Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 13:51
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:40) *
          Lejonet är inte lika smart som en människa hade den haft en mer utvecklad hjärna hade den också kunnat välja att enbart äta grönt. människor har också jagat innan av instinkt.
          Tur att vi har utvecklats sedan dess och kan göra ett val nu då tongue.gif
          CITAT
          alt 1 - så har jag exempel en uppfödning på gris på en gård. där dom kan gå fritt på stora områden och får leva livet dom trivs och är ute och får bra mat och är helt friska. sedan kommer jag och tar en kniv i hjärtat och slaktar den och serverar bacon till middag. då enligt dig (jämfört med lejonet) är det godtagbart då.

jag gör exakt samma sak som Lejonet och då gör jag rätt och har godkänt att äta mitt kött som jag fällt.

alt 2 - men om jag nu istället har en gris som inte kan röra sig i ett bås och behandlar och håller på. och missköter den grisen/dom grisarna. så om jag salktar den och äter den. så gör jag fel enligt dig.
          och då kan jag förbättra världen till alt 1 och ändå äta kött. klart slut.
          Ja, alternativ ett är ju uppenbarligen mycket bättre. Men varför inte låta grisen leva i stället? Själva dödandet är ju också en onödig del i det hela och jag skulle aldrig kunna ha hjärta nog att döda en gris som jag tagit hand om.

Det är ju som att döda något annat husdjur. När jag hade katt så skulle jag omöjligt kunna döda den om jag hade haft anledning, oavsett hur bra liv den levt. Man lär ju känna djuret som individ och antagligen fäster man sig emotionellt vid det också. Det skulle åtminstone jag göra. Att ha grisar ser jag inte som någonting negativt, att döda dem tycker jag däremot är onödigt eftersom du inte behöver köttet. Så ser jag på det i alla fall.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Berith
          Inlägg 21-01-2009, 13:57
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

För mej är det nog en viss skillnad på djurhållning och djurproduktion. Har inte tänkt på det förut, men nu när du säger det så ser jag nog en liten skillnad i det. Djurhållning är väl mer att ha djur, tex en kennel eller hästar kanske? Medan en produktion handlar om tex höns eller grisar eller kor? Vet inte, har som sagt inte tänkt på det förut. Jag ser iaf inte att det är nervärderande för djuren om dom förekommer i en -produktion istället för -hållning.

Synd att du inte känner att du skulle klara av att jobba med djur, det är både intressant och spännande. tummenupp.gif Och man behöver ju såklart inte äta kött för det.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Pia L
          Inlägg 21-01-2009, 14:06
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Nauti : En enkel fråga bara....du tycker att man inte ska döda grisen (man äter ju knappast upp den levande) tycker du då att alla grisar, får, hästar, kor, höns och vad det nu är ska släppas ut i frihet då??
          Sen vet jag inte var du fått det ifrån att köttdjuren aldrig har sett sol, sedan många år är det lag på utegång hos djuren och om du VET att det är missförhållanden på någon gård så är det din skyldighet att anmäla det tycker jag.

En vän till mig föder upp får, dels för att sälja ullen men också för köttproduktion, hans får mår hur bra som helst och har fri tillgång till att vistas ute om dom vill.
          Även en annan vän som föder upp kor för mjölk och köttproduktion har sina kor ute på bete, dom kommer när dom vill mjölkas.
          Med den nya lagen som kom då så förbättrades tillvaron för djuren även om nu ett fåtal inte håller sig till dom nya reglerna.....och det är ju tyvärr så att det bara är just dom som vi får läsa om i tidningarna och se hemska bilder ifrån.

Om alla som visste om missförhållanden i djurhållningar skulle anmäla så skulle så skulle uppfödarna där få näringsförbud.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2009, 14:24
          Länk hit: #144

Gäster

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 13:51) *
          Tur att vi har utvecklats sedan dess och kan göra ett val nu då tongue.gif
          Ja, alternativ ett är ju uppenbarligen mycket bättre. Men varför inte låta grisen leva i stället? Själva dödandet är ju också en onödig del i det hela och jag skulle aldrig kunna ha hjärta nog att döda en gris som jag tagit hand om.

Det är ju som att döda något annat husdjur. När jag hade katt så skulle jag omöjligt kunna döda den om jag hade haft anledning, oavsett hur bra liv den levt. Man lär ju känna djuret som individ och antagligen fäster man sig emotionellt vid det också. Det skulle åtminstone jag göra. Att ha grisar ser jag inte som någonting negativt, att döda dem tycker jag däremot är onödigt eftersom du inte behöver köttet. Så ser jag på det i alla fall.

jag måste ju döda grisen för att få mat. för jag tänker då inte äta den rå,eller tycker du jag ska springa ut i skogen och försöka fånga ett viltsvin ?. och det naturligt för mig att det går till så. man föds man lever man blir uppäten eller dör av ålder. naturen har alltid funkat så och kommer alltid funka så. behandlas djur illa kan man försöka stoppa det.

nu kan du ju iför sig inte ha katt då den äter kött. men om det nu var det ''ända'' alt att äta kött. då hade du varit så tvungen eller svultit ihjäl.

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-01-2009, 14:24
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 12:44) *
          Jag har ingenting emot smaken av kött, jag tyckte om det mesta när jag var blandkostare. Kom det veganska alternativ som smakade precis som kötträtten så skulle jag inte ha någonting alls emot att äta det. Varför får du det att låta som att det är något konstigt med att gilla smaken av animaliska produkter även om man väljer att inte äta dem av en helt annan anledning? Synd att du inte gillade det. Det finns veganska korvar på goodstore som är väldigt goda annars smile.gif

Ja men varför apar man efter andra varor?
          Gillar du att åka lyxbil? Då har du kanske har en Merceds-stjärna på din Volvo-kylare?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Berith
          Inlägg 21-01-2009, 14:32
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 14:24) *
          ---

Ja det var så jag också undrade förut, om nånting som griljerades för att likna julskinka. yes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 14:59
          Länk hit: #147

Medlem

CITAT (Berith @ 21-01-2009, 13:57) *
          Synd att du inte känner att du skulle klara av att jobba med djur, det är både intressant och spännande. tummenupp.gif Och man behöver ju såklart inte äta kött för det.
          Jag skulle ju kunna jobba med djur som inte skall gå till slakt smile.gif
          CITAT
          Nauti : En enkel fråga bara....du tycker att man inte ska döda grisen (man äter ju knappast upp den levande) tycker du då att alla grisar, får, hästar, kor, höns och vad det nu är ska släppas ut i frihet då??
          Sen vet jag inte var du fått det ifrån att köttdjuren aldrig har sett sol, sedan många år är det lag på utegång hos djuren och om du VET att det är missförhållanden på någon gård så är det din skyldighet att anmäla det tycker jag.
          Det handlar inte om att släppa ut dem, det är väldigt orealistiskt och som jag har nämnt tycker jag inte ens att man skall släppa ut minkar p.g.a. effekten på ekosystemen. Det handlar om att inte föda upp nya djur inom kött- och animalieindustrin. Det är ju den som det vore idealiskt om den försvann helt och hållet.

De djur jag läst att 99% av dem aldrig får se solljus(förutom kanske under transporten till slakteriet) är grisar. Får tror jag faktiskt har det ganska bra jämfört med andra djur som vi utnyttjar.

CITAT

jag måste ju döda grisen för att få mat. för jag tänker då inte äta den rå,eller tycker du jag ska springa ut i skogen och försöka fånga ett viltsvin ?. och det naturligt för mig att det går till så. man föds man lever man blir uppäten eller dör av ålder. naturen har alltid funkat så och kommer alltid funka så. behandlas djur illa kan man försöka stoppa det.

nu kan du ju iför sig inte ha katt då den äter kött. men om det nu var det ''ända'' alt att äta kött. då hade du varit så tvungen eller svultit ihjäl.
          Du behöver inte döda grisen för att få mat. Du behöver inte fånga vildsvin. Du behöver inte äta kött över huvud taget. Nu vet jag att du vill det och att det alternativet du tog upp är det bästa möjliga om du vill ha kött. Men själv skulle jag föredra att ha grisarna som trevliga husdjur, man måste ju inte få ut någonting av att ta hand om dem. Annars kan säkert grisar vara trevligt sällskap, jag tänker på folk som har minigrisar tongue.gif

Förklara gärna för mig vad som är naturligt med en industri där djur föds upp i sådana stora nummer, enbart för människans skull. Visst har vi alltid haft djur, det har inte varit någonting dåligt med det. Men som det ser ut nu så fungerar det inte, det är inte bra för djuren eller för miljön. I naturen fungerar det så, men där fäller de som sagt byten som levt hela sitt liv i frihet i sin naturliga miljö. Att dö är ingenting hemskt eller onaturligt. Det är djurens liv som är det onaturliga, inte döden. Den är nog snarare snabbare och smärtfriare i naturen.

Men om jag får valet på ett inspärrat, begränsat liv helt utan frihet där jag enart har den dagliga utfodringen att se fram emot där jag i slutändan får en snabb smärtfri död och ett liv i frihet med en inte så snabb och enkel död så föredrar jag det senare.

Såvitt jag vet så kan hankatter(tror jag) leva på vegansk kost. Det finns ju till och med vegansk kattmat, så det är nog ingen omöjlighet. Jag är inte så insatt i det. Men jag skulle inte få för mig att skaffa en katt så skulle jag läsa på väldigt noggrant innan fick för mig att skaffa en. Men egentligen så ser jag inga hinder till att det inte skulle gå, bara man ersätter allting från köttet med samma ämnen från växtriket. Om det inte skulle gå så skulle jag inte skaffa katt tongue.gif
          CITAT
          Gillar du att åka lyxbil? Då har du kanske har en Merceds-stjärna på din Volvo-kylare?
          Förlåt, men jag förstår inte alls vad du menar eller vad det har med någonting att göra tongue.gif Anledningen till att man efterliknar kött till smaken är ju väldigt simpel. Man gillar smaken av kött men man gillar inte kött, därför framställer man en produkt som inte består av kött men smakar kött.
          CITAT
          Ja det var så jag också undrade förut, om nånting som griljerades för att likna julskinka. yes.gif
          Julskinka hör ju till på ett traditionellt julbord. Om man är vegan vill man ju uppenbarligen inte ha en riktig skinka på julbordet men man kanske vill man ha någonting liknande bara för sakens skull tongue.gif Själv har jag inget behov av att ha en julskinka på bordet, men det vore väl roligt att testa att göra någon vegansk variant någon gång smile.gif

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 15:09

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2009, 15:15
          Länk hit: #148

Gäster

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 14:59) *
          Du behöver inte döda grisen för att få mat. Du behöver inte fånga vildsvin. Du behöver inte äta kött över huvud taget. Nu vet jag att du vill det och att det alternativet du tog upp är det bästa möjliga om du vill ha kött. Men själv skulle jag föredra att ha grisarna som trevliga husdjur, man måste ju inte få ut någonting av att ta hand om dem. Annars kan säkert grisar vara trevligt sällskap, jag tänker på folk som har minigrisar tongue.gif

Förklara gärna för mig vad som är naturligt med en industri där djur föds upp i sådana stora nummer, enbart för människans skull. Visst har vi alltid haft djur, det har inte varit någonting dåligt med det. Men som det ser ut nu så fungerar det inte, det är inte bra för djuren eller för miljön. I naturen fungerar det så, men där fäller de som sagt byten som levt hela sitt liv i frihet i sin naturliga miljö. Att dö är ingenting hemskt eller onaturligt. Det är djurens liv som är det onaturliga, inte döden. Den är nog snarare snabbare och smärtfriare i naturen.

Men om jag får valet på ett inspärrat, begränsat liv helt utan frihet där jag enart har den dagliga utfodringen att se fram emot där jag i slutändan får en snabb smärtfri död och ett liv i frihet med en inte så snabb och enkel död så föredrar jag det senare.

Såvitt jag vet så kan hankatter(tror jag) leva på vegansk kost. Det finns ju till och med vegansk kattmat, så det är nog ingen omöjlighet. Jag är inte så insatt i det. Men jag skulle inte få för mig att skaffa en katt så skulle jag läsa på väldigt noggrant innan fick för mig att skaffa en. Men egentligen så ser jag inga hinder till att det inte skulle gå, bara man ersätter allting från köttet med samma ämnen från växtriket. Om det inte skulle gå så skulle jag inte skaffa katt tongue.gif

jag skrev inte att det var naturligt för dom att vara som exempel på bilderna jag bara menar att det är naturligt för ''djur(människor)'' att äta kött och det är naturligt för ''kött''ätare att slakta(döda) sitt byte. dålig djurhållning och allt det där är väl det vi ska förbättra till det bästa eller hur ? jag har inte skrivit nåt annat.

jag vill mer än gärna ändar djurens liv så att dom får så naturligt och bra liv som möjligt (det vill någ många på odla), men det hindrar ju inte att man ska kunna få kött på talriken. det viktigaste är väl ändå djurens välbefinnande fram till slakt.

exempel att inte skaffa ett visst husdjur för att den äter kött tycker jag är lite fanatiskt eller överdrivet. men det är bara vad jag tycker. och du tycker så. inget fel med det. och det är inget vi kan övertala vandra att tänka på nåt annat vis. så jag ska sluta kommentera det.

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 15:29
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 15:15) *
          jag skrev inte att det var naturligt för dom att vara som exempel på bilderna jag bara menar att det är naturligt för ''djur(människor)'' att äta kött och det är naturligt för ''kött''ätare att slakta(döda) sitt byte. dålig djurhållning och allt det där är väl det vi ska förbättra till det bästa eller hur ? jag har inte skrivit nåt annat.

jag vill mer än gärna ändar djurens liv så att dom får så naturligt och bra liv som möjligt (det vill någ många på odla), men det hindrar ju inte att man ska kunna få kött på talriken. det viktigaste är väl ändå djurens välbefinnande fram till slakt.

exempel att inte skaffa ett visst husdjur för att den äter kött tycker jag är lite fanatiskt eller överdrivet. men det är bara vad jag tycker. och du tycker så. inget fel med det. och det är inget vi kan övertala vandra att tänka på nåt annat vis. så jag ska sluta kommentera det.
          Ja, det kanske är naturligt, men inte nödvändigt tongue.gif Men jag tycker inte att det fungerar nu och jag tror absolut inte att det kommer att fungera i framtiden när vi blir fler. Ja, det har du sagt och det tycker jag är väldigt bra. Det är för många som bara äter utan att tänka på vad de egentligen äter.

Ja, det vill de flesta. Alla borde vilja det, jag förstår då inte varför man skulle vara emot en förbättrad djurhållning. Det viktigaste är djurens välbefinnande under deras liv, ja, det är vi överrens om, slutet är vi däremot inte överrens om tongue.gif

Anlednignen till att jag inte vill skaffa köttätande husdjur är ju bara det att jag inte vill bidra till det. Det gör ju faktiskt ingen egentlig skillnad eftersom köttet i kattmat och liknande kommer från restprodukter vid slakt. Men det kan väl också ses som att man indirekt ökar en efterfrågan på kött. Det kanske inte är så stort egentligen, men det är ingenting jag känner att jag behöver motivera. Det är mer en känsla, det skulle inte kännas bra att köpa animalisk föda till ett husdjur när jag inte skulle kunna tänka mig att göra det åt mig själv.

Jag vill inte övertala dig och jag vill egentligen inte att jag skall kunna det heller. Jag tycker bara att det kan vara intressant och informativt att prata om det. Om man sedan efter att ha läst någonting som man reagerade på känner att det är fel så skall man ju sluta att äta kött av den anledningen, inte för att jag säger eller tycker att det är fel.

--------------------

Citera
          Miro
          Inlägg 21-01-2009, 15:38
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 15:15) *

Det beror väl på hur man ser det. jag har två (köttätande) katter själv. Men anser man att köttproduktion är fel är det väl logiskt att inte bidra till den genom katt eller hund som sätter i sig 0.5kg och uppåt om dagen. Det vore snarare skumt att hävda att köttindustri är fel, alltså äter jag inte kött, men hålla sig med en HUND som äter mer kött än grannens hela hushåll. Det är ju inte konsekvent.

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 15:45
          Länk hit: #151

Medlem

CITAT (Miro @ 21-01-2009, 15:38) *
          Det beror väl på hur man ser det. jag har två (köttätande) katter själv. Men anser man att köttproduktion är fel är det väl logiskt att inte bidra till den genom katt eller hund som sätter i sig 0.5kg och uppåt om dagen. Det vore snarare skumt att hävda att köttindustri är fel, alltså äter jag inte kött, men hålla sig med en HUND som äter mer kött än grannens hela hushåll. Det är ju inte konsekvent.
          Inte särskilt. Men man kan ju även tänka som så att "Eftersom det endas är restprodukter av slakten så bidrar jag inte till den egentliga anledningen till att djuren slaktas." Men även det är ju en bidragande faktor. Så för mig känns det inte aktuellt att skaffa ett husdjur som behöver kött för att överleva eller må bra.

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 15:46

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 21-01-2009, 15:45
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 13:40) *
          Lejonet är inte lika smart som en människa hade den haft en mer utvecklad hjärna hade den också kunnat välja att enbart äta grönt.

Nej, ett lejon är utpräglad carnivor och överlever inte på vegetabilier. Jag däremot både överlever och lever jävligt gott på vegetabilier (och i mitt fall även mejeriprodukter), alltså är jag laktovegetarian.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-01-2009, 16:04
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 14:59) *
          Förlåt, men jag förstår inte alls vad du menar eller vad det har med någonting att göra tongue.gif Anledningen till att man efterliknar kött till smaken är ju väldigt simpel. Man gillar smaken av kött men man gillar inte kött, därför framställer man en produkt som inte består av kött men smakar kött.

Jag gillar choklad. Men jag skulle aldrig komma på tanken att äta chokladkorv oavsett om basen är kött eller något från växtriket.

För övrigt trodde jag att Veganerna var dom som kom från solsystemet Vega.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-01-2009, 16:08
          Länk hit: #154

Gäster

CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2009, 15:45) *
          Nej, ett lejon är utpräglad carnivor och överlever inte på vegetabilier. Jag däremot både överlever och lever jävligt gott på vegetabilier (och i mitt fall även mejeriprodukter), alltså är jag laktovegetarian.

nu förstod du inte mig, det jag skrev är ju inte fakta det trodde jag folk förstod. det var mer en liknelse att dom hade kunnat göra andra val om dom hade en mer utvecklad hjärna som en människa.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 21-01-2009, 16:13
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 16:04) *
          Jag gillar choklad. Men jag skulle aldrig komma på tanken att äta chokladkorv oavsett om basen är kött eller något från växtriket.

Men Ralf då... sleep.gif giggle.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2009, 16:28
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nej Nauti katt skulle du inte kunna ha eftersom du då skulle vara tvungen att ha den inburad. Ska den få leva naturligt så ger den sig genast ut på jakt efter kött.

Som jag sagt tidigare så får folk äta vad dom vill, det lägger jag mig inte i, men jag reagerar på att du och nästan alla veganer tycker att det är OK att förstöra för andra. Det är en filosofi som jag inte kan förlika mig med och en metod som inte bidrar ett smack till att djurhållningen blir bättre. Jag menar att det måste finnas andra vägar att gå men ibland får man faktiskt lära sig att ha tålamod när man tycker att saker och ting går för sakta. Man kan inte ta lagen i egna händer på det sättet som vissa gör och som du sympatiserar med. Jag kan inte förstå hur dessa aktioner på något sätt kan gynna ideologin om att man ska värna djuren så att dom inte plågas. Om ni inte hade denna militanta synen utan jobbade på ett vettigt sätt för att djuren skulle få ett bättre liv skulle mycket vara vunnet.

Sen ställde jag tidigare i tråden en fråga som jag inte sett något svar på och det var hur mycket stärkelserik kost du äter. Har du någon gång räknat ut t.ex. i % hur mycket kolhydrater respektive proteiner och fett din normalmåltid innehåller? Och hur är det med din kostkunskap beträffande näringsinnehåll och process från sådd till färdig produkt? Det skulle vara intressant att höra eftersom jag rent kostmässigt står så långt man kan komma ifrån vegankost. Det gör jag på grund av hälsoskäl och det innebär inte att jag utesluter alla grönsaker. Jag skulle inte kunna äta vegankost om jag ska må bra.

En annan sak som jag undrar över är om all jakt också ska förbjudas och hur då tror att resultatet skulle bli?

Jo en sak till. Jag hade för ett antal år sen lite höns. Kläckta hemma i köket i en apparat och ursprunget var genomlysta konstaterade befruktade ägg av en trevlig vacker sort. Födde alltså upp dessa så de blev stora fina värphönor. Gav bort alla tuppkycklingar utom en som sen visade sig vara jätteilsken och inte gick att hantera så den fick trots sin skönhet nackas (ve och fasa men den hamnade inte i min gryta utan grannens). Kvar fanns nu bara ett antal hönor som varje dag la sina ägg som räckte till hela släkten. Vad menar du att man skulle gjort med äggen som dessa välmående utegångshöns producerade under hela sitt liv?

Hoppas det inte blev för mycket att svara på.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2009, 16:33
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 16:04) *

Förr fanns det chokladcigarretter flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-01-2009, 17:59
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-01-2009, 16:33) *
          Förr fanns det chokladcigarretter flirting.gif

Det fanns Zingo med chokladsmak på 70-talet, minns ni? Undrar verkligen varför det ej tillverkas längre?

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 19:01
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 21-01-2009, 16:28) *
          Som jag sagt tidigare så får folk äta vad dom vill, det lägger jag mig inte i, men jag reagerar på att du och nästan alla veganer tycker att det är OK att förstöra för andra. Det är en filosofi som jag inte kan förlika mig med och en metod som inte bidrar ett smack till att djurhållningen blir bättre. Jag menar att det måste finnas andra vägar att gå men ibland får man faktiskt lära sig att ha tålamod när man tycker att saker och ting går för sakta. Man kan inte ta lagen i egna händer på det sättet som vissa gör och som du sympatiserar med. Jag kan inte förstå hur dessa aktioner på något sätt kan gynna ideologin om att man ska värna djuren så att dom inte plågas. Om ni inte hade denna militanta synen utan jobbade på ett vettigt sätt för att djuren skulle få ett bättre liv skulle mycket vara vunnet.
          Ja, det finns ju andra vägar att ta, som att informera t.ex. vilket jag hellre föredrar. Men jag kan fortfarande förstå att folk förstör för pälsbutiker, befriar djur(befriar, inte släpper lös) o.s.v.

CITAT
          Sen ställde jag tidigare i tråden en fråga som jag inte sett något svar på och det var hur mycket stärkelserik kost du äter. Har du någon gång räknat ut t.ex. i % hur mycket kolhydrater respektive proteiner och fett din normalmåltid innehåller? Och hur är det med din kostkunskap beträffande näringsinnehåll och process från sådd till färdig produkt? Det skulle vara intressant att höra eftersom jag rent kostmässigt står så långt man kan komma ifrån vegankost. Det gör jag på grund av hälsoskäl och det innebär inte att jag utesluter alla grönsaker. Jag skulle inte kunna äta vegankost om jag ska må bra.
          Jag svarade tidigare och jag kan citera det:
          CITAT
          Jag har aldrig läst någonting om att veganer skulle få i sig mycket mer stärkelse än blandkostare eller att det skulle vara ett problem. Det får du gärna länka till om du läst någonstans. Sist jag testade mitt blodsocker så var det som det skulle i alla fall tongue.gif
          Jag vet som sagt inte så mycket om det. Anledningarna till att jag blev vegan var främst av etiska skäl och miljöskäl, även om jag hört att det också fanns hälsomässiga fördelar med att bli vegan. Det är först nu på senare tid som jag börjat läsa på mer om de hälsomässiga fördelarna. Men jag har som sagt aldrig stött på att man skulle få i sig för mycket stärkelse. Min flickvän som även hon är vegan, testade sitt blodsocker för så litet som en vecka sedan, även hon hade normala blodsockervärden. Så det där tror jag inte är några problem, jag googlade nyss men jag fann ingenting om att det skulle vara ett problem för veganer.

CITAT
          En annan sak som jag undrar över är om all jakt också ska förbjudas och hur då tror att resultatet skulle bli?
          Jag tycker inte alls om jakt för nöjes skull, eller jakt över huvud taget för den delen. Naturen har väl alltid skött sig självt och varit i någon form av balans, även om det i naturen går i cykler. Det enda man åstadkommer genom jakt är ju att hålla populationerna på en jämn nivå och förhindra att dessa cykler uppstår.

Sedan om vissa individer av någon djurart ställer till stora problem för människor tycker jag att man kan försöka placera om dem, långt från människor. Om detta inte fungerar finns det väl inget alternativ, men jakt i övrigt gillar jag inte. Sedan är jag ju definitivt emot de jaktgalna människorna som är så "vargrädda" och vill skjuta bort all varg för att få mer älgkött i frysboxen tongue.gif

CITAT
          Kvar fanns nu bara ett antal hönor som varje dag la sina ägg som räckte till hela släkten. Vad menar du att man skulle gjort med äggen som dessa välmående utegångshöns producerade under hela sitt liv?
          Det där ser jag inte som något problem alls. Jag skulle själv kunna tänka mig att ha höns. Där är det ju som flaxss säger, att det är djurhållningen som är det viktigaste. Det är ju inget dödande inblandat och ingen lider av att någon äter äggen.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-01-2009, 19:38
          Länk hit: #160

Medlem

Ja det är knepigt att äta Vegan-kost och just veganerna mixar ju sin kostlära med ideologi också. Och det kan slå väldigt fel ibland. Bland det värsta som hände var för relativt många år sedan när ett spädbarn inte ens fick modersmjölk. Man hade försökt livnära barnet på diverse pressade varor.
          En annan grej är när Veganer tror att dom säger att dom gör det rätta och ingriper i naturen men ändå inte gör rätt. Det var ett kollektiv söder om sthlm tog hand om en gammal ko o lät henne gå på deras gård. När kon sedan blev gammal o inte orkade röra sig så ville veterinär avliva henne, men det ville ej ägarna. Hade denna ko levat i naturen hade hon fått bli bytesdjur. Nu låg kon i sin egen avföring med allt vad det medförde. Jag vet ej hur det slutade men jag hoppas att veterinären fick sin vilja igenom och avlivade djuret.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

26 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon