|
"Ekologisk" odling, Kvävegödsel? |
|
|
|
30-01-2009, 09:16
|
Medlem
Antal inlägg: 231
Medlem nr: 8 240

|
På vår ekologiska gård(fortfarande inga" ") odlar vi mest blandgrödor. Då är det alltid nån sort som ger god skörd om en sort får sjukdomar. Våra spannmålsskördar är på flera fälten över 4000 kg/ha, vilket varierar lite från år till år, men är så gott som alltid lika stora som konventionella skördar här i trakten. Gulrost har vi inte haft i vete och vi odlar aldrig mer än 2 hektar ren vete eftersom veteodling är lite på gränsen med klimatet här. Vi bor i finlandssvenska österbotten, motsvarar zon 5-6 i Sverige. Vi odlar som sagt mest blandsäd, havre, korn, vete och ärter, och vallar, består av rödklöver, alsikeklöver, rörsvingel, änsvingel, timotej, vitklöver och ändsgröe. Dessutom använder vi en ettårig vallblandning som jag vill rekomendera som gröngödsling åt alla som är intresserade. Denna utsädesmängd är för en hektar(10 000 kvadratmeter) så räkna om till det som passar er trädgård. 25 kg vicker, 25 foderärt(Arvika klart bäst), 50 kg havre, 10 kg persisk klöver och 10 italienskt rajgräs. Vi skördar två skördar grönfoder åt djuren per sommar och ändå så kan man räkna med en kvävegödsling på ca 100 kg per hektar till följande år. Våra vallskördar är säkrare(och minst lika stora) eftersom klövern har en längre skördetid. Vanliga gräsvallar är som bäst under 3-7 dagars tid. Klövervallar går bra att skördas under 7-14 dagar utan minskat D-värde i ensilaget. Vår gård har nu klarat sej i 30 år(mina föräldrar odlade den före mej) utan konstgödsel och jag kan inte förstå varför vi skulle köpa in konstgödsel då vi klarar oss utmärkt utan. Men som sagt, svingårdar och fjäderfä, för att inte tala om växtodlingsgårdar, har en helt annan situation eftersom de inte har användning av skörden från klövervallar.
Vi har även äppelodling, om några år är vi uppe i 1,5 ha, och jordgubbsodling. Dessutom har vi ett växthus som vi ska odla grönsaker och frukt i. Allt detta kommer att vara ekologiskt odlat och jag använder inga" " eftersom vi är med i kontrollen och har rätt att sälja våra produkter som ekologiskt producerade. Jag kan återkomma med fakta om trädgårdsodlingen om några år då vi har fått mer erfarenhet.
Det är ganska intressant hur många konventionella odlar bara konstaterar att det går inte att odla jordgubbar och äpplen ekologiskt trots att de se beviset framför sina ögon. Vissa tror bara inte på ekologisk odling och det kommer vi aldrig att kunna ändra på.
|
|
|
|
|
30-01-2009, 16:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Cia! Intressant information. I Sverige så får man mer än dubbelt så mycket betalt för "ekologiska" äpplen så det kan vara lönsamt. Dock är den "ekologiska" äppelproduktionen bara ca !% av den konventionella. Jag begriper dock inte hur du får fosforn att räcka till i det långa loppet eftersom du för bort en massa varje år med skörden.
Jag tycker att spannmålsskörden låter lite låg men jag bor också i ett mycket bättre klimat än du gör. Mjölkpriserna är väsentligt högre i Finland än i Sverige så här måste korna producera enormt bra om gården ska bära sig.
Jag ser "ekologiska" odlingar som en stor bluff. Det är tillåtet att köpa in olika sorters gödsel som är framställt med hjälp av konstgödsel. Ex biprodukter från slakt, gödsel från konventionella slaktkycklingar, gödsel från andra konventionellt uppfödda djurslag. Bördigheten hos "ekologiska " odlare upprätthålls med hjälp av konstgödsel. Jag talade igår med en "ekologisk" grönsaksodlare. Han är mycket kunnig och ansvarar för en hel del jordbruksutbildning i Sverige. Han gödslade med gödsel från grannens konventionellt uppfödda kor. Eftresom han var kunnig så tillförde han extra kväve med blodmjöl. Blodmjöl kommer från konventionellt uppfödda djur. Varför använder han då inte konstgödsel direkt. För att öka mullhalten så kan man tex odla oljerättika på ett konventionellt sätt som sedan plöjs ner. Då har man dessutom fått bort en massa nematoder. Det måste vara fullkomligt idiotiskt att gå över en annan jordbrukare för att få in kväve, fosfor och andra växnäringsämnen.
Ekologi = läran om de levande organismernas förhållande till omgivningen, klimat, jordmån, andra djur och växter etc
Enligt definitionen på ordet ekologi så är all odling av nödtvång ekologisk.
Ur miljösynvinkel så anser jag att IP-odling är bäst. Den största äppelorganisationen i Sverige kräver att alla leverantörerna är IP-odlare eller "ekologiska" Jag vet inte om ni har en liknande odlingsform i Finland. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
31-01-2009, 02:10
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Tack för frågar Min farfar hade stort mark i Palestinier före Sajonist tog den o kasta all Palestinier ut- på 1948 , o jag frågade min mamma som hon är 84 år, hur gödsla de , hon sa de lagt bara kogödsel p marken under vår perioden, o det fungerad jätte bra även de plantera alla växter plus fruktträd. Obs: själv tycker jag om de komplettera det med blodmjöl o benmjöl o hästgödsel skulle få bättre resultaten , för att den här materialen har bra K o P som växter behöver plus de är miljö material, annars ska jorden bli fatiga på dem ämnar fram tiden, H: Bassam
|
|
|
|
|
29-04-2009, 13:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Jag anar lite pajkastning i den här tråden, barnsligt och fruktansvärt onödigt. Vi lever på samma jord och miljöproblemen är vårt gemensamma problem och ansvar.
Är det inte bättre ifall vi försöker reda ut mer i detalj istället för att hacka på varandra?
Jag förstår att du blir lite tjurig Jan, men jag tycker också man ska se skillnad på olika certifieringar och det vi kallar för "ekologisk odling". Certifieringarna är mer marknadsföring än för att underlätta för konsumenter anser jag. Men jag lever också i tron att de ekologiskt märkta gårdarna (T.ex. KRAV) överlag har en större hänsyn till miljön än en modern växtindustri. Det som inte klassificeras som ekologisk odling kan väl ske lite hipp som happ. Av den anledningen väljer jag gärna att köpa t.ex. KRAV-märkta produkter.
Att ekologiskt certifierade odlare gynnar icke-ekologiska genom att köpa in t.ex. gödsel som kommer ifrån djur gödda på konstfoder eller liknande är ju såklart ett visst hyckleri.
Berätta gärna med om IP-odlingarna du nämde!
Föressten verkar Demeter hålla riktigt hårda certifieringar.
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2009, 17:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Lärorikt.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
05-05-2009, 19:55
|
Medlem
Antal inlägg: 79
Medlem nr: 6 537

|
CITAT (Jan Lindgren @ 30-01-2009, 17:39)  . Det måste vara fullkomligt idiotiskt att gå över en annan jordbrukare för att få in kväve, fosfor och andra växnäringsämnen. Det måste vara fullständigt idiotiskt att inte dela gödseln mellan grannar, om den ena har för många djur och den andre för mycket växt. CITAT Enligt definitionen på ordet ekologi så är all odling av nödtvång ekologisk. Det här säger en del om dig och förklarar varför du bara angriper den ekologiska odlingen utan att föreslå förbättringar, när du nu ända är lite påläst. Det finns åkrar i skåne som man inte kan odla vete på för kadmiuminnehållet är för högt, pga för mycket konstgödsel under lång tid. Även om koskiten innehåller för mycket fosfor, vad föreslår du som alternativ, deponi eller laka ur fosforn och göra brandbomber? Först sa du att koskiten bidrog till övergödningen av Östersjön, och så är det nog, sen sa du att ekologisk odling inte får tillräckligt med fosfor. Ska man inte använda koskit? Se det inte som personangrepp, men du slänger ur dig kraftiga påståenden, och bara för att Marit Paulsson säger så, så räcker det inte för hela sanningen
--------------------
Växthus för litet. Pomeranshus på gång.
|
|
|
|
|
06-05-2009, 08:23
|

Medlem

|
Jag har också följt Jan Lindgrens resonemang, både på det här forumet och på andra. Han har mycket bra att säga och om vi bara tar ut våra känslor ur den här diskussionen kanske man kan få lite klarhet i det istället för att söka kunskapen i massmedias övervakning av "ekotrenden".
Spontant väljer jag nästan alltid livsmedel anslutna till krav, demeter och liknande. Jag lever i tron om att det är hårdare kontrollerat och att omgivningen mår bättre av det, att det är näringsrikare föda, mindre tillsatser och att djuren föds upp på ett mer humant sätt.
Det Jan verkar inrikta sig på är på en mer abstrakt nivå, snarare diskussionen om näringsbortfall och hur man behåller jordens brukbarhet och näringsvärde. Det ter sig logiskt att det blir ett mer komplicerat kretslopp ifall man för bort näringen från gården runt om i världen (för att inte tala om hur det kan ske i dagens globaliserade värld) och egentligen inte har någon koll hur näringen tas till vara i andra änden.
Jag vet tyvärr inte hur framställning av konstgödsel sker och hur det påverkar mikrolivet. Men ifall det är billigt och energisnålt att framställa så kanske vi kan effektivisera detta och balansera näringsbortfallet. Mänsklig utveckling behöver inte vara av ondo tror jag. Inte per definition i alla fall.
Jag hoppas Jan vaknar liv igen. Detta vill jag veta mer om.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
06-05-2009, 14:06
|
Gäster

|
CITAT (officinalis @ 06-05-2009, 09:23)  Jag har också följt Jan Lindgrens resonemang, både på det här forumet och på andra. Han har mycket bra att säga och om vi bara tar ut våra känslor ur den här diskussionen kanske man kan få lite klarhet i det istället för att söka kunskapen i massmedias övervakning av "ekotrenden".
Spontant väljer jag nästan alltid livsmedel anslutna till krav, demeter och liknande. Jag lever i tron om att det är hårdare kontrollerat och att omgivningen mår bättre av det, att det är näringsrikare föda, mindre tillsatser och att djuren föds upp på ett mer humant sätt.
Det Jan verkar inrikta sig på är på en mer abstrakt nivå, snarare diskussionen om näringsbortfall och hur man behåller jordens brukbarhet och näringsvärde. Det ter sig logiskt att det blir ett mer komplicerat kretslopp ifall man för bort näringen från gården runt om i världen (för att inte tala om hur det kan ske i dagens globaliserade värld) och egentligen inte har någon koll hur näringen tas till vara i andra änden.
Jag vet tyvärr inte hur framställning av konstgödsel sker och hur det påverkar mikrolivet. Men ifall det är billigt och energisnålt att framställa så kanske vi kan effektivisera detta och balansera näringsbortfallet. Mänsklig utveckling behöver inte vara av ondo tror jag. Inte per definition i alla fall.
Jag hoppas Jan vaknar liv igen. Detta vill jag veta mer om. Framställning av konstgödsel är energi krävande och står för höga utsläpp av växthusgaser inom jordbruket men är du intresserad kan du läsa här: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80214&st=0
|
|
|
|
|
07-05-2009, 07:56
|

Medlem

|
Spånat runt lite där, men slog mig också ganska snabbt att det egentligen är energiförsörjningen som är dålig för miljön, men där handlar det egentligen om att hitta ett alternativt bränsle.
Hur energikrävande är det att hålla djur, alternativt frakta gödsel i jämförelse? Det är nog inte helt miljövänligt det heller.
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2009, 06:59
|
Medlem
Antal inlägg: 79
Medlem nr: 6 537

|
I vårt förra jordbruk, alltså innan mekaniseringen fick vi ut mer energi ur jorden än vad vi tillförde, nu tillför vi tio gånger mer energi till jorden än vi får ut.
Förr vad det muskelkraft, nu är det diesel och konstgödsel. Att vårt jordbruk presterar såpass bra är helt beroende på tillgången till billig energi.
--------------------
Växthus för litet. Pomeranshus på gång.
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-05-2009, 07:34
|
Gäster

|
CITAT (pollenper @ 08-05-2009, 07:59)  I vårt förra jordbruk, alltså innan mekaniseringen fick vi ut mer energi ur jorden än vad vi tillförde, nu tillför vi tio gånger mer energi till jorden än vi får ut.
Förr vad det muskelkraft, nu är det diesel och konstgödsel. Att vårt jordbruk presterar såpass bra är helt beroende på tillgången till billig energi. Så är det ....
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|