Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-01-2009, 14:53
          Länk hit: #301

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

dom kanske mår dåligt av det... Morrötter kanske också känner att man utnyttjar dom till sin egen välbefinnande.

Tänk om dom skriker aj när du skalar dom.......

Citera
          Nauti
          Inlägg 24-01-2009, 15:41
          Länk hit: #302

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 00:05) *
          Husdjur? Kan man ha hund? Hundar är köttätare. Dessutom kan man inte låta en hund leva fritt och efter sina instinkter. Även katter är köttätare och hålls ofta i "fångenskap". Vilka husdjur är ok att ha som sällskapsdjur?
          De djur som är domesticerade och/eller man tydligt märker att de inte lider av att vara husdjur tycker jag är helt okej att ha. Det går ju att få icke-domesticerade djur att trivas, men knappast i en vanlig bostad och mycket till sällskapsdjur blir de nog aldrig. Katter och hundar trivs ju med människor. Sedan skulle jag inte skaffa något av dem eftersom de äter kött.

CITAT
          Vet du hur stor yta en box ska vara? Den kan ju vara stor som ett vardagsrum eller nåt, och tänk om det skulle finnas regler för hur många människor det får finnas i ett sånt.
          Jag tänker då på de boxar jag sett på bild och i filmer. De boxarna är inte särskilt stora. Så det handlar ju inte om storleken av ett vardagsrum i alla fall. Det får ju inte kosta för mycket för uppfödarna.

CITAT
          Vet du hur länge dom går kvar hos suggan innan dom är stora nog att inte dia längre?
          De får vara hos modern i en månad, den naturliga avvänjningstiden är fyra månader.

CITAT
          Fortsätter med grisarna - du pratade om förut att djuren led av att inte få se solen. Antar att du menar inte bara se utan också att vara ute i? Gällde det också grisarna?
          Det var grisar jag syftade på. Jag tycker att solljus är ju någonting som alla djur naturligt vistas i. Det hör ju absolut till deras naturliga mönster att få springa utomhus och böka.

CITAT
          Det vore nog konstigt att äta bara för att överleva, utan att njuta av mat och annat.
          Det gör inte jag heller. Jag lagar mat jag tycker om och jag kan njuta av den. Kött och animalier är ingen förutsättning för att maten skall smaka gott.

CITAT
          Kom att tänka på en sak till nu när jag fått i mej lite frukost. När du säger att djuren lider - menar du fysiskt eller psykiskt? Tex det där med att en del djur aldrig får se solen. Djur kan ju inte tänka så vet du, dom lever ju i justnu. När du släpper ut Fido för morronkissningen så stannar ju inte han i dörrn och suckar över att det regnar idag igen! och undrar när solen ska komma tillbaka. Detsamma gäller en hel drös andra djur, dom saknar inte solen för dom kan ju helt enkelt inte det.

Men om du med lider menar djur som blir slagna eller får svälta eller på annat sätt fysiskt illa behandlade håller jag med dej fullständigt. Sånt ska absolut inte förekomma!
          De lider ju både fysiskt och psykiskt. Fysiskt i form av diverse skador, sjukdomar och missbildningar. Psykiskt i form av stress.

Nu tror jag inte att grisen tycker synd om sig självt för att den inte får se solljus, men jag tror att den mår dåligt av det ändå. De kanske inte saknar solen medvetet, det har jag inte sagt. Men jag tror att de mår bättre av att få vistas i solljus, precis som vi gör. Jag kom att tänka på kossorna som blir utsläppta för bete på våren, hur glada de verkar vara smile.gif

Det sker ju, PETA har infiltrerat och filmat sådana händelser ett antal gånger och det är ju hemskt. Man får väl hoppas på att sådant inte sker i Sverige.

CITAT
          En fråga till, vad har du under müslin?
          Soja- eller havremjölk? smile.gif

CITAT
          Dom tänker knappast som vi iaf. smile.gif
          Där kom det. De tänker inte som vi, de är inte lika intelligenta. Därför är de mindre värda och det rättfärdigar att vi som är mycket mer intelligenta behandlar de arter som är mindre intelligenta hur vi vill. Intelligens = värde?

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2009, 14:53) *

dom kanske mår dåligt av det... Morrötter kanske också känner att man utnyttjar dom till sin egen välbefinnande.

Tänk om dom skriker aj när du skalar dom.......
          Såvitt jag vet har inte växter något medvetande. Att de inte kan känna smärta är jag övertygad om. På vilket sätt skulle en morot gynnats av att känna smärta och varför skulle den förmågan utvecklats under dess evolution? De har ju dessutom inget nervsystem.

Om vi nu antar att växter kan känna smärta så går det ju fortfarande åt många fler till att föda upp djur och äta köttet än om vi åt växterna direkt. Så då skulle köttätandet bidra till ännu mer negativa saker än det redan gör.

Sedan vet vi ju till 100% att djur har ett nervsystem som i många fall inte är allt för olikt vårat eget, att de kan känna smärta, glädje, o.s.v. När det i morotens fall är så pass osannolikt att inte många skulle tänka tanken att den på något sätt skulle kunna lida.

CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 11:56) *
          Chamomille, vilken bra fråga: Vad har Nauti under müslin?
          Vad äter en vegan egentligen under en vanlig dag? Det blev jag alltmer nyfiken på!

Nu svarade jag inte på vad man exempelvis kan äta som vegan, det kanske jag borde göra så att ni inte tror att man som vegan måste sitta och tugga på morötter och salladsblad. Till frukost åt jag müsli, till lunch pyttipanna, till mellanmål blir det nog frukt av något slag och sedan en kikärtsrisotto till middag.

Redigerat av Nauti: 24-01-2009, 15:57

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 24-01-2009, 16:22
          Länk hit: #303

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 11:56) *
          Chamomille, vilken bra fråga: Vad har Nauti under müslin?
          Vad äter en vegan egentligen under en vanlig dag? Det blev jag alltmer nyfiken på!

Jag är inte vegan men hittills idag har jag ätit veganskt.

Frukost: Smörgås med Tartex och gurka, te, juice
          Lunch: Pytt i panna, kokta grönsaker, rödbetor
          Till middag blir det våfflor, inga problem att göra dem veganska (även om jag kommer göra på vanlig mjölk)

I tisdags åt jag vegansk kalops, i onsdags åt jag potatismos, grönsaker och vegansk korv, i torsdags åt jag vegansk tomatsoppa med bönor och pasta (och om någon är nyfiken på vad jag åt måndag och fredag kan jag upplysa om att jag i måndags åt laktovegetarisk lasagne - inga problem att göra den vegansk - och igår blev det grekisk sallad med bröd och tzatziki, inte heller det är några problem att göra veganskt)

CITAT (Boxer @ 24-01-2009, 12:16) *
          Men jag har svårt att se någon som äcklas av varuhusens charkdiskar, äta sojabiff eller vegofärssås.

Varför? Det är varken formen på biffen eller konsistensen på såsen som äcklar mig.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 24-01-2009, 16:30
          Länk hit: #304

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag tycker att vi som inte är veganer inte ska tycka nåt alls. Vad har vi med det att göra?
          Alltför många ska tycka om/tycka illa om företeelser i samhället.

Låt munnen tysta maten!

Eller tvärtom

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 24-01-2009, 16:33
          Länk hit: #305

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 15:41) *
          Jag tänker då på de boxar jag sett på bild och i filmer. De boxarna är inte särskilt stora. Så det handlar ju inte om storleken av ett vardagsrum i alla fall. Det får ju inte kosta för mycket för uppfödarna.
          Här kan du se lite storlekar på boxarna, beroende på vilken storlek/ålder det är på grisen. Och att det inte får kosta för mycket för uppfödarna har du nog fått om bakfoten, dom får allt betala det det kostar för att följa reglerna för boxar och stall.

De får vara hos modern i en månad, den naturliga avvänjningstiden är fyra månader.
          Ok, det kan ju vara ändrat, för några år sen var det 6 veckor.

Det var grisar jag syftade på. Jag tycker att solljus är ju någonting som alla djur naturligt vistas i. Det hör ju absolut till deras naturliga mönster att få springa utomhus och böka.
          Läs gärna ovan där vi redan diskuterat varför inte grisar ska vara i direkt soljus.

Det gör inte jag heller. Jag lagar mat jag tycker om och jag kan njuta av den. Kött och animalier är ingen förutsättning för att maten skall smaka gott.
          För mej är det en förutsättning.

De lider ju både fysiskt och psykiskt. Fysiskt i form av diverse skador, sjukdomar och missbildningar. Psykiskt i form av stress.
          Här har du också lite fel, det finns nog inte många djur som går omkring med skador och missbildningar, dom är helt enkelt inget att avla på (om det gäller avelsdjur tex). Och om du tror att många djur går omkring med sjukdomar får du nog också tänka om, det skulle ju kunna riskera hela besättningen. Och om det inte handlar om avelsdjur utan tex mjölkkor så måste dom ju hållas friska för att ge mesta möjliga avkastning.

Nu tror jag inte att grisen tycker synd om sig självt för att den inte får se solljus, men jag tror att den mår dåligt av det ändå. De kanske inte saknar solen medvetet, det har jag inte sagt. Men jag tror att de mår bättre av att få vistas i solljus, precis som vi gör. Jag kom att tänka på kossorna som blir utsläppta för bete på våren, hur glada de verkar vara smile.gif
          Eller är det helt enkelt så att dom är ljusblinda och har svårt att se precis när dom kommer ut...?

Det sker ju, PETA har infiltrerat och filmat sådana händelser ett antal gånger och det är ju hemskt. Man får väl hoppas på att sådant inte sker i Sverige.
          Nu vet jag inte vad PETA är och inte vilka situationer du menar....

Där kom det. De tänker inte som vi, de är inte lika intelligenta. Därför är de mindre värda och det rättfärdigar att vi som är mycket mer intelligenta behandlar de arter som är mindre intelligenta hur vi vill. Intelligens = värde?
          Nu missuppfattar du mej totalt, jag har inte sagt nånting om intelligens öht. Jag sa att grisar inte kan tänka som vi människor, och menar såklart (som jag tar för givet att dom allra allra flesta som läste det förstod!) att dom inte kan tänka som vi eftersom dom inte har samma ordförråd. Dom kan helt enkelt inte sätta ord på vad dom ser eller prata med dej tex. Att dom sen känner igen dej eller förstår att dom ska få mat eller att dom hoppar högt om du skrämmer dom när dom sover eller nåt annat sånt har ju inte med att tänka som vi att göra.

Lägger in mina svar med annan färg. Suckar lite när jag läser hur du tror att det fungerar bland djuren... Inte illa ment.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 24-01-2009, 16:34
          Länk hit: #306

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Kalops, våfflor, pyttipanna, lasagne - låter hur gott som helst! Nu väntar vi bara på de utlovade recepten.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Berith
          Inlägg 24-01-2009, 16:40
          Länk hit: #307

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2009, 16:22) *
          Jag är inte vegan men hittills idag har jag ätit veganskt.

Frukost: Smörgås med Tartex och gurka, te, juice
          Lunch: Pytt i panna, kokta grönsaker, rödbetor
          Till middag blir det våfflor, inga problem att göra dem veganska (även om jag kommer göra på vanlig mjölk)

I tisdags åt jag vegansk kalops, i onsdags åt jag potatismos, grönsaker och vegansk korv, i torsdags åt jag vegansk tomatsoppa med bönor och pasta (och om någon är nyfiken på vad jag åt måndag och fredag kan jag upplysa om att jag i måndags åt laktovegetarisk lasagne - inga problem att göra den vegansk - och igår blev det grekisk sallad med bröd och tzatziki, inte heller det är några problem att göra veganskt)
          Varför? Det är varken formen på biffen eller konsistensen på såsen som äcklar mig.

Vegansk kalops och vegansk korv....? g.gif För mej låter det jättekonstigt, för korv är ju korv och kalops är ju kalops. Det vore ju som att forma köttfärsen till äpplen bara för att man vill ha frukt! Eller nåt...

Varför måste ni döpa grönsakerna (eller vad det nu är) till namn på kött? Kan inte veganmat heta det det är? unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Christa
          Inlägg 24-01-2009, 16:41
          Länk hit: #308

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Känner du till om veganer är friskare än de som äter enligt andra koncept?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2009, 16:51
          Länk hit: #309

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Farbror Blå @ 24-01-2009, 16:30) *
          Jag tycker att vi som inte är veganer inte ska tycka nåt alls. Vad har vi med det att göra?
          Alltför många ska tycka om/tycka illa om företeelser i samhället.

Låt munnen tysta maten!

Eller tvärtom

Men nu Farbror Blå kanske det är dags för en tupplur.

Klart man måste tycka/tycka illa om en massa saker. Annars blir det ju ingen diskussion. Jättekul med ett diskussionsforum där alla sitter tysta.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-01-2009, 16:55
          Länk hit: #310

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Har kollat in PETA lite - en internationell (amerikansk) djurrättsaktivistisk organisation:

http://www.peta.org/

"Budord":
          • Animals Are Not Ours to Eat
          • Animals Are Not Ours to Wear
          • Animals Are Not Ours to Experiment On
          • Animals Are Not Ours to Use for Entertainment
          • Animals Are Not Ours to Abuse in Any Way
          Man marknadsför sig gärna spektakulärt:

såväl med religion som med nakenchock.....

Bifogad bild

Redigerat av Aqvakul: 24-01-2009, 16:56

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          flaxss
          Inlägg 24-01-2009, 17:12
          Länk hit: #311

Gäster

nu har jag smakat på Havremjölk. och det smakar då inte mjölk utan HAVRE. och jag tyckte inte det var nåt vidare attd ricka om man nu vill dricka mjölk.

innan har jag ätit mycket vegetariska köttbollar,färs,korv,bitar,nuggets m.m. och jag tycker man känner skillnad i smak på en del produkter.

och i en del rätter är det skillnad och andra inte. Lasange med vegetariskfärs så smakar inte jag någon skillnad men skulle jag enbart äta det så smakar det inte kött.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-01-2009, 17:14
          Länk hit: #312

Gäster

Vart har den Aqvakul tagit vägen som brukar hävda att man inte skall kasta mera bensin på elden?

Citera
          Berith
          Inlägg 24-01-2009, 17:23
          Länk hit: #313

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 16:55) *
          Har kollat in PETA lite - en internationell (amerikansk) djurrättsaktivistisk organisation:

"Budord":
          • Animals Are Not Ours to Eat
          • Animals Are Not Ours to Wear
          • Animals Are Not Ours to Experiment On
          • Animals Are Not Ours to Use for Entertainment
          • Animals Are Not Ours to Abuse in Any Way
          Man marknadsför sig gärna spektakulärt:

såväl med religion som med nakenchock.....

Bifogad bild

Tack för det Aqua. tummenupp.gif Ja det är inget för mej nåt av det där, varken Jesus eller nakenchock.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-01-2009, 17:27
          Länk hit: #314

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gunilla T @ 24-01-2009, 17:14) *
          Vart har den Aqvakul tagit vägen som brukar hävda att man inte skall kasta mera bensin på elden?

Nauti hänsvisade till PETA som en slags auktoritet och jag plockar fram lite material om och från PETA... förstår inte alls dina insuinationer om pyromani...

Personligen anser jag att man är mer än naiv om man inte ser hur djurrättsfrågan används av s.k. antifascister och syndikalister för att motivera våld, stöld och skadegörelse i organiserad form. Nauti tar ju här åtmonstoner delvis avstånd från detta, vilket hedrar honom.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-01-2009, 17:28
          Länk hit: #315

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gunilla T @ 24-01-2009, 17:14) *

Jo, jag har funderat på att uppmana alla att sluta skriva här, min trollvarningslampa på PC:n blinkar då och då. Fast det får var och en bestämma. Nu dök det upp en sak som måste korrigeras, vegetarisk kalops!!!!

Kalops är en rätt gjord på nötkött och grönsaker och inget annat. Inte ens fläskkött duger. Namnet kommer av engelskans collop som betyder köttskiva. Det är ytterligare ett exempel på att man inom veganrörelsen använder vedertagna namn på kötträtter, ersätter köttet med något annat och sen använder falsk varudeklaration. Hitta på egna ord istället för att försöka efterlikna övriga världen. Basta! Gäller även för pyttipanna, görs huvudsakligen av potatis och korv, korv gjord på kött. Kolla i en normal kokbok.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Red Top
          Inlägg 24-01-2009, 17:29
          Länk hit: #316

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 16:55) *

såväl med religion som med nakenchock.....[/size]
          Bifogad bild

Om Jesus var vegetarian, skulle han väl knappast ha "trollat" med fisk och fått det att räcka till så många confused.gif unsure.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-01-2009, 17:39
          Länk hit: #317

Gäster

[quote name='Aqvakul' date='24-01-2009, 17:27' post='964838']
          Nauti hänsvisade till PETA som en slags auktoritet och jag plockar fram lite material om och från PETA... förstår inte alls dina insuinationer om pyromani...

Du förstår...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2009, 17:56
          Länk hit: #318

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gunilla T @ 24-01-2009, 17:39) *
          Du förstår...

Vad är det som är så känsligt Gunilla T?
          Personligen tycker jag man lärt sig både det ena och det andra i den här tråden.
          Ser inte så många bensindunkar men jag kanske har missat något.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 24-01-2009, 17:57
          Länk hit: #319

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Berith @ 24-01-2009, 16:40) *
          Vegansk kalops och vegansk korv....? g.gif För mej låter det jättekonstigt, för korv är ju korv och kalops är ju kalops. Det vore ju som att forma köttfärsen till äpplen bara för att man vill ha frukt! Eller nåt...

Och varför kan inte bajskorv heta något annat, korv är ju korv! wink.gif Namnet beskriver vad varan/rätten påminner om, inte nödvändigtvis vad den innehåller. Visst skulle jag kunna skriva "vegansk gryta med lök, morötter och sojabitar som fräses, får puttra ihop med lagerblad och kryddpeppar och reds av" men det är oerhört mycket enklare för mig att skriva vegansk kalops. Och alla - utom de som av ren princip gör sig dummare än de är (åtminstone hoppas jag att ni gör er dummare än vad ni är) - förstår vad jag menar.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          flaxss
          Inlägg 24-01-2009, 17:58
          Länk hit: #320

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 17:56) *
          Vad är det som är så känsligt Gunilla T?
          Personligen tycker jag man lärt sig både det ena och det andra i den här tråden.
          Ser inte så många bensindunkar men jag kanske har missat något.

tycker inte heller det var så himla känsligt. jag är glad att Aqvakul letade upp det. för jag visste inte heller var det va för nåt.

Citera

26 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 22:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon