CITAT (Ralf @ 21-01-2009, 20:12)

Veganer dricker ej mjölk! elelr hur? o detta barns föräldrar ville ej ge sitt barn mjölk.
Modersmjölksersättning är ju knappast vegankoster så det vet jag inte ens varför du tar upp, för problemen fanns ej i form av någon brist
jag bara visar hur fel det kan slå, och veganer säger lite emot sig själv, lev med natur o låt den sköta sig själv, men du tycker det ok o avliva djur.
Jag utgår från att du inte är seriös. På vilket sätt skulle man som vegan ha någonting emot att ge sitt barn modersmjölk?
Det finns väl sojabaserade produkter, men de vill man nog undvika eftersom det ökar risken att ens barn blir sojaallergiker.
Jag säger väl inte emot mig själv? Jag vill väl bara förhindra lidande. Sedan behöver du ju inte tolka det
jag tycker som att det är någonting gemensamt för alla veganer.
CITAT
Jag tycker att det verkar som om veganer kan göra lite som dom tycker och det är ok för mig men det verkar ibland lite motsägelsefullt.
Skulle du äta ägg från dina egna hönor? Använder du vitaminberikade livsmedel, t.ex havremjölk? Vet du hur vitaminerna utvinns? Åtminstone D-vitamin utvinns från fårull appropå att du hade nån synpunkt om får. Man kan ju fråga sig var vitaminen B12 kommer ifrån eftersom den bara finns i animalier.
Att man gör som man själv tycker är väl inte så konstigt? Alla veganer har ju inte samma åsikter. Många skulle säkert säga att det vore helt fel av mig att som vegan ha höns och att äta ägg, även om jag själv tar hand om hönsen och vet att de har det bra. De skulle säkert tycka att jag precis som äggindustrin uttnyttjade djuren, vilket jag kanske kan hålla med om ifall jag skaffar höns enbart för äggens skull

Jag vet att vitamin D3 utvinns från fårull därför köper jag inte de berikade produkterna. Men det finns även vitamin utvinnet ur jäst som belyst med ultraviolett ljus. Vitamin B12 finns inte bara i animalier. Inget djur kan nämligen producera vitamin-B12 Det finns även i alger och från mikroorganismer i jorden. Däremot tar inte växterna upp vitamin-B12, men om man inte tvättar av rotfrukter och liknande så noga kan små mängder finnas kvar på rotfrukten. Många produkter såsom sojamjölk och liknande är berikade med B12.
CITAT
Brist på vitamin-B12 på grund av för lågt intag är sällsynt. Det handlar oftast som jag nämnde tidigare i tråden om brist på ett glykoprotein som vitamin-B12 måste bindas till för att kunna tas upp av kroppen.
CITAT
Svårt att hitta vitamin B12 berikade växter ute i naturen nämligen.
I naturen fick man förr i sig B12 bland annat genom att man inte tvättade av grönsaker, inte tvättade händerna lika noga,drack vatten ur bäckar/källor m.m. Det är alltså svårt att få i sig B12 naturligt när vi är så pass renliga av oss. Vi tvättar grönsakerna noga, vi pysslar inte lika mycket med odling och liknande som vi gjorde och vi renar vårat vatten innan vi dricker det. Det är inte omöjligt att få i sig vitamin-B12 naturligt, samtidigt behövs inga stora mängder. För större delen av B12 förbrukas inte, utan lagras i kroppen och återanvänds.
CITAT
Historien om föräldrarna som vägrade sitt nyfödda barn bröstmjölk visar ett skrämmande exempel på när det gått för långt. Det finns även exempel på veganer som vägrat sina hundar köttproteiner och ersatt det med växtproteiner som hundar inte kan ta upp i matsmältningen. Skräckexempel som jag hoppas är undantag även bland veganer.
Christer.
Det är förhoppningsvis undantansfall ja.
CITAT
Skulle nog vilja påstå att ingen soja går till djuruppfödning alls. Det är den alldeles för dyr för. De enda nötkreatur som får soja är nog vissa mjölkor.
95% av sojan odlad i USA går till djuruppfödning. 50% av all föda i form av grödor som odlas går åt till djuruppfödning. Detta hittade jag om soja: "Om vi alla skulle äta sojabönorna direkt istället för att gå omvägen via kött för att få i oss proteiner skulle åtgången på sojabönor minska med mellan 80 och 90 procent." Det tyder väl på att en hel del soja går åt till djuruppfödningen.
Här har du källa på det.
CITAT
Som sagt, det där stämmer inte alls. Köttproduktion är så dålig lönsamhet på att soja knappast är användbart. Bänder däremot är ena riktiga fenom på att göra näringsrikt hösilage och annat grovfoder. TIll kttproduktion räcker som topp enbart spannmål- Svensproducerad dessuotm.
Ja, en hel del är nog ensilage. Men inte allt.
CITAT
Håller nog med Ruda. Det mesta av regnskogar som skövlas är för sockerrörsodling till etanol.
Du får gärna komma med källor på det. Den enda källa jag hittade som verkade seriös tydde på att det inte bidrog till någon utökning av regnskogsskövling. Utan att den enda faran med det var i framtiden om efterfrågan på sockerrör skulle öka.
CITAT
Det är sånt jag förknippar med v-aner, även om det egentligen bara handlar om vad och av vilken anledning dom äter eller inte äter viss mat. Och jaa jag vet att man inte ska dra alla v-aner över en kam, men du säger ju också att det är rätt att släppa ut djuren så jag antar att det är vad du verkligen tycker.
Sen tycker jag det är lite konstigt att så fort såna här ämnen kommer upp så försvarar sej v-anerna liksom i förebyggande syfte...? g.gif
Varför förknippar du alla veganer med hur en liten grupp agerar? Det är väl verkligen att dra alla över en kam. Jag säger inte att det är rätt att släppa ut djuren, citera gärna där jag påstod att det var det. Jag har enbart påstått motsatsen.
Sedan har jag även motiverat varför jag startade tråden flera gånger.
CITAT
Förmodligen kan man överleva på Coca Cola, ostbågar och vitamineraltabletter också. Vi är ett ganska anpassningsbart djur.
Även om det skulle gå finns det knappast några hälsofördelar med det. Man skulle antagligen inte må särskilt bra alls. Jag känner bara att jag mår bättre av att inte äta kött. Ofta när jag åt det blev jag seg och dåsig ett tag efter jag ätit, den känslan har jag inte känt sedan jag gav upp köttet