Betty, igen
Ställde frågan om änglatrumpetstickling på Gröna Hjälpen (Gröna rums hemsida) och fick svar! Eftersom du Betty också undrade så får du svaret här.
Höststicklingar från änglatrumpet
När jag tog in min änglatrumpet för vinterförvaring så var jag tvungen att kapa ner den. Sparade en del stambitar som sticklingar. De fick fort rötter i vatten och är nu planterade i krukor. Hur ska jag göra för att dessa sticklingar ska klara vintern? Har inte tillgång till något svalt och ljust utrymme utan måste ha dem inomhus på fönsterbrädan. Antar att de vill på bli gängliga men det är väl bara att hålla efter med saxen? Bra med tillskottsbelysning (lysrör)? Extra näring om de får tillskottsbelysning? Vet att man egentligen tar sticklingar på våren men vill gardera mig om inte moderplantan klarar vintern. Har även gett bort sticklingar till vänner så det vore ju roligt om deras sticklingar också klarade vintern.
Insänd av: Susanne (2003-09-24)
Svar: Du har helt rätt i att sticklingarna kommer att bli långa och gängliga i rumstemperatur utan tilläggsbelysning. Ställ dem under ett lågt hängande lysrör och ge dem svag näringslösning då och då. De kommer förmodligen att klara sig utmärkt men du har jobbet med att sköta om dem hela vintern. Klipp dem helst inte då du stjäl energi från dem genom att klippa av dem. Det är mycket möjligt att din lilla stickling kommer att vara riktigt stor till nästa vår. Kom ihåg att den behöver vänjas långsamt vid uteljus och blåst igen till våren.
Sanna
Nu är det bara att hoppas att sticklingarna klarar sig till våren

Håller även en tumme för att de inte hinner bli alltför stora innan det är dax för utplantering...

Hälsn Sussi
PS Betty du kan väl skriva på forumet och berätta hur din stickling ser ut till våren.