| |
|
  |
Hur långt har era penséer kommit? |
|
|
|
|
18-02-2009, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Gillan @ 17-02-2009, 22:41)  Nääääee, så trött jag blir, det går inte att ladda upp nån bild  , Och jag som trodde att jag skulle kunna tävla med de som tävlar  , Nå ja. vi får väl se hur de ser ut senare i vår  Haha, det funkade nu  .............Okej, jag hade ju ingen aning om att ni tävlade, men om ni inget har att anföra emot, så drar jag mig inte för att vara med  ................
Penseer_2009_002_Odla_3.jpg ( 435.48k )
Antal nedladdningar: 29
Penseer_2009_001_Odla2.jpg ( 207.98k )
Antal nedladdningar: 43
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 14 149

|
Vad gör ni med dem igentligen för att de ska växa så  Jag sådde ju mina 22/12, förvarar dom i ca13 grader, extrabelysning, göd-vattnar med svag dos varje gång... de har ca 4-5 blad var men de är pyttesmå!!! står de för kallt? Vad har ni för tips, jag är ju defenitivt sist om det ska tävlas
--------------------
Zon 3 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Törs man sätta 1:- på att Gillan vinner  ..........kan inte tänka mig att någon kommer med större än de du har. Hela svaret är ju inte att du har gröna fingrar..........eller är det så att en "vit tumme" är svaret.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 17:11
|

Medlem

|
CITAT (Lady Hamilton @ 18-02-2009, 11:19)  Hrm...  det är bara en enkel liten "tävling".......satte samma frö, samma datum samma år!  ....... och så får vi se vem av oss som får den att blomma först  Och vi har inte använta oss av något SUPER DUPER VÄXTMEDEL heller.....  ännu.......  Gillan! PM:a mig direkt exakta beskrivningar på hur du har gjort så att jag åtminstonde kan bli 2:a Måste erkänna att jag är mycket imponerad av dina penseéplantor Gillan Grattis! Först och främst.....Tack Men tokfia där! Jag har inte gjort nåt annat än följt dina egna såråd. Det sa jag ju från början  , men jag har tydligen börjat två dagar tidigare än dig och Maggan och dessutom så har vi ju inte samma sort  . Jag har "Rococo Ruffles" och vad ni har vet jag ju inte. Möjligen skulle det kunna vara så att när jag skolade om dem så gjorde jag det direkt i kossa-på-påse  . Min planeing från början var ju att ev kunna "skola ut" dem i mars och det ser ut som om det skulle kunna fungera Alba!!!! satsar du bara en endaste krona på mig  !!!...............  . Men du! Den vita tummen, den var ju inte ens med från början  ,
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 17:13
|

Medlem
Antal inlägg: 649
Medlem nr: 14 539

|
Wow alltså, era är stora och kraftiga! Mina är sådda sent, sen fick de stå för varmt ett tag och sen för kallt ett tag *suck* Men men, de ska nog hinna blomma innan sommaren är över
--------------------
Lever och odlar i zon 1, norra Halland
Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Wow Gillan...vilka fina plantor du har!!!  Då får det bli ko-på-påse vid nästa omskolning här!!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 18:06
|

Medlem

|
CITAT (johannea @ 18-02-2009, 10:48)  Vad gör ni med dem igentligen för att de ska växa så  Jag sådde ju mina 22/12, förvarar dom i ca13 grader, extrabelysning, göd-vattnar med svag dos varje gång... de har ca 4-5 blad var men de är pyttesmå!!! står de för kallt? Vad har ni för tips, jag är ju defenitivt sist om det ska tävlas  Förlåt mig johannea, men jag måste ha missat ditt inlägg  . Du gör ju egentligen detsamma som mig. Skillnaden som jag kan se är att du tillför näring kontinuerligt och jag ger det från början med näringsrik jord. Det borde inte ha nån betydels. Mina befinner sig dessutom i 12-15 grader, så inte ens det är nån större skillnad. Sen har det ju efter vad jag förstått en viss betydelse när de sägs blomma. Anki sägs ju ha sått "tidiga" penseer förra året.....................och de blommade i juni eller hur det nu var  . Om mina är tidiga eller sena vet jag faktiskt inget om. Äsch, de kommer snart med raketfart ska du se  CITAT (Irene_L @ 18-02-2009, 17:36)  Wow Gillan...vilka fina plantor du har!!!  Då får det bli ko-på-påse vid nästa omskolning här!! Tack  ..........och gör så du
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 14 149

|
Tack snälla Ladyn och Gillan för svar! Tror nog att jag kanske har listat ut själv nu vad de kan vara... Jag har ju satt egenplockade frön... efersom det var köpeplantor vet ja ju inte om de kanske var F1 lr nåt... (om du skriver ut denna tråd och visar dina plantor eller så viskar du ordet "HALSHUGGNING" i deras närhet, då om inte förr börjar de växa.... )  Det ska jag verkligen testa Ladyn, borde ju funka!!!
--------------------
Zon 3 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (johannea @ 18-02-2009, 18:42)  ....Tror nog att jag kanske har listat ut själv nu vad de kan vara... Jag har ju satt egenplockade frön... efersom det var köpeplantor vet ja ju inte om de kanske var F1 lr nåt...  ....... (om du skriver ut denna tråd och visar dina plantor eller så viskar du ordet "HALSHUGGNING" i deras närhet, då om inte förr börjar de växa.... )  Det ska jag verkligen testa Ladyn, borde ju funka!!! Näe det kan INTE var det heller  för jag sår frön från mina gamla F1:or  och de gror som "sjutton" för 4:e året i rad. Men vilken färg dina plantor kommer att ha när de blommar? ja det kan bli en överraskning för F1:or ger inte alltid samma färg. (Det enda "raka" för dig är att hota plantorna........ och tala om att de SKA växa för det vet du att de kan bara, de slutar "tjura" )
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 20:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Lady Hamilton @ 18-02-2009, 19:53)  (Det enda "raka" för dig är att hota plantorna........ och tala om att de SKA växa för det vet du att de kan bara, de slutar "tjura" ) Ett alternativ kan vara att hota dom att få flytta hem till mig och bo bland mina penséer. Berätta för dom att här finns det löss  . Varje kväll är det därför ”luskamning” och såpdusch  . Föresten kan jag bara bekräfta det Gillan säger….. I fjol så blommade mina tidiga sluter på juni och mina sena blommade i mars  . Efter den betan har jag lärt mig att penséer inte är något att lita på  . /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 20:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Gillan @ 18-02-2009, 09:20)  Haha, det funkade nu  .............Okej, jag hade ju ingen aning om att ni tävlade, men om ni inget har att anföra emot, så drar jag mig inte för att vara med  ................
Penseer_2009_002_Odla_3.jpg ( 435.48k )
Antal nedladdningar: 29
Penseer_2009_001_Odla2.jpg ( 207.98k )
Antal nedladdningar: 43 Woow Gillan, vilka kanonfina plantor!  Sådde du 1:e januari eller tidigare? Mina kom i jorden ungefär då och inte är de tillsnärmelsevis så stora som dina inte! Den första blomman bör ju absolut komma från dina, fast du VET väl att man ska knipsa av de första knopparna?? (Viska dina tips till mig Gillan, nåt annat måste det vara än påskossan! Kanske lite gips iblandat gör susen? Eller det kanske är det du har hotat med, en riktigt hårdhänt behandling om de inte behagar växa till ordentligt??) Jag har just börjat ge mina lite (hihi, det talar jag inte om!)  så förhoppningsvis ska det bli lite fart på dom snart! Mitt tips till Ladyn och Gillan är följande: En kopp kaffe om dan, som dom får stå o dra i så dom dryper  och gärna en stor giva hönsgödsel till natten.  Det borde göra susen!  (Detta förslag är endast avsett till ovanstående!)
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 21:44
|

Medlem

|
CITAT (Maggan H @ 18-02-2009, 20:39)  Woow Gillan, vilka kanonfina plantor!  Sådde du 1:e januari eller tidigare? Mina kom i jorden ungefär då och inte är de tillsnärmelsevis så stora som dina inte! Den första blomman bör ju absolut komma från dina, fast du VET väl att man ska knipsa av de första knopparna?? (Viska dina tips till mig Gillan, nåt annat måste det vara än påskossan! Kanske lite gips iblandat gör susen? Eller det kanske är det du har hotat med, en riktigt hårdhänt behandling om de inte behagar växa till ordentligt??) Jag har just börjat ge mina lite (hihi, det talar jag inte om!)  så förhoppningsvis ska det bli lite fart på dom snart! Mitt tips till Ladyn och Gillan är följande: En kopp kaffe om dan, som dom får stå o dra i så dom dryper  och gärna en stor giva hönsgödsel till natten.  Det borde göra susen!  (Detta förslag är endast avsett till ovanstående!)  Hrrmm, joooooo......................, tack för komplimangen Maggan  . Jag sådde mina 29:e dec. Men ditt specialtips, det klarar jag mig nog utan  ......................
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Å huvva, mina ligger låååångt efter....
Skulle ju så typ i slutet av november-början av december så jag skulle hinna få dem i blom nån gång, men så blev det ju planerat att åka till staterna och då blev det lite väl riskfyllt att lämna en sådd i händerna på en blomvattnarkurir, så mina blev sådda 9/2 om jag minns rätt. De grodde iaf ganska fort och växte till sig så de flyttade ner i västerbottens ljusaste pannrum för 3-4 dagar sedan.
De frön jag hade ifjol var flera år gamla egenplockade, och de fick gro i källaren åxå, i år har jag köpefrön, eller bonusfrön rättare sagt och lät dem gro med undervärme i sovrummet. Kanske går det fortare då...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2009, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Ja... då ligger man lite efter... sådde mina idag. Men med alla tips här... kan man ju inte misslyckas
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2009, 09:30
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
Men använd er BARA av de allmäna tipsen  "special tipsen" mellan mig Maggan och Gillan skall ni INTE bry er om
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2009, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Lady Hamilton @ 19-02-2009, 09:30)  Men använd er BARA av de allmäna tipsen  "special tipsen" mellan mig Maggan och Gillan skall ni INTE bry er om  Jasådu, det var ju bra att veta! MEN, jag har just gjort en specialblandning,  men jag vet inte om jag vågar skicka den till er, historien kanske upprepar sig om tull och poliser o annat elände....! Fast jag hade inte tänkt följa med själv i lådan....  Eller..., hämtar ni mig vid tullen om jag gör det??  Kanske kan jag åberopa såningsmani som orsak till detta smuggel, att det är lika hemskt som mjältbrand?! DET måste ni ju kunna intyga och hålla med om?
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|