Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

26 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Veganism, Vad tycker ni? Vad tror ni? Har ni frågor?
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 14:50
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 12:50) *
          det kallas kretslopp vilket du inte verka veta vad det är för nåt. Antilopen äter gräs-Lejonet äter upp den-lejonet skiter näring till gräset, ÄR inte det naturligt mönster vad är det då?
          För det första tror jag inte att man genom att stödja industrin uppmuntrar till någon förändring

Död är lika naturligt som liv. Att saker dör är inget hemskt i sig. Att man däremot föder upp djur för att döda dem tycker jag är litet sjukligt. Speciellt när det handlar om att dra profit på dem, på djurens bekostnad. Man lägger inte ens ner sig för att få dem att må bra under deras livstid. Jag tycker inte att neandertalare som dödade djur för att äta dem gjorde fel. De behövde det för att överleva, inte minst under torrperioder.

Nu för tiden behöver vi inte äta kött för att överleva. Det kommer inte ens att fungera i framtiden. Vi kan inte ens förse de sex miljarder människor som finns på jorden nu med kött. Sedan räknar man med att vi kommer att öka till mellan 10-15 miljarder innan det kommer att avstanna. Du ser ju hur det går ihop, vi måste dra ner på köttätandet bland annat p.g.a. den enorma energi- och vattenförlust som sker i samband med att man odlar upp grödor till djurfoder. Mycket stora arealer går ju åt till gröda som kommer att bli djurfoder, som vi i stället kunde äta direkt. Tänk på att endast 20-25 procent av energin kommer till nytta för människan när man går genom korna. Det är ju extremt slösaktigt.

CITAT (*Stintan* @ 20-01-2009, 13:12) *
          Tål du inte att andra inte delar dina åsikter eftersom du snudd på ber oss att inte svara i tråden? Och tror du verkligen att bara för att du kallar dig vegan så vet du mer än alla andra om hur djuren har det? Jag kan inte se att du kommit med någonting som jag inte redan innan denna diskussion redan visste. Du kan väl inte säga att folk inte lyssnar eller bryr sig bara för att dom inte tycker som du. Eller menar du att det är bara om man ändrar åsikt och håller med dig som man lyssnar för isåfall kan jag förstå att du blir frustrerad. Det brukar bli så om man anser att det bara är man själv som har rätt.

Att tycka att det är ok att sabba för andra tycker jag är helt sjukt och att tro att djurhållningen skulle bli bättre genom dylika aktioner är naivt.

Ditt problem är att du inte respekterar andra som inte delar dina åsikter!
          Jag tål att höra andras åsikter och eftersom jag först intresserade mig för djurhållning och sedan blev vegetarian och till slut vegan så tror jag nog att jag har läst på en hel del eftersom jag har ett intresse för det. Du kanske redan visste allting, men alla kanske inte gör det?

Dessutom har jag inte sagt att folk inte lyssnar nu, men det är inte ovanligt att det händer.

Du tycker ju att det är helt okej att samma för andra. Du tycker ju att man skall få förstöra djurens liv för att dra profit på det. Så det var väl inte så konstigt?

Jag respekterar andra som inte delar mina åsikter men jag gillar inte åsikterna. Det är väl ingenting konstigt med det.

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 15:12

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-01-2009, 15:23
          Länk hit: #82

Gäster

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 14:50) *
          För det första tror jag inte att man genom att stödja industrin uppmuntrar till någon förändring

Död är lika naturligt som liv. Att saker dör är inget hemskt i sig. Att man däremot föder upp djur för att döda dem tycker jag är litet sjukligt. Speciellt när det handlar om att dra profit på dem, på djurens bekostnad. Man lägger inte ens ner sig för att få dem att må bra under deras livstid. Jag tycker inte att neandertalare som dödade djur för att äta dem gjorde fel. De behövde det för att överleva, inte minst under torrperioder.

Nu för tiden behöver vi inte äta kött för att överleva. Det kommer inte ens att fungera i framtiden. Vi kan inte ens förse de sex miljarder människor som finns på jorden nu med kött. Sedan räknar man med att vi kommer att öka till mellan 10-15 miljarder innan det kommer att avstanna. Du ser ju hur det går ihop, vi måste dra ner på köttätandet bland annat p.g.a. den enorma energi- och vattenförlust som sker i samband med att man odlar upp grödor till djurfoder. Mycket stora arealer går ju åt till gröda som kommer att bli djurfoder, som vi i stället kunde äta direkt. Tänk på att endast 20-25 procent av energin kommer till nytta för människan när man går genom korna. Det är ju extremt slösaktigt.

oj oj, att föda upp djur och äta dom är ingen mode grej som hänt senaste åren. även dom allra allra första mer ''vetande'' människorna började föda upp djur för att använda. hade ''Lejon'' varit lika smarta som oss hade dom också fött upp djur. jag kan tyvärr inte se det sjukliga i det att föda upp djur för att äta. sålänge djuren har det bra innan gör det inte mig nåt.

det man ska ändra är hur man håller djuren och hur man föder upp dom.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-01-2009, 15:26
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Du tjatar hela tiden om att djuren lider men vad har du för bevis för detta påstående? Att det inte står rätt till på en del ställen kan nog vara sant men huvuddelen av svenska djur har det bra, bättre än i frihet. Du slänger ur dig en massa påståenden om missförhållanden men förmodligen har du hämtat dom på sidor av djurrättsaktivister och där är faktaurvalet garanterat snedvridet. Det som är bra står aldrig där, bara enstaka missförhållanden som blåses upp.

Sen uppföds inte djur i industrier, lär dig vad det ordet betyder. Du använder det bara för att skapa en negativ klang. Vad är det för fel att föda upp djur för att ha dom som mat? Dom skall ju ändå dö så småningom, det skall vi alla. Bättre att dom hamnar på tallriken än att ruttna bort i naturen och ligga och stinka. Att man tjänar pengar på djuruppfödning är knappast fel, alla behöver vi pengar.

Redigerat av Gossen Ruda: 20-01-2009, 15:27

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 15:36
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 15:23) *
          det man ska ändra är hur man håller djuren och hur man föder upp dom.
          Ja, det är viktigast. Men i slutändan är det väl bäst för djuren och miljön om man helt enkelt slutar att äta kött. Det kommer man ju inte undan.

CITAT
          Du tjatar hela tiden om att djuren lider men vad har du för bevis för detta påstående? Att det inte står rätt till på en del ställen kan nog vara sant men huvuddelen av svenska djur har det bra, bättre än i frihet. Du slänger ur dig en massa påståenden om missförhållanden men förmodligen har du hämtat dom på sidor av djurrättsaktivister och där är faktaurvalet garanterat snedvridet. Det som är bra står aldrig där, bara enstaka missförhållanden som blåses upp.
          Visst tas extremfall upp ofta. Men det är ju snarare för att visa på hur vi människor kan hantera djur och vår sjuka syn på dem som känslolösa objekt än att försöka få folk att tro att alla djur behandlas så. Nu var det inga sådana exempel som jag tog upp.

Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall.

Resten av det du skriver tänker jag inte svara på, varför behöver jag nog inte motivera tongue.gif

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 16:24

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-01-2009, 15:45
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Modern teknik har gjort att vi kan överleva på mat som är onaturlig för vår art , men det finns mycket liten anledning till att leva onaturligt.
          Den närmaste släktingen till vår art som är vegetarian är gorillan. Kolla in deras magar. Visserligen har jag sett en och annan människa med samma magstorlek men de var nog inte vagetarianer. Bägge schimpansarterna, som är intelligentare än gorillor, jagar och äter kött. De flesta forskare anser att köttätandet var mycket viktigt för utvecklandet av intelligens.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-01-2009, 15:48
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

"Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, Djurskyddsmyndigheten o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall."

Dubbla Djurskyddsmyndigheter? Finns den myndigheten ens kvar? Nåja, om du med denna tråd har trott att du skulle påverka någon här mot ditt håll så har du nog grundligt tagit fel. Med ditt lätt arroganta sätt, okunnighet, snedvridna bevisföring, brist på respekt för våra lagar och andra märkligheter har du nog snarare förpassat veganerna längre bort från vanligt folk. Är alla hästarna inne i stallet?

Nu slipper du dock nog fler inlägg från mig för jag har tröttnat på dig. Jag lovar dock inget.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-01-2009, 15:51
          Länk hit: #87

Gäster

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 15:36) *
          Ja, det är viktigast. Men i slutändan är det väl bäst för djuren och miljön om man helt enkelt slutar att äta kött. Det kommer man ju inte undan.

men jag kommer inte sluta äta kött. jag vill ha det, jag behöver det, och det smakar gott.

och jag kan äta kött och värna om miljön och djuren samtidigt.

Redigerat av flaxss: 20-01-2009, 15:52

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 16:17
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 20-01-2009, 15:45) *
          Bägge schimpansarterna, som är intelligentare än gorillor, jagar och äter kött. De flesta forskare anser att köttätandet var mycket viktigt för utvecklandet av intelligens.
          MVH
          Jan Lindgren
          Ja, det var nog viktigt för våran utveckling som art. Men det betyder ju inte att vi behöver fortsätta att äta kött nu när vi inte behöver det längre. Även om du inte känner att det är fel att föda upp djur eller att döda dem för mat. Så är väl miljöargumentet någonting som de flesta borde ta åt sig. När vi utvecklades som art var vi väldigt långt från 14 miljarder personer tongue.gif Alla kan ju inte jaga och äta vilt som då. Det kommer ju inte att fungera att förse 14 miljarder människor med kött i framtiden. Någonting måste väl göras och jag tycker att hur det såg ut när vi utvecklades som art har ganska litet med det att göra.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-01-2009, 16:20
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:17) *
          Ja, det var nog viktigt för våran utveckling som art. Men det betyder ju inte att vi behöver fortsätta att äta kött nu när vi inte behöver det längre. Även om du inte känner att det är fel att föda upp djur eller att döda dem för mat. Så är väl miljöargumentet någonting som de flesta borde ta åt sig. När vi utvecklades som art var vi väldigt långt från 14 miljarder personer tongue.gif Alla kan ju inte jaga och äta vilt som då. Det kommer ju inte att fungera att förse 14 miljarder människor med kött i framtiden. Någonting måste väl göras och jag tycker att hur det såg ut när vi utvecklades som art har ganska litet med det att göra.

Var har du fått siffran 14 miljarder ifrån? Den är betydligt högre än någon seriös prognos jag sett anser att vi kommer att uppnå.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 16:24
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 15:51) *
          och jag kan äta kött och värna om miljön och djuren samtidigt.
          Det är klart att du kan. Men det är väl lättare att vara det som vegan. Jag vet inte vad som bidrar till mest utsläpp sojabiffar med soja från Brasilien eller lokal"producerat" kött. Men det är nog sällsynt med lokal"producerat" nötbeteskött som det talades om tidigare.

CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 16:20) *
          Var har du fått siffran 14 miljarder ifrån? Den är betydligt högre än någon seriös prognos jag sett anser att vi kommer att uppnå.
          Det jag har läst mig till är 10-15 miljarder människor. Men det kanske är i överkant, jag vet inte. Vad har du hört för siffror?

CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2009, 15:48) *
          "Källorna från faktasamlingarna är ju enligt mig säkra. Bland dem är Statens Jordbruksverk, Djurskyddsmyndigheten, Livsmedelsverket, Djurskyddsmyndigheten o.s.v. Jag känner att jag kan lita på de källorna i alla fall."

Dubbla Djurskyddsmyndigheter? Finns den myndigheten ens kvar? Nåja, om du med denna tråd har trott att du skulle påverka någon här mot ditt håll så har du nog grundligt tagit fel. Med ditt lätt arroganta sätt, okunnighet, snedvridna bevisföring, brist på respekt för våra lagar och andra märkligheter har du nog snarare förpassat veganerna längre bort från vanligt folk. Är alla hästarna inne i stallet?

Nu slipper du dock nog fler inlägg från mig för jag har tröttnat på dig. Jag lovar dock inget.
          Oj, det får jag ändra tongue.gif

Den finns väl inte kvar, men det betyder väl inte att källan inte är pålitlig.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-01-2009, 16:25
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:22) *
          Det är klart att du kan. Men det är väl lättare att vara det som vegan. Jag vet inte vad som bidrar till mest utsläpp sojabiffar med soja från Brasilien eller lokal"producerat" kött. Men det är nog sällsynt med lokal"producerat" nötbeteskött som det talades om tidigare.

Det jag har läst mig till är 10-15 miljarder människor. Men det kanske är i överkant, jag vet inte. Vad har du hört för siffror?

Bedömningen är att befolkningen kommer att stabiliseras om ca 100 år och på en nivå som olika forskare placerar någonstans mellan 9 och 12 miljarder.
          Du kan inte slänga dig med siffror hur som helst.....

--------------------

zon 1

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 16:28
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 16:25) *
          Bedömningen är att befolkningen kommer att stabiliseras om ca 100 år och på en nivå som olika forskare placerar någonstans mellan 9 och 12 miljarder.
          Du kan inte slänga dig med siffror hur som helst.....
          Det är inte som att jag tog dem ur tomma luften heller tongue.gif Men jag litar på att dina siffror stämmer bättre.
          Poängen är väl att det är väldigt många hur som helst.

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 20-01-2009, 16:30
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Myosotis @ 20-01-2009, 12:12) *
          De? Vilka "de"? Jag har varit vegetarian i 20 år, och jag har aldrig försökt att omvända någon. Jag har inga problem med dig alls, så dra inte alla över en kam!

Ja du, det var en himla bra fråga, men naturligtvis menade jag inte vare sig dig eller mina syskon eller några andra som jag känner som är vegetarianer eller veganer.............det var inte alls min mening att dra några över en och samma kam och det brukar jag heller inte göra......förlåt om jag sårade dig Myosotis blush.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-01-2009, 16:36
          Länk hit: #94

Gäster

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:24) *

men nu vill jag inte vara vegan även om det skulle vara lättare eller svåra att värna om djuren,miljön,klimatet.

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 16:39
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (flaxss @ 20-01-2009, 16:36) *
          men nu vill jag inte vara vegan även om det skulle vara lättare eller svåra att värna om djuren,miljön,klimatet.
          Jag vet tongue.gif

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-01-2009, 16:43
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Nauti @ 20-01-2009, 16:28) *
          Det är inte som att jag tog dem ur tomma luften heller tongue.gif Men jag litar på att dina siffror stämmer bättre.
          Poängen är väl att det är väldigt många hur som helst.

vilket innebär att animalieproduktionen troligen måste stå tillbaka en del gentemot odling för direkt konsumtion. Detta innebär knappast att andelen vegetarianer på jorden behöver öka. Att försöka omvända ett antal människor till den konstruerade matordningen vegan utifrån detta resonemang är faktiskt lite korkat, då det troligen ställer till fler problem än det löser.

--------------------

zon 1

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 16:52
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 20-01-2009, 16:43) *
          vilket innebär att animalieproduktionen troligen måste stå tillbaka en del gentemot odling för direkt konsumtion. Detta innebär knappast att andelen vegetarianer på jorden behöver öka. Att försöka omvända ett antal människor till den konstruerade matordningen vegan utifrån detta resonemang är faktiskt lite korkat, då det troligen ställer till fler problem än det löser.
          Fast jag ser ju inte miljöargumenten som den enda anledningen till att bli vegan. Sedan har jag absolut inte försökt omvända folk till veganer, det var inte syftet med tråden :/

--------------------

Citera
          kasam
          Inlägg 20-01-2009, 18:23
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 23:12) *
          Kretslopp eller inte, jag tycker ändå att köttätande och annan animaliekonsumtion är onödig. För miljön vore det bättre om alla vore veganer.

Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju upp till dig o visst, kanske bidrar du en liten pytte anings smula till något gott, vad vet jag…

Det som är smått absurt i den tid och den västvärld vi lever i nu är den enorma fokusering på vad vi ska äta och inte äta. Nya rön ger nya signaler, tidningarna är fulla med sanningar som motsägs inom loppet av en vecka eller två. Argumenten varierar, men det brukar vara hälsa, miljö och ibland ”synd om djur”. Någon gång – men rätt sällan – tas långa transporters miljöpåverkan upp. Väldigt sällan tar man upp ”rättvis handel”, dvs de produktionsförhållanden som råder när såväl kött som ris, grönsaker o frukt produceras.

Jag får en känsla av att det handlar om välfärdssamhällets individer som längtar efter att hantera den uppenbara orättvisa som råder i världen och ett miljö-/klimathot som verkar komma allt närmare. Det är ju svårt att låtsas om ingenting o sticka huvudet i sanden. Fast… vi vill ju inte heller göra något som kostar oss alltför mycket. Ja, så vårt fokus blir på mat. Det är konkret och rätt lätthanterligt. Det kostar inte alltför mycket o förändrar inte i grunden våra liv. Ja, så vi väljer bort det som är onödigt (se citatet ovan) och fortsätter i övrigt att leva som vanligt. Kanske får vi en identitet och bildar en gemenskap. Här kan den egna förträffligheten frodas! Titta vad duktiga vi är!!!!

Men…. Oftast handlar inte dessa förändringar av livsstil om de stora förändringar och försakelser som verkligen skulle påverka samhället, ex vis flygresor, bilen, vilket jobb vi väljer och bostaden. Att vara snäll mot djuren är ju såååå mycket enklare än att vara snäll mot alla människor på denna jord. Eller hur?

Hurdan är då jag? Moraliskt högstående, självklart! Hm… nej. Granskar jag hela min livsstil, så är det nog inte kött/icke-kött som är den viktigaste variabeln, utan annat som flygresorna på semestern, bostadens storlek o uppvärmning, konsumtion av billiga produkter (där jag med enkel matematik kan räkna ut att den som jobbat fram denna rimligtvis inte kan ha fått vettigt betalt). Ja, så även om jag försöker handla ekologiskt o närproducerat (ja, jag är köttätare), så tror jag inte att jag heller gör de stora uppoffringar som verkligen skulle ge effekt. Varför? För att jag inte riktigt vill vara utan vissa saker – de är inte ”onödiga” för mig. Helt förkastligt! Jag vet.

Ja, så Nauti, även jag väljer bort det jag tycker är onödigt, men liksom du – tror jag – gör vi inte det riktigt jobbiga valen. Eller?

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-01-2009, 18:46
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (kasam @ 20-01-2009, 18:23) *
          Nauti, du har valt att leva som vegan. Det är ju upp till dig o visst, kanske bidrar du en liten pytte anings smula till något gott, vad vet jag…

Det som är smått absurt i den tid och den västvärld vi lever i nu är den enorma fokusering på vad vi ska äta och inte äta. Nya rön ger nya signaler, tidningarna är fulla med sanningar som motsägs inom loppet av en vecka eller två. Argumenten varierar, men det brukar vara hälsa, miljö och ibland ”synd om djur”. Någon gång – men rätt sällan – tas långa transporters miljöpåverkan upp. Väldigt sällan tar man upp ”rättvis handel”, dvs de produktionsförhållanden som råder när såväl kött som ris, grönsaker o frukt produceras.

Jag får en känsla av att det handlar om välfärdssamhällets individer som längtar efter att hantera den uppenbara orättvisa som råder i världen och ett miljö-/klimathot som verkar komma allt närmare. Det är ju svårt att låtsas om ingenting o sticka huvudet i sanden. Fast… vi vill ju inte heller göra något som kostar oss alltför mycket. Ja, så vårt fokus blir på mat. Det är konkret och rätt lätthanterligt. Det kostar inte alltför mycket o förändrar inte i grunden våra liv. Ja, så vi väljer bort det som är onödigt (se citatet ovan) och fortsätter i övrigt att leva som vanligt. Kanske får vi en identitet och bildar en gemenskap. Här kan den egna förträffligheten frodas! Titta vad duktiga vi är!!!!

Men…. Oftast handlar inte dessa förändringar av livsstil om de stora förändringar och försakelser som verkligen skulle påverka samhället, ex vis flygresor, bilen, vilket jobb vi väljer och bostaden. Att vara snäll mot djuren är ju såååå mycket enklare än att vara snäll mot alla människor på denna jord. Eller hur?

Hurdan är då jag? Moraliskt högstående, självklart! Hm… nej. Granskar jag hela min livsstil, så är det nog inte kött/icke-kött som är den viktigaste variabeln, utan annat som flygresorna på semestern, bostadens storlek o uppvärmning, konsumtion av billiga produkter (där jag med enkel matematik kan räkna ut att den som jobbat fram denna rimligtvis inte kan ha fått vettigt betalt). Ja, så även om jag försöker handla ekologiskt o närproducerat (ja, jag är köttätare), så tror jag inte att jag heller gör de stora uppoffringar som verkligen skulle ge effekt. Varför? För att jag inte riktigt vill vara utan vissa saker – de är inte ”onödiga” för mig. Helt förkastligt! Jag vet.

Ja, så Nauti, även jag väljer bort det jag tycker är onödigt, men liksom du – tror jag – gör vi inte det riktigt jobbiga valen. Eller?

bravo.gif bravo.gif bravo.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Nauti
          Inlägg 20-01-2009, 18:55
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (kasam @ 20-01-2009, 18:23) *

Även om man bidrar väldigt litet så är det mycket om det bara handlar om att rädda en enda individ. En blandkostare bidrar ju faktiskt till 500-1000 individers död per år. Dessutom känns det skönare att äta när man vet att man inte bidrar till någonting negativt. Jag kom att tänka på den här:
          CITAT
          En turist kom gående på en övergiven strand i Mexico
          och han kunde snart se en pojke på avstånd.
          När han gått en stund kunde han se att det var
          en av pojkarna från en by i närheten.
          Denne höll på att kasta saker i vattnet med jämn takt.
          Turisten trodde att pojken kastade flata små stenar för att studsa på vattnet,
          men när han kom närmare såg han att det var sjöstjärnor som kastades ut.
          Hela stranden var full av hundratals sjöstjärnor
          som spolats upp av vågorna.
          Pojken förklarade att om han inte kastade tillbaka sjöstjärnorna
          skulle de dö av brist på syre.
          Turisten blev förbluffad av pojkens ambitioner
          och frågade om det inte kändes hopplöst.
          - Det måste ju finnas tusentals sjöstjärnor bara på den här stranden,
          för att inte tala om alla andra stränder, sa han.
          Vad tror du att det har för betydelse att du står här och
          kastar tillbaka några av dem?
          Pojken log och plockade upp ytterligare en sjöstjärna och sa sedan:
          - Det har betydelse för den här.

Kött är ju trots allt en ganska stor del av det hela. 18% av växthusgasutsläppen exlusive transporter. Men ja, det finns viktigare och större saker om man bara ser till miljöaspekten.

Det stämmer ju att man gärna drar sig för att göra någonting åt det jobbiga. Men mat har egentligen varit en ganska stor del av mitt liv. Jag gillar både att laga och att äta maten. Jag tyckte om smaken av kött, men jag tyckte att det kändes egoistiskt att prioritera mina egna smakpreferenser framför djurens välmående. Det är väl den främsta anledningen, men även miljön är ju viktig.

För mig känns det självklart att de små sakerna som inte är så viktiga kan omprioriteras för att gynna miljön. De litet jobbigare sakerna är ju svårare och man drar sig gärna gärna för att göra det och rationaliserar när man av någon anledning låter bli. Men jag tror inte att alla skall göra allting, men många bäckar små bildar en stor å smile.gif

Redigerat av Nauti: 20-01-2009, 18:59

--------------------

Citera

26 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 10:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon