Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Min Thailandsresa :), Jag har varit i paradiset...
          blomkronan
          Inlägg 23-01-2009, 15:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Gillan @ 23-01-2009, 14:48) *
          Åhhh, vilken undebar resa ni verkar ha haft! Jag blir riktigt avis, men det blir jag ju på alla som får lite värme och solsken den här tiden på året blush.gif ........underbara bilder yes.gif

Den vita blomman du frågade om är en spindellilja. Den kan du söka på här på odla för att få veta mer. Här har du en, men det finns fler:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=Spindellilja

ÅÅÅ tack för ditt svar... visst är det en spindellilja, synd att jag inte viste att det var en lökväxt när jag var där nere... då hade jag kunnat fråga trädgårdsmästarna om jag fick ta en knöl, men tullen hade nog stoppat den!
          Men jag hittade på en utslagen blomma en liten "boll" jag hoppas att det är en början till en lök... smile.gif

Vi får se sen... om det kommer upp något ur jorden smile.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-01-2009, 15:58
          Länk hit: #22

Medlem

Här kommer lite mera bilder...

En klänger växt /marktäkande som växte längs med hela stranden, presis i kanten till skogen/djungeln, från den fick jag tag på frön smile.gif
          Bifogad bild

Här är en rolig växt, fick inte så bra bild på den... men den har röda "kottar" jag hittade en torkad brun kotte som jag plocka smile.gif
          Bifogad bild

Den här växten påminner om blomman jag visa tidigare som var med familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm, jag tror den tillhör samma familj... med en annan blomma bara, denna tog jag oxå torkad blomma av...
          Bifogad bild
          Bifogad bild

Utanför vår veranda var det en trädgård med massor av olika växter/palmer, och på ena kanten stog deras växthus...smile.gif i växthuset hade dom de enda blommande växterna! kanske dom stog där inne för att skydas från vårsolen? Jag försökte fråga trädgårdsmästarna varför dom stog där inne med dom förstog inte engelska... så jag fick inte svar på det... jag norpade lite frön från dom oxå smile.gif
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Jag har inte namn på någon av dessa växter... finns det någon som känner igen dom?

Redigerat av blomkronan: 23-01-2009, 16:00

Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-01-2009, 16:24
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (nelly.trott @ 22-01-2009, 22:13) *
          Travellers palm- du kan köpa fröer på impecta men om du hittar plantan snälla säg till =)
          Mycket vackert ! Soligt Paradisigt =)

Tack för tipset Nelly
          Nu hittade jag den i katalogen... "De resandes träd" hette den där... på sidan 23.
          blush.gif jag måste nog göra en beställning... ändå! jag som inte skulle beställa mera frön!

Men jag ska höra med en jag känner som har blomster affär om jag kan få beställa en planta via dom...
          han har redan en beställning av mig på en väderkvarn... till våren. (Om det går att få tag på en här i sverige)
          Får jag tag på en planta ska jag säga till dig...

Citera
          Maggan H
          Inlägg 23-01-2009, 16:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Sagolika bilder! Måste var en stor upplevelse ändå att åka till Asien! tummenupp.gif

Ang orkidéerna på flaska, så ÖPPNA DOM INTE förrän du ska plantera om dem en o en! Jag fick såna av min dotter och slet så klart av korken på den ena, och de möglade av bakteierna som kom in. Det de är planterade i i flaskan har högt näringsinnehåll och blir grogrund för mögel så fort luft kommer till. Låt dem vara tills det är dags att plantera om dem.

Travellers palm, De resandes träd; dom har jag sått nyligen, inget uppe än.... coolgleam.gif

Redigerat av Maggan H: 23-01-2009, 16:30

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-01-2009, 17:32
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Maggan H @ 23-01-2009, 16:29) *
          Sagolika bilder! Måste var en stor upplevelse ändå att åka till Asien! tummenupp.gif

Ang orkidéerna på flaska, så ÖPPNA DOM INTE förrän du ska plantera om dem en o en! Jag fick såna av min dotter och slet så klart av korken på den ena, och de möglade av bakteierna som kom in. Det de är planterade i i flaskan har högt näringsinnehåll och blir grogrund för mögel så fort luft kommer till. Låt dem vara tills det är dags att plantera om dem.

Travellers palm, De resandes träd; dom har jag sått nyligen, inget uppe än.... coolgleam.gif

Ja det var en lugn och skön resa biggrin.gif

Det var bra att du sa till... jag gick presis förbi flaskorna och var sugen på att öppna en... men jag lätt bli, jag måste fixa mera mossa först... sen tänkte jag fästa några stycken på ett lerrör... jag visar sen när jag har satt igång, det blir flera bilder på dom smile.gif

Maggan du måste säga till när dom grott dina frön från Travellers palm, De resandes träd.
          Du kanske har dom i tråden exotiskafrösådder? jag har inte läst igenom den än men jag ska smile.gif

Citera
          Maggan H
          Inlägg 23-01-2009, 17:55
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 17:32) *
          )

Maggan du måste säga till när dom grott dina frön från Travellers palm, De resandes träd.
          Du kanske har dom i tråden exotiskafrösådder? jag har inte läst igenom den än men jag ska smile.gif

yes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Biggan_
          Inlägg 24-01-2009, 00:48
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Åhh! Vilken trevlig resa ni varit på, och tack för att du delar med dig på ett så trevligt sätt i ord och bild vad ni har sett och upplevt! tummenupp.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 00:56
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Biggan_ @ 24-01-2009, 00:48) *
          Åhh! Vilken trevlig resa ni varit på, och tack för att du delar med dig på ett så trevligt sätt i ord och bild vad ni har sett och upplevt! tummenupp.gif

Tycker jag med Biggan! Instämmer till fullo! yes.gif

Visst är det väl helt underbara bilder (för oss andra) som hon visar upp...? yahoo.gif
          (jag vill OCKSÅÅÅÅ)

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-01-2009, 09:47
          Länk hit: #29

Medlem

Vi hade en taxi chafför på hotellet som vi blev bundis med, nästan varje dag åkte vi in till kaho lak city för att äta och lite shopping. En dag fråga vi vår taxi chafför om han kunde ta oss till några elefanter som vi kunde får rida på i djungeln. Alla andra elefant farmer låg så till att man fick rida på stranden eller på öppna platser. Vi ville se riktiga djungeln smile.gif Vi hyre honom 5 timmar som "guide" för bara 800 bath som är ca 200 :-

Jag och min dotter red på en. Vi var en timme i djungeln på elefanterna. Vår elefant förare var en ung grabb på kanske 16 år han satt på elefanthuvudet som om det var en fotölj! han hade en sån otrolig balans.
          Bifogad bild

Efter en stund fråga han min dotter om hon ville komma fram och sitta på elefanhuvudet fear.gif NEJ sa hon... då fråga han mig... jag hoppa fram direkt biggrin.gif det var ur häftigt smile.gif men min balans var långt ifrån hans smile.gif
          Bifogad bild

Här ser ni mera av djungelmiljön
          Bifogad bild

Bifogad bild

Det växte bambu som var nog minst 15 meter långa.
          Bifogad bild

Efter ridturen fick vi mata elefanterna med bananer, det var oxå en häftig upplevelse, dom tog försigtigt.
          Bifogad bild

Vi blev bjudna på lite frukt och sen bar det i väg till ett vatten fall upp i regnskogen...
          (bilder kommer i nytt inlägg)

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 10:49
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Vad kul att se bilderna på ER, på elefantryggen! Va fina ni va.
          Vilken upplevelse det måste ha varit. Jättefina bilder Mari!
          Tack för att vi andra får se... kompiskram.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-01-2009, 11:07
          Länk hit: #31

Medlem

Vår taxi chafför körde en bit upp på berget, men vi fick ta och gå för fot uppför i ca 20 min för att komma fram till vattenfallet. Promenaden upp var tuff 33 grader varmt och mycket otränad... tog jag mig upp till slut sweatingbullets.gif Det var en häftig miljö... biggrin.gif
          Bifogad bild

Väl frame vid vattenfallet, så fick vi tyvärr inte uppleva det riktiga! det har inte regnat på länge så fallet var inte så stort och kraftigt... men det dög för oss smile.gif Min son hoppa i och bada bland en massa fiskar... AJ skrik han plötsligt... smile.gif fiskarna bet honom giggle.gif han for upp ur vattnet som en bulldoser smile.gif
          Bifogad bild

Underbar miljö, här är vi på väg ner för berget, längs med vattnet som fortsatte ner.
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bananerplanter växte vilt överallt, blandat med lianer, och JÄTTE träd som nog var 30 meter höga...
          Bifogad bild

Bifogad bild

Synd att man inte kan spela upp ljud här... vi hörde och såg massor med häftiga djur, tyvärr fick jag dom inte på bild sad.gif men jag spela in ljudet smile.gif Vi såg stora odlor, hörde apor, jätte syrsor och mycke annat som jag inte vet vad det var..

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 24-01-2009, 13:03
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 15:58) *
          Här kommer lite mera bilder...

En klänger växt /marktäkande som växte längs med hela stranden, presis i kanten till skogen/djungeln, från den fick jag tag på frön smile.gif
          Bifogad bild

Här är en rolig växt, fick inte så bra bild på den... men den har röda "kottar" jag hittade en torkad brun kotte som jag plocka smile.gif
          Bifogad bild

Den här växten påminner om blomman jag visa tidigare som var med familjen Strelitzia, släkt med Travellers palm, jag tror den tillhör samma familj... med en annan blomma bara, denna tog jag oxå torkad blomma av...
          Bifogad bild
          Bifogad bild

Utanför vår veranda var det en trädgård med massor av olika växter/palmer, och på ena kanten stog deras växthus... smile.gif i växthuset hade dom de enda blommande växterna! kanske dom stog där inne för att skydas från vårsolen? Jag försökte fråga trädgårdsmästarna varför dom stog där inne med dom förstog inte engelska... så jag fick inte svar på det... jag norpade lite frön från dom oxå smile.gif
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Jag har inte namn på någon av dessa växter... finns det någon som känner igen dom?

Så härligt inspirerande du berättar om din fina resa. Blir ju inte avis alls...nejdå... giggle.gif .
          Har för närvarande bara tillgång till en dator (min mammas giggle.gif ) där det är så många säkerhetsfilter och annat installerade så att jag inte lyckas se dina bilder i full storlek (för komplicerat) men den sista bilden ser ut som en bougainvillea tycker jag.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Biggan_
          Inlägg 25-01-2009, 01:21
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Vilket äventyr! ...och så trevliga bilder! tummenupp.gif
          Jag vill bara säga ärligt, att jag är hemskt avundsjuk! yes.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Chamomille
          Inlägg 25-01-2009, 02:25
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Nä ä. Åk inte dit. Det är hemskt.
          Fy för bubblan att behöva svalka sig i ett hav t.ex...
          Och få en utskällning av sambon för att jag hade 7 par skor med mig... när jag ändå gick barfota varje dag.
          Sen när man ligger och lurar på stranden så kommer nån dj..el och frågar ifall vi vill ha någonting att äta eller dricka.
          Sen så kommer mamma madame med ananas på pinne samt vattenmelon.
          Tack så mycket säger man då... Hihi säger hon då fast på Thailändska... Kan inte översätta.
          Ujj vad vi inte saknar Thailand.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-01-2009, 02:34
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Haha, ja, det är skönt att se o höra att fler än jag tänker RÄTT MYCKET på växter och fröer under semestern giggle.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Chamomille
          Inlägg 25-01-2009, 02:51
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Wilmer @ 25-01-2009, 02:34) *
          Haha, ja, det är skönt att se o höra att fler än jag tänker RÄTT MYCKET på växter och fröer under semestern giggle.gif

Ja, skratta du. Det är väldigt jobbigt att vara i Thailand. Usch....

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 28-01-2009, 01:02
          Länk hit: #37

Medlem

Tack alla... visst var det en underbar resa, men som jag tycker lite för dyr... att leva var ju billigt, men resan ner var lite förmycke tycker jag blush.gif trots att vi fick den billigt. 43.000:- resa för hela familjen! ett par veckor senare var samma resa uppe i 65.000:-!!!
          Nästa gång... ja det kommer förstås bli en till... då kommer vi ta en "sista minuten".

Orgchidé flaskorna öppnade jag i förrgår, det var 18 st plantor yahoo.gif dom var förstås väldigt små... men dom ska ju växa naughty.gif nu när jag har fått gröna fingrar smile.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-01-2009, 02:48
          Länk hit: #38

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Sista minuten blir ju lite billigare ja. Jag är i Vietnam för tillfället, klarade mig på 5500kr för flyget, dock är det bara för en person då.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-10-2025, 05:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon