Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När är det lämpligast att flytta på plommonträd?, och hur gör man?
          blomkronan
          Inlägg 04-02-2009, 15:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Hej mina vänner nu behöver jag er hjälp...
          Jag har ett plommon träd som är ca 4-5 år gamal, en sådan sort som växer på höjden inte breder ut sig, och genom er på odla har jag fått veta varför den inte bär så mycke frukt, frukten kommer visst fört vid 10 års ålder. Den är i dag ca 3-3,5 meter hög.

Till saken hör att jag vill ställa ett växthus där den växer, men jag vill inte kasta bort den... Min fråga är kan man flytta plommonträd på våren, när tjälen gått ur marken? och hur gör man?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          MariaS
          Inlägg 04-02-2009, 15:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Bästa tiden är sent på hösten eller tidigt på våren så snart tjälen släppt.

Gräv runt trädet, lika stort som kronan är (kommer kräva maskinhjälp) ta sen ett rejält tag ca 50cm djupt under trädet. Flytta hela rotklumpen och sätt i förberedd grop. Slå en grov pinne genom rotklumpen och ner i underlaget, så inte roten står och vippar.

Citera
          KURT
          Inlägg 04-02-2009, 15:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Om det går, så kan det vara bra att försöka få en presenning runt rotklumpen för att inte förlora så mycket jord runt rötterna. Och vattna sedan efter flytten, under hela sommaren.

Redigerat av KURT: 04-02-2009, 15:46

Citera
          blomkronan
          Inlägg 04-02-2009, 16:54
          Länk hit: #4

Medlem

Å tack för svaret... jag var rädd för att det inte skulle gå på våren...
          Va kul då kan jag börja planera växthuset, nu kan jag välja ett större yahoo.gifsmile.gif
          (då kan jag få plats med typ 6 kvm istället för bara 3-4 kvm)

kompiskram.gif Mari

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2009, 17:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (blomkronan @ 04-02-2009, 16:54) *
          Å tack för svaret... jag var rädd för att det inte skulle gå på våren...
          Va kul då kan jag börja planera växthuset, nu kan jag välja ett större yahoo.gifsmile.gif
          (då kan jag få plats med typ 6 kvm istället för bara 3-4 kvm)

kompiskram.gif Mari

Ta tio kvadrat direkt. Det blir också för litet aldeles för snart... giggle.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-02-2009, 02:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag skulle inte flytta ett plommonträd på våren om jag inte var tvungen, det är för stor risk för gummiflöde. Hösten efter bladfällningen har jag flyttat plommonträd med bra resultat.

Så stor som kronans bredd behöver man inte ha jordklumpen. Men man ska eftersträva så stor klump som möjligt och ju mer av rotsystemet man måste skära av för att kunna flytta trädet, desto viktigare är att man gör en rotbeskäring innan man flyttar. Om du gör en höstflyttning kan du nu i sommar i juli skära av rötterna runt trädet i ca halva kronans bredd och lägga i lite kompostjord eller mullrikt material i den skåra du skapar. Då skapas finrötter där som hinner utvecklas till dess bladen faller av och du flyttar hela trädet med ett väl utvecklat finrotssystem.

Men om trädet inte vuxit starkt och bara stått på stället i 4-5 år är inte säkert att du måste rotbeskära alls innan flytt. Det kan gå bra att flytta det med en gång. Men hur du än gör så kommer du att behöva stödvattna trädet ett par bladsäsonger framöver och se till att det står stabilt till dess att det rotat sig på nya platsen.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 06-02-2009, 20:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan
          Alla lövträd flyttar under hösten, man ska ta stora jord klump , glömma inte att väl vattnas under en period av fyra veckor minst efter överlåtelsen
          Lycka till- H:Bassam

Citera
          blomkronan
          Inlägg 06-02-2009, 21:21
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 17:04) *
          Ta tio kvadrat direkt. Det blir också för litet aldeles för snart... giggle.gif

Ja, Maria jag skulle verkligen vilja ha större... men jag har en liten radhustomt på 70 kvm, 30 kvm har blivigt altan... på baksidan, om jag hade fått plats med större hade jag gjort det smile.gif sen är det det där med bygglov!!! sad.gif har redan förådet på 10 kvm (på framsidan). så det är igentligen bara 5 kvm kvar...

CITAT
          Men om trädet inte vuxit starkt och bara stått på stället i 4-5 år är inte säkert att du måste rotbeskära alls innan flytt. Det kan gå bra att flytta det med en gång. Men hur du än gör så kommer du att behöva stödvattna trädet ett par bladsäsonger framöver och se till att det står stabilt till dess att det rotat sig på nya platsen.

Bifogad fil  Plommontr_det.JPG ( 67.07k ) Antal nedladdningar: 47

Här ser du trädet jag har ritat med ett rött sträck runt trädet så ni ser skillnaden på trädet och mårbärsbusken i bakgrunden. Häcken är ca 2 meter på bilden. Från trädets vänstra sida är det bara 2,2 m till grannens staket.
          Här ser ni att trädet är inte sååå stort!

OCH TACK FÖR ALLA SVAR... smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-07-2025, 22:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon