Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 22 23 24 25 26 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Anki på Öland
          Inlägg 30-01-2009, 14:28
          Länk hit: #461

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 12:42) *
          ............................Om man i grund och botten gillar hönor och vill dem väl, så ser jag ingenting fel med att ha hönor eller att ta äggen............................

Men man får inte sälja dom för då utnyttjar man hönan?? Är det så?? Stackars alla stadsbor då, skall bara folk som bor på landet och har möjlighet att ha ett par hönor få äta ägg??
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Nauti
          Inlägg 30-01-2009, 14:46
          Länk hit: #462

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Anki på Öland @ 30-01-2009, 14:28) *
          Men man får inte sälja dom för då utnyttjar man hönan?? Är det så?? Stackars alla stadsbor då, skall bara folk som bor på landet och har möjlighet att ha ett par hönor få äta ägg??
          Anki
          Är det så synd om dem för att de inte har tillgång till ägg?

Jag bor i stan, jag kan uppenbarligen inte ha hönor. Därför får jag väl klara mig utan ägg, även om jag ville ha, det är väl inte svårare än så. Om jag däremot bodde på landet och hade hönor kunde jag ju ta tillvara på deras ägg. Var man väljer att bosätta sig borde väl rimligtvis inte påverka hur andra än en själv lever sitt liv, det borde inte få påverka hur djuren behandlas, man får väl anpassa sig helt enkelt.

Redigerat av Nauti: 30-01-2009, 14:48

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          bear
          Inlägg 30-01-2009, 14:53
          Länk hit: #463

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 10 406

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2009, 14:16) *
          Och det är väl bara äggproduktionen som det inte ska finnas tuppar. Vad gäller kycklingfilén så spelar det ju ingen roll om det är tupp eller höna eftersom dom har så kort livslängd. Dessutom är det ju inte samma sorts hönor.
          Jag har försökt googla men hittar ingenstans hur dom faktiskt går tillväga i äggkläckerierna. Vore intressant att få veta från annat håll än en part som enbart vill få oss att sluta äta kyckling och ägg.

Det är ju ett eget val man gör om man vill äta ägg och kyckling, för egen del har jag själv valt att äta både ägg och kyckling. Men skulle aldrig själv påstå att svensk djurhållning är ett föredöme och bättre än många andra länder.

Den enskilde bonden tar säkert väl hand om sina djur här men det är väl inte unikt bara hos svenska bönder.

http://www.livsmedelssverige.org/hona/2.htm

--------------------
          "Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2009, 15:26
          Länk hit: #464

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (bear @ 30-01-2009, 14:53) *
          Det är ju ett eget val man gör om man vill äta ägg och kyckling, för egen del har jag själv valt att äta både ägg och kyckling. Men skulle aldrig själv påstå att svensk djurhållning är ett föredöme och bättre än många andra länder.

Den enskilde bonden tar säkert väl hand om sina djur här men det är väl inte unikt bara hos svenska bönder.

http://www.livsmedelssverige.org/hona/2.htm

Visst är det ett eget val och det är väl en himla tur att vi får välja det själva. Även om allt inte är bra i Sverige så har, vad jag har förstått, Sverige strängare djurskyddslagar än de flesta andra länder och många kommer hit i studiesyfte för att titta på svenska anläggningar eftersom djurhållningen anses vara bättre här. Vi är också tack vare de stränga lagarna förskonade från diverse sjukdomar som t.ex. salmonella.

Man kan ju leka lite med tanken att om ägg- och kycklingproduktionen upphörde i Sverige, och eftersom folk inte skulle sluta konsumera ägg och kyckling bara för det, så skulle följden ju bli import från länder med ännu sämre djurförhållanden. Man kan ju föreställa sig vad det skulle kunna föra med sig. Det är ju en utopi att tro att jordens befolkning skulle sluta äta animalisk föda och bli veganer allihop. Därför menar jag att det viktigaste är att skapa så bra förhållanden det någonsin går för djuren i Sverige och bli ett föredöme för andra.

Redigerat av *Stintan*: 30-01-2009, 15:30

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 30-01-2009, 15:35
          Länk hit: #465

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2009, 15:26) *
          Man kan ju leka lite med tanken om att ägg- och kycklingproduktionen upphörde i Sverige och eftersom folk inte skulle sluta konsumera ägg och kyckling bara för det så skulle följden ju bli import från länder med ännu sämre djurförhållanden med tanke på vad det skulle kunna föra med sig. Det är ju en utopi att tro att jordens befolkning skulle sluta äta animalisk föda och bli veganer allihop. Därför menar jag att det viktigaste är att skapa så bra förhållanden det någonsin går för djuren i Sverige och bli ett föredöme för andra.
          Det är ju inte produktionen som måste upphöra först, utan konsumtionen. Vi importerar ju dessutom redan från andra länder. Ull som redan har tagits upp vill jag gärna ha siffror på hur mycket som är inhemsk produktion. Det verkar som att den mesta ullen kommer från Australien. Var kommer lädret ifrån i de kläder med läder i som ni köper? Var kommer dunen i era dunkuddar, duntäcken, dunjackor, o.s.v. ifrån? Vi importerar ju redan mycket. Det är klart att det är en utopi, precis som världsfred, men båda är enligt mig fortfarande eftersträvansvärda oavsett hur orealistiskt det än är. Att Sverige är duktiga på djurhållning tycker jag är väldigt bra, om det nu är så, och det borde såklart förbättras och bli ännu mer av ett föredöme för andra. Ju mindre lidande, desto bättre.

I samband med dun vill jag nämna att det på söndag, 19:20 i kanal fyra, går ett reportage om var just dun kommer ifrån. Hur det plockas på levande fåglar m.m. Kolla gärna på det, det kanske kan ge någon en tankeställare som får er att tänka efter innan ni handlar dun i fortsättningen.

Redigerat av Nauti: 30-01-2009, 16:46

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2009, 16:46
          Länk hit: #466

Medlem

Jag förstår inte hur du tänker. Konsumtionen kommer aldrig att upphöra och därför är det enda rätta att förbättra djurhållningen så mycket det bara går. Var skinnet i skorna eller jackan kommer ifrån kan väl ingen svara på men det brukar kanske finnas en lapp i jackan där det framgårvar den är tillverkad. Jo förresten jag tror det står på Kero´s hemsida vad dom använder för skinn i näbbstövlarna.

Ja det är bra att man tar upp missförhållanden men man behöver inte vara vegan för att tycka illa om vissa företeelser.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 30-01-2009, 16:55
          Länk hit: #467

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2009, 16:46) *
          Jag förstår inte hur du tänker. Konsumtionen kommer aldrig att upphöra och därför är det enda rätta att förbättra djurhållningen så mycket det bara går. Var skinnet i skorna eller jackan kommer ifrån kan väl ingen svara på men det brukar kanske finnas en lapp i jackan där det framgårvar den är tillverkad. Jo förresten jag tror det står på Kero´s hemsida vad dom använder för skinn i näbbstövlarna.

Ja det är bra att man tar upp missförhållanden men man behöver inte vara vegan för att tycka illa om vissa företeelser.
          Det kommer den inte om folk resonerar som du, eller om folk inbillar sig att de behöver animaliskt protein m.m. för att överleva, eller om folk bara inte vill vara utan. Bland den yngre generationen blir det ju vanligare med vegetarianism/veganism och förhoppningsvis kommer folk i framtiden att få en annan syn på djurexploatering. Jag hoppas verkligen att konsumtionen avtar och till slut upphör.

Nej, man behöver inte vara vegan för att tycka illa om det. Men det verkar som att de flesta som äter kost med mycket animalier inte verkar ha någonting emot att köpa animaliska produkter heller. Om man tycker att det är fel, varför köper man det då? Man blir ju automatiskt en bidragande faktor till djurens lidande, oavsett om det är en liten del av hela omsättningen. Du har själv antagligen ingentinge emot att köpa dunprodukter, om du kollar på programmet på söndag, kommer du att ha samma syn på saken då tror du? Många skulle bara slå bort det och köpa det ändå. Medan jag tror att de flesta veganer faktiskt reagerar på missförhållandena och låter bli att stödja industrin i stället för att slå bort det. Tycker man illa om någonting kommer det ganska naturligt att man inte stödjer det.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-01-2009, 17:11
          Länk hit: #468

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Så tjatig du är Nauti!
          Tror du verkligen att dina grova generaliseringar av verkligheten blir sanningar, bara för att du upprepar dem minst tio gånger?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Pia L
          Inlägg 30-01-2009, 17:21
          Länk hit: #469

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Jag tror nog att dom upprepats fler än 10 gånger på alla dom här sidorna, och inte känner jag för att äta mindre kött, kyckling, ägg eller något annat gott.
          Inte tror jag att jag kommer att köpa skor av annat material än skinn heller i fortsättningen, just nu tycker jag bara att veganer i största allmänhet är ett påstridigt folk (märk väl, inte alla)

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2009, 18:45
          Länk hit: #470

Medlem

CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 16:55) *
          Det kommer den inte om folk resonerar som du, eller om folk inbillar sig att de behöver animaliskt protein m.m. för att överleva, eller om folk bara inte vill vara utan. Bland den yngre generationen blir det ju vanligare med vegetarianism/veganism och förhoppningsvis kommer folk i framtiden att få en annan syn på djurexploatering. Jag hoppas verkligen att konsumtionen avtar och till slut upphör.

Nej, man behöver inte vara vegan för att tycka illa om det. Men det verkar som att de flesta som äter kost med mycket animalier inte verkar ha någonting emot att köpa animaliska produkter heller. Om man tycker att det är fel, varför köper man det då? Man blir ju automatiskt en bidragande faktor till djurens lidande, oavsett om det är en liten del av hela omsättningen. Du har själv antagligen ingentinge emot att köpa dunprodukter, om du kollar på programmet på söndag, kommer du att ha samma syn på saken då tror du? Många skulle bara slå bort det och köpa det ändå. Medan jag tror att de flesta veganer faktiskt reagerar på missförhållandena och låter bli att stödja industrin i stället för att slå bort det. Tycker man illa om någonting kommer det ganska naturligt att man inte stödjer det.

Nej jag har ingenting emot att köpa animaliska produkter. Och jag vill att djuren ska ha det så bra som möjligt under sin levnad. Jag kan välja att inte köpa importerat kött utan så mycket närproducerat som möjligt. Det kött jag köper kommer till största delen från http://www.skonero.se/index.php?page=start och för mig är det helt OK att köpa och äta det köttet. Min åsikt är att det är inte jag som ska ändra på mig det är de som inte sköter sina djur tillfredsställande som ska ändra sig.

Med ditt resonemang skulle jag inte heller kunna köpa hund från en bra kennel eftersom det finns en massa skumraskfigurer som har små valpfabriker där det tillverkas valpar av alla de slag och där djuren lever under misserabla förhållanden och kanske t.o.m. är sjuka.

Inte tänker jag heller slänga ut de duntäcken eller dunkuddar jag redan har bara för att dom tänker berätta på TV att fjädrarna dras från levande fåglar. Självklart är det oacceptabelt att det sker och borde inte gynnas så om jag i framtiden skulle behöva ett nytt duntäcke så får jag antagligen betala väldigt dyrt för det om jag vill vara säker på att det tillkommit på ett bra sätt. Nu tror jag inte att det någonsin blir aktuellt med ett nytt dock.

Det vore bra om du fattade nångång att det inte bara är veganer som reagerar på missförhållanden och vill göra något åt det. Jag och många med mej gör det på vårt sätt och du på ditt. Skillnaden är att vi inte på något sätt försöker få dej att äta kött eller säger att du gör fel som inte äter kött.

Jag har ingen önskan om att konsumtionen av kött ska upphöra, varför skulle jag?

Redigerat av *Stintan*: 30-01-2009, 18:51

--------------------

Citera
          Platinum
          Inlägg 30-01-2009, 20:00
          Länk hit: #471

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2009, 08:38) *
          Låter lite märkligt, är det inte enzymer du menar? Bakterierna häller väl mest till i tjocktarmen och då borde köttet var nedbrutet och omhändertaget.

Är nog som du säger, lyssnade nog inte så uppmärksamt mer än att de inte fick äta kött.

Sen om jag får spotta ur mig en spontan kommentar utan att ha läst svaren på mitt inlägg jag gjorde senast, finns så många med olika allergier så man måste göra specialkost...veganer är inge annorlundare än allergiker...de har också specialkost. Jag vill trots det påstå att de inte är sjuka, de har bara en tro som inte andra delar...typ som poilitik.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-01-2009, 08:00
          Länk hit: #472

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tänkte bara slänga in en ny pinne i brasan. Undrar om Nauti klarar av att se alla dessa plågade husdjur som kallas för ledarhundar? Ständigt får dom bogsera fram sina plågoandar överallt. Inte får dom som andra hundar springa omkring och leka, hämta kastade pinnar, slåss med andra hundar, jaga katter och bita småbarn. Dom lunkar sakta fram med hängande öron och svans och deppande huvud. Är det inte dags att starta en grupp för att "befria" dessa stackars lidande djur? Att vara en värphöna måste vara ett paradis i jämförelse.

För den som undrar, jo jag är sarkastisk. Ville bara visa att även om vi utnyttjar djur så kan det i det stora hela ha många fördelar. Jag kommer dock inte att delta i någon fortsättning just nu, åker snart till landet över helgen och slipper knäppa veganer.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 31-01-2009, 18:53
          Länk hit: #473

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2009, 08:00) *
          Jag kommer dock inte att delta i någon fortsättning just nu, åker snart till landet över helgen och slipper knäppa veganer.

Men snälla gossen, jag tror inte att det bra att du går ut och skjuter veganer, hur behjärtansvärt det än kan vara. Jag tror faktiskt att det t.o.m kan vara olagligt. wink.gif

Men allvarligt talat. Som jag har förstått så prioriterar veganer djurens rätt till naturligt liv långt framför miljön. Bl.a genom att välja oljebaserade syntetmaterial framför skinn och bönor som måste transporteras lång väg framför närproducerat kött. Men i slutändan, blir inte djuren minst lika påverkade av miljöförstöringen som vi? Alla djurarter som riskerar att dö ut på grund av den globala uppvärmningen, där veganers livsstil är en bidragande orsak, hur ställer ni er till det?

Citera
          herkules
          Inlägg 31-01-2009, 20:40
          Länk hit: #474

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2009, 08:00) *
          Tänkte bara slänga in en ny pinne i brasan. Undrar om Nauti klarar av att se alla dessa plågade husdjur som kallas för ledarhundar? Ständigt får dom bogsera fram sina plågoandar överallt. Inte får dom som andra hundar springa omkring och leka, hämta kastade pinnar, slåss med andra hundar, jaga katter och bita småbarn. Dom lunkar sakta fram med hängande öron och svans och deppande huvud. Är det inte dags att starta en grupp för att "befria" dessa stackars lidande djur? Att vara en värphöna måste vara ett paradis i jämförelse.
          För den som undrar, jo jag är sarkastisk. Ville bara visa att även om vi utnyttjar djur så kan det i det stora hela ha många fördelar. Jag kommer dock inte att delta i någon fortsättning just nu, åker snart till landet över helgen och slipper knäppa veganer.

jag tycker, precis som du skriver, väldigt synd om många ledarhundar! jag tycker också synd om hundar som ska vara som sällskap åt barn med olika handikapp, det rycks och slits och slås på dessa stackars hundar. men men, människorna mår ju så bra av dem..

Redigerat av herkules: 31-01-2009, 20:41

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Elcyion
          Inlägg 31-01-2009, 22:39
          Länk hit: #475

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 12 870

CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 14:27) *
          Sedan som vegan får man utan problem i sig b12 nu för tiden eftersom det finns som tillskott i många produkter och såvitt jag vet är b12-brist ovanligt. I de fall som b12-brist uppstår handlar det oftast inte om brist på b12 i maten, utan på brist på ett glykoprotein vilket förhindrar upptaget.

Saxat från Apotekets hemsida:

CITAT
          Risk vid vegankost
          Det finns även B12-brist som beror på strikt vegankost. I växtriket finns vitamin B12 i små mängder i tång och havsalger, men det är tveksamt hur mycket vi kan tillgodogöra oss den formen av B12. Den som äter en strikt vegetarisk kost helt utan mjölk och ägg löper därför risk att få B12-brist. Det tar ett par år innan B12-lagret i levern är slut, och symtomen på vitaminbristen börjar märkas. Numera finns särskilda vitamintabletter för vegetarianer och veganer som innehåller dagsbehovet av B12.

Med tanke på vad som står här, och med vetskapen att i princip all B12 finns i animalier.... Då kan jag inte låta bli att fråga mig vad detta tillskott är tillverkat av/från?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-01-2009, 22:59
          Länk hit: #476

Medlem

Det går tydligen att framställa B12 genom någon sorts jäsningsprocess så vegetarianerna kan få egna vitaminpiller men då måste man vara observant så att man inte har jästallergi,

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-02-2009, 09:57
          Länk hit: #477

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Elcyion @ 31-01-2009, 22:39) *
          Saxat från Apotekets hemsida:
          Med tanke på vad som står här, och med vetskapen att i princip all B12 finns i animalier.... Då kan jag inte låta bli att fråga mig vad detta tillskott är tillverkat av/från?

*pekar på min signatur*
          (och orkar du ändå inte googla kan jag kopiera in en liten text: )
          Vitamin B12 intar en särställning bland vitaminerna, eftersom B12 är den enda vitamin som inte finns "packad och klar" i de annars så vitaminstinna vegetabilierna. Vitamin B12 syntetiseras enbart av bakterier. Det B12 som finns i kött, fisk, äggula och mjölk är tillverkat av bakterier som förekommer naturligt i djuren.
          Även människan har bakterier som producerar B12 men kroppen kan dock inte tillgodogöra sig detta. Orsaken är att "B12-bakterierna" finns i tjocktarmen (slutet av matsmältningssystemet) medan upptaget av B12 sker i tunntarmen, som anatomiskt ligger före tjocktarmen. Kor (idisslare) kan tillgodogöra sig bakteriesyntes av B12 i tarmen. Enmagade växtätare bland djuren får sitt B12-behov tillgodosett genom att äta sitt eget exkrement.
          /.../
          B12-innehållet i vitamintabletter framställs syntetiskt eller odlas fram med hjälp av bakterier. För att försäkra sig om att bakterieodlingen inte skett på ett medium av animaliskt ursprung, kan man kontakta tillverkaren.
          Apotekets nya multivitamintablett Mitt Val Vegetarian är enligt deras konsumentupplysning garanterat animaliefri.

från http://www.vegan.se/ram_hoger_sida7.htm

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-02-2009, 19:13
          Länk hit: #478

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Va, blev det inte mer tjafs? rolleyes.gif Har Nauti gått till sjöss? Eller så fick många sig en funderare, faktum är att just hundar utnyttjas rejält av människan och vi skulle klara oss dåligt utan den hjälpen. Ledarhundar, eftersökshundar, polishundar, narkotikahundar, mögelhundar osv, listan är lång. Tror knappast att hundarna själva valt sin yrkesroll.

I något tidigare inlägg har Nauti skrivit att våra husdjur har varit domestiserade så länge att det är ok att utnyttja dom. Är inte kossan, geten, fåret mm också domestiserade och kanske ännu längre tillbaka än hunden? Definitivt längre än katten. Svårt det där med att försöka forma en livsåskådning på grundval av en övertygelse som egentligen inte har stöd överallt i livet eller på vårt tokiga klot.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Nauti
          Inlägg 01-02-2009, 19:22
          Länk hit: #479

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2009, 19:13) *
          I något tidigare inlägg har Nauti skrivit att våra husdjur har varit domestiserade så länge att det är ok att utnyttja dom. Är inte kossan, geten, fåret mm också domestiserade och kanske ännu längre tillbaka än hunden? Definitivt längre än katten. Svårt det där med att försöka forma en livsåskådning på grundval av en övertygelse som egentligen inte har stöd överallt i livet eller på vårt tokiga klot.
          Jag har inte sagt att det är rätt att uttnyttja ett djur för att det är domesticerat. Jag är övertygad om att en hund inte lider av att vara ett husdjur, jag tror snarare att den mår bra av det.

Redigerat av Nauti: 01-02-2009, 19:22

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 01-02-2009, 19:29
          Länk hit: #480

Medlem

Kolla på fyran nu så får ni se hur det går till när man produktionen av dun går till. Så kanske ni inte är så sugna på att köpa grejor med dun i i framtiden.

--------------------

Citera

26 sidor V  « < 22 23 24 25 26 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 08:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon