Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Aqvakul
          Inlägg 24-01-2009, 20:20
          Länk hit: #341

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 20:12) *
          Det var väl inte konstigt alls om deras argument för att genomföra sina aktioner liknar mina argument till att inte äta kött eller animalier? Skillnaden är väl att jag inte sysslar med någonting illegalt?

Du har flera gånger sagt att "fritagning" av djur är OK, men att det bör sker på ett skonsamt sätt för djuren. Detta är precis samma sak som Djurens befrielsefront förordar. Djurens Rätt - där du tidigare påstod att du "hör hemma" - är däremot bestämt emot alla olagliga aktioner.
          Tyvärr Nauti, du framstår varken som särskilt kunnig eller självständigt tänkande.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-01-2009, 20:21
          Länk hit: #342

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT
          Jag talar inte om någon småskalig bonde som har några kor ute i sin lada. Sedan har jag inte sagt någonting om varje år. Vanligtvis lever en ko inom mjölkindustrin 4-5 år.

Kan du förklara vad det är för skillnad på en bonde som har några kor i en lada och mjölkindustrin? Ordet mjölkindustri för mina tankar till en industribyggnad, jag tänker mest på mejerier och industrier som förädlar mjölkprodukter. Men mig veterligen så ägs alla mjölkkor av lantbruksföretag, alltså enskilda företagare eller samägda som har sina kor i en "lada". Jag förstår inte varför veganer alltid tallar om "djurindustri" för jag har då aldrig sett någon industriproduktion av mjölk. Det skiljer egentligen inget alls på en besättning med 10 mjölkkor och på en med 1000 kor. Möjligtvis att de som har 1000 kor har bättre djurhälsa då så stora anläggningar brukar ha lösdrift så att korna kan gå lösa året om och inte står uppbundna under vintern.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Nauti
          Inlägg 24-01-2009, 20:22
          Länk hit: #343

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Fågelvägen @ 24-01-2009, 16:34) *
          Kalops, våfflor, pyttipanna, lasagne - låter hur gott som helst! Nu väntar vi bara på de utlovade recepten.
          Nu har jag lagt upp recepten smile.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-01-2009, 20:25
          Länk hit: #344

Medlem

Vet inte om detta räknas som "djurindustri"? Men Wapnö gods är en av Sveriges största mjölkgårdar och de har öppet hus för besökare. Sugen på ett studiebesök Nauti? http://www.wapno.se/index.htm

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Nauti
          Inlägg 24-01-2009, 20:26
          Länk hit: #345

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 20:20) *
          Du har flera gånger sagt att "fritagning" av djur är OK, men att det bör sker på ett skonsamt sätt för djuren. Detta är precis samma sak som Djurens befrielsefront förordar. Djurens Rätt - där du tidigare påstod att du "hör hemma" - är däremot bestämt emot alla olagliga aktioner.
          Tyvärr Nauti, du framstår varken som särskilt kunnig eller självständigt tänkande.
          Om en organisation är emot olagliga aktioner. Tror du därför att alla medlemmar tycker att det är fel? Om jag på något sätt representerade djurens rätt eller en liknande organisation, så skulle jag ju inte stå och förespråka eller uppmuntra till illegala aktioner? Jag representerar bara mig själv här, inte någon organisation, inte andra veganer, inte någon eller något annat.

Redigerat av Nauti: 24-01-2009, 20:30

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-01-2009, 20:38
          Länk hit: #346

Medlem

CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 18:15) *
          Djurrättsaktivism finns väl i många former, att klumpa ihop en medlem i djurens rätt som är ute och informerar med en person ur djurens befrielsefront som är ute och släpper ut minkar låter dumt. Om det är de senare du har någonting emot så kan du ju inte säga att alla djurrättsaktivister är korkade, våldsamma, djurplågande hulliganer.

Det är till att byta fot och slingra sig som en slug politiker...

CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 20:26) *
          Om en organisation är emot olagliga aktioner. Tror du därför att alla medlemmar tycker att det är fel? Om jag på något sätt representerade djurens rätt eller en liknande organisation, så skulle jag ju inte stå och förespråka eller uppmuntra till illegala aktioner? Jag representerar bara mig själv här, inte någon organisation, inte andra veganer, inte någon eller något annat.

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2009, 20:44
          Länk hit: #347

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 19:54) *
          Jag har nu kollat upp det och jag får erkänna att jag hade fel om antibiotikaanvändningen i Sverige. Men utomlands verkar fortfarande användningen ske ofta, här är ett citat:Så allting jag läst handlar inte om djurens situation i Sverige, så ursäkta mig om jag har svårt att skilja på det jag läst om svenska djur och djur utanför Sverige. Men ni kan ju tänka på det innan ni helt och hållet dumförklarar mig för att era egna erfarenheter inte stämmer överrens med det jag säger?

Men enligt detta: så används det ju fortfarande i alla fall.

När det handlar om djur utanför Sverige, men inom EU så hittade jag även detta: ochvilket tyder på att det fortfarande används en del men att det går åt rätt håll.

Källor på detta(eftersom jag tydligen behöver uppge det hela tiden, men inte ni): http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/An...tikaanvandning/ och http://www.matplatsen.nu/index.php?im=3&am...;intStyleType=0

Ja det går åt rätt håll och det är väl bra. Om djuren blir sjuka så måste dom väl även fortsättningsvis få medicineras.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 24-01-2009, 20:52
          Länk hit: #348

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 20:38) *
          Det är till att byta fot och slingra sig som en slug politiker...
          Jag förstår inte vad du menar.

CITAT
          Ja det går åt rätt håll och det är väl bra. Om djuren blir sjuka så måste dom väl även fortsättningsvis få medicineras.
          Ja, det är väl bra att de kan medicineras om de är sjuka. Men om djurhållningen i sig är orsaken till sjukdomarna är det väldigt dåligt.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-01-2009, 20:58
          Länk hit: #349

Medlem

CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 20:52) *
          Jag förstår inte vad du menar.

Ja, det är väl bra att de kan medicineras om de är sjuka. Men om djurhållningen i sig är orsaken till sjukdomarna är det väldigt dåligt.

Du började väl diskutera sjukdomar och antibiotika när du skrev om kor innan? Vanligaste sjukdomen hos mjölkkor är mastit (juverinflammation) och det orsakas av bakterier i spenkanalen. Med god hygien så får inte kor det så ofta men man kan inte helt förebygga att de skitar ned sig om de går ute på bete elelr att de ibland trampar sig på spenarna när de reser sig eller skadar sig ute på betet. Skador kan också göra att bakterier kan komma in. Man kan inte skylla alla sjukdomar på djurhållningen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 24-01-2009, 21:01
          Länk hit: #350

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Det var en intressant debatt hittills. Höll sig ovanligt mycket till trådens tema också. Jag blev nyfiken, men inte omvänd! Jag kommer att fortsätta att äta mycket frukt och grönsaker, men också härliga ostar, ägg, smör, ofta fisk och ibland kött.
          Mycket av tankegångarna i tråden - och många svar på obesvarade frågor - finns på veganföreningens hemsida som jag hittade nyss.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-01-2009, 21:01
          Länk hit: #351

Medlem

CITAT (Berith @ 24-01-2009, 19:41) *
          Funderar lite över vem du är Nauti, om du bor på landet eller i stan? Hur gammal du är? Om du går i skolan eller jobbar med nåt inom det här området? Ren nyfikenhet bara. smile.gif

Nauti, det hade nog varit bra för din trovärdighet om du kunde underbygga dina påstående med någon praktisk erfarenhet.....

--------------------

zon 1

Citera
          Nauti
          Inlägg 24-01-2009, 21:18
          Länk hit: #352

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 21:01) *
          Nauti, det hade nog varit bra för din trovärdighet om du kunde underbygga dina påstående med någon praktisk erfarenhet.....
          Jag tyckte inte det hade så mycket med någonting att göra. Men nej, det kan jag inte göra. Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att jobba med djur. Det jag lärt mig har jag läst mig till.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-01-2009, 21:26
          Länk hit: #353

Medlem

CITAT (Nauti @ 24-01-2009, 21:18) *
          Jag tyckte inte det hade så mycket med någonting att göra. Men nej, det kan jag inte göra. Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att jobba med djur. Det jag lärt mig har jag läst mig till.

Du verkar att ha läst en hel del. Då har du säkert också förstått att verklig kunskap eller insikt kräver både teori och praktik.

--------------------

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 24-01-2009, 21:35
          Länk hit: #354

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 21:26) *
          Du verkar att ha läst en hel del. Då har du säkert också förstått att verklig kunskap eller insikt kräver både teori och praktik.

Väldigt bra sagt. yes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          smörblomma
          Inlägg 24-01-2009, 21:38
          Länk hit: #355

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 9 323

CITAT (Berith @ 24-01-2009, 21:35) *
          Väldigt bra sagt. yes.gif

rotfl.gif

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 24-01-2009, 21:39
          Länk hit: #356

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

Nu har jag läst igenom hela den här långa tråden med stort intresse, och faktiskt har jag lärt mig mycket nytt på kuppen. Själv har jag dragit ner på kött vesäntligt den senaste tiden, av den enkla anledningen att jag uppskattar smaken på grönsaker och bönor etc. så mycket mer så jag vill lämna plats i magen för det. Och vegetariska rätter är oftast mycket mer smakrika. Färsrätter och korv däremot älskar jag fortfarande. Angående djurhållning så är jag alldeles för lite påläst för att kunna uttala mig om.

En liten reflektion dock, som jag faktiskt är alldeles seriös med. Forskarna är ju överens om att när urtidsmänniskan upptäckte och började konsumera kött så började våra hjärnor att utvecklas och bli större. Vad händer då om vi slutar att konsumera kött? Kommer våra hjärnor då att om x antal generationer att börja tillbakabildas igen?

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-01-2009, 21:47
          Länk hit: #357

Medlem

Intressant fråga om hjärnan! Något som gör våran och högre djurs hjärnor effektiva är att vi har myelinskidor, dvs segment med myelin som ligger runt våra nervceller för att "isolera" dem. Utan myelin så blir nervcellerna som oisolerade elkablar. Detta snabbar upp överföringen av impulser då impulserna inte kan "hoppa" mellan nerverna, vi drabbas inte av kortslutning!

Kött är ju rikt på naturligt omega3 viket vi behöver i kroppen för att skydda vävnader. Omega 3 ur växter är inte lika effektivt för det måste ombildas i kroppen först för att få rätt sammansättning. Dessutom fanns inga förädlade växter på stenåldern så de kunde inte odla lin för att pressa linolja utan fet fisk och kött var säkert deras viktigaste källa för proteiner och fetter som de behövde.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-01-2009, 21:52
          Länk hit: #358

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

rotfl.gif Kortslutning var det! Tack för tipset Markus, jag tror jag ska börja äta kött igen... Är det myelinbrist jag har alltså...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-01-2009, 21:59
          Länk hit: #359

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Myosotis @ 24-01-2009, 21:52) *
          rotfl.gif Kortslutning var det! Tack för tipset Markus, jag tror jag ska börja äta kött igen... Är det myelinbrist jag har alltså...

giggle.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-01-2009, 22:33
          Länk hit: #360

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En sista kvällskommentar. Nu är det så att veganism är inte en rörelse som framspungit ur en önskan om att må bra utan att på något sätt undvika att utnyttja djur. Sen har det tillkommit en massa olika skäl och kanske ursäkter för att underbygga ursprungsorsaken. Djur behandlas illa, det är nyttigare men grönsaker, det är miljövänligare mm. Eftersom motsättningarna mellan dessa personer och omgivningen ibland är stor befrämjas diverse taktiska knep och att sprida en massa propaganda är ett sånt knep. Därför måste man som utomstående vara uppmärksam på vad som sägs och syna allt närmare. Uppenbarligen har vår sjöman läst in ordentligt på olika djurrättssidor men inte synat uppgifterna ordentligt och går därför på den ena minan efter den andra. H*n har gång på gång måst erkänna att h*n har haft fel men slingrar sig undan och fortsätter. Syftet är helt uppenbarligen att sprida budskapet, trots bedyranden om att så inte är fallet. Det räcker dock att gå tillbaka lite och granska inläggen så ser man det. Nu får det räcka för idag och ikväll, kanske för gott men jag lovar inget.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

26 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 19:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon