CITAT (Gröna tummar sökes @ 21-01-2009, 23:11)

Hej jag är 15 år men redan väldigt intresserad av att börja odla olika växter men allt jag försöker odla gror inte jag har försökt med allt från näringstillskott till ett miniväxthus men jag kan endå inte få någonting att växa. Nu undrar jag om jag kan få några tips om en bra nybörjar växt och hur jag ska göra för att mina försöks plantor faktiskt ska börja växa. Snälla hjälp mig!

vill du ha nåt som gror lätt så ska du så dessa
Trädtomat - finns att köpa frukter på matäffaren, tvätta fröna och så dom ytligt och varmt. snart gror dom oftast alla. när dom fått ca 5bladpar så plantera om alla för sig själva i en större kruka med näringsrikjord och leca. placera soligt och varmt. håll lätt fuktigt åretrunt. från mars till till okt ge dom normaldos näring en gång i veckan. plantorna växer snabbt och blommar redan andra år. du kan toppa dom när dom når taket. frukterna mognar inne dock kanske inte alltid den bästa kvalitén. den får stora vackra blad. dock tycker en del att dom luktar illa dock har ej jag märkt det. ev om man rör dom eller luktar väldigt nära. annars en lättskött växter som ej kräver vintervila och kan vara inne åretrunt.
har du balkong eller tillgång till att ta ut dom så kan du göra det efter att frosten ärförbi och så tar du in dom innan frosten kommer på hösten.
Dadelplam - köp helst färska frukter, tvätta kärnorna så dom varmt och soligt håll lätt fuktiga hela tiden. snart tittar ett litet ''gräsblad'' upp. placera plantan soligt och varmt. låt ytan torka upp innan du vattnar igen. ge näring en gång i veckan från maj till aug. kan du är det bra om du placerar dom svalt på vintern men inget krav om dom är små dock med ökad ålder är det ett krav. plantorna utvecklas sedan vidare till ståtliga palmer och tål vanvård. trivs också ute under frostfria tiden.
Avokado - så dom stora kärnorna ca en hlav cm under jordytan. snart tittar en grodd upp. håll den lätt fuktig åretrunt och ge näring från april-okt en gång i veckan. trivs i skugga och sol. plantera om den vid behov. lätt skött. en annan är mango som du kan så och den gör du likadant med som avokado.
dessa jag skrev upp är lätta att så och lätta att sköta och växer bra inne åretrunt.