Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Nauti
          Inlägg 21-01-2009, 19:48
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 19:38) *
          Ja det är knepigt att äta Vegan-kost och just veganerna mixar ju sin kostlära med ideologi också. Och det kan slå väldigt fel ibland. Bland det värsta som hände var för relativt många år sedan när ett spädbarn inte ens fick modersmjölk. Man hade försökt livnära barnet på diverse pressade varor.
          Det är inte knepigt alls egentligen, men det är nog en omställning som innebär att man läser på litet, om man är van att äta mycket kött.

Varför skulle man inte ge barn modersmjölk? Vad har det med veganism att göra? tongue.gif Sedan går det ju även att ge olika former av ersättning för de som har problem med ammning

CITAT
          En annan grej är när Veganer tror att dom säger att dom gör det rätta och ingriper i naturen men ändå inte gör rätt. Det var ett kollektiv söder om sthlm tog hand om en gammal ko o lät henne gå på deras gård. När kon sedan blev gammal o inte orkade röra sig så ville veterinär avliva henne, men det ville ej ägarna. Hade denna ko levat i naturen hade hon fått bli bytesdjur. Nu låg kon i sin egen avföring med allt vad det medförde. Jag vet ej hur det slutade men jag hoppas att veterinären fick sin vilja igenom och avlivade djuret.
          Igen, vad har det med veganism att göra? De flesta veganer har nog gemensamt att de vill göra någonting åt djurens onödiga lidande. Om ett djur är gammalt, sjukt och det är uppenbart att det lider så är väl det mest humana att avliva djuret.

Det är klart att det tar emot att avliva ett djur man haft men det är ju ändå nödvändigt om det inte går att medicinera eller lindra på något sätt så att djuret kan få ett drägligt liv.

På dig låter det som att ditt exempel skulle gälla för alla veganer. Att de föredrar att ett djur lever i lidande framför att avliva det. Är det ett försök från din sida att få det att framstå som att det är någonting negativt, att man tycker att det är fel att döda djur? Det är det onödiga dödandet jag har någonting emot, inte att man avlivar djur som lider och inte kan leva ett drägligt liv.

Redigerat av Nauti: 21-01-2009, 19:51

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          aanderss
          Inlägg 21-01-2009, 19:56
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

jag tycker de är fel att tvinga barn att bli vegitarianer innan de vet vad de innebär

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-01-2009, 20:12
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 19:48) *
          Det är inte knepigt alls egentligen, men det är nog en omställning som innebär att man läser på litet, om man är van att äta mycket kött.

Varför skulle man inte ge barn modersmjölk? Vad har det med veganism att göra? tongue.gif Sedan går det ju även att ge olika former av ersättning för de som har problem med ammning
          Veganer dricker ej mjölk! elelr hur? o detta barns föräldrar ville ej ge sitt barn mjölk.

Modersmjölksersättning är ju knappast vegankoster så det vet jag inte ens varför du tar upp, för problemen fanns ej i form av någon brist

CITAT (Nauti @ 21-01-2009, 19:48) *
          Igen, vad har det med veganism att göra? De flesta veganer har nog gemensamt att de vill göra någonting åt djurens onödiga lidande. Om ett djur är gammalt, sjukt och det är uppenbart att det lider så är väl det mest humana att avliva djuret.

Det är klart att det tar emot att avliva ett djur man haft men det är ju ändå nödvändigt om det inte går att medicinera eller lindra på något sätt så att djuret kan få ett drägligt liv.

På dig låter det som att ditt exempel skulle gälla för alla veganer. Att de föredrar att ett djur lever i lidande framför att avliva det. Är det ett försök från din sida att få det att framstå som att det är någonting negativt, att man tycker att det är fel att döda djur? Det är det onödiga dödandet jag har någonting emot, inte att man avlivar djur som lider och inte kan leva ett drägligt liv.

