Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 23 24 25 26 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-02-2009, 20:13
          Länk hit: #481

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 19:22) *
          Jag har inte sagt att det är rätt att uttnyttja ett djur för att det är domesticerat. Jag är övertygad om att en hund inte lider av att vara ett husdjur, jag tror snarare att den mår bra av det.

Du kanske skulle kolla upp det där närmare, jag är övertygad om att många husdjur lider. Många dresseras till närmast robotar av sina ägare. Du skulle säkert också lida av den behandlingen. Sitt, fot, rulla runt, ligg, skall, hit.........

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-02-2009, 20:33
          Länk hit: #482

Gäster

Men Ruda..nu tar du väl ut svängarna lite för mycket...knappast veganernas fel om någon hundägare behandlar sitt djur illa. Du har säkert rätt såtillvida att en del hundägare inte skulle var hundägare öht..men oftast får hundägarna kritik för brist på uppfostran...

Brukshundar, som jag har mest erfarehet av formligen älskar att jobba...du skulle se glädjen i hundens ögon när man tar fram apporten eller ställer fram hoppställningen..det är lyckliga glada hundar som vet att nu ska vi ha kul!!

Hundar vill vara sina ägare till lags och de bara älskar att få visa det!! Problemlösning är något av det bästa hundarna vet..och att jobba, jobba jobba..

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-02-2009, 22:02
          Länk hit: #483

Medlem

"Dom ordnar det säkert skall ni se, med jobb och jobb..." Citat från en viss Disneyfilm. Jo, säkert är det många hundar som lever ett gott liv även om jag funderar på det där med att hämta kastade pinnar. Vad jag undrar är dock hur veganerna ställer sig till hundar som definitivt inte har ett gott liv. Pga av att några mjölkkor eller andra hemdjur inte har det bra vill dom ju skrota all djurhantering.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 01-02-2009, 22:06
          Länk hit: #484

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2009, 22:02) *
          "Dom ordnar det säkert skall ni se, med jobb och jobb..." Citat från en viss Disneyfilm. Jo, säkert är det många hundar som lever ett gott liv även om jag funderar på det där med att hämta kastade pinnar. Vad jag undrar är dock hur veganerna ställer sig till hundar som definitivt inte har ett gott liv. Pga av att några mjölkkor eller andra hemdjur inte har det bra vill dom ju skrota all djurhantering.
          Hur veganer ställer sig till hundar som inte har ett gott liv tror jag du vet själv. De ställer sig likadant till det som förhoppningsvis vem som helst skulle göra, oavsett livsstil.

Det är en väldig skillnad, mjölkkor utnyttjas hela sin livstid för att slutsligen gå till slakt. När det gäller hundar så ser jag det inte som att man utnyttjar dem, det är nog mer ömsesidigt i sådana fall. Sedan går det ju inte att jämföra hur folk behandlar hundar och kor. Ingen skulle stoppa in sina hundar i bås där de får stå i princip hela året med regelbundna utfodringar och någonting motsvarigt till mjölkningen.

Redigerat av Nauti: 01-02-2009, 22:06

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-02-2009, 22:13
          Länk hit: #485

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Fortfarande Nauti står väl inte svenska kor i några bås året runt. Varför tror du att korna lider av att bli mjölkade?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-02-2009, 23:02
          Länk hit: #486

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 22:06) *
          Hur veganer ställer sig till hundar som inte har ett gott liv tror jag du vet själv. De ställer sig likadant till det som förhoppningsvis vem som helst skulle göra, oavsett livsstil.

Det är en väldig skillnad, mjölkkor utnyttjas hela sin livstid för att slutsligen gå till slakt. När det gäller hundar så ser jag det inte som att man utnyttjar dem, det är nog mer ömsesidigt i sådana fall. Sedan går det ju inte att jämföra hur folk behandlar hundar och kor. Ingen skulle stoppa in sina hundar i bås där de får stå i princip hela året med regelbundna utfodringar och någonting motsvarigt till mjölkningen.

Att få regelbunden utfodring och omvårdnad året om låter väl inte så farligt? Hur tror du alla "knarkarhundar" och vildkatter har det? Någon som utfodrar dem regelbundet och ryktar dom? Sen mjölkkor far inte illa av att mjölkas. I vissa lösdriftsystem kan korna själva välja när de vill mjölkas (om de har mjölkningsrobot) och många kor väljer att mjölkas mer än 2 ggr/ dag vilket är brukligt med manuell mjölkning.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Nauti
          Inlägg 01-02-2009, 23:40
          Länk hit: #487

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-02-2009, 22:13) *
          Fortfarande Nauti står väl inte svenska kor i några bås året runt. Varför tror du att korna lider av att bli mjölkade?
          "där de får stå i princip hela året", inte precis hela året runt, men större delen av det.

CITAT
          Att få regelbunden utfodring och omvårdnad året om låter väl inte så farligt?
          Det är ju för dem helt automatiserat i princip. Det nämner du ju själv. Det är egentligen ingen som bryr sig om dem, de har ju ingen egentlig flock eller kontakt med andra kor mer än att de möjligtvis kan råma till varandra.

Att de mår dåligt av att mjölkas har jag aldrig sagt, att de däremot mår dåligt av att inte mjölkas vet jag också om. Det betyder väl inte att de borde leva sitt liv i någon form av system av utnyttjande. Jag tycker dessutom att det känns fel att behandla kossorna så, oavsett om det finns djur som har det värre.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-02-2009, 00:15
          Länk hit: #488

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 23:40) *
          "där de får stå i princip hela året", inte precis hela året runt, men större delen av det.

Det är ju för dem helt automatiserat i princip. Det nämner du ju själv. Det är egentligen ingen som bryr sig om dem, de har ju ingen egentlig flock eller kontakt med andra kor mer än att de möjligtvis kan råma till varandra.

Att de mår dåligt av att mjölkas har jag aldrig sagt, att de däremot mår dåligt av att inte mjölkas vet jag också om. Det betyder väl inte att de borde leva sitt liv i någon form av system av utnyttjande. Jag tycker dessutom att det känns fel att behandla kossorna så, oavsett om det finns djur som har det värre.

Förutom att kor ska ha bete utomhus sommartid så finns det inget som hindrar att man släpper ut dem dagtid även över vintern så de kan röra sig fritt. Eftersom mjölkbesättningar är såpass stora nu när många småjordbruk har slagits ut så blir det allt vanligare att kor går i lösdriftstallar så de har visst en flock att gå med. Har man dessutom mjölkrobot som ombesörjer mjölkningen så kan korna röra sig fritt hela dagen och mjölkas när de själva vill.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2009, 08:14
          Länk hit: #489

Medlem

CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 23:40) *

Om du tar reda på fakta om hur det förhåller sig på de allra flesta mjölk- resp köttgårdar i Sverige idag så kommer du att inse att det inte är som du tror. Tror du på fullaste allvar att en mjölkbonde inte bryr sig om sina kor? "Ingen egentlig flock eller kontakt med andra kor" vad menar du med det och på vilket sätt vill du att kossorna ska ha kontakt?

Dina argument sviktar verkligen när du inte kan påvisa att kossorna lider.

--------------------

Citera
          Miro
          Inlägg 02-02-2009, 08:59
          Länk hit: #490

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Tycker ni går lite långt när ni påstår att Nauti inte har ngt emot att vissa husdjur far illa och frågar "hur han ställer sig till det". Vet ju förstås inte men skulle tro att han ställer sig likadant som alla vettiga människor, inklusive de som har husdjur; inga djur ska behandlas illa.

Men alla måste väl hålla med om att husdjur har fler (om än inte tillräckligt många) som höjer sina röster för dem än vad mer "industriella" djur har. De har mer rättigheter i allmänhetens ögon. Det är ju tex fler som reagerar på hund och kattpäls i kläder är koskinn i stövlarna..? Serverades Hundkött från djur massproducerade på farm skulle månge inte bara avstå från att äta det utan kraftigt protestera. Jag tror det är lättare att djur som man inte "ser" eller har personlig relation till far illa(även om många inte gör det). plus att om man verkligen älskar sin mjölk eller ox-filé så finns det kanske en liten del av en som inte VILL veta, som VILL tro att alla har det bra. Tror det ligger lite i människans natur...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2009, 10:07
          Länk hit: #491

Medlem

CITAT (Miro @ 02-02-2009, 08:59) *
          Tycker ni går lite långt när ni påstår att Nauti inte har ngt emot att vissa husdjur far illa och frågar "hur han ställer sig till det". Vet ju förstås inte men skulle tro att han ställer sig likadant som alla vettiga människor, inklusive de som har husdjur; inga djur ska behandlas illa.

Men alla måste väl hålla med om att husdjur har fler (om än inte tillräckligt många) som höjer sina röster för dem än vad mer "industriella" djur har. De har mer rättigheter i allmänhetens ögon. Det är ju tex fler som reagerar på hund och kattpäls i kläder är koskinn i stövlarna..? Serverades Hundkött från djur massproducerade på farm skulle månge inte bara avstå från att äta det utan kraftigt protestera. Jag tror det är lättare att djur som man inte "ser" eller har personlig relation till far illa(även om många inte gör det). plus att om man verkligen älskar sin mjölk eller ox-filé så finns det kanske en liten del av en som inte VILL veta, som VILL tro att alla har det bra. Tror det ligger lite i människans natur...

Ingen kan väl ha missat att Nauti inte gillar att djur far illa. Tror faktiskt inte att någon annan heller gillar det. Ibland har det funnits fog för att fråga och vi är flera som gjort det. Nauti har själv startat tråden och han visste säkert från början att han skulle få mothugg.

Jag tycker du för ett konstigt resonemang. Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan att älska mjölk eller oxfilé och att värna om djuren och se till att dom har det så bra det bara är möjligt. Djur som inte har det bra och som mår dåligt ger ingen bra avkastning. Det är möjligt att det finns folk som blundar och bara tror det dom vill tro men jag tror inte det är dom som skriver i den här tråden. Vet inte vad du menar med att djuren har olika rättigheter. Alla har väl samma rättigheter att ha det bra och slippa lidande under sin levnad och när det gäller tamdjuren så måste människorna se till att det det är så. Vad som sker efter att djuren dött är ju inget dom lider av.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 02-02-2009, 10:13
          Länk hit: #492

Medlem

CITAT
          Dina argument sviktar verkligen när du inte kan påvisa att kossorna lider.
          Varför kan inte ni ge mig källor på att djuren har det bra? Jag vill ju gärna läsa om det, ifall det nu ser ut som ni påstår. För det stämmer ju uppenbarligen inte alls överens med den bild jag har av det.

Sedan att det finns vissa som sköter sina djur bra betyder ju lika litet för helheten som att vissa sköter dem dåligt.

CITAT
          Alla har väl samma rättigheter att ha det bra och slippa lidande under sin levnad och när det gäller tamdjuren så måste människorna se till att det det är så. Vad som sker efter att djuren dött är ju inget dom lider av.
          Alla borde få ha det bra och slippa lidande. Men bara för att det finns diffusa lagar kring det, så betyder det inte att man som djuruppfödare måste behandla dem väl. Om en mink behöver vatten att simma i eller liknande. Så kan ju personen sätta in en hink med vatten och anse sig ha tillgodosett djurets behovs, tills någon utför en kontroll, då kan någoting hända efter en hel del pappersarbete. Men dessa kontroller utförs allt för sällan.
          Tycker du att hönor i bur har det bra bara för att det är tillåtet att ha dem i inredda burar(som för övrigt inte fungerar särskilt bra)? Tar de som stiftar lagarna mer hänsyn till djuren än till uppfödarna tror du?

Redigerat av Nauti: 02-02-2009, 10:21

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-02-2009, 10:27
          Länk hit: #493

Gäster

Ingen som såg programmet i går kväll hur man plockade dunen från levande fåglar?...nej, det gjorde inte jag heller, jag tittar aldrig på djurplågeri om jag kan klara mig undan och det gjorde jag inte...nyheterna gjorde ett inslag om vidrigheterna...och jag hör fortfarande fåglarnas skrik i mina öron...nakna sargade fåglar som skrek i sin hjälplöshet..

Hit i hushållet kommer ingenting som innehåller dun att köpas - aldrig någonsin!

De som importerade varorna som såldes av bl.a. Jysk och Åhléns kunde inte garantera att dunet inte plockats från levande fåglar!!!!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 02-02-2009, 11:10
          Länk hit: #494

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 10:27) *
          Ingen som såg programmet i går kväll hur man plockade dunen från levande fåglar?

Jodå, och jag kände till det förr också. Det värsta var nog när arbetarna tillfogat fåglarna stora sår och bara tog nål och tråd och sydde ihop dem igen. Utan bedövning.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-02-2009, 11:19
          Länk hit: #495

Medlem

CITAT (Nauti @ 02-02-2009, 10:13) *
          Varför kan inte ni ge mig källor på att djuren har det bra? Jag vill ju gärna läsa om det, ifall det nu ser ut som ni påstår. För det stämmer ju uppenbarligen inte alls överens med den bild jag har av det.

Sedan att det finns vissa som sköter sina djur bra betyder ju lika litet för helheten som att vissa sköter dem dåligt.

Din bild kanske är färgad av dina åsikter? Ibland ser man bara det man vill se. Som jag påpekat tidigare, det är ingen eller ytterst få som skriver om djur som har det bra, det blir inga rubriker eller uppståndelse. Mediadrevet jagar bara sensationer, som pasta på golvet. Du får själv besöka jordbruk och djurstallar för att kolla upp saken, men tyvärr har du nog förutfattade meningar innan du kommit fram.

Beträffande helheten så håller jag med men gör du själv det? Du sågar hela djurbranchen pga några få missförhållanden trots att helheten är god.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-02-2009, 11:40
          Länk hit: #496

Medlem

CITAT (Nauti @ 02-02-2009, 10:13) *

Alla borde få ha det bra och slippa lidande. Men bara för att det finns diffusa lagar kring det, så betyder det inte att man som djuruppfödare måste behandla dem väl. Om en mink behöver vatten att simma i eller liknande. Så kan ju personen sätta in en hink med vatten och anse sig ha tillgodosett djurets behovs, tills någon utför en kontroll, då kan någoting hända efter en hel del pappersarbete. Men dessa kontroller utförs allt för sällan.
          Tycker du att hönor i bur har det bra bara för att det är tillåtet att ha dem i inredda burar(som för övrigt inte fungerar särskilt bra)? Tar de som stiftar lagarna mer hänsyn till djuren än till uppfödarna tror du?

Jamen det va ett fasligt tjat du har fått flera länkar i tråden där du kan se och själv bedöma om det är bra djurhållning på dom gårdarna. Därmed inte sagt att det är jättebra överallt, några sådana garantier går väl tyvärr aldrig att få men man kan ju kräva bättring där det är dåligt. På den punkten håller ju alla med dig. Sen att du kanske inte tycker att det är bra trots att många andra tycker det kan du inte göra så mycket åt.

Nej jag tycker inte att hönor ska sitta i trånga burar och måste man nu ha en minkfarm får man se till att djuren mår bra men det måste man ändra på lagstiftningsvägen inte genom några veganaktioner mot företagen. Du får fråga lagstiftarna vilka dom tar hänsyn till. Bli politiker själv så har du möjlighet att påverka. Som privatperson är det ju bara att låta bli att köpa sådana varor man vet kommer från ställen med dålig djurhållning. Det måste man inte vara vegan för. Jag tror t.ex. att många kommer att bojkotta dunprodukter nu efter programmet tills det kan garanteras att dunet inte kommer från ställen där fåglarna plockas levande. Konstigt att man inte tagit upp detta för länge sen för något nytt är det ju inte.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-02-2009, 12:21
          Länk hit: #497

Gäster

[quote name='Gossen Ruda' date='02-02-2009, 11:19' post='969745']
          Din bild kanske är färgad av dina åsikter? Ibland ser man bara det man vill se.

Vilken tur Ruda att detdär bara gäller veganer - vi andra som går opåverkade genom livet och sätter en ära i att vara "open minded" i alla situationer - lyssnar och försöker förstå andras synpunkter och ställningstaganden utan att fördöma - och ständigt ifrågasätter våra egna värderingar och åsikter och aldrig skulle låta oss påverkas av något förrän en enad vetenskap kan bevisa "den enda sanningen" crazy.gif

Citera
          Nauti
          Inlägg 02-02-2009, 12:44
          Länk hit: #498

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 10:27) *
          De som importerade varorna som såldes av bl.a. Jysk och Åhléns kunde inte garantera att dunet inte plockats från levande fåglar!!!!
          Tycker du att det är helt orimligt och korkat att man kan reagera likadant när man ser någonting liknande där det handlar om andra djur? Är det då så konstigt att man väljer att välja bort alla animaliska produkter, när man ser hur folks syn på djur kan vara och hur man är beredda att behandla dem för profit och att de sedan kan dölja det utan att uppköpare får reda på det.

CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2009, 11:19) *
          Beträffande helheten så håller jag med men gör du själv det? Du sågar hela djurbranchen pga några få missförhållanden trots att helheten är god.
          Jag tycker ju som sagt inte att god djurhållning är allt om man gör det för att dra profit på dem och i slutändan döda dem. Jag tycker att det är fel att döda när det inte behövs, är det konstigt?

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-02-2009, 13:00
          Länk hit: #499

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Miro @ 02-02-2009, 08:59) *
          ...Men alla måste väl hålla med om att husdjur har fler (om än inte tillräckligt många) som höjer sina röster för dem än vad mer "industriella" djur har. De har mer rättigheter i allmänhetens ögon. Det är ju tex fler som reagerar på hund och kattpäls i kläder är koskinn i stövlarna..? Serverades Hundkött från djur massproducerade på farm skulle månge inte bara avstå från att äta det utan kraftigt protestera. Jag tror det är lättare att djur som man inte "ser" eller har personlig relation till far illa(även om många inte gör det). plus att om man verkligen älskar sin mjölk eller ox-filé så finns det kanske en liten del av en som inte VILL veta, som VILL tro att alla har det bra. Tror det ligger lite i människans natur...

Tack Miro! Hade jag orkat formulera nåt så hade det blivit något i stil med ditt inlägg. När hundar far illa gör de det oftast pga överdriven kärlek som leder till att man förmänskligar dem. Skulle hundar däremot behandlas som höns eller grisar behandlas skulle myndigheterna ingripa med detsamma. Hur kan det vara?

CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 12:21) *
          Vilken tur Ruda att det där bara gäller veganer - vi andra som går opåverkade genom livet och sätter en ära i att vara "open minded" i alla situationer - lyssnar och försöker förstå andras synpunkter och ställningstaganden utan att fördöma - och ständigt ifrågasätter våra egna värderingar och åsikter och aldrig skulle låta oss påverkas av något förrän en enad vetenskap kan bevisa "den enda sanningen" crazy.gif

giggle.gif tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-02-2009, 13:51
          Länk hit: #500

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 12:21) *
          CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2009, 11:19) *

Din bild kanske är färgad av dina åsikter? Ibland ser man bara det man vill se.

Vilken tur Ruda att detdär bara gäller veganer - vi andra som går opåverkade genom livet och sätter en ära i att vara "open minded" i alla situationer - lyssnar och försöker förstå andras synpunkter och ställningstaganden utan att fördöma - och ständigt ifrågasätter våra egna värderingar och åsikter och aldrig skulle låta oss påverkas av något förrän en enad vetenskap kan bevisa "den enda sanningen" crazy.gif

Det gäller inte bara för veganer tyvärr, alla som på något sätt anser sig ha fått en djupare insikt hamnar lätt i fällan att inte se klart. Det må gälla veganer, politiker, religiösa eller andra mer eller mindre fanatiska grupperingar. Tyvärr anser ser många av dessa ha rätten att tvinga alla i sin omgivning att ta efter sina åsikter eller om det inte går tom döda dessa. Lyckligtvis är jag född med klarsyn. rolleyes.gif

--------------------

Citera

26 sidor V  « < 23 24 25 26 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 08:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon