| |
|
  |
Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor? |
|
|
|
|
19-01-2009, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 20:27)  Idisslarna är ju själva en del av kolets naturliga kretslopp så jag har svårt att se dem som "miljöbovar". Men ju fler idisslare det finns, desto större metangasutsläpp blir det ju. I kombination med en ökande koldioxidhalt så bidrar det ju ännu mer till den globala uppvärmningen. I grund och botten är ju problemet att vi släpper ut koldioxid från fossila bränslen. Men en vegansk kost skulle ju vara skonsamt för miljön på det viset att man slapp hugga ner regnskog för att få plats till odling av grödor samt mindre metangas-, ammoniak och kväveutsläpp. CITAT (Kat @ 19-01-2009, 20:34)  För mig är det betydligt viktigare att fokusera på det bra man gör när man äter sunt av olika skäl, än att racka ner på sig sjäv för de gånger man inte gör det. Det är bra att göra något alls. Det låter bra. Man behöver ju inte racka ner på sig själv för att man inte gör det, men man kanske kan tänka på att göra det litet oftare. Det känns nog bättre att äta maten när man vet att man konsumerar på ett sätt som gynnar hälsan, miljön och djuren
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 20:36
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag äter massor av grönsaker men jag äter även kött, fisk, kyckling, ägg, smör, mjölk och grädde och det tänker jag fortsätta med. Har inget som helst dåligt samvete över vad jag äter. Jag förstår inte riktigt vad Nauti vill med den här tråden i synnerhet som h*ns kostkännedom verkar väldigt undermålig samt diverse åsikter i övrigt i mina ögon är helt oacceptabla.
Något som jag alltid tyckt vara lite lustigt med veganer och vegetarianer är deras sätt att använda soja. Det ska vara sojabiffar, sojakorv, grytbitar av soja mm.mm. och det ska smaka som kött och likna kött fast det inte är kött. Kan man inte hitta på något eget?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladdkaka utan ägg, jag har testat att använda no egg, men resultatet är lite åt knäckhållet. Blir inte allt för ofta, men när jag har bakat för min klass där en är vegan så gjorde jag allting veganskt så alla kunde äta. Även om den var god så blev den inte som jag hade hoppats. Ok, kanske inte mest livsavgörande frågan. Men intresserad av vad man kan ersätta ens ordinarie animaliska livsmedel med, om man skulle göra helt veganskt. Tog ett tag att komma på vad man kunde pensla på bullarna istället för ägg
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 21:50
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 20:41)  Men ju fler idisslare det finns, desto större metangasutsläpp blir det ju. I kombination med en ökande koldioxidhalt så bidrar det ju ännu mer till den globala uppvärmningen. I grund och botten är ju problemet att vi släpper ut koldioxid från fossila bränslen. Men en vegansk kost skulle ju vara skonsamt för miljön på det viset att man slapp hugga ner regnskog för att få plats till odling av grödor samt mindre metangas-, ammoniak och kväveutsläpp. Det låter bra. Man behöver ju inte racka ner på sig själv för att man inte gör det, men man kanske kan tänka på att göra det litet oftare. Det känns nog bättre att äta maten när man vet att man konsumerar på ett sätt som gynnar hälsan, miljön och djuren  Fast med ökad temperatur och ökad CO2-halt så ökar också tillväxten av biomassa och därmed ökad inlagring av CO2 i levande växter. Visst är det korkat att hugga ned regnskog för att låta djur beta där, men man behöver inte köpa kött från Brasilien som åkt båt över halva världen. Välj lokalproducerat naturbeteskött! Sen hugger man ned regnskog och odlar upp inte enbart för att odla foder till kor och göra betesmark, våra biobränslen tar allt mer regnskogsareal i anspråk då man anlägger oljepalmsplantage. Palmolja som vi dessutom använder i Carlshamns margarin och i andra livsmedel.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 21:57
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 21:28)  Något som jag alltid tyckt vara lite lustigt med veganer och vegetarianer är deras sätt att använda soja. Det ska vara sojabiffar, sojakorv, grytbitar av soja mm.mm. och det ska smaka som kött och likna kött fast det inte är kött. Kan man inte hitta på något eget? Varför är det konstigt? Kött är ju ofta gott och därför är det väl inget konstigt med att försöka efterlikna smaken i vegetariska rätter? Sedan likna kött, kött finns väl i alla former, menar du att de skall lägga ner massor med tid och energi på att skapa unika former som inte kött finns i?  Att det finns korvar, bitar och biffar har väl praktiska anledningar.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:03
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 21:50)  Fast med ökad temperatur och ökad CO2-halt så ökar också tillväxten av biomassa och därmed ökad inlagring av CO2 i levande växter. Visst är det korkat att hugga ned regnskog för att låta djur beta där, men man behöver inte köpa kött från Brasilien som åkt båt över halva världen. Välj lokalproducerat naturbeteskött!
Sen hugger man ned regnskog och odlar upp inte enbart för att odla foder till kor och göra betesmark, våra biobränslen tar allt mer regnskogsareal i anspråk då man anlägger oljepalmsplantage. Palmolja som vi dessutom använder i Carlshamns margarin och i andra livsmedel. Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas. Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt. Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt. Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:10
|

Medlem

|
CITAT (Tobb @ 19-01-2009, 21:34)  Någonting jag gärna vill veta är hur man gör kladdkaka utan ägg, jag har testat att använda no egg, men resultatet är lite åt knäckhållet. Blir inte allt för ofta, men när jag har bakat för min klass där en är vegan så gjorde jag allting veganskt så alla kunde äta. Även om den var god så blev den inte som jag hade hoppats. Ok, kanske inte mest livsavgörande frågan. Men intresserad av vad man kan ersätta ens ordinarie animaliska livsmedel med, om man skulle göra helt veganskt. Tog ett tag att komma på vad man kunde pensla på bullarna istället för ägg  Jag vet inte riktigt hur man gör när man bakar en god kladdkaka  Jag har gjort en en gång men jag minns inte hur jag gjorde, den var god tyckte jag i alla fall. Jag hade inte no-egg när jag gjorde min kladdkaka. Men det skall väl användas som vanligt ägg efter doseringen som står på paketet. Det skall väl ha liknande bindande egenskaper. Jag gillar inte att baka så mycket så jag kan nog inte vara så mycket till hjälp där. Någon annan på forumet kanske har bakat åt en vegan med lyckat resultat någon gång?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:14
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs för att få plats med mer sockerrörsodlingar för att kunna göra biobränsle.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:28
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2009, 22:14)  Den mesta skövlingen av skogen i Brasilien görs för att få plats med mer sockerrörsodlingar för att kunna göra biobränsle. Det där verkar inte stämma, detta hittade jag om det: CITAT Enligt WWF är hotet inte omedelbart. Det finns ännu mark i träda där odlingen av sockerrör kan expandera. Det är om efterfrågan på etanol eller socker ökar kraftigt som odlingarna kan bli ett hot. Jag hittade även detta, men det känns inte som den mest opartiska källan, så den får nog tas med en nypa salt  Fast jag skulle vilja hitta mer om kraven någonstans. CITAT Nej. Regnskogen trängs inte undan – även om man givetvis måste vara uppmärksam och inte negligera risken för undanträngningseffekter. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att den aktuella sockerrörsproduktionen sker flera hundra mil från de känsliga regnskogarna i Amazonas. Dessutom råder det nolltolerans mot regnskogsavverkning i de nya stränga kraven för framställningen av etanol E85. Det innebär att ingen regnskog får avverkas för att ge plats åt sockerrörsodlingar och annan skog som avverkas måste ersättas med nyplantering.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 21:57)  Varför är det konstigt? Kött är ju ofta gott och därför är det väl inget konstigt med att försöka efterlikna smaken i vegetariska rätter? Sedan likna kött, kött finns väl i alla former, menar du att de skall lägga ner massor med tid och energi på att skapa unika former som inte kött finns i?  Att det finns korvar, bitar och biffar har väl praktiska anledningar. Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta fuskkött istället för riktigt kött. Varför får jag inte tycka det?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:51
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 22:38)  Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta fuskkött istället för riktigt kött. Varför får jag inte tycka det? Det är väl ganska uppenbart varför jag och andra veganer inte vill äta kött? Jag tror nog att de flesta veganer är det av andra anledningar än att de inte gillar smaken av kött. Det är väl klart att du får tycka det, men det tycker jag är konstigt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:53
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
kött ät gott
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 22:54
|

Medlem

|
CITAT (aanderss @ 19-01-2009, 22:53)  kött ät gott Ja? Vad är din poäng?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 23:04
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-01-2009, 23:01)  Jag kollade upp sockerrörsodling. Används det inte främst till annat än just biodiesel. Har du några siffror på hur mycket som går till just biodiesel, jag såg inget om det i någon av länkarna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 22:03)  Men den tillväxtökning CO2-ökningen bidrar till är marginell och den utplantering som sker hinner inte ens kompensera de mängder regnskog som skövlas.
Fast metan från idisslare (boskap) är fortfarande inte fossil. Den metan kor släpper ut är ju en produkt av den grönmassa de äter. Jämfört med 70-talet så har ju världens bestånd av vilda elefanter mer än hallverats och buffeln är ju så gott som utrotad i nord amerika. På den europeiska kontinentne hade man förr stora jordar med visent så nog har det funnits idisslare förr och jag tycker nog at tde ingår i kretsloppet. Våtmarker, risodlingar och termiter avgger också jättemycket metan och även rent mänskliga "påfund" som odling på åkermark och framställning av kvävegödsel ger stora utsläpp. Vissa åkermarker läcker mer CO2 och metan än de tar upp när man odlar på dem. Det är väl såvitt jag vet inte djur som betar där, utan det handlar väl främst om sojaodlingar där större delen av skördarna går till djuruppfödning p.g.a. den höga proteinhalten i sojabönorna. Därmed blir det en enorm energi- och näringsförlust när vi människor får i oss näringen när den tar vägen genom korna. Därmed får vi bara i oss 20-25% av vad vi kunnat få om vi åt sojaprodukterna direkt.
Vi i Sverige föder ju även upp våra djur på soja från Brasilien, så även om vi äter lokal"producerat" kött så har det ju ändå fraktats djurfoder från andra delar av världen. Naturbeteskött låter bra ur miljösynpunkt.
Hur stor del som går till biobränslen och liknande har jag ingen aning om. Palmolja vet jag om, det undviker jag så gott det går. Där har ju även storföretag som OLW valt att agera. Så man får väl hoppas på en förbättring där
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2009, 23:12
|

Medlem

|
CITAT Fast metan från idisslare (boskap) är fortfarande inte fossil. Den metan kor släpper ut är ju en produkt av den grönmassa de äter. Jämfört med 70-talet så har ju världens bestånd av vilda elefanter mer än hallverats och buffeln är ju så gott som utrotad i nord amerika. På den europeiska kontinentne hade man förr stora jordar med visent så nog har det funnits idisslare förr och jag tycker nog at tde ingår i kretsloppet. Våtmarker, risodlingar och termiter avgger också jättemycket metan och även rent mänskliga "påfund" som odling på åkermark och framställning av kvävegödsel ger stora utsläpp. Vissa åkermarker läcker mer CO2 och metan än de tar upp när man odlar på dem. Men även om de minskade bestånden av elefanter och bufflar och de ökade bestånden av idisslare tar ut varandra så betyder ju inte det att det inte vore bättre för miljön om det fanns färre idisslare? Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer.
Redigerat av Nauti: 19-01-2009, 23:16
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 08:00
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Kossor kan beta på marker där det inte går att odla. Att det inte alltid sker så är beklagligt men inget skäl till att undvika kött. Beträffande sockerrörsodlingen så sker så gott som all expansion av odlingarna för att tillverka biobränsle, som dessutom är alkohol.
Om man nu skulle använda sojabönor från Brasilien till mat så är du tydligen motståndare till närproducerad mat? Det kanske bara gäller djurtransporter? Kossorna vi äter, vi normala köttätare, är för det mesta uppväxta här i Sverige. En del importeras dock. Vet faktiskt inte om kossorna här i landet får soja att äta men jag betvivlar det, kor kan bygga upp proteiner mm med hjälp av bara gräs och dylikt. Till skillnad från oss allätare. Soja går inte att odla i Sverige.
Fö håller jag med stintan, varför hela tiden tillverka sojaprodukter som har formen av kött? Det verkar vara en tröst eller något ditåt för att man inte äter kött.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 08:30
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Vet ni vad allihop, att vad ni än är, vegetarianer, veganer, köttätare eller vad ni nu än har valt att ha för livs/ät-åskådning..........handlar det ändå inte om att respektera och acceptera varandra? Jag har inga som helst problem med att ha veganer eller vegetarianer i mitt hushåll, men de verkar ha sååå mycket mer problem med mig  ........snacka om att kräva respekt, men inte ge detsamma tillbaka  ...................sånt kan göra mig skogstokig
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 17:12)  Vegetabiliskt protein är ju bättre för skelettet än animaliskt protein och veganer tar ju upp kalcium bättre än blandkostare. Sedan känns kött, ägg och sådant inte särskilt fräscht att äta. I princip direkt djuret dött eller ägget lämnat hönan börjar ju förrutnelsebakterier att frodas. Ett två dagar gammalt ägg kan innehålla så mycket som 150 till 220 miljoner förruttnelsebakterier per gram. Fast att få gis bakterier är nödvändigt, sånt oroar jag mig inte för det minsta. Faktum är att alla bär runt på ca 2-3 kg bakterier som är nödvändiga för att man ska må bra. kallas normalflora och är orsaken till att många mår dåligt av eller blir sjuka direkt efter antibiotikakurer som även drabbar dessa snälla bakterier. CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 17:12)  Jag har inte allt för god koll på näringslära, det behövs egentligen inte heller. Sålänge man äter varierat får man i sig det mesta. Det man inte får i sig nu finns nu för tiden i många berikade produkter såsom t.ex. sojamjölk.. För många stämmer det kanske, men exakt vad man behöver är nog mkt individuellt och beror på en persons specifika livsstil/ämnesomsättning. Min sambo har väldigt hög ämnesomsättning. Han var vegetarian länge, men när han rykte in eller när han tränade capoeira intensivt på hög nivå, fann han det mkt svårt att hålla vikten utan att äta kött.´(den som ändå hade PROBLEM med att hålla UPPE vikten) Men om köttindustrin håller jag med. Dessutom går det åt ca 1000kg spannmål för att producera 1 kg kött. CITAT (*Stintan* @ 19-01-2009, 22:38)  Jo jag tycker att det är konstigt att man ska äta fuskkött istället för riktigt kött. Varför får jag inte tycka det? Jag känner i och för sig en hel del människor som slutat äta kött pga ideologi och princip. De gillar kött men tycker det är dåligt att äta det och stödja den industrin, och då passar det ju med de produkterna... Fast det kan ju vara som min kompis argument om fuskpälsar. Folk ser inte att det är fusk vilket mest sprider budskapet om att päls är ok. (jag tar inte ställning i frågan pälsprodukter) Angående att minskning av elefanter och ökning av boskap tar ut varandra, ser jag nog hellre att vi får fler elefanter...
Redigerat av Miro: 20-01-2009, 08:50
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|