Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp! jag är nybörjare, Tips om hur man skapar sina gröna tummar sökes
          Gröna tummar sök...
          Inlägg 21-01-2009, 23:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 20 664

help.gif Hej jag är 15 år men redan väldigt intresserad av att börja odla olika växter men allt jag försöker odla gror inte jag har försökt med allt från näringstillskott till ett miniväxthus men jag kan endå inte få någonting att växa. Nu undrar jag om jag kan få några tips om en bra nybörjar växt och hur jag ska göra för att mina försöks plantor faktiskt ska börja växa. Snälla hjälp mig! sos.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-01-2009, 03:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Hej och välkommen till odla...
          Visst kommer du att få mycket hjälp här, men för att vi ska kunna hjälpa dig måste du berätta vilka växter du vill odla.

Alla frön sås på olika sätt... sådjup, årstid, jord val, undervärme, kyla, ljust, mörkt...

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-01-2009, 03:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Nybörjar frö? vet inte någon speciell... men jag tycker nog att du kan börja med lite fröer från frukt och grönt.
          Apelsin, citron, grape... ta vanlig såjord/kaktusjord. sätt dom en cm ljupt, ställ dom i ditt lilla växthus håll fuktigt.
          Det kan ta mellan 2-10 veckor innan något kommit upp. Lycka till smile.gif

Citera
          Solstorm
          Inlägg 22-01-2009, 10:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Om ett tag så är det dags att så tomater. De brukar gro och växa bra. Det finns mycket intressant att läsa om tomater. http://www.tomatsidan.se/

Du sår först inne och planterar ut på balkong eller i trädgård när det inte finns någon frostrisk ute längre.

Citera
          mojan
          Inlägg 22-01-2009, 19:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Att ta sticklingar/skott från krukväxter är kul. En period var jag lite kleptoman blush.gif och tog sticklingar där jag kom åt. Det har jag (nästan) slutat med. innocent.gif
          Skotten brukade jag sätta i vatten så de fick rötter och sen plantera i vanlig krukväxtjord. Man kan också sätta direkt i såjord. Håll det fuktigt. Man lär sig snart vad som går att sticklingföröka på detta sätt.

Att odla kryddgrönt, att lägga på smörgås, kan ju också vara roligt att pröva. Eller kattgräs om du har katt.

Till påsk måste du pröva att sätta prydnadsgräs (alltså inte frö till vanlig gräsmatta!). Viktigt att det inte torka ut. Sätt i låga skålar och dekorera sedan med kycklingar/ägg eller vad du tycker om till påsk.

--------------------
          Zon 3

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-01-2009, 20:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Gröna tummar sökes @ 21-01-2009, 23:11) *
          help.gif Hej jag är 15 år men redan väldigt intresserad av att börja odla olika växter men allt jag försöker odla gror inte jag har försökt med allt från näringstillskott till ett miniväxthus men jag kan endå inte få någonting att växa. Nu undrar jag om jag kan få några tips om en bra nybörjar växt och hur jag ska göra för att mina försöks plantor faktiskt ska börja växa. Snälla hjälp mig! sos.gif

vill du ha nåt som gror lätt så ska du så dessa

Trädtomat - finns att köpa frukter på matäffaren, tvätta fröna och så dom ytligt och varmt. snart gror dom oftast alla. när dom fått ca 5bladpar så plantera om alla för sig själva i en större kruka med näringsrikjord och leca. placera soligt och varmt. håll lätt fuktigt åretrunt. från mars till till okt ge dom normaldos näring en gång i veckan. plantorna växer snabbt och blommar redan andra år. du kan toppa dom när dom når taket. frukterna mognar inne dock kanske inte alltid den bästa kvalitén. den får stora vackra blad. dock tycker en del att dom luktar illa dock har ej jag märkt det. ev om man rör dom eller luktar väldigt nära. annars en lättskött växter som ej kräver vintervila och kan vara inne åretrunt.

har du balkong eller tillgång till att ta ut dom så kan du göra det efter att frosten ärförbi och så tar du in dom innan frosten kommer på hösten.

Dadelplam - köp helst färska frukter, tvätta kärnorna så dom varmt och soligt håll lätt fuktiga hela tiden. snart tittar ett litet ''gräsblad'' upp. placera plantan soligt och varmt. låt ytan torka upp innan du vattnar igen. ge näring en gång i veckan från maj till aug. kan du är det bra om du placerar dom svalt på vintern men inget krav om dom är små dock med ökad ålder är det ett krav. plantorna utvecklas sedan vidare till ståtliga palmer och tål vanvård. trivs också ute under frostfria tiden.

Avokado - så dom stora kärnorna ca en hlav cm under jordytan. snart tittar en grodd upp. håll den lätt fuktig åretrunt och ge näring från april-okt en gång i veckan. trivs i skugga och sol. plantera om den vid behov. lätt skött. en annan är mango som du kan så och den gör du likadant med som avokado.

dessa jag skrev upp är lätta att så och lätta att sköta och växer bra inne åretrunt.

Citera
          Platinum
          Inlägg 22-01-2009, 21:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Du försöker gro saker från frö alltså?

Tagetes gror lätt, men behöver vatten och ljus utöver jord och vill stå utomhus såsmånigom.

Vill du ha en enkel växt att plantera bara för att se att den växer så tycker jag du ska tigga skott av ampellilja. Den tål mycket och en perfekt nybörjarväxt...tycker jag.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Gröna tummar sök...
          Inlägg 28-01-2009, 21:15
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 20 664

thanks.gif thanks.gif thanks.gif

Citera
          Elcyion
          Inlägg 28-01-2009, 21:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 12 870

Jag har lyckats hålla liv i min ampellilja i flera år nu biggrin.gif Den har fått utstå övervattning, kattuggande och total uttorkning. Den har sett vissen ut mellan varven, men den lever fortfarande biggrin.gif Skuter bra med skott också. Snyggt att plantera 2-3 st i samma kruka. Lätt att rota.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon