Jag gick mest efter användningsegenskaper när jag köpte äpplen. Hade velat ha Transparant Blanche till äppelmos, men mitt presentkort räckte bara till två träd just då.
Det blev James Grieve och Filippa tillslut.
"James Grieve mognar i omkring skiftet september-oktober och håller sig därefter vid bra förvaring kring en månad. Äpplet passar bra som ätäpple, och för att till exempel göra äppelmust med."
Viktigt för mig var att det både var gott att äta direkt och att göra typ paj och liknande. JG går ju inte att lagra så länge, men skalar och skivar man och fryser in så kan man göra äppelpaj långt in på vintern.
Filippa var en av sorterna som pollinerade JG. "'Filippa' är en gammal frisk sort, vars frukter lätt faller av i blåst. Den skördas i september-oktober och lagras till december-januari, då den konsumeras" "Det har en stark god doft och köttet är vitt, fast och saftigt. Filippa är framförallt ett äpple som plockas tidigast i slutet av september och kan ätas in i februari. Kan även ätas av många äppelallergiker. Härdigt i zon l-lll."
Lång lagring! = färska äpplen hela vintern. Även Filippa skulle passa bra att äta direkt och att göra pajer och så av.
Vill man bara köpa ett äppelträd och inte är säker på om det finns sorter i närheten som pollinerar just den sort man valt kan man tydligen köpa ett litet
paradisäppel-träd...