Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Välja elbolag, hur vet man vad som är billigast?
          Annkina
          Inlägg 30-01-2009, 08:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 5 974

Igår skrev vi kontrakt på huset. Inflyttning 1 mars så här går det undan!

Nu måste vi välja elbolag och det känns verkligen som en hel djungel.

Vilka är egentligen billigast?
          Ska man ha rörligt pris el binda, och i så fall hur länge?
          Är elpriserna höga och är de på väg upp eller ner?

Huset är ganska stort, vi är två vuxna och kommer till att börja med elda med ved, men ska förhoppningsvis redan till hösten ha bergvärme el luft-vattenpump.

Borde finnas massor med folk här som vet lite om detta tycker jag. smile.gif
          Hjälp oss!

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 30-01-2009, 08:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Elpriskollen

http://www.ei.se/elpriskollen/

Citera
          Annkina
          Inlägg 30-01-2009, 08:41
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (KURT @ 30-01-2009, 08:34) *

Tittade där igår och blev lite klokare, men inte så klok att jag visste vad som var bäst. smile.gif
          kändes som det fattades några bolag också.

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 30-01-2009, 09:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag har inte tittat på länken du fick av Kurt men det finns fler aspekter än pris.
          Titta runt noga. Ring kundtjänst och kolla hur snabbt dom svarar. Får du tala med en levande människa eller måste du knappa in en massa siffror bara för att mötas av en automatröst? Vad säger det finstilta om uppsägningstider, avläsning mm mm. Har dom en begriplig faktura? Erbjuder dom några kringtjänster du kan göra någon samordningsvinst på?

Lycka till med elvalet!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-01-2009, 10:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag väljer grön el för klimatets skull. Har Falkenbergs energi och har köpt vindandelar så jag är vindkraftproducent - då får jag köpa billig vind-el.
          Att köpa in sig i vindkraft gör att man får ner elpriset betydligt - samtidigt bidrar man inte till att klimatet förändras - vindkraft ger inga utsläpp eller avfall.

Kika in på http://www.svef.nu - sveriges vindkraftkooperativ.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Nauti
          Inlägg 30-01-2009, 10:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Här kan du kolla om det elbolag du väljer är miljövänligt också.

Redigerat av Nauti: 30-01-2009, 10:51

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Annkina
          Inlägg 30-01-2009, 11:10
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Bee @ 30-01-2009, 09:23) *
          Jag har inte tittat på länken du fick av Kurt men det finns fler aspekter än pris.
          Titta runt noga. Ring kundtjänst och kolla hur snabbt dom svarar. Får du tala med en levande människa eller måste du knappa in en massa siffror bara för att mötas av en automatröst? Vad säger det finstilta om uppsägningstider, avläsning mm mm. Har dom en begriplig faktura? Erbjuder dom några kringtjänster du kan göra någon samordningsvinst på?

Lycka till med elvalet!

Hm låter som jag ska överlåta detta till karln istället så slipper jag känna att jag gjort fel val.
          Bättre att skälla på honom. biggrin.gif

CITAT (MimmiH @ 30-01-2009, 10:32) *
          Jag väljer grön el för klimatets skull. Har Falkenbergs energi och har köpt vindandelar så jag är vindkraftproducent - då får jag köpa billig vind-el.
          Att köpa in sig i vindkraft gör att man får ner elpriset betydligt - samtidigt bidrar man inte till att klimatet förändras - vindkraft ger inga utsläpp eller avfall.

Tack!
          Ska jag läsa igenom.

CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 10:50) *
          Här kan du kolla om det elbolag du väljer är miljövänligt också.

Tack tack!

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 30-01-2009, 13:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

hjälp att välja elbolag

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-01-2009, 13:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (MimmiH @ 30-01-2009, 10:32) *

Ursäkta om jag lägger mig i - och jag kommer inte att diskutera detta vidare då det gör mig så fruktansvärt ledsen, jag är själv drabbad nämligen. Vindkraft är inte nödvändigtvis miljövänlig!!! Kolla här. Skånes tystaste område hotas av storskalig vindkraftindustri. Massor med fåglar dör varje år. Ska vi ha vindkraft till varje pris?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-01-2009, 14:21
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Myosotis @ 30-01-2009, 13:53) *
          Ursäkta om jag lägger mig i - och jag kommer inte att diskutera detta vidare då det gör mig så fruktansvärt ledsen, jag är själv drabbad nämligen. Vindkraft är inte nödvändigtvis miljövänlig!!! Kolla här. Skånes tystaste område hotas av storskalig vindkraftindustri. Massor med fåglar dör varje år. Ska vi ha vindkraft till varje pris?!

Tack Myosotis! Det var exakt detta jag befarade när vindkraften var på tapeten här förra gången - jag undrade över fåglarna men det viftades bort.

Jag tänker inte heller diskutera detta mera och undanber mig spydiga kommentarer!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-01-2009, 14:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Definitivt inga spydiga kommentarer, men man blir ju väldigt undrande. Kol och olja är uselt för miljön, kärnkraft är farligt och osäkert att förvara, att bygga ut vattenkraften är varenda människa som bor i närheten av älvarna emot och vindkraft är farligt för våra fåglar.......... vad ska man göra?? Istället för att inte kommentera, upplys oss!! Vilken el är det då som är bäst/säkrast/minst miljöovänligt??
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Nauti
          Inlägg 30-01-2009, 15:25
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Att förnyelsebara energikällor är bäst om man ser långsiktigt det är nog alla överrens om. Av vatten, sol och vind så är väl vind och sol bäst? Vatten och dammar har ju inte sällan visat sig ha negativa effekter för miljön. Sol är än så länge ineffektivt och vind är i vissa fall dåligt. Så varför skulle vindkraft i allmänhet vara dåligt? Det handlade ju här om dåligt utplacerade vindkraftverk. Så vindkraften i sig är ju ingenting dåligt.

Jag hoppas mer på vattenkraft från haven och förbättrade tekniker för att ta tillvara på solenergi. Allting behöver ju inte vara så pass storskaligt att det får negativa konsekvenser heller.

Det där som Sveriges vindkraftskollektiv sysslade med tyckte jag var en bra idé som borda användas mer och till både solenergi och vattenkraft.

Redigerat av Nauti: 30-01-2009, 15:26

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-01-2009, 18:21
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Anki på Öland @ 30-01-2009, 14:34) *
          Definitivt inga spydiga kommentarer, men man blir ju väldigt undrande. Kol och olja är uselt för miljön, kärnkraft är farligt och osäkert att förvara, att bygga ut vattenkraften är varenda människa som bor i närheten av älvarna emot och vindkraft är farligt för våra fåglar.......... vad ska man göra?? Istället för att inte kommentera, upplys oss!! Vilken el är det då som är bäst/säkrast/minst miljöovänligt??
          Anki

Hej Anki, jag har inga färdiga lösningar eller så. Sol- och vågkraft verkar bra liksom vindkraft på lämpliga ställen (efter motorvägar, i industriområden, nära köpcentra...) och jordvärme. Det är även viktigt att spara energi. Jag är emot kärnkraft och självklart måste kolkraften avvecklas, så det är inte någon lätt fråga. Tyvärr är de experter som säger att det inte föreligger någon fara för fågelfaunan ofta köpta av vindkraftindustrin. Att det finns energi som inte resulterar i koldioxidutsläpp är helt enkelt inte sant. Att tillverka och transportera solceller och vindkraftverk släpper ut en väldig massa koldioxid. Det gäller även förvaring av kärnavfall. Det finns fakta och siffror för dem som vill se, men de flesta verkar lika förblindade som våra politiker.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Azur
          Inlägg 30-01-2009, 18:29
          Länk hit: #14

Gäster

Se upp med "linjeavgiften". När vi bytte från fortum visade det sig att vi måste börja betala "linjeavgift" till dem, som av en ren händelse uppväger skillnaden mellan fortums elpris och billigaste konkurrenten.

Elmarknaden är verkligen paradexempel på hur avreglering INTE skall gå til.

Citera
          Annkina
          Inlägg 30-01-2009, 18:47
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Azur @ 30-01-2009, 18:29) *
          Se upp med "linjeavgiften". När vi bytte från fortum visade det sig att vi måste börja betala "linjeavgift" till dem, som av en ren händelse uppväger skillnaden mellan fortums elpris och billigaste konkurrenten.

Elmarknaden är verkligen paradexempel på hur avreglering INTE skall gå til.

Fast linjeavgiften är väl alltid samma?
          Vilket bolag det är man betalar till är olika beroende på vart man bor. Vi har e-on, så än vilket bolag vi väljer kommer vi få räkning från e-on också.

--------------------

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 30-01-2009, 21:17
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

undefined Här kan man låta kundkraft förhandla om billigaste elpriset, det har jag gjort i många år nu och är nöjd med dem.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Starfight
          Inlägg 30-01-2009, 23:18
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Här är ytterligare en sida att jämföra elpriser på.

http://www.elprisguiden.se/

--------------------
          /Starfight

Citera
          pimpim2
          Inlägg 31-01-2009, 00:59
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 12 422

Jag är också jättenöjd med Kundkraft. Har varit medlem sen 2004.
          Det kostar inget extra.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 31-01-2009, 11:01
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 15:25) *
          ......Så varför skulle vindkraft i allmänhet vara dåligt? Det handlade ju här om dåligt utplacerade vindkraftverk. Så vindkraften i sig är ju ingenting dåligt.

......

Å vad glad att du skriver det. Blev ledsen när det framfördes att vindkraftverk generellt dödar fåglar. Men det är ju iaf ännu fler fåglar och andra djurarter som dödas om man väljer klimatförändrande alternativ och även kärnkraft som ger en massa giftigt avfall. Så det bästa för naturen måste iaf vara att välja energislag som är miljövänliga.

Men då måste vi jobba på att få en vettig placering och utformning av vindkraftverken så att inte fåglar dödas. Var kan man få info om sådant?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Azur
          Inlägg 02-02-2009, 21:12
          Länk hit: #20

Gäster

CITAT (Annkina @ 30-01-2009, 18:47) *
          Fast linjeavgiften är väl alltid samma?

Nej, den steg kraftigt när vi bytte från Fortum. Hela besparingen vi gjorde genom att byta bolag åts upp av den höjda nätavgiften.
          CITAT
          Vi har e-on, så än vilket bolag vi väljer kommer vi få räkning från e-on också.

Japp. Det är där blufferiet i elbranschen ligger. Bolagen har monopol på nätet och får sätta vilka nätavgifter de vill, vilket de verkligen utnyttjar.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon