| |
|
  |
Är det någon som vet, hur jag ska göra nu? |
|
|
|
|
23-01-2009, 23:43
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Nej men käre tid! Är inte eländet slut ännu! Hoppas att du får rätt med detta, du har ju trots allt betalat för att få din a-kassa! Håller tummarna att allt går väl!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 09:26
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Nu är det dags att sätta sig i nästa telefonkö då!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 09:34
|
Medlem

|
Fel knappval! Får inga om igen!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 09:48
|
Medlem

|
Ja det gick ju fort.... BARA för att få svaret:
"Skicka ett brev med begäran om återinträde för oktober månad till Unionens A-kassa!"
Kunde inte den första människan i fredags ha sagt detta? Eller den jag talade med på det andra knappvalet?!
SUCK
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
Japp. De gör allt för att krångla till det för en. Själv är jag fortfarande med i Industri trots att jag inte jobbat inom den branchen på lite drygt 6 år. (Det var mitt senaste fasta arbete.. Efter det har jag varit provanställd och extra personal.)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 13:12
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Det kommer att ordna sig, det känner jag på mig! Annars hade du fått svaret - Det var ju tråkigt lilla vän men tyvärr är det din egen sak att hålla koll på reglerna! Det här kommer att fixa sig, du har ju tom betalat för oktober till Unionen! Dessa saker är varför jag inte vågar byta A-kassa, fast jag skulle spara 250:- per månad om jag gjorde det! Tänk om några papper kommer bort?!?!?! Men 250:- per månad är ju faktiskt 3000:- per år...det är ju mycket pengar i alla fall för mig...måste byta tror jag...fast man blir ju nervös speciellt i dessa tider  //Heda
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 13:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 060
Medlem nr: 352

|
Arma människa, men det ordnar sig säkert, du har ju som sagt betalat.
Kolla ifall de har inkomstförsäkring, det får man nämligen ansöka om själv och ingen upplyser en om att det finns, man får lusläsa deras hemsida.
Hade jag inte själv jobbat inom facket i 22 år hade jag inte haft en aning om att det ens fanns nåt som hette så. Jag flyttade från Stockholm i februari förra året och blev arbetslös i november. Får ut under 10 tkr för 4 veckor plus 800 kr från inkomstförsäkringen som dessutom bara gäller i 100 dagar. Förstår inte hur de kan tro att man ska kunna klara sig på så lite pengar. När jag jobbade fick jag ut 19 tkr.
Som tur är så har jag en sambo och numera billigt boende, men alla andra människor med barn och hyra, jag förstår inte hur de får det att gå ihop.
Pius
--------------------
Pius, zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
CITAT (Pius @ 26-01-2009, 13:55)  Arma människa, men det ordnar sig säkert, du har ju som sagt betalat.
Kolla ifall de har inkomstförsäkring, det får man nämligen ansöka om själv och ingen upplyser en om att det finns, man får lusläsa deras hemsida.
Hade jag inte själv jobbat inom facket i 22 år hade jag inte haft en aning om att det ens fanns nåt som hette så. Jag flyttade från Stockholm i februari förra året och blev arbetslös i november. Får ut under 10 tkr för 4 veckor plus 800 kr från inkomstförsäkringen som dessutom bara gäller i 100 dagar. Förstår inte hur de kan tro att man ska kunna klara sig på så lite pengar. När jag jobbade fick jag ut 19 tkr.
Som tur är så har jag en sambo och numera billigt boende, men alla andra människor med barn och hyra, jag förstår inte hur de får det att gå ihop.
Pius Reglerna är ju tyvärr inte fackets eller A-Kassans fel! Det är vår "nya" fantastiska regering som sätter upp reglerna. och så länge dom tror att man stimulerar maänniskor att arbeta genom att svälta ut dem via A-Kassan så står vi andra oss slätt!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 20:39
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 26-01-2009, 19:52)  Reglerna är ju tyvärr inte fackets eller A-Kassans fel! Det är vår "nya" fantastiska regering som sätter upp reglerna. och så länge dom tror att man stimulerar maänniskor att arbeta genom att svälta ut dem via A-Kassan så står vi andra oss slätt!!!! Du har så rätt - tyvärr för nog hade det varit bra om vi haft någon annan är regeringen som vi själva valt, att skylla på
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 23:26
|
Medlem

|
Det värsta scenariot hade ju varit om jag trots all vilja att betala till A-kassan och på grund av informationsfadäsen hamnat i Alfa-kassans våld istället. Då skulle man varit TVUNGEN att leva på 3800:-/månad (minus skatt!) Den siffran har visst varit oförändrad i mer än 10 år?! VEm f*n kan leva på de pengarna? Och sen klagar de på att det är så många "utslagna" i vårt samhälle som lever på det sociala?! VEm är det som slår undan fötterna på dem då? Sen ska vi inte tla om de arma stackare som ska betala upp till 800:-/månad i avgifter, för att vara med i dessa kassor och förbund! för att sen på någon stackars teknikalitet bli fällda av samma informationsbrist som jag just genomgått. Konstigt att vårt samhälle kan drabbas av fenomen som finanskriser och lågkonjunkturer, när vi arbetare redan betalat kalaset!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 23:34
|
Medlem

|
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 23:26)  Det värsta scenariot hade ju varit om jag trots all vilja att betala till A-kassan och på grund av informationsfadäsen hamnat i Alfa-kassans våld istället. Då skulle man varit TVUNGEN att leva på 3800:-/månad (minus skatt!) Den siffran har visst varit oförändrad i mer än 10 år?! VEm f*n kan leva på de pengarna? Och sen klagar de på att det är så många "utslagna" i vårt samhälle som lever på det sociala?! VEm är det som slår undan fötterna på dem då? Sen ska vi inte tla om de arma stackare som ska betala upp till 800:-/månad i avgifter, för att vara med i dessa kassor och förbund! för att sen på någon stackars teknikalitet bli fällda av samma informationsbrist som jag just genomgått. Konstigt att vårt samhälle kan drabbas av fenomen som finanskriser och lågkonjunkturer, när vi arbetare redan betalat kalaset! Det finns ju en orsak till att så många gått ur A kassan - tyvärr för det ger ju dyrare avgift till de som stannar kvar. Snälla håll oss uppdaterade om hur det går för dig
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 23:40
|
Medlem

|
ja som jag skrev tidigare, så kommer de ge mig oktober retroaktivt. Särskilt efter det att jag påpekat att jag faktiskt betalat för månaden också, utan att ha fått tillbaka pengarna. Så jag har bara fått skicka ett brev med kopia på insättningen, för att få ytterligare ett övergångsbevis för oktober månad. Denna gången tänker jag skicka beviset OMEDELBART till Små A!
Så så långt ska det väl ordna sig rent ekonomiskt...
|
|
|
|
|
|
|
|
26-01-2009, 23:41
|
Medlem

|
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 23:40)  ja som jag skrev tidigare, så kommer de ge mig oktober retroaktivt. Särskilt efter det att jag påpekat att jag faktiskt betalat för månaden också, utan att ha fått tillbaka pengarna. Så jag har bara fått skicka ett brev med kopia på insättningen, för att få ytterligare ett övergångsbevis för oktober månad. Denna gången tänker jag skicka beviset OMEDELBART till Små A!
Så så långt ska det väl ordna sig rent ekonomiskt... Håller tummarna för dig
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2009, 13:37
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 26-01-2009, 19:52)  Reglerna är ju tyvärr inte fackets eller A-Kassans fel! Det är vår "nya" fantastiska regering som sätter upp reglerna. och så länge dom tror att man stimulerar maänniskor att arbeta genom att svälta ut dem via A-Kassan så står vi andra oss slätt!!!! Fast reglerna som Maria "råkat ut för" har varit likadana i många, många år. A-kassan har inte blivit lägre sedan vi valde ny regering och den ökning i A-kasse avgift som var är inte speciellt stor om man ser till hur mycket du faktiskt får om du blir arbetslös. Min inkomst skulle minska med 7000-8000:- per månad...men jag betalar gladeligen 150:- MER till A-kassan per månad för att få ut 9500:- istället för 3800:-. Många länder har inget sådant som A-kassa, blir man arbetslös så blir man! Den där Mona Sahlin kommer jag då INTE välja till makten och jag kommer att försöka få alla jag känner att rösta på ALLT annat än tillbaka till den tröga brist på nytänkande och ekonomisk utveckling som Sossarna står för. Sådeså //Heda
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2009, 17:17
|
Medlem

|
Nu är det definitivt dags för en uppdatering.
Jag skickade ju in den där ansökan för oktober månad, som jag tidigare berättat. Ansökan ska enligt flera på Unionen ha anlänt den 28/1. Efter en vecka började jag ringa till Unionen en till två gånger i veckan, för att höra hur det går. Jag får ju ständiga påpekanden från Små-A att jag ska komplettera mina handlingar...
Den 12/2 talade jag med en handläggare som sa, att "nu fattas ju bara inbetalningen, så är det klart!" Jag frågade självklart om när inbetalningskort och nytt övergångsbesked skulle komma och fick beskedet att jag kunde skynda på det hela, genom att betala in avgiften direkt på BAnkgiro xxxx.
Två minuter senare var avgiften inbetald. Sen började ringandet till Unionen igen, med frågan: Var är övergångsbeviset? Den 25/2 kommer då till slut ett papper från Unionen, vilket jag snabbt skickade till Små-A (utan att först titta på papperet)
Den 27/2 kommer returbrevet från Små-A: Det där beviset har vi redan Vid närmare kontroll, ser jag då att det var inget bevis för oktober lika fö******t. Så jag slänger mig på telefonen (Numera kan jag knappvalen utantill) och frågar var beviset för oktober tagit vägen.
Då svarar människan i andra änden att jag inte har något medlemskap för oktober beviljat ännu???!!!! Nähä, och när får jag det då? Svar: I början av vecka 10!
I tisdags ringde jag i alla fall till Små-A och fick tala med en handläggare där, varmed jag förklarade mitt dilemma med Unionen och det eventuella medlemskapet för oktober. Han lovade att han skulle kontakta Unionen åt mig och se om han inte kunde få klarhet i vad de höll på med och varför det dröjer. ...
För en stund sen så ringde telefonen. Det var en handläggare på Unionen, som undrade från vilket datum jag ville bli medlem i Unionen????!!!! För gud vet vilken gång i ordningen, förklarade jag och läste innantill i brevet jag skickat till dem, att det är förlängt medlemskap för oktober månad 2008 saken gäller och varför. Svar: "Jaha, men då är det en annan avdelning som ska ta det beslutet. Jag skickar dit ansökan".
Så vad gör man nu då? Inga beslut=ingen inkomst!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2009, 17:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Men gode värld, jag trodde det hade löst sig för dig! Du står alltså på ruta 1 igen? Tur att du är så strong som du är, Maria. Ta reda på vilken avdelning han skulle skicka ansökan till och kontakta dem.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2009, 17:25
|
Medlem

|
CITAT (Eva i Höga @ 05-03-2009, 17:23)  Men gode värld, jag trodde det hade löst sig för dig! Du står alltså på ruta 1 igen? Tur att du är så strong som du är, Maria. Ta reda på vilken avdelning han skulle skicka ansökan till och kontakta dem. Avdelningen för beslut om förlängt medlemskap.... Ska kontakta Små-A istället, så de får stressa på. Jag tror det blir bättre så.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2009, 17:49
|
Medlem

|
Nu tror jag snart f**n är lös. Har just fått ett mail från arbetsförmedlingen där det står: Fick ett meddelande från din a-kassa att du står inför risken att stämpla ut vill att du meddelar oss hur många dagar du har kvar Vilken j***a A-kassa? Just nu verkar jag ju inte vara med i någon alls!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|