jag bara visar hur fel det kan slå, och veganer säger lite emot sig själv, lev med natur o låt den sköta sig själv, men du tycker det ok o avliva djur.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          herkules
          Inlägg 21-01-2009, 20:42
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 12:31) *
          Jag startade tråden för att jag tycker att det är roligt och intressant att prata om det. Som sagt, om andra inte gör det, varför inte låta bli? sad.gif Jag vill inte reta upp folk eller få dem att känna att de gör fel. Jag vill få dem att tänka mer på vad de lägger på tallriken och att det finns en historia bakom steken.
          /..../

jag var vegan i 8 år enbart för att jag tyckte att själva djurhanteringen var/är så jäkla vidrig, veta att köttet som låg på min tallrik kom från en gris som aldrig sett dagsljus eller har transporterats i dygn utan mat och vatten, nä fy f-n!
          jag åt ingenting som kom från djurriket.
          idag äter jag kött från djur som levt ett drägligt liv.
          en del människor klarar inte att tänka efter hur djuren lever och dör, tror det är mkt därför man som vegan får ta skit.
          stå på dig!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2009, 20:51
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tycker att det verkar som om veganer kan göra lite som dom tycker och det är ok för mig men det verkar ibland lite motsägelsefullt.

Skulle du äta ägg från dina egna hönor? Använder du vitaminberikade livsmedel, t.ex havremjölk? Vet du hur vitaminerna utvinns? Åtminstone D-vitamin utvinns från fårull appropå att du hade nån synpunkt om får. Man kan ju fråga sig var vitaminen B12 kommer ifrån eftersom den bara finns i animalier.

Redigerat av *Stintan*: 21-01-2009, 20:53

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Miro
          Inlägg 21-01-2009, 21:20
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Ja det är knepigt att äta Vegan-kost och just veganerna mixar ju sin kostlära med ideologi också. Och det kan slå väldigt fel ibland. Bland det värsta som hände var för relativt många år sedan när ett spädbarn inte ens fick modersmjölk. Man hade försökt livnära barnet på diverse pressade varor.
          En annan grej är när Veganer tror att dom säger att dom gör det rätta och ingriper i naturen men ändå inte gör rätt. Det var ett kollektiv söder om sthlm tog hand om en gammal ko o lät henne gå på deras gård. När kon sedan blev gammal o inte orkade röra sig så ville veterinär avliva henne, men det ville ej ägarna. Hade denna ko levat i naturen hade hon fått bli bytesdjur. Nu låg kon i sin egen avföring med allt vad det medförde. Jag vet ej hur det slutade men jag hoppas att veterinären fick sin vilja igenom och avlivade djuret.

Jo, fast de exemplen är väl ändå utstickare?! de vegetarianer/veganer jag känner har stenkoll på näringslära. Vill jag veta hur jag ska få i mig ditten eller datten frågar jag genast dessa personer och får besked till 99% av gångerna. En del har även husdjur och en mkt sund syn på dem och deras välbefinnande. Finns ju barn som skadas av att få i sig hormoner från kött/kyckling. (inte i sverige dock, men extrema fall finns åt alla håll).

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-01-2009, 21:29
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ett litet inpass från min sida. Med anledning av vad som stått i den här tråden så måste jag tillstå att gårdagens stekta fläskkotlett och dagen kokta makrill smakade extra gott. Ett djur som är så gott i stekt form MÅSTE helt enkelt vara utvecklat för att ätas.

Till sist bara en fråga om dina inlägg, tycker du att du är lustig när du räcker ut tungan åt oss andra? Eller bara hånfull? Jag menar den smilien som dina inlägg är nerlusade av.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 21-01-2009, 21:44
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Jag har tyvärr aldrig mött en vegan som accepterar att andra har en annan åsikt om mat än deras egen och jag har träffat några stycken. Men det är deras problem och inte mitt. Att man som vegan måste äta produkter som är t.ex. B12 berikade visar ju att det inte är en speciellt naturlig diet. Svårt att hitta vitamin B12 berikade växter ute i naturen nämligen.

Historien om föräldrarna som vägrade sitt nyfödda barn bröstmjölk visar ett skrämmande exempel på när det gått för långt. Det finns även exempel på veganer som vägrat sina hundar köttproteiner och ersatt det med växtproteiner som hundar inte kan ta upp i matsmältningen. Skräckexempel som jag hoppas är undantag även bland veganer.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Miro
          Inlägg 21-01-2009, 21:55
          Länk hit: #169

Medlem

Jag har faktiskt aldrig mött en vegan/vegetarian som försökt tvinga på mig sin kost. Däremot har jag ofta sett dem bli tvugna att försvara sina egna matvanor...

Och det där med vad som är "naturligt" verkar vara ngt som de flesta tar till när det passar. Kanske inte "naturligt" att inte äta kött men det är inte "naturligt" att hålla djur heller. MÅNGA av oss som äter kött blir tvugna att komplettera med tillskott. Uppenbarligen är våra dieter inte tillräckligt naturliga heller.

Citera
          Bettson
          Inlägg 21-01-2009, 22:17
          Länk hit: #170

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 22:03) *
          Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas.

Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt. Skulle nog vilja påstå att ingen soja går till djuruppfödning alls. Det är den alldeles för dyr för. De enda nötkreatur som får soja är nog vissa mjölkor.

Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt. Som sagt, det där stämmer inte alls. Köttproduktion är så dålig lönsamhet på att soja knappast är användbart. Bänder däremot är ena riktiga fenom på att göra näringsrikt hösilage och annat grovfoder. TIll kttproduktion räcker som topp enbart spannmål- Svensproducerad dessuotm.

Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där. Håller nog med Ruda. Det mesta av regnskogar som skövlas är för sockerrörsodling till etanol.

Har svarat på de enskilda grejorna i rött. Annars tror jagnog du får skilja på äpplen och päron. Att regskogar skövlas behäver inte alls vara skiljelinjen mellan köttätande och icke köttätande.

För en del år sedan skövlades regnskogar för sina fina trädslag, för gruv och mineraldrifter av olika slag och en hel del annan rovdrift.

Att ens en gång nämna detta med miljöförstörande rovdkrift av regnskogar genom köttproduktion tycker jag nog är ganska förolämpande mot tex svenska bönder.

Citera
          Berith
          Inlägg 22-01-2009, 06:19
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Undrar hur många veganer/vegetarianer som tror att dom gör tex minkar en tjänst genom att släppa ut dom?

Det var för nåt år sen eller två som en massa djur släpptes ut här i Skaraborg (kan nog tyvärr inte hitta inslaget på radion och kolla var och vad så ni får höra) och där ägaren var helt förtvivlad. Djuren hade inte en chans att klara sej ute, och många av djuren "flydde" också tillbaka till sina burar. Men dom som sprang bort - inte av glädje för att ha sluppit buren utan av ren skräck! - dog av svält eller blev trafikoffer eller togs av andra djur.

Det är sånt jag förknippar med v-aner, även om det egentligen bara handlar om vad och av vilken anledning dom äter eller inte äter viss mat. Och jaa jag vet att man inte ska dra alla v-aner över en kam, men du säger ju också att det är rätt att släppa ut djuren så jag antar att det är vad du verkligen tycker.

Sen tycker jag det är lite konstigt att så fort såna här ämnen kommer upp så försvarar sej v-anerna liksom i förebyggande syfte...? g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 22-01-2009, 08:38
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Ja det är knepigt att äta Vegan-kost och just veganerna mixar ju sin kostlära med ideologi också. Och det kan slå väldigt fel ibland. Bland det värsta som hände var för relativt många år sedan när ett spädbarn inte ens fick modersmjölk.

Och där kom det, paret som ALLTID nämns i diskussioner om vegetarisk/vegansk kost till barn. JA, de var veganer, NEJ, de ville inte att barnet skulle få bröstmjölk, JA barnet for illa. Men jag kan garantera dig att de allra flesta veg*ner tycker bröstmjölk är jättebra näring till bebisar, att ETT par betedde sig som idioter innebär inte att alla veg*ner gör det.

CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2009, 21:29) *
          Ett litet inpass från min sida. Med anledning av vad som stått i den här tråden så måste jag tillstå att gårdagens stekta fläskkotlett och dagen kokta makrill smakade extra gott. Ett djur som är så gott i stekt form MÅSTE helt enkelt vara utvecklat för att ätas.

Och där kom det också, "Håhå vad extra gott det var med kött efter denna diskussionen"-inlägget thumbdown.gif
          Människa sägs f.ö. också smaka alldeles utmärkt (fast Gossen Ruda är förmodligen för gammal, seg och jävlig), jag antar att vi också är utvecklade för att ätas?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 22-01-2009, 09:30
          Länk hit: #173

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det är egentligen ganska meningslöst att diskutera vad man ska äta. Bevisligen så går det att överleva på onaturlig kost. Nauti är ett bra exempel på det. Förmodligen kan man överleva på Coca Cola, ostbågar och vitamineraltabletter också. Vi är ett ganska anpassningsbart djur.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-01-2009, 09:53
          Länk hit: #174

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2009, 21:29) *
          Till sist bara en fråga om dina inlägg, tycker du att du är lustig när du räcker ut tungan åt oss andra? Eller bara hånfull? Jag menar den smilien som dina inlägg är nerlusade av.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 22-01-2009, 10:11
          Länk hit: #175

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (Jan Lindgren @ 22-01-2009, 09:30) *
          Hej!
          Det är egentligen ganska meningslöst att diskutera vad man ska äta. Bevisligen så går det att överleva på onaturlig kost. Nauti är ett bra exempel på det. Förmodligen kan man överleva på Coca Cola, ostbågar och vitamineraltabletter också. Vi är ett ganska anpassningsbart djur.
          MVH
          Jan Lindgren

bra skrivet

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2009, 10:15
          Länk hit: #176

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Miro @ 21-01-2009, 21:55) *
          Jag har faktiskt aldrig mött en vegan/vegetarian som försökt tvinga på mig sin kost. Däremot har jag ofta sett dem bli tvugna att försvara sina egna matvanor...

Och det där med vad som är "naturligt" verkar vara ngt som de flesta tar till när det passar. Kanske inte "naturligt" att inte äta kött men det är inte "naturligt" att hålla djur heller. MÅNGA av oss som äter kött blir tvugna att komplettera med tillskott. Uppenbarligen är våra dieter inte tillräckligt naturliga heller.

Nej jag har heller aldrig stött på någon som försökt tvinga på mig sin kost men inte är det heller sina kostvanor veganerna behöver försvara. Diskussionen skulle ju inte se ut så här om det inte vore för att man som vegan blandar in sin ideologi. En ideologi som dom anser att dom måste försvara med näbbar och klor och som gör att dom anser sig ha rätt att sätta sig över gällande lagar och förstöra och sabbotera för andra. En filosofi som det stora flertalet människor lyckligtvis ogillar. Veganer som vill missionera om sin filosofi bör nog ha väl underbyggda fakta att komma med och inte bara tro att det förhåller sig si eller så. Brister kunskapen blir det inte trovärdigt. Kan man vara vegan av andra skäl än ideologin?

Om diskussionen enbart handlade om kostvanor så tycker åtminstone jag att den skulle kunna vara mycket intressantare. Alla måste äta för att överleva och vad vi stoppar i oss avgör till stor del hur vi mår. Jag antar att alla vill må så bra som möjligt annars skulle det väl inte ploppa upp den ena nya metoden efter den andra. Jag är absolut ingen kostexpert men till och med jag tycker att kunskaperna om vad vi äter är skrämmande låga hos de flesta. Att det skulle finnas bara en metod som fungerar för alla tror jag inte men med mer kostkunskap skulle man faktiskt kunna slippa en hel del sjukdomar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-01-2009, 10:30
          Länk hit: #177

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Svar till Whiskuchi.

Rudor är ätbara, odlas ibland också för detta ändamål. Beträffande människor som föda duger dom till det, söderhavets kannibaler kallade människan för långgris. Köttet lär dock vara lite sött. Jag har aldrig provat, bara bitit på naglarna i unga år. Förekom under Leningrads belägring fast det motarbetades av polisen. Likaså överlevde dom överlevande från en flygkrasch i Anderna genom att äta dom som inte överlevde.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-01-2009, 11:00
          Länk hit: #178

Gäster

Saxat ut media;

"Flicka åtalas efter att ha lämnat en stekpanna med smör i på varm spisplatta vilket orsakade en lägenhetsbrand"

Blandkostare är vårdslösa...

"Snattare greps på ICA efter att ha plockat på sig köttvaror utan att betala"

Blandkostare respekterar inte annans egendom...

"Mordvåg mot ryska regimkritiker"

Blandkostare accepterar inte oliktänkande utan tar till våld..

"Gällivaremord kan ge fängelse"

Den man som misstänks för mordet i Gällivare lider inte av någon allvarlig psykisk störning.

Mannen är jägare och antagligen blandkostare....

"Ta upp efter era hundar"

Mindre folkstorm pga att blandkostare är lata och vägrar ta upp hundlorten..

"Aptit på grodlår hotar vilda grodor"

Var tredje art är utrotningshotad och varje år hamnar miljontals grodlår på restaurangtallrikar och i delikatessdiskar..

Citera
          Miro
          Inlägg 22-01-2009, 11:02
          Länk hit: #179

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 10:15) *
          Nej jag har heller aldrig stött på någon som försökt tvinga på mig sin kost men inte är det heller sina kostvanor veganerna behöver försvara. Diskussionen skulle ju inte se ut så här om det inte vore för att man som vegan blandar in sin ideologi. En ideologi som dom anser att dom måste försvara med näbbar och klor och som gör att dom anser sig ha rätt att sätta sig över gällande lagar och förstöra och sabbotera för andra. En filosofi som det stora flertalet människor lyckligtvis ogillar. Veganer som vill missionera om sin filosofi bör nog ha väl underbyggda fakta att komma med och inte bara tro att det förhåller sig si eller så. Brister kunskapen blir det inte trovärdigt. Kan man vara vegan av andra skäl än ideologin?

Ja, jag har en väninna som så fort hon förstod vad kött var, vägrade äta det igen av avsmak. (5 år gammal)
          Naturligtvis ska man inte sabotera och bryta lagar. Men att diskutera VARFÖR man äter som man gör ser jag inget fel i. Jag kanske är väldigt tjockhudad, men jag har inte hittat ngt att bli upprörd av i Nautis inlägg.

CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 10:15) *
          Om diskussionen enbart handlade om kostvanor så tycker åtminstone jag att den skulle kunna vara mycket intressantare. Alla måste äta för att överleva och vad vi stoppar i oss avgör till stor del hur vi mår. Jag antar att alla vill må så bra som möjligt annars skulle det väl inte ploppa upp den ena nya metoden efter den andra. Jag är absolut ingen kostexpert men till och med jag tycker att kunskaperna om vad vi äter är skrämmande låga hos de flesta. Att det skulle finnas bara en metod som fungerar för alla tror jag inte men med mer kostkunskap skulle man faktiskt kunna slippa en hel del sjukdomar.

Jag håller med! Började själv äta D-vitamin i december och har inte längre så svårt att komma upp ur sängen tex. Men i min (säkert begränsade) erfarenhet så har vegetarianer och veganer (känner som sagt mkt vettiga sådana) väldigt bra koll på näringslära. Jag kan tryggt fråga dem om vad jag ska är för att på i mig mer av en vitamin tex, och så långt har jag aldrig kommit på dem med att ha fel...

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-01-2009, 11:18
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 20:12) *
          Veganer dricker ej mjölk! elelr hur? o detta barns föräldrar ville ej ge sitt barn mjölk.

Modersmjölksersättning är ju knappast vegankoster så det vet jag inte ens varför du tar upp, för problemen fanns ej i form av någon brist
          jag bara visar hur fel det kan slå, och veganer säger lite emot sig själv, lev med natur o låt den sköta sig själv, men du tycker det ok o avliva djur.
          Jag utgår från att du inte är seriös. På vilket sätt skulle man som vegan ha någonting emot att ge sitt barn modersmjölk?

Det finns väl sojabaserade produkter, men de vill man nog undvika eftersom det ökar risken att ens barn blir sojaallergiker.

Jag säger väl inte emot mig själv? Jag vill väl bara förhindra lidande. Sedan behöver du ju inte tolka det jag tycker som att det är någonting gemensamt för alla veganer.

CITAT
          Jag tycker att det verkar som om veganer kan göra lite som dom tycker och det är ok för mig men det verkar ibland lite motsägelsefullt.

Skulle du äta ägg från dina egna hönor? Använder du vitaminberikade livsmedel, t.ex havremjölk? Vet du hur vitaminerna utvinns? Åtminstone D-vitamin utvinns från fårull appropå att du hade nån synpunkt om får. Man kan ju fråga sig var vitaminen B12 kommer ifrån eftersom den bara finns i animalier.
          Att man gör som man själv tycker är väl inte så konstigt? Alla veganer har ju inte samma åsikter. Många skulle säkert säga att det vore helt fel av mig att som vegan ha höns och att äta ägg, även om jag själv tar hand om hönsen och vet att de har det bra. De skulle säkert tycka att jag precis som äggindustrin uttnyttjade djuren, vilket jag kanske kan hålla med om ifall jag skaffar höns enbart för äggens skull tongue.gif

Jag vet att vitamin D3 utvinns från fårull därför köper jag inte de berikade produkterna. Men det finns även vitamin utvinnet ur jäst som belyst med ultraviolett ljus. Vitamin B12 finns inte bara i animalier. Inget djur kan nämligen producera vitamin-B12 Det finns även i alger och från mikroorganismer i jorden. Däremot tar inte växterna upp vitamin-B12, men om man inte tvättar av rotfrukter och liknande så noga kan små mängder finnas kvar på rotfrukten. Många produkter såsom sojamjölk och liknande är berikade med B12.
          CITAT

Brist på vitamin-B12 på grund av för lågt intag är sällsynt. Det handlar oftast som jag nämnde tidigare i tråden om brist på ett glykoprotein som vitamin-B12 måste bindas till för att kunna tas upp av kroppen.

CITAT
          Svårt att hitta vitamin B12 berikade växter ute i naturen nämligen.
          I naturen fick man förr i sig B12 bland annat genom att man inte tvättade av grönsaker, inte tvättade händerna lika noga,drack vatten ur bäckar/källor m.m. Det är alltså svårt att få i sig B12 naturligt när vi är så pass renliga av oss. Vi tvättar grönsakerna noga, vi pysslar inte lika mycket med odling och liknande som vi gjorde och vi renar vårat vatten innan vi dricker det. Det är inte omöjligt att få i sig vitamin-B12 naturligt, samtidigt behövs inga stora mängder. För större delen av B12 förbrukas inte, utan lagras i kroppen och återanvänds.

CITAT
          Historien om föräldrarna som vägrade sitt nyfödda barn bröstmjölk visar ett skrämmande exempel på när det gått för långt. Det finns även exempel på veganer som vägrat sina hundar köttproteiner och ersatt det med växtproteiner som hundar inte kan ta upp i matsmältningen. Skräckexempel som jag hoppas är undantag även bland veganer.
          Christer.
          Det är förhoppningsvis undantansfall ja.

CITAT
          Skulle nog vilja påstå att ingen soja går till djuruppfödning alls. Det är den alldeles för dyr för. De enda nötkreatur som får soja är nog vissa mjölkor.
          95% av sojan odlad i USA går till djuruppfödning. 50% av all föda i form av grödor som odlas går åt till djuruppfödning. Detta hittade jag om soja: "Om vi alla skulle äta sojabönorna direkt istället för att gå omvägen via kött för att få i oss proteiner skulle åtgången på sojabönor minska med mellan 80 och 90 procent." Det tyder väl på att en hel del soja går åt till djuruppfödningen. Här har du källa på det.

CITAT
          Som sagt, det där stämmer inte alls. Köttproduktion är så dålig lönsamhet på att soja knappast är användbart. Bänder däremot är ena riktiga fenom på att göra näringsrikt hösilage och annat grovfoder. TIll kttproduktion räcker som topp enbart spannmål- Svensproducerad dessuotm.
          Ja, en hel del är nog ensilage. Men inte allt.

CITAT
          Håller nog med Ruda. Det mesta av regnskogar som skövlas är för sockerrörsodling till etanol.
          Du får gärna komma med källor på det. Den enda källa jag hittade som verkade seriös tydde på att det inte bidrog till någon utökning av regnskogsskövling. Utan att den enda faran med det var i framtiden om efterfrågan på sockerrör skulle öka.

CITAT
          Det är sånt jag förknippar med v-aner, även om det egentligen bara handlar om vad och av vilken anledning dom äter eller inte äter viss mat. Och jaa jag vet att man inte ska dra alla v-aner över en kam, men du säger ju också att det är rätt att släppa ut djuren så jag antar att det är vad du verkligen tycker.

Sen tycker jag det är lite konstigt att så fort såna här ämnen kommer upp så försvarar sej v-anerna liksom i förebyggande syfte...? g.gif
          Varför förknippar du alla veganer med hur en liten grupp agerar? Det är väl verkligen att dra alla över en kam. Jag säger inte att det är rätt att släppa ut djuren, citera gärna där jag påstod att det var det. Jag har enbart påstått motsatsen.

Sedan har jag även motiverat varför jag startade tråden flera gånger.

CITAT
          Förmodligen kan man överleva på Coca Cola, ostbågar och vitamineraltabletter också. Vi är ett ganska anpassningsbart djur.
          Även om det skulle gå finns det knappast några hälsofördelar med det. Man skulle antagligen inte må särskilt bra alls. Jag känner bara att jag mår bättre av att inte äta kött. Ofta när jag åt det blev jag seg och dåsig ett tag efter jag ätit, den känslan har jag inte känt sedan jag gav upp köttet smile.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera

26 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 01:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon