Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 8 9 10 11 12 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Whiskuchi
          Inlägg 22-01-2009, 11:18
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Gunilla T @ 22-01-2009, 11:00) *
          Saxat ut media;

"Flicka åtalas efter att ha lämnat en stekpanna med smör i på varm spisplatta vilket orsakade en lägenhetsbrand"

Blandkostare är vårdslösa...

"Snattare greps på ICA efter att ha plockat på sig köttvaror utan att betala"

Blandkostare respekterar inte annans egendom...

"Mordvåg mot ryska regimkritiker"

Blandkostare accepterar inte oliktänkande utan tar till våld..

"Gällivaremord kan ge fängelse"

Den man som misstänks för mordet i Gällivare lider inte av någon allvarlig psykisk störning.

Mannen är jägare och antagligen blandkostare....

"Ta upp efter era hundar"

Mindre folkstorm pga att blandkostare är lata och vägrar ta upp hundlorten..

"Aptit på grodlår hotar vilda grodor"

Var tredje art är utrotningshotad och varje år hamnar miljontals grodlår på restaurangtallrikar och i delikatessdiskar..

Hade det explicit stått att de är blandkostare i artiklarna hade jag kanske köpt det där resonemanget wink.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Berith
          Inlägg 22-01-2009, 11:36
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 11:18) *
          ---

Varför förknippar du alla veganer med hur en liten grupp agerar? Det är väl verkligen att dra alla över en kam. Jag säger inte att det är rätt att släppa ut djuren, citera gärna där jag påstod att det var det. Jag har enbart påstått motsatsen.

---

Ok, fattade fel. Du tycker inte det är rätt att släppa ut djuren, bara att förstöra själv företaget. Hur tycker du att man ska förstöra företaget då? Tända eld på stallarna? Hälla gift i djurmaten? Men då drabbas ju djuren iaf. Kanske genom att gå på ägarens hem och familj?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Solstorm
          Inlägg 22-01-2009, 11:41
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Den här tråden har ju inte värvat några nya veganer i alla fall. Bästa sättet att få oss att äta mindre kött är att gå in i recepttråden och dela med dig av recept på god mat, gärna med bild så det ser frestande ut.

CITAT (Berith @ 22-01-2009, 11:36) *
          Ok, fattade fel. Du tycker inte det är rätt att släppa ut djuren, bara att förstöra själv företaget. Hur tycker du att man ska förstöra företaget då? Tända eld på stallarna? Hälla gift i djurmaten? Men då drabbas ju djuren iaf. Kanske genom att gå på ägarens hem och familj?

Jag ser fram mot ditt svar på Beriths fråga.

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-01-2009, 11:47
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Berith @ 22-01-2009, 11:36) *
          Nej, genom bojkott, protester o.s.v. Sedan kan jag tyvärr inte tycka synd om ägaren av ett företag som bygger på djurexploatering och andras litande, när någon sprejar ner deras affär eller liknande. Men självklart är jag inte för någon metod som drabbar djuren negativt. Det finns ju folk som bryter sig in och tar med sig djur ut, t.ex. när folk befriar burhöns och skänker bort dem till folk som vill ha höns och som kommer att ta väl hand om dem. Det tycker jag är mycket bra gjort av dem. Sådana metoder tycker jag att man skall använda sig oftare av. Men det kanske är mer riskabelt och det är därför det inte sker så ofta, vad vet jag.

CITAT (Solstorm @ 22-01-2009, 11:41) *
          Den här tråden har ju inte värvat några nya veganer i alla fall. Bästa sättet att få oss att äta mindre kött är att gå in i recepttråden och dela med dig av recept på god mat, gärna med bild så det ser frestande ut.
          Jag ser fram mot ditt svar på Beriths fråga.
          Jag är inte ute efter att "värva" några nya veganer tongue.gif

Jag har tänkt på att göra det. Men jag har för tillfället ingen kamera så det får bli senare i sådana fall.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Berith
          Inlägg 22-01-2009, 11:54
          Länk hit: #185

Medlem

CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 11:47) *
          Nej, genom bojkott, protester o.s.v. Sedan kan jag tyvärr inte tycka synd om ägaren av ett företag som bygger på djurexploatering och andras litande, när någon sprejar ner deras affär eller liknande. Men självklart är jag inte för någon metod som drabbar djuren negativt. Det finns ju folk som bryter sig in och tar med sig djur ut, t.ex. när folk befriar burhöns och skänker bort dem till folk som vill ha höns och som kommer att ta väl hand om dem. Det tycker jag är mycket bra gjort av dem. Sådana metoder tycker jag att man skall använda sig oftare av. Men det kanske är mer riskabelt och det är därför det inte sker så ofta, vad vet jag.

Vet inte om jag hoppas på att jag förstår dej fel, eller inte...

Du tycker att det är rätt att bryta sej in hos andra...?? Och att det borde göras oftare...?? Du tror att folk avhåller sej från att bli inbrottstjuvar för att det är riskabelt...??

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Red Top
          Inlägg 22-01-2009, 12:10
          Länk hit: #186

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag tänker inte lägga mig i debatten, men klippte lite fakta från svenska veganföreningen, som bildades 1976

"Veganism innebär ickevåld
          1994 startade djurrättsaktioner mot kött- och mjölkindustri. Dessa undertecknades av "militanta veganer". Veganrörelsen beskrevs då av media som en terroriströrelse och vegankost med liktydigt med ungdomlig snabbmat kopplat till harcoremusik.
          Veganföreningen tog redan 1994 avstånd från aktioner och kritiserades även för det av personer och grupper. Föreningens inriktning har varit att ta avstånd från våld i alla former, arbeta med information och utbildning. Vi tror på styrkan i våra argument och att människor själva måste komma till insikt.
          Veganföreningen fungerar som informations- och utbildningscenter men även som påtryckningsorgan gentemot företag och beslutsfattare."

Den som vill få mer fakta om veganism kan besöka föreningens hemsida:vegan.se

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-01-2009, 12:16
          Länk hit: #187

Medlem

CITAT (Berith @ 22-01-2009, 11:54) *
          Vet inte om jag hoppas på att jag förstår dej fel, eller inte...

Du tycker att det är rätt att bryta sej in hos andra...?? Och att det borde göras oftare...?? Du tror att folk avhåller sej från att bli inbrottstjuvar för att det är riskabelt...??
          I det fallet tycker jag att det är rätt.

Om folk gjorde det oftare skulle fler djur få chansen till ett drägligt liv, ett eget liv. Där djuret inte ägs av en industri som har djuret av den enda anledningen att det går att tjäna pengar på någon egenskap som djuret har eller att dess kött smakar gott.

Jag tror att de aktivister som sysslar med sådant låter bli för att det är mer riskabelt än att spreja ner butiken, slå sönder rutor o.s.v. vilket verkar vara vanligare.

Redigerat av Nauti: 22-01-2009, 12:18

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-01-2009, 12:40
          Länk hit: #188

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Du har inte svarat på frågan jag ställde om varför du räcker ut tungan åt oss? Eftersom du tycker det är ok med olagliga aktioner, att bryta sig in på en minkfarm och släppa ut djuren är olagligt, så är du lite av en anarkist. I en anarki gör alla som dom själva vill. Analogt med detta borde det väl i din värld vara ok att en minkfarmare som vill skydda sin farm tar fram hagelbössan och gör som en del rovdjursmotståndare: Skjut, gräv och håll käft? Det är inte dom blödiga som överlever i en anarki.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 22-01-2009, 12:41
          Länk hit: #189

Medlem

CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 12:16) *
          I det fallet tycker jag att det är rätt.

Om folk gjorde det oftare skulle fler djur få chansen till ett drägligt liv, ett eget liv. Där djuret inte ägs av en industri som har djuret av den enda anledningen att det går att tjäna pengar på någon egenskap som djuret har eller att dess kött smakar gott.

Jag tror att de aktivister som sysslar med sådant låter bli för att det är mer riskabelt än att spreja ner butiken, slå sönder rutor o.s.v. vilket verkar vara vanligare.

Och där blev du just en sån som jag inte skulle klumpa ihop med alla andra veganer/vegetarianer...?

Som jag sa i början, det finns trotsiga fjortonåringar som inte har med åldern fjorton att göra alls.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2009, 12:51
          Länk hit: #190

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 11:47) *

Om man höll sig till att man bojkottar och på laglig väg protesterar mot något man ogillar skulle inte en kotte tycka att man gör fel, det kanske tvärtom skulle få en positiv effekt men resten är helt oacceptabelt. Hur kan man tycka att det är ok att orsaka lidande för människor men inte för djur? Jag ser inget hållbart i ett sånt resonemang.

Jag tycker att klippet Red Top la in var bra och det kanske även du Nauti borde ta till dig och då i synnerhet "ta avstånd från våld i alla former" om du nu vill framställa dig själv som en seriös vegan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-01-2009, 14:25
          Länk hit: #191

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 12:51) *
          Om man höll sig till att man bojkottar och på laglig väg protesterar mot något man ogillar skulle inte en kotte tycka att man gör fel, det kanske tvärtom skulle få en positiv effekt men resten är helt oacceptabelt. Hur kan man tycka att det är ok att orsaka lidande för människor men inte för djur? Jag ser inget hållbart i ett sånt resonemang.

Jag tycker att klippet Red Top la in var bra och det kanske även du Nauti borde ta till dig och då i synnerhet "ta avstånd från våld i alla former" om du nu vill framställa dig själv som en seriös vegan.
          Det är inte okej att orsaka lidande för människor men inte för djur. Därför är det inte okej för människor, att orsaka varjen andra människor eller djur lidande. Därför tycker jag mindre synd om att en människa får lida på grund av att denne orsakar lidande för människor eller djur.

Att springa och spraya på fönster eller slå sönder rutor på en leksaksbutik eller liknande för att man inte tycker om leksaker låter väldigt korkat, elakt och onödigt. Sådana handlingar skulle jag tycka var enbart dåliga och hoppas att personen åkte dit för.

Jag ser en väldig skillnad i att förstöra för ett företag som förstör för andra, än att förstöra för vilket företag som helst. Även om det är en legal verksamhet så är det enligt mig fel. Då är det även fel på lagen. Nu finns det ju visserligen djurskyddslagar, men dessa följs inte särskilt ofta till punkt och pricka. Inte kontrolleras uppfödarna tillräckligt heller. Det är väl här de människor som sysslar med den typen av djurrättsaktivism reagerar. Det är ett svårt och tidskrävande arbete att förändra lagar, det är nästan svårare att se till att de följs. Därför riktar man i stället sin frustration mot de som sysslar med den här typen av verksamhet. Men åter igen kan jag nämna att jag själv inte sysslar eller skulle kunna tänka mig att syssla med sådant. Eftersom jag själv hellre föredrar lagliga metoder.

För övrigt tar jag väl avstånd från våld i alla former. Det gör även de som utför sådana här handlingar. De har som regel att aldrig skada någon fysiskt. Det gick ett program om just sådant här på insider den 10:e december. Där en aktivist från djurens befrielsefront var med. Han påpekade flera gånger att de aldrig brukar fysiskt våld mot någon.

Redigerat av Nauti: 22-01-2009, 15:00

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 22-01-2009, 16:04
          Länk hit: #192

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Att starta en mångsidig och engagerande debatt kan vara ett bra sätt att påverka. Att vara ordentligt påläst och beredd på alla slags invändningar är också nyttigt. Så efter att ha följt tråden undrar jag om du nauti håller på och övar dig på oss trädgårdsintresserade människor? Och varför på just oss, i så fall?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Berith
          Inlägg 22-01-2009, 16:28
          Länk hit: #193

Medlem

CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 14:25) *
          Det är inte okej att orsaka lidande för människor men inte för djur. Därför är det inte okej för människor, att orsaka varjen andra människor eller djur lidande. Därför tycker jag mindre synd om att en människa får lida på grund av att denne orsakar lidande för människor eller djur.

Att springa och spraya på fönster eller slå sönder rutor på en leksaksbutik eller liknande för att man inte tycker om leksaker låter väldigt korkat, elakt och onödigt. Sådana handlingar skulle jag tycka var enbart dåliga och hoppas att personen åkte dit för.

Jag ser en väldig skillnad i att förstöra för ett företag som förstör för andra, än att förstöra för vilket företag som helst. Även om det är en legal verksamhet så är det enligt mig fel. Då är det även fel på lagen. Nu finns det ju visserligen djurskyddslagar, men dessa följs inte särskilt ofta till punkt och pricka. Inte kontrolleras uppfödarna tillräckligt heller. Det är väl här de människor som sysslar med den typen av djurrättsaktivism reagerar. Det är ett svårt och tidskrävande arbete att förändra lagar, det är nästan svårare att se till att de följs. Därför riktar man i stället sin frustration mot de som sysslar med den här typen av verksamhet. Men åter igen kan jag nämna att jag själv inte sysslar eller skulle kunna tänka mig att syssla med sådant. Eftersom jag själv hellre föredrar lagliga metoder.

För övrigt tar jag väl avstånd från våld i alla former. Det gör även de som utför sådana här handlingar. De har som regel att aldrig skada någon fysiskt. Det gick ett program om just sådant här på insider den 10:e december. Där en aktivist från djurens befrielsefront var med. Han påpekade flera gånger att de aldrig brukar fysiskt våld mot någon.

Hmmm... g.gif

Nu pratar du om att djurskyddslagar inte följs, och att uppfödarna inte kontrolleras tillräckligt. Har du sett detta eller är detta också din privata åsikt?

Och tar verkligen dom som släpper ut minkar till (för minkarna!) ett rent helvete avstånd från fysiskt våld? Bara för att dom själva inte har ihjäl djuren så är dom iaf skyldiga till minkarnas död där ute.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2009, 16:42
          Länk hit: #194

Medlem

CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 14:25) *

Så psykiskt lidande är OK då eller? Nej du Nauti du är ingen serös vegan i mina ögon. Du kör med samma dravel som många andra tyvärr och bidrar inte till en positivare syn på veganer.

--------------------

Citera
          Milka
          Inlägg 22-01-2009, 17:07
          Länk hit: #195

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 20 681

Jag orkar inte ens läsa igenom inläggen här, för det tycks mest bara pratas om att "respektera andras (dvs. köttätares) val".

Varför ska man respektera ett val som leder till enormt lidande för miljontals individer?
          Om vi hade en regering som behandlade vissa delar av folket endast som någonting att tjäna pengar på, utnyttjade dom/oss, gärna till det yttersta och tvingade dom/oss till saker dom/vi aldrig skulle drömma om att göra annars, ja då skulle jag inte bara acceptera att var och varannan gick och röstade på samma regering en gång till. Inte heller skulle jag tycka att det var okej att man frivilligt gav pengar till denna regering eller agerade hantlangare till denna regering.

Varför? För att dessa människor är kännande individer som kan uppleva smärta, rädsla, stress, sorg och andra negativa känslor, precis som dom djur vi utnyttjar nu.

Och sedan detta gnällande över veganer som sysslar med olagligheter, är lagliga saker per definition bättre än olagliga saker - vad det än gäller?

Köttätande så som det ser ut i dag är bara en produkt av människans egoism, att egoistiska människor får ta skit för sina väl är inte precis någon nyhet. Acceptera, ignorera eller se över dina matvanor.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-01-2009, 17:27
          Länk hit: #196

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Milka @ 22-01-2009, 17:07) *
          Jag orkar inte ens läsa igenom inläggen här, för det tycks mest bara pratas om att "respektera andras (dvs. köttätares) val".

Varför ska man respektera ett val som leder till enormt lidande för miljontals individer?
          Om vi hade en regering som behandlade vissa delar av folket endast som någonting att tjäna pengar på, utnyttjade dom/oss, gärna till det yttersta och tvingade dom/oss till saker dom/vi aldrig skulle drömma om att göra annars, ja då skulle jag inte bara acceptera att var och varannan gick och röstade på samma regering en gång till. Inte heller skulle jag tycka att det var okej att man frivilligt gav pengar till denna regering eller agerade hantlangare till denna regering.

Varför? För att dessa människor är kännande individer som kan uppleva smärta, rädsla, stress, sorg och andra negativa känslor, precis som dom djur vi utnyttjar nu.

Och sedan detta gnällande över veganer som sysslar med olagligheter, är lagliga saker per definition bättre än olagliga saker - vad det än gäller?

Köttätande så som det ser ut i dag är bara en produkt av människans egoism, att egoistiska människor får ta skit för sina väl är inte precis någon nyhet. Acceptera, ignorera eller se över dina matvanor.

Och vem är du, som helt nyreggad, inte orkar läsa inläggen i tråden och i svepande ordalag mästrar och avfärdar en helt övervägande majoritet av Sveriges befolkning som äter blandad kost och som samtidigt passar på att ifrågasätta om vi ska leva i en rättsstat?

Det kanske vore läge att fundera på att göra en ny entré, hälsa fint och sen ta del och bidra till debatten/diskussionen?

Redigerat av Aqvakul: 22-01-2009, 17:27

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-01-2009, 17:27
          Länk hit: #197

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 22-01-2009, 16:04) *
          Att starta en mångsidig och engagerande debatt kan vara ett bra sätt att påverka. Att vara ordentligt påläst och beredd på alla slags invändningar är också nyttigt. Så efter att ha följt tråden undrar jag om du nauti håller på och övar dig på oss trädgårdsintresserade människor? Och varför på just oss, i så fall?
          Övar och övar, jag har lärt mig några nya saker genom den här tråden. Så litet kan man väl säga att det är så. Sedan tycker jag väl att det är ett intressant ämne, det tror jag väl att andra också tycker. Annars skulle man väl inte orka läsa eller skriva i tråden(med undantag för vissa som inte velat tillföra någonting med sina "kött är gott"-inlägg" tongue.gif).

Anledningen till att det blev just här är väl för att även jag är intresserad av odling. Det här är i princip det enda forum jag är på så det är ju ganska naturligt att det blev just här.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-01-2009, 17:30
          Länk hit: #198

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Nauti!
          Det är faktiskt oartigt att räcka ut tungan åt folk. Du gör det dessutom hela tiden.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2009, 17:31
          Länk hit: #199

Medlem

Ja det är synd när man skriver utan att ha läst igenom diskussionen. Ser inte så mycket diskussion om val av kost överhuvudtaget, kan inte heller se att det utkrävs respekt för just köttätares val, tvärtom har väl de allra flesta ansett att det är upp till var och en vad man väljer att äta.

Resten av ditt inlägg Milka anser jag inte ens värt att besvara, men du är välkommen till Odla ändå!

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-01-2009, 17:36
          Länk hit: #200

Medlem

CITAT (Berith @ 22-01-2009, 16:28) *
          Hmmm... g.gif

Nu pratar du om att djurskyddslagar inte följs, och att uppfödarna inte kontrolleras tillräckligt. Har du sett detta eller är detta också din privata åsikt?

Och tar verkligen dom som släpper ut minkar till (för minkarna!) ett rent helvete avstånd från fysiskt våld? Bara för att dom själva inte har ihjäl djuren så är dom iaf skyldiga till minkarnas död där ute.
          Man läser väl då och då om vissa djuruppfödare som inte skött sig och följt de regler som gäller. Eftersom det så sällan görs kontroller av djuruppfödarna så är det väl inte helt korkat att tro att det sker oftare än vad som uppmärksammas i media.

Ja, det ligger ju på dem att minkarna och deras bytesdjur dör. Men det är i alla fall vad de säger, att de inte brukar fysiskt våld mot någon. Sedan undrar jag om du har läst eller sett att minkar plågas och dör eller är detta också din privata åsikt? Någon påstod ju tidigare i tråden om jag inte minns fel, att minkar kunde anpassa sig till ett liv i det fria.

CITAT (Aqvakul @ 22-01-2009, 17:30) *
          Nauti!
          Det är faktiskt oartigt att räcka ut tungan åt folk. Du gör det dessutom hela tiden.
          Jag tror du har missuppfattat hur den smileyn används tongue.gif

--------------------

Citera

26 sidor V  « < 8 9 10 11 12 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 10:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon