CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 00:05)

Husdjur? Kan man ha hund? Hundar är köttätare. Dessutom kan man inte låta en hund leva fritt och efter sina instinkter. Även katter är köttätare och hålls ofta i "fångenskap". Vilka husdjur är ok att ha som sällskapsdjur?
De djur som är domesticerade och/eller man tydligt märker att de inte lider av att vara husdjur tycker jag är helt okej att ha. Det går ju att få icke-domesticerade djur att trivas, men knappast i en vanlig bostad och mycket till sällskapsdjur blir de nog aldrig. Katter och hundar trivs ju med människor. Sedan skulle jag inte skaffa något av dem eftersom de äter kött.
CITAT
Vet du hur stor yta en box ska vara? Den kan ju vara stor som ett vardagsrum eller nåt, och tänk om det skulle finnas regler för hur många människor det får finnas i ett sånt.
Jag tänker då på de boxar jag sett på bild och i filmer. De boxarna är inte särskilt stora. Så det handlar ju inte om storleken av ett vardagsrum i alla fall. Det får ju inte kosta för mycket för uppfödarna.
CITAT
Vet du hur länge dom går kvar hos suggan innan dom är stora nog att inte dia längre?
De får vara hos modern i en månad, den naturliga avvänjningstiden är fyra månader.
CITAT
Fortsätter med grisarna - du pratade om förut att djuren led av att inte få se solen. Antar att du menar inte bara se utan också att vara ute i? Gällde det också grisarna?
Det var grisar jag syftade på. Jag tycker att solljus är ju någonting som alla djur naturligt vistas i. Det hör ju absolut till deras naturliga mönster att få springa utomhus och böka.
CITAT
Det vore nog konstigt att äta bara för att överleva, utan att njuta av mat och annat.
Det gör inte jag heller. Jag lagar mat jag tycker om och jag kan njuta av den. Kött och animalier är ingen förutsättning för att maten skall smaka gott.
CITAT
Kom att tänka på en sak till nu när jag fått i mej lite frukost. När du säger att djuren lider - menar du fysiskt eller psykiskt? Tex det där med att en del djur aldrig får se solen. Djur kan ju inte tänka så vet du, dom lever ju i justnu. När du släpper ut Fido för morronkissningen så stannar ju inte han i dörrn och suckar över att det regnar idag igen! och undrar när solen ska komma tillbaka. Detsamma gäller en hel drös andra djur, dom saknar inte solen för dom kan ju helt enkelt inte det.
Men om du med lider menar djur som blir slagna eller får svälta eller på annat sätt fysiskt illa behandlade håller jag med dej fullständigt. Sånt ska absolut inte förekomma!
De lider ju både fysiskt och psykiskt. Fysiskt i form av diverse skador, sjukdomar och missbildningar. Psykiskt i form av stress.
Nu tror jag inte att grisen tycker synd om sig självt för att den inte får se solljus, men jag tror att den mår dåligt av det ändå. De kanske inte saknar solen medvetet, det har jag inte sagt. Men jag tror att de mår bättre av att få vistas i solljus, precis som vi gör. Jag kom att tänka på kossorna som blir utsläppta för bete på våren, hur glada de verkar vara

Det sker ju, PETA har infiltrerat och filmat sådana händelser ett antal gånger och det är ju hemskt. Man får väl hoppas på att sådant inte sker i Sverige.
CITAT
En fråga till, vad har du under müslin?
Soja- eller havremjölk?

CITAT
Dom tänker knappast som vi iaf. smile.gif
Där kom det. De tänker inte som vi, de är inte lika intelligenta. Därför är de mindre värda och det rättfärdigar att vi som är mycket mer intelligenta behandlar de arter som är mindre intelligenta hur vi vill. Intelligens = värde?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2009, 14:53)

dom kanske mår dåligt av det... Morrötter kanske också känner att man utnyttjar dom till sin egen välbefinnande.
Tänk om dom skriker aj när du skalar dom.......
Såvitt jag vet har inte växter något medvetande. Att de inte kan känna smärta är jag övertygad om. På vilket sätt skulle en morot gynnats av att känna smärta och varför skulle den förmågan utvecklats under dess evolution? De har ju dessutom inget nervsystem.
Om vi nu antar att växter kan känna smärta så går det ju fortfarande åt många fler till att föda upp djur och äta köttet än om vi åt växterna direkt. Så då skulle köttätandet bidra till ännu mer negativa saker än det redan gör.
Sedan vet vi ju till 100% att djur har ett nervsystem som i många fall inte är allt för olikt vårat eget, att de kan känna smärta, glädje, o.s.v. När det i morotens fall är så pass osannolikt att inte många skulle tänka tanken att den på något sätt skulle kunna lida.
CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 11:56)

Chamomille, vilken bra fråga: Vad har Nauti under müslin?
Vad äter en vegan egentligen under en vanlig dag? Det blev jag alltmer nyfiken på!
Nu svarade jag inte på vad man exempelvis kan äta som vegan, det kanske jag borde göra så att ni inte tror att man som vegan måste sitta och tugga på morötter och salladsblad. Till frukost åt jag müsli, till lunch pyttipanna, till mellanmål blir det nog frukt av något slag och sedan en kikärtsrisotto till middag.
Redigerat av Nauti: 24-01-2009, 15:57