Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har sett så vackra silverpäronträd
          solrosen
          Inlägg 23-09-2003, 21:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 1 221

och ha-begäret väcktes - som vanligt smile.gif Har plats i vår södra trädgård, som är under omgörning (mest planering och drömmande hittills!). Vet någon hur snabbt ett silverpäronträd växer? De jag sett i plantskolan var ca 150-170 cm (nergrävda) och med ganska liten "krona" (350 kronor kostar det visst). Har sett dyrare och lite större exemplar också, men man (jag) får försöka hushålla lite med slantarna. Vill ju att de ska räcka till mycket, mycket.
          Vad ska jag tänka på om jag köper ett sånt träd?
          Är det lättskött? Friskt?
          Bor i zon 1, 150-200 meter från salta havet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          Cilla
          Inlägg 23-09-2003, 21:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det finns åtminstone två sorters silverpäron, Pyrus salicifolia och den som heter Pyrus salicifolia ‘Pendula’. Här är en bra bildsajt http://www.omne-vivum.com/a/1952.htm#Pyrus salicifolia.

Det blir ca 6 meter brett och max 8 meter högt. Vackra blommor och små sura päron (oätliga som råa).

Silverpäron "pendula"variant

Har inte böckerna framför mig, men ur minnet: Trädet används ofta i USA som stadsträd, och trots att den inte sägs klara mer än zon 3 så tål den magrare jord (än andra fruktträd) och att rötterna någon gång blir omstökade.

Silverpäron brukar kallas Nordens olivträd, och bladverket gör verkligen skälv för namnet.

Synd att ett så vackert träd inte har ätliga frukter. Men tur att också våra ätliga päron har så vackra blad!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon