| |
|
  |
Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor? |
|
|
|
|
22-01-2009, 17:40
|
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 20 681

|
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2009, 17:27)  Och vem är du, som helt nyreggad, inte orkar läsa inläggen i tråden och i svepande ordalag mästrar och avfärdar en helt övervägande majoritet av Sveriges befolkning som äter blandad kost och som samtidigt passar på att ifrågasätta om vi ska leva i en rättsstat?
Det kanske vore läge att fundera på att göra en ny entré, hälsa fint och sen ta del och bidra till debatten/diskussionen? Vem är du att bedöma hur jag ska "göra entré" på detta forum? Snälla människa håll dig till ämnet. CITAT Ja det är synd när man skriver utan att ha läst igenom diskussionen. Har läst igenom resterande 4 sidor och ser inga större framsteg precis. En del har ju faktiskt åsikter om saker men mest är det ju bara löjligt gnäll.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-01-2009, 17:43
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 17:36)  Jag tror du har missuppfattat hur den smileyn används  den är faktiskt irriterande, och irriterande att läsa med alla smilies. och den räcker ju ut tungan.
Redigerat av flaxss: 22-01-2009, 17:44
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 17:46
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nu förstår jag ingenting. Varför reggar du dig på ett forum enkom för att klaga på vad och hur folk skriver. Är du kanske Nautis sambo som tycker att du behöver komma till undsättning? Jag tycker att han verkar klara sig alldeles utmärkt själv annars. Ber om ursäkt om jag har fel men misstanken kom lika plötsligt som din entré.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-01-2009, 17:46
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 17:36)  Jag tror du har missuppfattat hur den smileyn används  enligt wiki betyder den detta =P  :-P :þ - Den retsamma / retas / oseriös / "blä"
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 17:53
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Milka @ 22-01-2009, 17:40)  Vem är du att bedöma hur jag ska "göra entré" på detta forum? Snälla människa håll dig till ämnet. Har läst igenom resterande 4 sidor och ser inga större framsteg precis. En del har ju faktiskt åsikter om saker men mest är det ju bara löjligt gnäll. Personligen så brukar jag i alla sammanhang där jag är ny, börja med att ligga lite lågt, känna av stämningen och kanske komma med några försiktiga synpunkter, där jag tycker det passar in. Min erfarenhet (snart 58 ÅR) är att människor ofta, med rätta, blir förbannade om man stegar in och vitt och brett föreläser om hur alla är och hur allt ska va. Bara ett tips!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Hmmm, djuren lider? Hur vet dessa personer detta? Bara för att dom anser det? Jag är övertygad om att dom allra flesta djuren som föds upp av människan har ett gott liv. Att sen några enstaka djur lider innebär inte att alla gör det och det rättfärdigar inte att ge sig på dom som sköter sina djur. Att föda upp djur till föda är inte heller att utsätta djuren för lidande. Ni veganer har en egen rättsuppfattning ungefär som dom andra kriminella grupperingarna som terroriserar vårt samhälle. Ge er iväg nånstans där ni kan skapa ett eget samhälle med era egna regler.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 17:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (flaxss @ 22-01-2009, 17:46)  enligt wiki betyder den detta =P  :-P :þ - Den retsamma / retas / oseriös / "blä" Om du kollar i vilket sammanhang jag har använt den så ser du ju att det är det tredje alternativet eller när jag skämtar. Om jag i samma inlägg skriver om någonting mer seriöst och sedan lägger till någonting mindre seriöst så har jag använt den. Jag har då inte använt den för att reta upp någon på något vis.
Redigerat av Nauti: 22-01-2009, 18:15
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 17:57
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 17:46)  Nu förstår jag ingenting. Varför reggar du dig på ett forum enkom för att klaga på vad och hur folk skriver. Är du kanske Nautis sambo som tycker att du behöver komma till undsättning? Jag tycker att han verkar klara sig alldeles utmärkt själv annars. Ber om ursäkt om jag har fel men misstanken kom lika plötsligt som din entré. På vilket sätt berör det dig varför jag registrerar mig på ett forum?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 18:11
|

Medlem

|
Självklart struntar jag i vilka forum du reggar dig på och även att du reggat dig på detta forum. Det var din entré som jag reagerade på. Kliver någon in på sidan 11 i en diskussion bara för att klaga på folk i sitt första inlägg så får du väl förstå att äldre medlemmar börjar undra om det kanske är någon som bara kommer hit för att bråka. Det ger ju inte särskilt gott intryck precis.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 18:14
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 18:11)  Självklart struntar jag i vilka forum du reggar dig på och även att du reggat dig på detta forum. Det var din entré som jag reagerade på. Kliver någon in på sidan 11 i en diskussion bara för att klaga på folk i sitt första inlägg så får du väl förstå att äldre medlemmar börjar undra om det kanske är någon som bara kommer hit för att bråka. Det ger ju inte särskilt gott intryck precis. Du är såklart välkommen att skicka ett PM om du har sådana åsikter du vill föra fram
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 18:24
|

Medlem

|
Varför ska jag skicka PM? Jag står för mina åsikter och anser att det jag har att säga kan sägas öppet på forumet. Du frågade och jag svarade. Har du problem med det?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
22-01-2009, 18:24
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 22-01-2009, 17:56)  Om du kollar i vilket sammanhang jag har använt den så ser du ju att det är det tredje alternativet eller när jag skämtar. Om jag i samma inlägg skriver om någonting mer seriöst och sedan lägger till någonting mindre seriöst så har jag använt den. Jag har då inte använt den för att reta upp någon på något vis. jag tycker den är hånfull och mer hånfull när man skriver i en diskussion. men det är bara min lilla åsikt. nu senast i det sammanhang du skrev den ej så kändes det mer retfullt.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 18:29
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 22-01-2009, 18:24)  Varför ska jag skicka PM? Jag står för mina åsikter och anser att det jag har att säga kan sägas öppet på forumet. Du frågade och jag svarade. Har du problem med det? På alla seriösa forum håller man sig on topic i trådarna. Eftersom du har sådana föreställningar om hur man borde vara så kanske du ska föregå med gott exempel och hålla dig till allmän ettikett. Vidare diskussion hålls alltså förslagsvis via PM.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 18:40
|

Medlem

|
Isåfall tycker jag att du kan ta seden dit du kommer. Vi brukar inte bestämma över varandra här på forumet. Vi brukar inte föra diskussionerna i PM. För övrigt tycker jag inte att ditt första klagoinlägg tillförde diskussionen ett skvatt. Vem tror du att du är som kommer in och mästrar.
Inget var OT innan du klev in, var god att notera det.
Redigerat av *Stintan*: 22-01-2009, 18:40
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 20:28
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Lite OT Jag har diskuterat människa kontra andra djur med några hundra barn mellan sju och tretton år. Barn brukar alltid värna mer om djur än sina medmänniskor. De enda människor som möjligen är vilktigare än djuren är föräldrarna. De flesta människor växer ifrån den åsikten. Dock inte alla. I den här diskussionen har det tydligt framkommit att en del människor har lite svårt att skilja arter från varandra. Det blir lätt fel när man ställer samma krav på miljö för övriga djur och människor. Man har all rätt att ogilla djurförädling man man kan knappast kalla det djurplågeri när ett djur har blivit genetiskt anpassat till en miljö i burar. Större delen av våra husdjur är mycket väl anpassade till uppfödning och slakt. Vore inte djuren det så skulle uppfödningen inte var lönsam. Det finns djur som ännu inte är tillräckligt domesticerade. Ex struts vars ägg fortfarande är lite svåra att kläcka artificiellt. Vi som sysslat med husdjur under en lång tid vet att det är stor skillnad på domesticerade djur och vildfångade av samma art. Vi vet också att det inte behöver ta särskilt många generationer innan ett beteende ändrar sig och djurarten trivs och förökar sig i "fångenskap". Det finns naturligtvis stora skillnader mellan olika djurarters lämplighet till domesticering. Ex när det gäller geparden så var det lite svårt i början att få den att reproducera sig i djurparker. Idag är det inget problem.
Veganer som anser sig ha rätt att förstöra och stjäla från andra människor ska naturligtvis låsas in som alla andra skurkar. Vi andra ska inte behöva skaffa stora vakthndar för att skydda våra djur. Tyvärr så har vissa veganer redan gjort en del människors liv så osäkra att de har känt behovet av extra skydd och att de har blivit rädda för att tala om var de bor.
Jag upplever själv risken att jag skulle kunna göra en veganterrorist illa om den kom hit och saboterade och skadade mina djur. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2009, 17:54)  Ni veganer har en egen rättsuppfattning ungefär som dom andra kriminella grupperingarna som terroriserar vårt samhälle. Ge er iväg nånstans där ni kan skapa ett eget samhälle med era egna regler. lägg av med att klumpa ihop folk sådär!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 21:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Tänk man har alltid lite förutfattade meningar och klumpar just ihop folk fast man verkligen försöker att inte göra det.
Av de människor jag vet lite mera om som jag träffat IRL så blir mina befästa fördomar så här:
Vegetarian: En stillsam person som sköter sig själv och skiter i andra. Som av en eller annan anledning har valt att inte äta kött eller fisk. Kan vara av ideoligiska skäl eller hälsoskäl eller att man inte tycker om kött.
Djurvän: Person som ofta är med i djurskyddsföreningen, tar hand om hemlösa katter, ger jourhem och illa skötta djur ( ofta sällskapsdjur ) som jobbar idellt med att hjälpa djur på olika sätt. Fredliga människor som försöker ändra lagarna samt praktiskt göra det lilla de kan. Ibland kan de vara vegetarianer men är oftare köttätare. Djuren ska helt enkelt ha det bra tills de dör. Bland denna kategori kan man finna för allmänheten oväntade personer tex. jägare.
Djur-rättsaktivist: Person som tar djuren som täckmantel för att begå brott. kan jämföras med fotbollhuliganer som inte alls är sportintresserade utan mera vill bråka. Man tänker inte alls på djuren utan kan just släppa ut minkar som dör.
Agitator: Person som med illa underbyggda åsikter ska frälsa världen över till sina åsikter. Inga andra sanningar finns. Kritisk källgranskning förekommer inte och argumenten går bara åt ett håll.
Vegan: Här har jag IRL bara lärt känna personer som är en blandning av vegetarianer, djurrättsaktivister och agitatorer. Vid första kontakten så verkar de fredliga och vänliga. Precis som det står på föreningens hemsida förespråkar de inte våld. Vid djupare diskussioner falnar dock den fernissan en hel del. Personen som diskuterar brukar aldrig våld själv men har förståelse för de som gör det. Och djuren "gör före" de människor som profiterar på djur. Hela djurindustrin är bara skit och i princip är alla medel tillåtna ( fast personen som talar brukar inte själv vara hämningslös men känner personer som är det). Veganen har ofta väldigt illa underbyggda åsikter.
Jag har själv tex blivit hotad av en vegan när jag en sommardag det var nästan 30 grader varmt och jag erbjöd mig klippa närbelägna får som stod och flämtade med tungan utanför munnen av värme. Mitt i klippningen dök en vegan upp och gapade och kastade sten ( även på det stackars fåret) för att jag utnyttjade och profiterade på det stackars fåret genom att klippa det. Till saken hör att ullen inte gick att ta tillvara för att den skulle vara avklippt för länge sedan i så fall. Jag klippte enbart för att hjälpa den stackars tackan må lite bättre för det tar nämligen tid för ullen att ramla av själv och vissa tappar inte ullen på ett bra sätt.
Jag har som en av mina föresatser i livet att försöka låta bli att vara fördomsfull och går alltid in med rena blad när jag träffar nya människor, men tyvärr halkar de allra flesta in i de schabloner ang detta ämne jag här beskrivit.
Kanske är det så att det finns en massa trevliga fredliga veganer som inte för så mycket väsen av sig, hoppas det är så i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 21:29
|

Medlem

|
CITAT I den här diskussionen har det tydligt framkommit att en del människor har lite svårt att skilja arter från varandra. Det blir lätt fel när man ställer samma krav på miljö för övriga djur och människor. Enligt vad jag har sett i den här tråden så tycker jag snarare att det är tvärt om, folk skiljer alldeles för mycket på människan och andra arter. Vi är intelligentare, men varför antar du att skillnaden på dina och djurens känslor är så olika varandra? Du vet ju lika väl som jag att djur kan lida och att de kan må bra. Att de kan känna smärta och njutning. Att de har preferenser. Alla djur borde ju få rätten till ett drägligt liv, det brukar innebära att få leva efter de naturliga mönstren. Djuren ställer ju inga krav, men vi kan ju ändå göra det så bra som möjligt för dem, vilket vore att ställa bra mycket högre krav än de som finns nu. CITAT Jag upplever själv risken att jag skulle kunna göra en veganterrorist illa om den kom hit och saboterade och skadade mina djur. Varför skulle någon som var vegan vara ute efter att skada dina djur?
Redigerat av Nauti: 22-01-2009, 21:52
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag håller fullständigt med Bettson i beskrivningen, det är så jag upplever det också. Veganer är en grupp människor som på något sätt anser sig stå över lagen och påstår sig verka för djurens bästa. Att släppa ut minkar som under den korta tid som återstår av deras liv först dödar allt som kommer i deras väg och sen när dom inte kan skaffa mat antingen biter ihjäl varandra eller svälter ihjäl, det är rent djurplågeri. Dom värnar inte djuren, dom får klara sig bäst dom kan, utan dom vill komma åt djurfarmaren. På något underligt sätt resonerar dom att det är bättre att djuren långsamt svälter ihjäl än att dom lever gott en tid, förmodligen en längre tid. Hjärntvättade? Ingen normal människa utanför deras kretsar kan hålla med dom.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 21:44
|

Medlem

|
Hur kan det vara så svårt att skilja på veganer och militanta veganer?
Nu har ni hakat upp er på utsläppning av minkar, smutskastning och generaliseringar. Mycket av det ni tar upp nu är ju faktiskt extremfall. Ni kan ju inte anta att varenda vegan släpper ut minkar, tycker det är fel att avliva lidande djur, missköter sina barn etc. Gossen ruda är ju dessutom bara ute efter att göra meningslösa inlägg om hur gott han tycker att kött är och att skapa en vi-mot-dom-känsla.
Redigerat av Nauti: 22-01-2009, 21:50
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|