Ja det verkar faktiskt som att man får de bästa svaren här på forumet!
En gång i historien, gick jag med i ett fackförbund som hette Handels. Efter att ha blivit uppgraderad till företagsekonom inom branchen, var de vänliga nog att flytta över mig till dåvarande HTF.
Snäll och foglig som man är, betalar man... månad efter månad, år efter år... Så (tror jag) under förra året, slogs en massa fack ihop och blev Unionen istället. Inga problem. Jag fortsatte att betala som vanligt. Skilnaden var ju bara namnet.
Nu till saken. Som en del av er vet, startade jag en egen verksamhet (mindre handelsträdgård) i höstas. Tyvärr blev det finanskris och varsel på löpande band endast två veckor efter min uppstart, vilket snabbt ledde till konkurs...
När jag då startade (september), blev jag snabbt informerad av, företasrådgivare, bankpersonal, Unionen, Småföretagarnas förbund och småföretagarnas a-kassa, att jag MÅSTE begära ett "övergångsbevis FRÅN Unionen TILL Småföretagarnas". Bra! Efter ett antal samtal och samtalsköer, kom jag till slut fram till en man på Unionen, förklarade mitt ärende och fick svaret: "Det ska vi ordna"
Jag tror då SJÄLVKLART att allt sköter sig självt. Lägger den handlingen åt sidan (papper har man till förbannelse ändå som nystartad).
I slutet av november kommer ett papper från Småföretagarnas A-kassa med medlemsansökan?! VAdå?! Jag ringer helt enkelt upp dem och får då till svar att jag MÅSTE själv söka medlemskap i småföretagarnas och BIFOGA övergångsbeviset från Unionen?! Jaha. Sagt och gjort. Hittade övergångsbeviset efter ett visst letande och skickade in ansökan.
Nu står jag då här, arbetslös! Idag blev jag uppringd av en handläggare på Småföretagarnas, som käckt meddelar att jag inte varit medlem hos dem i ett år?! Jag kan inte få någon ersättning?! Jag har BARA betalat A-kassa sen november..... -Jamen alla åren på handels/HTF/Unionen då? Nä. Jag hade INTE varit medlem NÅGONSTANS under Oktober och förlorar då HELA rätten till A-kassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
INGEN av de fem jag talat med, upplyste mig ju om att jag var TVUNGEN att göra den där ansökan själv, och under vilken tid jag skulle göra det eller vilka vilkor som gällde, vilket jag snabbt förklarade för handläggaren som ringt mig. Hon uppmanade mig då att kontakta Unionen IGEN, för att se om de kan tänkas vara välvilliga nog, att låta mig vara medlem för oktober också... retroaktivt s.a.s.
Sen blir jag då sittandes här, till en början handlingsförlamad, tills det slår mig. När betalade jag till Unionen sist. Jodå, jag har faktiskt betalat för oktober månad och inte fått tillbaka avgiften?! Men har ett papper som säger att jag INTE är medlem under oktober?! Sen tar jag helt enkelt och börjar söka efter ett telefonnummer till Unionen, för att vara förberedd inför morgondagen. Hittar Unionens hemsida och letar.... DÄR FINNER JAG ATT UNIONEN HAR EN EGEN UNDERAVDELNING FÖR SMÅFÖRETAGARE!!!!!!!!!!!!!! Jag hade altså inte ens behövt gå ur UNIONEN!!!!!????? Men INGEN upplyste mig om detta heller!
Så tillbaka till frågan. Hur bär jag mig åt på bästa sätt nu? Finns det någon som kan ge mig ett bra svar?
|