Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilket äppelträd ska jag välja?, Vill ha förslag!
          Österläge
          Inlägg 10-01-2009, 23:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Hej!

Jag sitter o läser om olika äppelsorter och funderar på vilket träd jag ska välja till vår lilla trädgård... Vi bor i zon 2 så härdigheten borde inte vara nåt stort problem. Jag vill ha ett friskt träd som inte kräver för mycket skötsel, med vacker blomning, gärna lång (om det finns) och goda äpplen (gillar både söta o syrliga men inte mjöliga) som går att äta som de är! Finns det något sånt träd tro?

Om det finns, får jag säkert tips om det här ialla fall! tongue.gif Tack på förhand!

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Huggorm
          Inlägg 11-01-2009, 00:17
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Har inget tips tyvärr, men tänk på att du bör ta en självfertil sort om du bara skall ha ett träd. Om inte grannarna har en massa äppelträd förstås, då skall det väll finnas något som passar

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-01-2009, 10:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns inga självfertila äppelsorter när det gäller vanliga äppelträd, men det är sällan några problem i zon 2, det är ganska vanligt med äppelträd i trädgårdarna när man inte bor i så höga zoner.

(Pelaräppelträd är nog de enda äppelträd som sålts med orden självfertil men man har inte gjort så många undersökningar så man vet om detta stämmer till 100%)

Oranie är nog den äppelsorten som har finast blomning, frukterna mognar runt sept och äts direkt från trädet, detta är ingen lagringssort. Oranie passar även bra som mosfrukt.

Om du väljer äppelträd ympade på B9 så kan du kanske få plats med mer än ett träd i trädgården, B9träd brukar bli ganska små men de brukar kunna producera en hel del frukt. Nackdelen är att de kan behöva stöd hela livet och de kanske bara mår bra i 20-30år sedan kan det börja bli att se sig om efter nya träd.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Monarda
          Inlägg 11-01-2009, 13:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Instämmer fullständigt med Åsa. Oranie är ett vackert träd som har ett ganska brett växtsätt, blommorna doftar ljuvligt och knopparna är starkt rosa på utsidan. Det går också utmärkt att göra must av frukten och blir även ett fint äppelvin om man vill.

Citera
          gullegrisen
          Inlägg 11-01-2009, 14:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 20 303

Instämmer - Oranie är en jättefin sort med underbar blomning! Jag har transparent blanche (sommarsort) och Oranie (höstsort) men skulle jag ha plats för ett till träd skulle det blir en vintersort som exempelvis Wealthy.

Redigerat av gullegrisen: 11-01-2009, 14:01

Citera
          Österläge
          Inlägg 11-01-2009, 16:46
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för svar! Oranie var ett av de jag hade kikat på, just att de har så vacker blomning och frukten verkar god oxå! Det är äppelträd i nästan alla trädgårdar i området, utom just vår, så det är nog inga problem med pollinering...

Enda nackdelen med Oranie verkar väl vara att man inte kan lagra frukten, brukar alla äpplen på trädet mogna samtidigt eller? Finns det nåt som är nästan lika fint men där man kan lagra äpplena längre?

Trädgården är bara på ca 100 m2 så det får nog räcka med ett träd, iaf till att börja med... Hur lång tid tar det innan ett träd bär frukt, efter plantering?

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-01-2009, 17:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tyvärr måste man nog äta upp oranierna inom några veckor, till viss del mognar det lite ojämnt, ofta mognar ju de som sitter soligast först.

Det är främst vintersorter man kan lagra och de brukar man inte alltid kunna äta direkt från trädet. Aroma som mognar runt okt kan dock lagras ett tag iallafall + de går att äta direkt då de mognat. Aroma är dock inte en lika bra mossort som oranie.

Hur snabbt träden sätter frukt beror på sort och grundstam.

Sorter ympade på en svagväxande grundstam som B9 kan börja producera ganska rikligt som unga kanske redan efter 2-3år, medans sorter ympade på ex. A2 ibland kan ta ganska lång tid på sig uppåt 10-15år för vissa sorter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Österläge
          Inlägg 11-01-2009, 22:26
          Länk hit: #8

Medlem

Aha, så man får välja lite, äta direkt eller lagra.. Hellre kunna äta direkt då, känner jag!

Finns det något äppelträd som blommar länge, ofta går väl blomningen snabbt över?

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 12-01-2009, 10:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Du äter "direkt" så mycket du orkar, av resten kan du göra mos och must !!! Har du någon bra och sval förvaringsplats så håller sig äpplerna längre.

Tycker också att Oranie är ett mycket bra förslag, överväldigande blomning, goda äpplen och friska träd. dessutom så är frukt och bär från egna träd och buskar alltid mycket godare !!!

De flesta äppelträden blommar i ca 2 veckor, lite beroende på vädret.

Citera
          Österläge
          Inlägg 13-01-2009, 21:33
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Jan af Lisö @ 12-01-2009, 10:46) *
          Du äter "direkt" så mycket du orkar, av resten kan du göra mos och must !!! Har du någon bra och sval förvaringsplats så håller sig äpplerna längre.

Tycker också att Oranie är ett mycket bra förslag, överväldigande blomning, goda äpplen och friska träd. dessutom så är frukt och bär från egna träd och buskar alltid mycket godare !!!

De flesta äppelträden blommar i ca 2 veckor, lite beroende på vädret.

Ja det är ju sant, man kan spara äpplena länge på flaskor o burkar! smile.gif Det lutar väldigt mycket åt Oranie efter alla lovord om det här... biggrin.gif

--------------------

Citera
          karlsdal
          Inlägg 14-01-2009, 13:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 13 845

Jag gick mest efter användningsegenskaper när jag köpte äpplen. Hade velat ha Transparant Blanche till äppelmos, men mitt presentkort räckte bara till två träd just då.

Det blev James Grieve och Filippa tillslut.
          "James Grieve mognar i omkring skiftet september-oktober och håller sig därefter vid bra förvaring kring en månad. Äpplet passar bra som ätäpple, och för att till exempel göra äppelmust med."
          Viktigt för mig var att det både var gott att äta direkt och att göra typ paj och liknande. JG går ju inte att lagra så länge, men skalar och skivar man och fryser in så kan man göra äppelpaj långt in på vintern.

Filippa var en av sorterna som pollinerade JG. "'Filippa' är en gammal frisk sort, vars frukter lätt faller av i blåst. Den skördas i september-oktober och lagras till december-januari, då den konsumeras" "Det har en stark god doft och köttet är vitt, fast och saftigt. Filippa är framförallt ett äpple som plockas tidigast i slutet av september och kan ätas in i februari. Kan även ätas av många äppelallergiker. Härdigt i zon l-lll."
          Lång lagring! = färska äpplen hela vintern. Även Filippa skulle passa bra att äta direkt och att göra pajer och så av.

Vill man bara köpa ett äppelträd och inte är säker på om det finns sorter i närheten som pollinerar just den sort man valt kan man tydligen köpa ett litet paradisäppel-träd...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 04:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon