skyddar mot framför allt den typen av frost, men den håller också värmen uppe.
Bubbelplasten höjer ingen värme, den bevarar bara den som redan finns där. Så bubbelplasten bör man lägga på tidigt, innan det börjar bli för kallt, för att den ska göra nytta. jo även om det gör mer skada så dör ändå växten om den inte tål mer, även om det är torrt eller fuktigt. för det är ju känt att man ska hålla växterna så torra som möjligt under vintern så tål dom vintern bättre. också är växten utsatt för torka så tål den kyla bättre. men även om det är ''torrfrost'' så dör den ju ändå om den inte klarar mer. nej bubbelplatsen i sig själv kan inte höja värmen. men den stänger in solvärme därav blir det varmare innanför. ett problem med att använda bubbelplats är att den hållerfukt väl och kan bli förvarm om solen lyser på.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
05-01-2009, 19:57
|
Gäster

|
inne i skyddet är tempen just nu -4c -5c
ute är tempen just nu -13c -14c.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2009, 20:08
|
Medlem
Antal inlägg: 240
Medlem nr: 11 874

|
CITAT (flaxss @ 05-01-2009, 18:58)  när en växt inte tål mer kyla så fryser cellerna sönder inne i växten och den dör. rimsfrost är ju bara en form av frost som dock skadar växten. för jag har haft växter som har dött av kyla utan att det varit rimfrost. plus en del tropiska växter dör när det är under +5c. Min passion verkar ha gett upp - den slokar hela den!  Jag tror att det har gått under 5 i vinterförvaringen, kan det bero på det? Är mina citrusar i fara tro?
--------------------
Bor och odlar i Norrköping, zon 2.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
05-01-2009, 20:50
|
Gäster

|
CITAT (flinga100 @ 05-01-2009, 20:08)  Min passion verkar ha gett upp - den slokar hela den!  Jag tror att det har gått under 5 i vinterförvaringen, kan det bero på det? Är mina citrusar i fara tro? är det en vanlig passiflora så tål den under +5c och -5c. är det en annan hel tropisk art så är runt +5c gränsen. har du vattnat den? annars att den hänger är ju att det är för torrt i jorden och för varmt och för torrt i luften. vilka citrus är det? gäller det +5c så överlever alla det av citrus släktet. blir det -5c så är där några av citrusväxterna som dör.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2009, 21:14
|
Medlem

|
Det är nog en passiflora edulis, tror jag. Jag satte frön från frukt i affären för några år sedan. Jag vattnade idag, hoppas den repar sig! Citrusarna är egensådd apelsin och en som ger små apelsinliknande frukter - den vanliga man köper i affär med fullt av frukt på. Vet inte vad den heter.  Oliven borde det väl inte vara någon fara med? Inte pelargonerna heller, hoppas jag. Det går förhoppningsvis inte under nollan om det inte blir väääldigt kallt ute.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
05-01-2009, 21:23
|
Gäster

|
CITAT (flinga100 @ 05-01-2009, 21:14)  Det är nog en passiflora edulis, tror jag. Jag satte frön från frukt i affären för några år sedan. Jag vattnade idag, hoppas den repar sig! Citrusarna är egensådd apelsin och en som ger små apelsinliknande frukter - den vanliga man köper i affär med fullt av frukt på. Vet inte vad den heter.  Oliven borde det väl inte vara någon fara med? Inte pelargonerna heller, hoppas jag. Det går förhoppningsvis inte under nollan om det inte blir väääldigt kallt ute. så det var +5c du fick där ute? för det ska alla dina växter du skrev upp ha på vintern mellan +1c och +10c. Passiflora edulis är en sådan som vill ha det svalt och även kan tåla någon frostnatt. men är stammarna gröna på den så återhämtar den sig till våren.
Redigerat av flaxss: 05-01-2009, 21:23
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2009, 09:52
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (MariaS @ 05-01-2009, 19:07)  rimfrost vid -5 kan ställa till mer skada än torr frost vid -12, eftersom den både är våt och kall... Men hur går det till? Rimfrost är is, är det under 0° så är den ju inte fuktig. Körsbärsodlare skyddar blommorna mot sen frost genom att vattna plantagen så att det bildas ett lager is som isolerar, precis som snö gör. Gör de fel? Eller är det skillnad på sådan is och rimfrost?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2009, 10:22
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Myosotis @ 06-01-2009, 09:52)  Men hur går det till? Rimfrost är is, är det under 0° så är den ju inte fuktig. Körsbärsodlare skyddar blommorna mot sen frost genom att vattna plantagen så att det bildas ett lager is som isolerar, precis som snö gör. Gör de fel? Eller är det skillnad på sådan is och rimfrost? JA, det är skilnad. Isen släpper inte in luften och isolerar då istället... (under en kortare tid...)
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2009, 10:32
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 05-01-2009, 21:23)  så det var +5c du fick där ute?
för det ska alla dina växter du skrev upp ha på vintern mellan +1c och +10c.
Passiflora edulis är en sådan som vill ha det svalt och även kan tåla någon frostnatt. men är stammarna gröna på den så återhämtar den sig till våren. Ja, jag hade runt 4 grader när jag kollade igår. Förhoppningsvis har det stigit lite idag, det är varmare här nu. Stammarna är gröna på passionen, så då hoppas jag att den hämtar sig. Kanske var det bara torka.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
06-01-2009, 13:19
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 06-01-2009, 09:52)  Men hur går det till? Rimfrost är is, är det under 0° så är den ju inte fuktig. Körsbärsodlare skyddar blommorna mot sen frost genom att vattna plantagen så att det bildas ett lager is som isolerar, precis som snö gör. Gör de fel? Eller är det skillnad på sådan is och rimfrost? rimfrost har kristaller som som skadar växten. men rimfrost dödar alltid inte växten. även kyla under 0c utan rimsfrost dödar växter. när växten inte tål mer så är den finito. det var där jag inte höll med Maria om att det är oftast rimsfrost som skadar växten. för då hade vi bara kunnat hålla veck rimsfrost så hade man exempel kunnat odla avokado i Sverige. odlarna vattnar för en annan orsak också, exempel startar man sprinkler systemet vid sin odling och har det på under hela frostperioden så bildas det inte frost och växterna klarar sig. vanligt i usa vid citrus odling. CITAT (flinga100 @ 06-01-2009, 10:32)  Ja, jag hade runt 4 grader när jag kollade igår. Förhoppningsvis har det stigit lite idag, det är varmare här nu. Stammarna är gröna på passionen, så då hoppas jag att den hämtar sig. Kanske var det bara torka. sålänge det är över +1c så är det ingen fara med dina växter.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2009, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Igår hade vi plusgrader o då passade jag på att "packa om" växterna, lade vinterväven över o runt i flera lager och fäste den under krukor för att den inte skulle blåsa upp. Och nu är det 9 minus utanför men bara 5 minus under! Så det hjälpte nog... Nackdelen är ju att jag inte kan kika under o se hur de mår!  Men har de klarat -13 så klarar de väl det här oxå...
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
07-01-2009, 21:59
|
Gäster

|
-3c underskyddet och ute -12c. CITAT (Österläge @ 07-01-2009, 21:13)  Igår hade vi plusgrader o då passade jag på att "packa om" växterna, lade vinterväven över o runt i flera lager och fäste den under krukor för att den inte skulle blåsa upp. Och nu är det 9 minus utanför men bara 5 minus under! Så det hjälpte nog... Nackdelen är ju att jag inte kan kika under o se hur de mår!  Men har de klarat -13 så klarar de väl det här oxå...  hur såg oliven ut?
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2009, 08:51
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 07-01-2009, 21:59)  -3c underskyddet och ute -12c. hur såg oliven ut? Innan jag packade in dem såg den fin ut så vitt jag kunde bedöma, bladen sitter kvar o är gröna. Jorden är ju frusen men ingen rimfrost på bladen. Nu har jag inte sett den på två dagar, hoppas det blir mildare igen så jag vågar kika lite under... Hur ser den ut om den inte mår bra?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
08-01-2009, 10:54
|
Gäster

|
CITAT (Österläge @ 08-01-2009, 08:51)  Innan jag packade in dem såg den fin ut så vitt jag kunde bedöma, bladen sitter kvar o är gröna. Jorden är ju frusen men ingen rimfrost på bladen. Nu har jag inte sett den på två dagar, hoppas det blir mildare igen så jag vågar kika lite under... Hur ser den ut om den inte mår bra? Olivtål rimfrost också så länge det inte går under vad den inte klarar. mår den inte bra så ser den uttorkad ut i bladen och har tappat lysten och spänsten. kort där efter vid mildgrader kommer den tappa bladen och grenar kommer torka in plus så ser du frostsprickor i barken. skulle det hända din som jag skrev ovan är det bara att klippa veck allt det döda och vänta på ny tillväxt (men då måste ju stammen leva också!). min oliv på friland brukar tappa en del eller alla bladen om vintervarit för svår för den men det brukar komma nya blad ända ut och överallt. jag funderar på att ''packa upp'' mina växter redan nu. dels har jag många som tål hård frost utan skydd och dels så är det enkelt att nu skydda dom om det skulle bli en kall period eller en kallnatt. nu snart så börjar det går mot plusgrader och mer sol. men jag funderar bara på det ev att jag väntar några veckor till om det skulle bli ett omslag vilket det kan bli i feb-mars.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 16:31
|

Medlem

|
Nu är jag lite orolig för mitt olivträd...  Det har börjat tappa blad, precis som du skrev Flaxss! När jag packar upp för att kika på den så ramlar bladen av (inte alla men rätt många) och jag tycker oxå de ser ut att ha tappat glansen, ser inte så friska ut som innan. Men jag ska väl inte klippa bort något nu, eller? Jag antar att jag ska vänta till våren o då klippa bort kvistar som ser döda ut.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2009, 17:13
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Tack för frågan Jag tycker o du flyttar olivträd till -- svalt som möjligt (+4 -+15 grader) nu, för att temperaturen ändrad så mycket under kort tiden o det är inte bra för växter.
H: Bassam
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
01-02-2009, 18:05
|
Gäster

|
CITAT (Österläge @ 01-02-2009, 16:31)  Nu är jag lite orolig för mitt olivträd...  Det har börjat tappa blad, precis som du skrev Flaxss! När jag packar upp för att kika på den så ramlar bladen av (inte alla men rätt många) och jag tycker oxå de ser ut att ha tappat glansen, ser inte så friska ut som innan. Men jag ska väl inte klippa bort något nu, eller? Jag antar att jag ska vänta till våren o då klippa bort kvistar som ser döda ut. hur kallt har det varit ? jag ska kolla till mitt eget träd på friland nu till helgen, hoppas det klarat sig. du klipper inte nu utan till våren-sommaren när du ser vad som lever eller ej. och vänta in i juli. att den tappar blad brukar hända(det händer även nere i medelhavsområdet att dom tappar en del blad när det blir kallt) även om den är solskadat eller frusit ihjäl tappar den blad. men du ska ha is i magen och fortsätta att täcka den (det värsta är snart över) och klipp inte för tididgt.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2009, 14:24
|

Medlem

|
CITAT (Bassam @ 01-02-2009, 17:13)  Tack för frågan Jag tycker o du flyttar olivträd till -- svalt som möjligt (+4 -+15 grader) nu, för att temperaturen ändrad så mycket under kort tiden o det är inte bra för växter.
H: Bassam Hade jag haft ett sådant utrymme hade olivträdet förstås fått stå där hela tiden. Nu handlar det, som du kan läsa i tråden, om att jag inte har något svalt utrymme utan är tvungen att förvara det ute, eftersom rumstemperatur är ännu värre. CITAT (flaxss @ 01-02-2009, 18:05)  hur kallt har det varit ? jag ska kolla till mitt eget träd på friland nu till helgen, hoppas det klarat sig. du klipper inte nu utan till våren-sommaren när du ser vad som lever eller ej. och vänta in i juli. att den tappar blad brukar hända(det händer även nere i medelhavsområdet att dom tappar en del blad när det blir kallt) även om den är solskadat eller frusit ihjäl tappar den blad. men du ska ha is i magen och fortsätta att täcka den (det värsta är snart över) och klipp inte för tididgt. -13 som kallast, fast två grader varmare under väven... Men det var ju ett tag sen, o efter det tyckte jag det såg bra ut. Men det har ju gått väldigt mycket upp och ner på sistone. I natt hade vi -9 igen, men bara -3 under väven! Solskador kan den iaf inte ha, jag har inte packat upp den när det har varit mildare (bara lite för att kika...) utan har behållit väven på, och den står under ett bord så solen kommer inte åt alls. Ok, jag väntar då o hoppas på det bästa! Håller tummarna... Hoppas ditt har klarat sig bra!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|