| |
|
  |
Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor? |
|
|
|
Rihane
|
24-01-2009, 00:35
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 22:35)  Om det handlar om att ta hänsyn till miljön så är det i regel bättre att äta veganskt, men inte nödvändigtvis.
Sedan hur tänker du när du inte vill sluta med mejeriprodukter(det är självklart ditt val och försöker inte på något sätt att övertala dig till att sluta med mejeriprodukter, jag påpekar det här för att ingen skall upprepa samma grej igen)? Känner du att det vore svårt att vara utan? För i sådana fall finns det ju ändå någonting du kan göra, som förhoppningsvis inte känns som allt för stora uppoffringar. Du kan köpa löpefri ost, mjölkfritt smör eller testa vegetabilisk mjölk(havremjölk, sojamjölk, mandelmjölk, rismjölk m.fl.) eller grädde(havre eller soja). Fast nu försöker du övertala mig lite ändå känner jag. Har varit på jippon och olika evangemang med enbart vegetarisk kost så jag är bekant med den och produkterna du nämner. Jag är inte ute efter att bli vegetarian. Svarar bara på din fråga om att ta bort vissa delar av köttätandet vilket jag redan skrivit att jag börjat med och ska fortsätta med men inte fullt ut enligt ditt sätt att se det. Mina val liksom dina är mycket medvetna.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 07:15
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 15:00)  Jag har nog påpekat många gånger att jag aldrig har varit det.
Om kraven på plats var så bra, hur kommer det sig att grisar kan hållas i upp till tio individer per box, eller att hönor får tillgång till en plats som motsvarar ett A4-papper per individ? Äsch, jag gjorde en Ruda förut. Sa att jag skulle släppa det här och så är jag här igen...  Och inte tycker jag att du verkar korkad heller, jag tycker bara det är synd att du inte vet hur det egentligen ligger till med allt det du har åsikter om.  Hönornas plats kan jag inte kommentera för det vet jag inte. Men när du säger att det kan hållas upp till tio grisar i en box måste jag nog svara. Varför skulle det inte kunna finnas tio grisar i en box? Det beror ju på storleken på boxen, och det finns det absolut regler om. Vet du hur stor yta en box ska vara? Den kan ju vara stor som ett vardagsrum eller nåt, och tänk om det skulle finnas regler för hur många människor det får finnas i ett sånt. Ajajaj, inte mer är åtta barn per familj om vardagsrummet är för litet!  (lite överdrivet kanske...) Föds det tio grisar i en kull går dom ju tillsammans, och tillsammans med suggan såklart. Vet du hur länge dom går kvar hos suggan innan dom är stora nog att inte dia längre? Fortsätter med grisarna - du pratade om förut att djuren led av att inte få se solen. Antar att du menar inte bara se utan också att vara ute i? Gällde det också grisarna? Vi har biodling här på gården (inte jag som odlar dock), och jag äter honung varje dag. Tycker att honung är jättegott. Allt jag äter är jättegott, annars skulle jag inte äta det tror jag. Det vore nog konstigt att äta bara för att överleva, utan att njuta av mat och annat.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 08:56
|

Medlem

|
Kom att tänka på en sak till nu när jag fått i mej lite frukost. När du säger att djuren lider - menar du fysiskt eller psykiskt? Tex det där med att en del djur aldrig får se solen. Djur kan ju inte tänka så vet du, dom lever ju i justnu. När du släpper ut Fido för morronkissningen så stannar ju inte han i dörrn och suckar över att det regnar idag igen! och undrar när solen ska komma tillbaka. Detsamma gäller en hel drös andra djur, dom saknar inte solen för dom kan ju helt enkelt inte det.
Men om du med lider menar djur som blir slagna eller får svälta eller på annat sätt fysiskt illa behandlade håller jag med dej fullständigt. Sånt ska absolut inte förekomma!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 09:17
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Nauti @ 23-01-2009, 23:14)  ....i bakningen eller müslin.... En fråga till, vad har du under müslin?
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 07:15)  Fortsätter med grisarna - du pratade om förut att djuren led av att inte få se solen. Antar att du menar inte bara se utan också att vara ute i? Gällde det också grisarna? nu vet inte jag om fler skrivit om solen men annars var det jag som skrev att de inte får se solljus mer än när de ska över till slaktbilen. jag tycker att det är ett jäkla djurplågeri och skulle aldrig äta en gris som fått växa upp så, den kotletten skulle vara svår att svälja. det spelar väl ingen roll om de lever för stunden? OM de nu gör det, jag vet inte hur exvis grisar tänker, ska de inte kunna få ha det bra de stunder de lever i då? grisar ska klias bakom öronen, de ska kunna vara ute, de ska behandlas värdigt den korta tid de lever. det gäller förresten alla djur som ska ätas upp. hur svårt kan det vara? det går inte att gömma sig när man står där vid köttdisken och karrén kostar 29.90 kg. dessutom är det tämligen löjligt att haka upp sig på om grisarna får se solen eller känna solen eller vara ute i solen, det finns väl inte en människa som inte fattar vad jag menar?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 09:38
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 24-01-2009, 09:21)  nu vet inte jag om fler skrivit om solen men annars var det jag som skrev att de inte får se solljus mer än när de ska över till slaktbilen. jag tycker att det är ett jäkla djurplågeri och skulle aldrig äta en gris som fått växa upp så, den kotletten skulle vara svår att svälja. det spelar väl ingen roll om de lever för stunden? OM de nu gör det, jag vet inte hur exvis grisar tänker, ska de inte kunna få ha det bra de stunder de lever i då? grisar ska klias bakom öronen, de ska kunna vara ute, de ska behandlas värdigt den korta tid de lever. det gäller förresten alla djur som ska ätas upp. hur svårt kan det vara? det går inte att gömma sig när man står där vid köttdisken och karrén kostar 29.90 kg. dessutom är det tämligen löjligt att haka upp sig på om grisarna får se solen eller känna solen eller vara ute i solen, det finns väl inte en människa som inte fattar vad jag menar? Fast det är just det, att grisar inte ska vara i solen. Att dom kan få vara ute är en annan sak, eller iaf en variant av det hela. Men som sagt, i solen ska dom absolut inte vara. Sen tror jag att grisar tänker ungefär som andra djur, och det är väl inte så mycket mer än vad de upplever just nu. Dom tänker knappast som vi iaf.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 09:38)  Fast det är just det, att grisar inte ska vara i solen. Att dom kan få vara ute är en annan sak, eller iaf en variant av det hela. Men som sagt, i solen ska dom absolut inte vara. Sen tror jag att grisar tänker ungefär som andra djur, och det är väl inte så mycket mer än vad de upplever just nu. Dom tänker knappast som vi iaf.  En sanning med modifikation det där med solen. Grisar kan inte svettas. Det är därför dom bökar och rullar sig i leran för att svalka sig. Ser man till att dom har möjlighet till det samt ett skydd förr väder och vind så kan dom till och med hållas på en åker. Här i närheten hålls ett stort antal grisar på detta sätt och det är ingen liten åkerlapp dom lever på.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 10:58
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 10:39)  En sanning med modifikation det där med solen. Grisar kan inte svettas. Det är därför dom bökar och rullar sig i leran för att svalka sig. Ser man till att dom har möjlighet till det samt ett skydd förr väder och vind så kan dom till och med hållas på en åker. Här i närheten hålls ett stort antal grisar på detta sätt och det är ingen liten åkerlapp dom lever på. Modifikation, precis. Men visst svettas väl grisarna genom nosen? Som hundar? Det farligaste för grisar att vistas i solen är ju att dom saknar päls. Men med solskyddsmedel funkar det fint.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 11:22
|

Medlem

|
Jag vet inte om dom svettas genom nosen. Hoppas att du med solskyddsmedel menar tillgång till lerpöl. Dom rullar sig iallafall i leran för att svalka sig när det är varma dagar. Har dom den möjligheten samt ett väderskydd så kan dom visst vistas i solen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 11:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Chamomille, vilken bra fråga: Vad har Nauti under müslin? Vad äter en vegan egentligen under en vanlig dag? Det blev jag alltmer nyfiken på! Och så undrar jag varför veganer kallar någon mat för "smör" eller "mjölk" eller "ost" eller "biff" fast det är fråga om, ja, vad då, i alla fall något annat? (Och jag undrar också om veganism är en sorts religion. Men det kan vi kanske ta en annan gång.)
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 12:14
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 11:22)  Jag vet inte om dom svettas genom nosen. Hoppas att du med solskyddsmedel menar tillgång till lerpöl. Dom rullar sig iallafall i leran för att svalka sig när det är varma dagar. Har dom den möjligheten samt ett väderskydd så kan dom visst vistas i solen. Ok... Först skriver du att grisar inte kan svettas, nu att du inte vet om dom svettas.  Jag trodde det var lag på att utegångsgrisar skulle ha vindskydd? Rätta mej gärna där, försökte kolla på nätet men hittade inte riktigt vad jag sökte. Att rulla sej i lera är jättebra, inte bara som skydd mot brännskador och värme utan också för att skydda sej mot insekter tex.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 11:56)  Och så undrar jag varför veganer kallar någon mat för "smör" eller "mjölk" eller "ost" eller "biff" fast det är fråga om, ja, vad då, i alla fall något annat?  Det har jag också funderat på många gånger  Förmodligen är det så att det finns så många varianter på "grönsaksätare" och varför de valt bort kött. Om det är av medicinska skäl, kan jag förstå att det är trevligt om maten liknar det man ev. förut var van vid. Men jag har svårt att se någon som äcklas av varuhusens charkdiskar, äta sojabiff eller vegofärssås.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 12:17
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Väntar på dagens predikan....
(Varför är veganer alltid så morgontrötta... vad gör de på nätterna?)
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 12:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 13:25
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 12:14)  Ok... Först skriver du att grisar inte kan svettas, nu att du inte vet om dom svettas. Jag trodde det var lag på att utegångsgrisar skulle ha vindskydd? Rätta mej gärna där, försökte kolla på nätet men hittade inte riktigt vad jag sökte. Att rulla sej i lera är jättebra, inte bara som skydd mot brännskador och värme utan också för att skydda sej mot insekter tex. F´låt då Berith för att jag inte vet om dom svettas genom nosen. Jag läste bara att dom inte svettades och därför behövde svalka sig i lerpölar. Om dom nu svettas genom nosen så är väl det inte tillräckligt antagligen för att kunna hålla kroppstemperaturen nere varma dagar. Det är säkert lag på att dom ska ha skydd mot väder och vind. För övrigt var det på denna sida jag läste att grisar inte kan svettas. http://www.olingeutegrisar.se/faq.htmlTänkte först inte kommentera det du sa om hundar eftersom jag inte tycker det hör hit egentligen men eftersom du du tydligen ansåg dig nödsakad att anmärka på det jag skrev så kontrar jag med nedanstående: Vad jag vet så svettas inte hundar genom nosen utan genom att flåsa och då blir nosen ibland våt. Hunden svettas också genom tassarna. Har du annan fakta vill jag att du delger mig den. Tack för den länken Boxer! Då får vi hoppas att Bertih läser den också
Redigerat av *Stintan*: 24-01-2009, 13:32
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 14:24
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 09:38)  /..../ Dom tänker knappast som vi iaf.  och med det vill du ha sagt vad? grisar ska böka och rulla sig i lera, bli kliade bakom öronen och äta rester. hundar svettas genom att hässja och sina trampdynor, därför ska man om en hund blir för varm kyla tassarna på dem. bland annat. CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 12:17)  /.../ (Varför är veganer alltid så morgontrötta... vad gör de på nätterna?) skalar morötter?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 14:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Idag verkar tråden mycket trevligare, kan det vara för att predikanten inte är här?
Att inte grisar kan svettas var en nyhet för mig men det förklarar varför vildsvinen är nattdjur. Funderar på hur det är med andra djur, kan dom svettas? Lite opraktiskt att svettas om man har lång päls. Elefanter svettas inte men dom kan reglera kroppstemperaturen genom att fläkta med öronen, det vet jag.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 14:27
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 13:25)  F´låt då Berith för att jag inte vet om dom svettas genom nosen. Jag läste bara att dom inte svettades och därför behövde svalka sig i lerpölar. Om dom nu svettas genom nosen så är väl det inte tillräckligt antagligen för att kunna hålla kroppstemperaturen nere varma dagar. Det är säkert lag på att dom ska ha skydd mot väder och vind. För övrigt var det på denna sida jag läste att grisar inte kan svettas. http://www.olingeutegrisar.se/faq.htmlTänkte först inte kommentera det du sa om hundar eftersom jag inte tycker det hör hit egentligen men eftersom du du tydligen ansåg dig nödsakad att anmärka på det jag skrev så kontrar jag med nedanstående: Vad jag vet så svettas inte hundar genom nosen utan genom att flåsa och då blir nosen ibland våt. Hunden svettas också genom tassarna. Har du annan fakta vill jag att du delger mig den. Tack för den länken Boxer! Då får vi hoppas att Bertih läser den också  Egentligen heter det ju inte nos på grisar, det var jag som lurade dej där. Fast nu börjar vi nog blanda ämnena lite, om grisar och solen och värmen. Att dom inte ska vara i direkt solljus beror på att dom inte har päls att skydda sej med. Att sen (som det stod i länken, som jag för övrigt läste när den las in) grisar inte mår bra av för varmt öht, alltså inte bara solen, är väl en sak för sej egentligen? Som det också stod så måste ju ventilationen i stallarna fungera. Läste din länk också.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 14:38
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 14:27)  Egentligen heter det ju inte nos på grisar, det var jag som lurade dej där. Fast nu börjar vi nog blanda ämnena lite, om grisar och solen och värmen. Att dom inte ska vara i direkt solljus beror på att dom inte har päls att skydda sej med. Att sen (som det stod i länken, som jag för övrigt läste när den las in) grisar inte mår bra av för varmt öht, alltså inte bara solen, är väl en sak för sej egentligen? Som det också stod så måste ju ventilationen i stallarna fungera. Läste din länk också. Skitsamma om det kallas nos eller tryne så länge folk begriper vad man pratar om och jag kände mig inte alls lurad, men ibland är du lite FÖR snabb med dina pekpinnar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2009, 14:40
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (herkules @ 24-01-2009, 14:24)  skalar morötter?  Nä, det kan inte vara möjligt. Man får inte skala dom. Det har jag läst.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|