Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Aqvakul
          Inlägg 20-01-2009, 19:08
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 18:55) *
          En blandkostare bidrar ju faktiskt till 500-1000 individers död per år.

Nu slänger du ur dig nya siffror och försöker skuldbelägga "blandkostare. Tyvärr känns nu din redovisade ambition, att föra ett lyssnande resonemang, totalt skjuten i sank. Istället får jag associationer till Jehovas vittnen som sätter foten i dörren och som mässar och mässar...

Jag beklagar, men det känns meningslöst för mig att delta ytterligare i denna tråden...

edit: skrivfel

Redigerat av Aqvakul: 20-01-2009, 19:09

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          kasam
          Inlägg 20-01-2009, 19:17
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 19:08) *
          Nu slänger du ur dig nya siffror och försöker skuldbelägga "blandkostare. Tyvärr känns nu din redovisade ambition, att föra ett lyssnande resonemang, totalt skjuten i sank. Istället får jag associationer till Jehovas vittnen som sätter foten i dörren och som mässar och mässar...

Jag beklagar, men det känns meningslöst för mig att delta ytterligare i denna tråden...
          edit: skrivfel

Aqvakul - håller med dig. Jehovas - precis!!!

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          aanderss
          Inlägg 20-01-2009, 19:21
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

denna tråd går ut på att smutskasta alla som äter kött tycker kjag!

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 19:22
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (aanderss @ 20-01-2009, 19:21) *
          denna tråd går ut på att smutskasta alla som äter kött tycker kjag!
          Det tycker då inte jag. Det är absolut inte vad jag har försökt med i alla fall.

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 19:26

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          aanderss
          Inlägg 20-01-2009, 19:24
          Länk hit: #105

Medlem

mm

Citera
          Piccante
          Inlägg 20-01-2009, 20:05
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Återigen, 18% av växthusgasutsläppen kommer från boskap men det är metan som de utsöndrar som en nedbrytningsprodukt från de växter de äter! Alltså det är ett kolväte som ingår i kolets kretslopp.

Transporter som du tar upp får sin energi uteslutande från fossila bränslen.

Sen en annan sak. Odling strider mot naturen. Odling har skövlat och omvandlat landskapet också. Det finns inga naturliga åkrar! Dikning av våtmark och uppodling av mulljorad bidrar även det med utsläpp av metan, lustgas och CO2. Kvävegödning bidrar med växthusgaser vid tillverkning av konstgödning och det övergöder vatten. All mänsklig aktivitet har en miljöpåverkan. Hur är det med GMO (genmanipulerade organismer) i odling, växtskyddsmedel (gifter!)....

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-01-2009, 20:06
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (kasam @ 20-01-2009, 19:17) *
          Aqvakul - håller med dig. Jehovas - precis!!!

Amen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 20-01-2009, 21:17
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

När du skriver att du tycker att det är okej att förstöra andra människors egendom bara för att du inte gillar det de håller på med så är du en av dem som bidrar till att ge veganer dåligt rykte.

Föreställ dig att du skuldsätter dig för att kunna köpa en åker att odla grönsaker på. Sedan kommer jag och sliter upp och förstör dina växter bara för att jag har fått för mig att du genom att odla och äta bönor och ärtor ökar utsläppen av metangas rolleyes.gif Skulle du tyckka att jag gör rätt då?

Ska du leva som vegan så bör du nog läsa på om näringslära. Proteiner består av aminosyror. Många utav dem kan du få i dig via vegetarisk föda, men inte alla. Det finns vissa livsviktiga aminosyror som man inte kan få i sig från växtriket. Bland skolsköterskorna har det uppmanats att hålla lite extra koll på de barn som inte får äta all föda, eftersom man ibland märkt att deras tillväxtkurvor är i underkant. Att inte låta barn själva ta ställning till om de ska få äta kött är nästan värre än att tvinga på dem någon religion.

Om du vill att köttätandet ska minska så är det bästa du kan göra här på forumet att skicka in recept på goda och lockande veganrätter, allra helst med foto. Det är ju ett betydligt trevligare sätt och du slipper att använda dig av rena sakfel i diskussionen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-01-2009, 21:35
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 19:08) *

Kunde inte sagt det bättre själv.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 21:43
          Länk hit: #110

Medlem

CITAT (Solstorm @ 20-01-2009, 21:17) *
          Ska du leva som vegan så bör du nog läsa på om näringslära. Proteiner består av aminosyror. Många utav dem kan du få i dig via vegetarisk föda, men inte alla. Det finns vissa livsviktiga aminosyror som man inte kan få i sig från växtriket. Bland skolsköterskorna har det uppmanats att hålla lite extra koll på de barn som inte får äta all föda, eftersom man ibland märkt att deras tillväxtkurvor är i underkant. Att inte låta barn själva ta ställning till om de ska få äta kött är nästan värre än att tvinga på dem någon religion.
          Förr trodde man ju att man inte kunde få i sig alla aminosyror via vegetabilier. Men det stämmer ju inte alls. Det baserades ju på försök med råttor, vilka inte klarade sig på en viss kost. Men råttor och människor har väldigt olika proteinbehov(bra exempel på att djurförsök inte är särskilt effektiva också tongue.gif). Men det innehåller ju baljväxterna desto mer. Som vegan behöver man inte ens tänka på sådan sålänge man äter en någorlunda varierad kost, eftersom man då får i sig de aminosyror som behövs. Det är faktiskt ganska svårt att äta så enformigt att man får brist på någon aminosyra. Barn rekommenderas dock att kombinera spannmålsprodukter med baljväxter oftare än vuxna. Det är det enda jag kan hitta när det gäller barn. Så det där tror jag faktiskt inte på :/

Att man inte kan få i sig alla aminosyror från växtriket stämmer inte över huvud taget. Var har du fått det ifrån? Till exempel hampafrön innehåller ju alla essentiella aminosyror, i rätt proportioner dessutom.

Om jag fick barn skulle jag låta dem välja själva vad de åt i skolan, hos kompisar o.s.v. men jag skulle inte ge barnet någon form av animalisk föda hemma. Det handlar bara om kostvanor, jag ser inte hur det skulle kunna vara värre än att pracka på dem en viss religion. Barnet får tycka och tänka vad det vill om köttätande, men om man har veganer som föräldrar är det nog lätt att barnet tar efter.

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 21:52

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-01-2009, 21:53
          Länk hit: #111

Gäster

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 21:43) *
          Om jag fick barn skulle jag låta dem välja själva vad de åt i skolan, hos kompisar o.s.v. men jag skulle inte ge barnet någon form av animalisk föda hemma. Det handlar bara om kostvanor, jag ser inte hur det skulle kunna vara värre än att pracka på dem en viss religion. Barnet får tycka och tänka vad det vill om köttätande, men om man har veganer som föräldrar är det nog lätt att barnet tar efter.

ohmy.gif ohmy.gif

så du låter barnen äta vad dom vill i skolan och hos kompisar men dom får inget kött hos dig? (om dom nu skulle vilja det), så dom har dom egen fri vilja hos andra men inte hos dig för då väljer du.

så skulle jag aldrig göra mot mina barn.

och VAD skulle DU göra om dina framtida barn nu kommer äta kött när dom flyttat??

Redigerat av flaxss: 20-01-2009, 21:55

Citera
          Solstorm
          Inlägg 20-01-2009, 21:55
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Du svarade inte på om du tycker att det är okej om jag förstör dina odlingar ifall jag inte tycker det är rätt det du håller på med.

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 22:00
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 21:53) *
          ohmy.gif ohmy.gif

så du låter barnen äta vad dom vill i skolan och hos kompisar men dom får inget kött hos dig? (om dom nu skulle vilja det), så dom har dom egen fri vilja hos andra men inte hos dig för då väljer du.

så skulle jag aldrig göra mot mina barn.
          Jag skulle aldrig köpa kött eller andra animaliska produkter åt mina barn. Men om de nu av någon anledning vill äta kött annars så kan jag ju inte hindra dem från det, det skulle kännas elakt. Däremot skulle jag uppmuntra dem till att äta en vegansk kost även där.

CITAT (Solstorm @ 20-01-2009, 21:55) *
          Du svarade inte på om du tycker att det är okej om jag förstör dina odlingar ifall jag inte tycker det är rätt det du håller på med.
          Jag skulle inte tycka att det var okej eftersom jag inte ser det som samma sak. I det fallet är det ju ingen levande kännande individ som uppenbarligen lider. Då handlade det om växthusgasutsläpp som jag såklart skulle vilja effektivisera så att det blev så litet av som möjligt. Jag kan inte se varför man skulle vilja förstöra för någon som odlar. För mig känns det så mycket större och värre att exploatera djur.

Om det var så att någon tyckte det och förstörde min odling så skulle jag självklart bli ledsen och arg. Antagligen skulle jag tycka att det var väldigt orättvist också. I fallet med djur så är det ju faktiskt det också.

--------------------

Citera
          aanderss
          Inlägg 20-01-2009, 22:01
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 22:00) *
          Jag skulle aldrig köpa kött eller andra animaliska produkter åt mina barn. Men om de nu av någon anledning vill äta kött annars så kan jag ju inte hindra dem från det, det skulle kännas elakt. Däremot skulle jag uppmuntra dem till att äta en vegansk kost även där.

Jag skulle inte tycka att det var okej eftersom jag inte ser det som samma sak. I det fallet är det ju ingen levande kännande individ som uppenbarligen lider. Då handlade det om växthusgasutsläpp som jag såklart skulle vilja effektivisera så att det blev så litet av som möjligt. Jag kan inte se varför man skulle vilja förstöra för någon som odlar. För mig känns det så mycket större och värre att exploatera djur.

Om det var så att någon tyckte det och förstörde min odling så skulle jag självklart bli ledsen och arg. Antagligen skulle jag tycka att det var väldigt orättvist också. I fallet med djur så är det ju faktiskt det också.

barn mår nog bäst av att både äta kött o grönt

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 22:04
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (aanderss @ 20-01-2009, 22:01) *
          barn mår nog bäst av att både äta kött o grönt
          Jag tror faktiskt att det vore en fördel med vegansk kost. Vad skulle fördelen med att äta blandkost framför att äta veganskt? Vad är det man inte kan få i sig som vegan som man får genom kött?

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-01-2009, 22:08
          Länk hit: #116

Gäster

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 22:00) *

vilket betyder att du kommer göra allt för att dom inte ska äta kött. vilket blir att dom knappt kommer ha en egen vilja när det gäller vad dom vill äta.

Min mormor äter bara vegetariskt. men hon har aldrig försökt omvända övriga i släkten. och jag tycker det är bra att hon trivs med det. och hon respekterar att andra inte vill göra likadant.

ska jag vara ärligt så tycker jag det är lite fanatiskt att uppmuntra sina barn att enbart äta vegetariskt.

så om du skulle köpa husdjur så måste de vara växtätare då?

Redigerat av flaxss: 20-01-2009, 22:08

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 22:12
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 22:08) *
          vilket betyder att du kommer göra allt för att dom inte ska äta kött. vilket blir att dom knappt kommer ha en egen vilja när det gäller vad dom vill äta.

Min mormor äter bara vegetariskt. men hon har aldrig försökt omvända övriga i släkten. och jag tycker det är bra att hon trivs med det. och hon respekterar att andra inte vill göra likadant.

ska jag vara ärligt så tycker jag det är lite fanatiskt att uppmuntra sina barn att enbart äta vegetariskt.

så om du skulle köpa husdjur så måste de vara växtätare då?
          Det gör jag också. Men jag skulle ändå inte låta barnen äta kött hemma. Jag ser inte varför det är fanatiskt att uppmuntra dem till att äta vegetariskt när det bara finns fördelar med det. Dessutom saknar man inte smaken av kött och animalier om man inte ätit dem.

Och ja, om jag skulle skaffa husdjur skulle de vara växtätare eller djur som klarar sig bra på vegetabilier ändå.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-01-2009, 22:19
          Länk hit: #118

Gäster

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 22:12) *
          Det gör jag också. Men jag skulle ändå inte låta barnen äta kött hemma. Jag ser inte varför det är fanatiskt att uppmuntra dem till att äta vegetariskt när det bara finns fördelar med det. Dessutom saknar man inte smaken av kött och animalier om man inte ätit dem.

Och ja, om jag skulle skaffa husdjur skulle de vara växtätare eller djur som klarar sig bra på vegetabilier ändå.

jag tycker det är lite väl överdrivet. men dina barn får väl gå till grannen när dom vill ha ''smaken'' av kött för det får dom ju som du skrev. eller får dom äta extra mycket kött i skolan om dom nu väljer att äta kött i livet.

Redigerat av flaxss: 20-01-2009, 22:21

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 22:36
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 22:19) *
          jag tycker det är lite väl överdrivet. men dina barn får väl gå till grannen när dom vill ha ''smaken'' av kött för det får dom ju som du skrev. eller får dom äta extra mycket kött i skolan om dom nu väljer att äta kött i livet.
          Då får man väl helt enkelt hoppas att de inte gör det. Om man visar dem hur djuruppfödning och slakt går till så vill de nog inte äta kött tongue.gif Annars är det väl bara skolan som visar dem hur det går till genom att de får skjuta på tygälgar som det ramlar kanelbullar ur tongue.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 21-01-2009, 08:30
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Såna här trådar är intressanta tycker jag. Trådskaparen vet precis hur det är, trots att h*n aldrig ens har varit inne i ett djurstall, aldrig jobbat med varken grisar eller kor eller höns. Trots det så vet h*n att precis alla djur lider. Det finns ingen djurskötare nånstans i hela världen som bryr sej om sina djur, och det bara för att det enda dom tänker på är att tjäna pengar. Hur nu det skulle funka utan att djuren och annat runt omkring är välskött...?

Antagligen har jag fördomar om v-aner men jag kan inte tänka mej att nån i 'vuxen' ålder resonerar sådär och tror att det verkligen är så? Det låter ju som om det är en 'trotsig fjortonåring' som inte har en aning om hur det funkar där ute. Och då menar jag inte att ålder har med antal verkliga år att göra...

Finns bergis absolut massor med v-aner som har en vettig inställning till sitt matval, och självklart ska alla få äta det dom vill. Själv äter jag kött, inte allt iofs, och det kommer jag att göra i fortsättningen också.

Nån frågade förut varför v-maten måste se ut som korv och biff och annat med köttutseende. Hörde före jul på Lotta Bromés program i radio och där hade hon en gäst som gjorde reklam för v-mat på julbordet. Men likt förbenat skulle det se ut som kött - där fanns tex nåt grönt som griljerades för att se ut som skinka!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera

26 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 13:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon