Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Kat
          Inlägg 21-01-2009, 10:29
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

CITAT (Berith @ 21-01-2009, 08:30) *
          Såna här trådar är intressanta tycker jag. Trådskaparen vet precis hur det är, trots att h*n aldrig ens har varit inne i ett djurstall, aldrig jobbat med varken grisar eller kor eller höns. Trots det så vet h*n att precis alla djur lider. Det finns ingen djurskötare nånstans i hela världen som bryr sej om sina djur, och det bara för att det enda dom tänker på är att tjäna pengar. Hur nu det skulle funka utan att djuren och annat runt omkring är välskött...?

Antagligen har jag fördomar om v-aner men jag kan inte tänka mej att nån i 'vuxen' ålder resonerar sådär och tror att det verkligen är så? Det låter ju som om det är en 'trotsig fjortonåring' som inte har en aning om hur det funkar där ute. Och då menar jag inte att ålder har med antal verkliga år att göra...

Ska vi tala om 'trotsiga fjortonåringar' så finns det gott av sådana i den här tråden. Det är nästan lite humoristiskt hur enormt provocerande det är att någon vågar ifrågasätta andras matvanor och hänvisar till att vi kanske bidrar till försämrad miljö och lidande.
          Det är ju inte direkt så att sidan av motstående åsikt är särskilt väl bevandrad i faktadjungeln heller. Det är mycket troende och tyckande i den här tråden, det är nog det enda vi kan säga. Och det gäller minsann inte ensidigt.

Citera
          Miro
          Inlägg 21-01-2009, 11:11
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Heta känslor på alla håll!

Jag äter kött, och har inte tagit illa vid mig av ngt som sagts, bara intressant att se olika synpunkter. Men så vet jag att rött kött i de mängder medel-Svensson äter inte är hälsosamt. Är det smutskastning så är den iaf ganska ineffektiv.

Det är absolut inget problem för ett barn att inte äta kött. Känner barn till "blandkostare" som fick för sig i tidig ålder (4-5 år) att de inte ville äta djur, varken läkare eller föräldrar såg ett problem i detta. Men det kanske är svårt med veganism hos barn, vad vet jag. Kräver i alla fall väldigt mycket kunskap hos föräldrar. Och att begränsa vad ens barn äter om man fullt och fast tror det är ohälsosamt kan knappast vara elakt. Jag skulle aldrig tillåta läsk eller smaksatta (E621) chips för att jag tror det är dåligt för barn. Många skulle säga att jag överdriver, men få skulle nog säga att jag gör det pga elakhet. Sen kan man ifrågasätta hur korrekt åsikten om vad som är hälsosamt är.

De flesta handlar mat efter plånboken, och kan ofta inte ta hänsyn vad som är ekologiskt, eller hur djuren har det. Det öppnar för sämre (och mer ekonomiska) levnadsförhållanden för djur dessvärre. Hur många här köper tex BARA ekologiska ägg? Och om man gör det, undviker man ALLA halvfabrikat som inte använder ENBART ekologiska ägg? (jag kan själv inte redogöra för var alla ägg i min mat kommer ifrån, och det är det som är poängen. Det är svårt att veta om djuren som bidrar till ens kost haft det bra, även om de allra flesta säkert haft det.

Stintan: ville bara säga att din nya bild är väldigt fin, är det din vovve?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-01-2009, 11:33
          Länk hit: #123

Gäster

CITAT (Kat @ 21-01-2009, 10:29) *
          Ska vi tala om 'trotsiga fjortonåringar' så finns det gott av sådana i den här tråden. Det är nästan lite humoristiskt hur enormt provocerande det är att någon vågar ifrågasätta andras matvanor och hänvisar till att vi kanske bidrar till försämrad miljö och lidande.
          Det är ju inte direkt så att sidan av motstående åsikt är särskilt väl bevandrad i faktadjungeln heller. Det är mycket troende och tyckande i den här tråden, det är nog det enda vi kan säga. Och det gäller minsann inte ensidigt.

Väl skrivet Kat..håller med dig. Fast i sanningens namn bör sägas att det är mycket lättare att se överdrifterna om man håller sig utanför striden och indignationens vågor inte når ända till hårfästet!

Retoriken följer samma mönster oavsett ämne..alla vet att åsiktsfrihet råder men då ändrar man på innehållet och påstår att någon försöker pracka på åsikter man inte vill ha. De flesta människor har väl något de brinner för...?.. det är inte det minsta konstigt att man vill dela med sig.

Inte någonstans har jag sett Nauti försöka tvinga på någon annan sin frälsning, tvärtom är det andra som talar om för honom vad som är rätt och hur fel han har. Om man nu inte tror på det han säger om att animalieproduktionen bidrar till djurs lidande och skadar miljön så finns det väl ingen anledning att känna skuld om man är trygg i sin övertygelse? Fortsätt och lev som du finner bäst och låt andra göra det också.

Jag tycker det är strongt att ta konsekvenserna av sina insikter..tänk om någon började ifrågasätta svenskarnas semesterresor unsure.gif oj, oj, då blev det nog folkstorm...

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 11:40
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT
          Hörde före jul på Lotta Bromés program i radio och där hade hon en gäst som gjorde reklam för v-mat på julbordet. Men likt förbenat skulle det se ut som kött - där fanns tex nåt grönt som griljerades för att se ut som skinka!
          Det är ju som sagt varken smaken eller utseendet jag har någonting emot, jag tror inte det är många veganer som väljer bort animalier av den anledningen. Det är ju ursprunget som jag har någonting emot.

Skinka är väl en väletablerad tradition som man kanske vill ha kvar även om man är vegan, fast i en vegansk version. Jag kan absolut inte förstå vad det konstiga med det är. Sedan förstår jag heller inte varför formen av korv, biff eller liknande skulle vara någonting avsett för just kötträtter.

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 11:41

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 12:04
          Länk hit: #125

Medlem

Jag kom att tänka på en grej i samband med att folk påpekar mina "utsvävningar" och att jag aldrig har varit och sett med egna ögon hur det ser ut. Detta är bilder från en utställning av fotografen Erik Lindegrens bilder, från SVENSKA slakterier. Jag tycker att det är hemskt att se sådant, och veta att det sker i Sverige, som många tror är så duktiga på djurhållning. Det påverkar mig även om jag er det indirekt via bilder eller med egna ögon.

För övrigt får man väl ibland, inte alltid, lita till det man ser och läser utan att ha sett det med egna ögon. Om man ser ett reportage på tv eller läser en artikel i en tidning där man visar effekterna för civilbefolkningen, av ett pågående krig. Så är väl ens första respons att det är hemskt, inte att "det där tror jag inte på förrän jag sett det med egna ögon". Tar du upp ämnet med någon kommer personen knappast att säga "Du kommer bara med dina utsvävningar och vinklade fakta, har du varit där och sett det med egna ögon? Nej, just det, då vet du alltså ingenting om hur det ligger till". Jag tror inte att djurrättsorganisationer som har de största samlingarna av fakta om de negativa konsekvenserna av djurhållningen, får ut särskilt mycket av att sitta och förstora allting eller ljuga ihop saker. Det skulle nog stjälpa dem mer än hjälpa dem.

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 12:06

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Miro
          Inlägg 21-01-2009, 12:13
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 21-01-2009, 11:33) *
          Fast i sanningens namn bör sägas att det är mycket lättare att se överdrifterna om man håller sig utanför striden och indignationens vågor inte når ända till hårfästet!

Härlig formulering! a0a.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-01-2009, 12:22
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 11:40) *
          Skinka är väl en väletablerad tradition som man kanske vill ha kvar även om man är vegan, fast i en vegansk version. Jag kan absolut inte förstå vad det konstiga med det är. Sedan förstår jag heller inte varför formen av korv, biff eller liknande skulle vara någonting avsett för just kötträtter.

Jag har ätit vegetarisk grillkorv och vegetariska köttbullar. En släkting hade köpt dem åt en släkting som var vegeterian. Med dessa produkter ville tillverkare ge oss en produkt som såg ut, smakade och tillagades som orginalet. Jag vet ej vem som längtar efter en sån produkt, kanske för nån som blivit allergisk mot kött men längtar efter grillkorv. För vår del så misslyckades tillverkaren totalt. Det var inte ens ätbart.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          aanderss
          Inlägg 21-01-2009, 12:41
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

kött är gott men belgisk bå kött smakar fan

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 12:44
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 12:22) *
          Jag vet ej vem som längtar efter en sån produkt, kanske för nån som blivit allergisk mot kött men längtar efter grillkorv. För vår del så misslyckades tillverkaren totalt. Det var inte ens ätbart.
          Jag har ingenting emot smaken av kött, jag tyckte om det mesta när jag var blandkostare. Kom det veganska alternativ som smakade precis som kötträtten så skulle jag inte ha någonting alls emot att äta det. Varför får du det att låta som att det är något konstigt med att gilla smaken av animaliska produkter även om man väljer att inte äta dem av en helt annan anledning? Synd att du inte gillade det. Det finns veganska korvar på goodstore som är väldigt goda annars smile.gif

CITAT (aanderss @ 21-01-2009, 12:41) *
          kött är gott men belgisk bå kött smakar fan
          Jag tror inte att någon som läst den här tråden eller ens skummat igenom den snabbt, har lyckats undgå att du gillar kött.

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 12:45

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2009, 13:07
          Länk hit: #130

Gäster

CITAT (Miro @ 21-01-2009, 11:11) *
          Det är absolut inget problem för ett barn att inte äta kött. Känner barn till "blandkostare" som fick för sig i tidig ålder (4-5 år) att de inte ville äta djur, varken läkare eller föräldrar såg ett problem i detta. Men det kanske är svårt med veganism hos barn, vad vet jag. Kräver i alla fall väldigt mycket kunskap hos föräldrar. Och att begränsa vad ens barn äter om man fullt och fast tror det är ohälsosamt kan knappast vara elakt. Jag skulle aldrig tillåta läsk eller smaksatta (E621) chips för att jag tror det är dåligt för barn. Många skulle säga att jag överdriver, men få skulle nog säga att jag gör det pga elakhet. Sen kan man ifrågasätta hur korrekt åsikten om vad som är hälsosamt är.

det är nog inget problem för barn att äta vegetariskt nej. men att låta dom äta kött hos kompisar/skolan sedan förbjuda det hemma. tycker jag är konstigt. att inte låta dom ha en egen vilja om dom vill äta kött eller ej.

sedan är det ju samma med kött som med godis/läsk, vittkött är bättre än annat mörktkött, vatten är bättre än läsk, bananchips är bättre än vanligachips, mörkt surdegsbröd/grovtbröd är bättre än vittbörd. det tycker inte jag är att överdriva att välja bättre alt.

Redigerat av flaxss: 21-01-2009, 13:08

Citera
          Pjater
          Inlägg 21-01-2009, 13:11
          Länk hit: #131

Gäster

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:07) *
          det är nog inget problem för barn att äta vegetariskt nej. men att låta dom äta kött hos kompisar/skolan sedan förbjuda det hemma. tycker jag är konstigt. att inte låta dom ha en egen vilja om dom vill äta kött eller ej.

sedan är det ju samma med kött som med godis/läsk, vittkött är bättre än annat mörktkött, vatten är bättre än läsk, bananchips är bättre än vanligachips, mörkt surdegsbröd/grovtbröd är bättre än vittbörd. det tycker inte jag är att överdriva att välja bättre alt.

Banan chips?? Var hittar man sånna?? OT sorry men undrar biggrin.gif Verkar vara en spännande blanding biggrin.gif

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 13:15
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:07) *

Så om det finns fler hälsofördelar med att äta veganskt jämfört med att äta kött- och animalieprodukter så är det inte att överdriva om jag väljer att ge mina barn vegansk mat eftersom jag ser till mina barns hälsa? Men om jag även räknar in djurens välmående och miljöfördelarna så blir det konstigt och överdrivet?

Är det okej om jag inte låter barnen äta lösgodis eftersom det är ohälsosamt för dem. Men det är fel om jag inte låter dem äta det för att det är ohälsosamt för dem samt att det ofta innehåller gelatin och karmin? Låter jag dem inte ha en egen vilja om jag ser till deras hälsa och inte vill att de äter massa lösgodis bara för att de vill?

Sedan är det ju inte att jag förbjuder dem från att äta det. Det är bara det att jag skulle aldrig köpa något sådant åt dem och jag hoppas att de inte gör det själva heller.
          CITAT (Pjater @ 21-01-2009, 13:11) *
          Banan chips?? Var hittar man sånna?? OT sorry men undrar biggrin.gif Verkar vara en spännande blanding biggrin.gif
          Det brukar finnas vid naturgodiset i de flesta affärer.

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 13:17

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2009, 13:16
          Länk hit: #133

Gäster

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 12:04) *
          Jag kom att tänka på en grej i samband med att folk påpekar mina "utsvävningar" och att jag aldrig har varit och sett med egna ögon hur det ser ut. Detta är bilder från en utställning av fotografen Erik Lindegrens bilder, från SVENSKA slakterier. Jag tycker att det är hemskt att se sådant, och veta att det sker i Sverige, som många tror är så duktiga på djurhållning. Det påverkar mig även om jag er det indirekt via bilder eller med egna ögon.

har sett bilderna. och jag är inte vegetarian än. har sett värre bilder än så där dom tog hundar,björnar,rävar m.m. (med fin päls som dom skulle tillverka kläder på) där dom tog dom levande och tog veck pälsen,skinnet tills sist dog dom.

men som jag skrev innan ändra på hur dom hållerdjuren,föder upp dom,hur dom dödas m.m. ändra inte att få kött på talriken. och jag skrev också innan jag kan äta kött och samtidigt värna om djuren,miljön,klimatet.

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 13:20
          Länk hit: #134

Medlem

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:16) *
          men som jag skrev innan ändra på hur dom hållerdjuren,föder upp dom,hur dom dödas m.m. ändra inte att få kött på talriken. och jag skrev också innan jag kan äta kött och samtidigt värna om djuren,miljön,klimatet.
          Eftersom det är lättare att helt enkelt skippa köttet och att jag sedan tycker att det är fel av oss att ta oss rätten att utnyttja djuren bara för att de råkar vara ätbara, lägga ägg, eller producera mjölk så föredrar jag ändå att utesluta det ur kosten.

Men det är ju som sagt mitt val. Om du vill äta kött och samtidigt värna om djuren, miljön och klimatet så är det ju väldigt mycket bättre än att inte göra någonting alls. Även om det i mina öron låter litet motsägelsefullt att äta kött samtidigt som man värnar om djuren. Men självklart kan man samtidigt vilja ha en bättre djurhållning oavsett kost, det vill nog alla.

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 13:21

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2009, 13:24
          Länk hit: #135

Gäster

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:20) *
          Eftersom det är lättare att helt enkelt skippa köttet och att jag sedan tycker att det är fel av oss att ta oss rätten att utnyttja djuren bara för att de råkar vara ätbara, lägga ägg, eller producera mjölk så föredrar jag ändå att utesluta det ur kosten.

Men det är ju som sagt mitt val. Om du vill äta kött och samtidigt värna om djuren, miljön och klimatet så är det ju väldigt mycket bättre än att inte göra någonting alls. Även om det i mina öron låter litet motsägelsefullt att äta kött samtidigt som man värnar om djuren. Men självklart kan man samtidigt vilja ha en bättre djurhållning oavsett kost, det vill nog alla.

hur kan det vara motsägelsefullt att äta kött och värna om djuen samtidigt? när det är lika naturligt för mig som för lejon att äta kött.

Lejonen tar också rätten att äta djur.

Citera
          Miro
          Inlägg 21-01-2009, 13:26
          Länk hit: #136

Medlem

Att man inte tillagar ngt hemma kan ju också bero på föräldrarnas känslor. Om det finns bra alternativ och man itne vill tillaga kött själv, så varför inte? "förbjuda barnen" kan ju handla om att man väljer att inte laga eller köpa sådan mat, i alla fall de första, säg, 15 åren. Jag klarar inte av surströmming. Skulle mitt barn vilja äta det får hon/han göra det ngn annanstans pga mina egna preferenser. Andra gillar inte vitlök och kommer nog inte bjuda sina barn på sådant hemma

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 13:31
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:24) *
          hur kan det vara motsägelsefullt att äta kött och värna om djuen samtidigt? när det är lika naturligt för mig som för lejon att äta kött.

Lejonen tar också rätten att äta djur.
          Lejonet drivs av instinkter, det gör inget aktivt val varje gång det fäller ett byte och äter kött. Det gör du. Du kan även inse att ditt handlande har konsekvenser såväl för individen som globalt, det kan inte lejonet.

Sedan kan man ju kolla på populationen lejon och deras behov av föda och jämföra med hur många människor det finns på jorden(men även se framåt och räkna med hur många vi kommer att bl, medan lejonpopulationen antagligen kommer att ligga på samma antal) och vårt behov av föda. Om man jämför dessa saker så är det en väldigt enorm skillnad. Sedan är det ju en skillnad på att fälla ett byte som har levt fritt i dess rätta miljö under hela sin livstid jämfört med att döda ett djur som är uppfött i ett bås och aldrig ens sett solsken.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 21-01-2009, 13:34
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Intressant det här, som sagt... smile.gif Och ännu intressentare hade det varit om TS svarat att h*n jobbat med djurhållning under flera år och verkligen försökt att ändra rutiner eller miljön för djuren, eller sättet att föda upp dom eller nånting annat.

Självklart att alla som vill vara veganer eller vegetarianer eller annat, får vara det. Och naturligtvis behöver dom inte förklara varför dom valt bort kött eller annat. Jag var helt enkelt nyfiken på om TS sett djurproduktion på nära håll.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2009, 13:40
          Länk hit: #139

Gäster

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:31) *
          Lejonet drivs av instinkter, det gör inget aktivt val varje gång det fäller ett byte och äter kött. Det gör du. Du kan även inse att ditt handlande har konsekvenser såväl för individen som globalt, det kan inte lejonet.

Sedan kan man ju kolla på populationen lejon och deras behov av föda och jämföra med hur många människor det finns på jorden(men även se framåt och räkna med hur många vi kommer att bl, medan lejonpopulationen antagligen kommer att ligga på samma antal) och vårt behov av föda. Om man jämför dessa saker så är det en väldigt enorm skillnad. Sedan är det ju en skillnad på att fälla ett byte som har levt fritt i dess rätta miljö under hela sin livstid jämfört med att döda ett djur som är uppfött i ett bås och aldrig ens sett solsken.

Lejonet är inte lika smart som en människa hade den haft en mer utvecklad hjärna hade den också kunnat välja att enbart äta grönt. människor har också jagat innan av instinkt.

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:31) *
          Sedan är det ju en skillnad på att fälla ett byte som har levt fritt i dess rätta miljö under hela sin livstid jämfört med att döda ett djur som är uppfött i ett bås och aldrig ens sett solsken.

alt 1 - så har jag exempel en uppfödning på gris på en gård. där dom kan gå fritt på stora områden och får leva livet dom trivs och är ute och får bra mat och är helt friska. sedan kommer jag och tar en kniv i hjärtat och slaktar den och serverar bacon till middag. då enligt dig (jämfört med lejonet) är det godtagbart då.

jag gör exakt samma sak som Lejonet och då gör jag rätt och har godkänt att äta mitt kött som jag fällt.

alt 2 - men om jag nu istället har en gris som inte kan röra sig i ett bås och behandlar och håller på. och missköter den grisen/dom grisarna. så om jag salktar den och äter den. så gör jag fel enligt dig.

och då kan jag förbättra världen till alt 1 och ändå äta kött. klart slut.

Redigerat av flaxss: 21-01-2009, 13:42

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 13:45
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (Berith @ 21-01-2009, 13:34) *
          Intressant det här, som sagt... smile.gif Och ännu intressentare hade det varit om TS svarat att h*n jobbat med djurhållning under flera år och verkligen försökt att ändra rutiner eller miljön för djuren, eller sättet att föda upp dom eller nånting annat.

Självklart att alla som vill vara veganer eller vegetarianer eller annat, får vara det. Och naturligtvis behöver dom inte förklara varför dom valt bort kött eller annat. Jag var helt enkelt nyfiken på om TS sett djurproduktion på nära håll.
          Jag känner att jag skulle inte klara av att jobba med djurhållning. Så för mig är det inget alternativ och jag väljer hellre andra sätt att påverka på.

Det är väl ganska naturligt att frågan "Varför?" kommer upp i en sådan här tråd. Men det kan vara jobbigt när man under en middag måste motivera sitt val av kost. När man äter är också ett av de sämsta tillfällena att diskutera det.

Jag har inte sett djurproduktion på nära håll. Men jag har läst mig till en hel del och sett tillräckligt med filmer för att vara övertygad om att kött inte är någonting för mig. Att se djurhållningen på nära håll kan nog vara lärorikt, sedan kanske folk känner att man är mer trovärdig då :/

En sak jag reagerar på som andra inte verkar reagera på är när man talar om som du sa "djurproduktion", eller "köttproduktion". Speglar inte det ganska tydligt hur vi ser och tänker på djur? Det låter som att det handlar om materiella ting, som man producerar precis som man tillverkar saker i en fabrik. När det egentligen handlar om levande kännande individer, precis som oss. Om man använde samma uttryck när det handlade om människor skulle folk reagera ganska starkt tongue.gif

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 13:46

--------------------

Citera

26 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 19:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon