Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Får man lov att skryta?
          blomkronan
          Inlägg 13-02-2009, 16:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Sussie F-Flower @ 13-02-2009, 16:22) *
          Jag vet inte Mari men jag tror att avståndet blir lite för långt om du ska ha lampan i taket...
          Såtillvida du inte tänker ha ett väldigt högt bord under...? eller att växterna är väldigt höga?

Jag kom på en idé härom dagen som jag tänker göra...
          Jag har också flera lysrörsarmaturer för 36W lysrör men jag köpte 3-meter långa jordade skarvsladdar som jag ska (efter att jag har klippt av "hon-kontakten") montera fast i armaturen. En sladd i varje armatur. Då kan jag ju flytta armaturerna dit jag vill och hänga upp dom i ett vädringsställ som står över växterna... höja och sänka eftersom dom växer. SMART!!!smile.gif

P.s. Det låter som att armaturen du har också är för 36W lysrör. Det finns kallvita sådana. Tror dom heter 840 i färgnr.

Kallvita 840 har jag i min odlingshylla inomhus.

Men eftersom jag inte kan köpa flera armaraturer... naughty.gif tänkte jag kan sätta i "kraftiga" lysrör i armaraturen som jag har kvar... den som är trippel = plats för tre rör 120 cm långa.

Jag har bara armaraturen och inga lysrör till den än... det var det jag efterlyste, VAR kan jag få tag på lysrör som ger massor med lumen. Kallvita 840 räcker inte...

Glömde säga att jag har ju bänkar 80 cm breda på tre sidor av förådet dom är på en höjd av ca 70 cm.

CITAT
          Produktinformation

Armatur med högtrycksnatriumlampa Agro 400 W, 55000 lumen med fullvärdigt färgspektrum, för bättre utveckling och kraftigare plantor. Kan användas i såväl rum utan dagsljus som i växthus. Perfekt för den som vill starta plantuppdragningen tidigt. Tillverkad av vitlackerad aluminiumplåt. Högtryckslampa ingår. Stickkontakt med 1,75 m kabel. Komplett med upphängningskätting. Kan anslutas till 10 A jordat uttag men om du använder timer ska den klara 16 A på grund av högre belastning i tändningsögonblicket. Tekniska data: 230 V. Normal bränntid ca 14 000 timmar. Vikt 8 kg, L 55 x B 26 cm

Dragynlady skrev ju detta... jag antog att hon tagit texten från någon internet sida... och undrar VAR finns dom rören??? help.gif

Byggvaruhus? internet? vart går man?????

Redigerat av blomkronan: 13-02-2009, 16:41

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-02-2009, 17:31
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Menar du att du vill ha högtrycksnatriumlamor till din armatur, som du redan har men inte har några rör till..? g.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-02-2009, 18:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (blomkronan @ 13-02-2009, 16:39) *

Men eftersom jag inte kan köpa flera armaraturer... naughty.gif tänkte jag kan sätta i "kraftiga" lysrör i armaraturen som jag har kvar... den som är trippel = plats för tre rör 120 cm långa.

Jag har bara armaraturen och inga lysrör till den än... det var det jag efterlyste, VAR kan jag få tag på lysrör som ger massor med lumen. Kallvita 840 räcker inte...

Glömde säga att jag har ju bänkar 80 cm breda på tre sidor av förådet dom är på en höjd av ca 70 cm.
          Dragynlady skrev ju detta... jag antog att hon tagit texten från någon internet sida... och undrar VAR finns dom rören??? help.gif

HN-lampor finns att köpa här. Även armaturer. Du måste nog ändå sänka armaturen närmare växterna för att öka lumen. Det skiljer trots allt inte så många lumen mellan kallvita 840 och HN-lampor att det är värt kostnaden.

Citera
          Nauti
          Inlägg 13-02-2009, 18:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (blomkronan @ 13-02-2009, 16:39) *

I min hydroguide länkar jag till fyra ställen som säljer HPS-lampor med reflektorer och ballast. Det är inga lysrör utan HID-lampor. Till dem behöver man en ballast.

Sedan undrar jag är 840 kallvita? Åttan betyder väl att det är T8 och 40 att den ligger kring 4000K. Mina kallvita ligger på 6400K.

Redigerat av Nauti: 13-02-2009, 18:38

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 14-02-2009, 11:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Jag köpte min på Willab garden förra året..
          http://www.willabgarden.se/main/frameset_tillbehor.asp

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          embees
          Inlägg 14-02-2009, 11:11
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

och vad i hela friden KOSTAR det att driva dessa lampor?
          Kan kostnaden av elen bli billigare än att köpa färdiga plantor?

Missuppfatta mig inte nu, jag driver själv upp mängder av plantor och jag vill gärna ha ett argument som försvarar inköp av högtrycksnatriumlampor.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Nauti
          Inlägg 14-02-2009, 11:57
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (embees @ 14-02-2009, 11:11) *
          och vad i hela friden KOSTAR det att driva dessa lampor?
          Kan kostnaden av elen bli billigare än att köpa färdiga plantor?

Missuppfatta mig inte nu, jag driver själv upp mängder av plantor och jag vill gärna ha ett argument som försvarar inköp av högtrycksnatriumlampor.
          Det är ju mycket billigare att köpa färdiga plantor, men vad är det roliga med det? sad.gif När man odlar hemma från frö så ser man ju hela processen och man riktigt ser hur växterna trivs under HPS:en.

Det enda argument jag ser är att det är roligt. Man kan ju dessutom driva upp i princip vad som helst under vilken tid på året som helst.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-02-2009, 20:55
          Länk hit: #28

Medlem

Vad allt har kostat för att driva upp frön.... oj det vill man inte räkna ut!!! wacko.gif
          Man får se det som engångskostnader ändå när det gäller inköpen.
          Sedan är det ju lågenegilampor som vi använder... elkostnad g.gif
          En hobby får kosta... smile.gif tänk vad många andra lägger ut på sina hobbys... Golf tex! (inte ens kul) a0a.gif

Att odla är kul... yahoo.gif

Nu har jag hållt på och fixat... en högtrycksnatriumlama blir det inte denna månad sweatingbullets.gif kostade en del... men det är ju en sådan jag skulle ha smile.gif har läst i Willabs katalog och den klarar av att ge ljus till hela mitt förråd smile.gif den kan belysa 3x2 meter från 120 cm höjd yahoo.gif
          Så länge får jag klara mig med min armaratur det kommer fungera... jag får sätta till några smålampor.

Citera
          Nauti
          Inlägg 14-02-2009, 21:08
          Länk hit: #29

Medlem

Du kan få tag på en 400W HPS med ballast och reflektor från head-nature för 929kr + frakt på 110kr. D.v.s. 1039kr, jämfört med Willab där armatur och lampa går på 2264kr. Dock valde jag den billigaste reflektorn, lägg till några hundralappar och du får en adjust-a-wing. Jag vet inte vad som skulle kunna vara så bra med armaturen från Willab att jag skulle lägga ut den prisskillnaden tongue.gif

Redigerat av Nauti: 14-02-2009, 21:09

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 15-02-2009, 10:42
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Nauti @ 14-02-2009, 21:08) *
          Du kan få tag på en 400W HPS med ballast och reflektor från head-nature för 929kr + frakt på 110kr. D.v.s. 1039kr, jämfört med Willab där armatur och lampa går på 2264kr. Dock valde jag den billigaste reflektorn, lägg till några hundralappar och du får en adjust-a-wing. Jag vet inte vad som skulle kunna vara så bra med armaturen från Willab att jag skulle lägga ut den prisskillnaden tongue.gif

Min lampa kostade ca: 1600 förra året nu kostar den 1895:- Inte 2264

--------------------

Citera
          embees
          Inlägg 15-02-2009, 10:48
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Nauti @ 14-02-2009, 21:08) *

Har du någon webbadress till det företaget?

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Nauti
          Inlägg 15-02-2009, 13:39
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (DragonLady @ 15-02-2009, 10:42) *
          Min lampa kostade ca: 1600 förra året nu kostar den 1895:- Inte 2264
          Själva lampan kostar ju 369kr och armaturen 1895kr. Utan lampan är inte armaturen så mycket och ha och då är man uppe i 2264kr.

CITAT
          Har du någon webbadress till det företaget?
          http://www.head-nature.com/seite?wg=640&am...K&mv_pc=109

Jag såg nu att det finns färdiga 400W-kit för 829kr inklusive frakt smile.gif

Redigerat av Nauti: 15-02-2009, 13:41

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 17-02-2009, 09:28
          Länk hit: #33

Medlem

Jag var till Willab garden i går, jobbar i närheten av dom naughty.gif
          Dom hade inte armaraturen framme så man kunde titta på den... men min fråga till er är Vad är det som är så specielt med den armarturen???? kan man inte bara köpa lampan och sätta en plåt runt som sprider ljuset?

Men vad dom har höjt priserna i år!!!!!!! Man får nog köpa från andra ställen, om man ska ha råd med detta intesse naughty.gif

CITAT
          http://www.head-nature.com/seite?wg=640&am...K&mv_pc=109

Jag såg nu att det finns färdiga 400W-kit för 829kr inklusive frakt

Det var ju ett bra pris... men hur gör man med betalningen till det företaget?
          Jag har inte läst sidan än... det tar lite tid för mig för jag är inte så bra på att läsa engelska, jag måste sitta med översättningsprogram... och det tar tid!

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-02-2009, 10:15
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Den största skilnaden mellan HN-lampa och vanligt lysrör är spridningen av ljuset. Man måste sätta vanliga lysrörsramper närmare och tätare än med HN.

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-02-2009, 11:45
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (blomkronan @ 17-02-2009, 09:28) *
          Jag var till Willab garden i går, jobbar i närheten av dom naughty.gif
          Dom hade inte armaraturen framme så man kunde titta på den... men min fråga till er är Vad är det som är så specielt med den armarturen???? kan man inte bara köpa lampan och sätta en plåt runt som sprider ljuset?

Men vad dom har höjt priserna i år!!!!!!! Man får nog köpa från andra ställen, om man ska ha råd med detta intesse naughty.gif
          Det var ju ett bra pris... men hur gör man med betalningen till det företaget?
          Jag har inte läst sidan än... det tar lite tid för mig för jag är inte så bra på att läsa engelska, jag måste sitta med översättningsprogram... och det tar tid!
          Du kan lätt göra en egen armatur om du har grejor och är händig. Se till att det är ett material som reflekterar ljus bra bara. Sedan behöver du ju montera fast E40-sockeln i armaturen och se till att spridningen blir bra. Jag tyckte det lät lättare att köpa en färdig i alla fall smile.gif

Man kan betala med kort och genom att skicka pengarna i alla fall. Jag brukar betala med kort.

Redigerat av Nauti: 17-02-2009, 11:48

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 17-02-2009, 14:52
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Nauti @ 15-02-2009, 13:39) *
          Själva lampan kostar ju 369kr och armaturen 1895kr. Utan lampan är inte armaturen så mycket och ha och då är man uppe i 2264kr.

Om du läser lite bättre så ser du att lampan ingår i det priset...

Produktinformation

Armatur med högtrycksnatriumlampa Agro 400 W, 55000 lumen med fullvärdigt färgspektrum, för bättre utveckling och kraftigare plantor. Kan användas i såväl rum utan dagsljus som i växthus. Perfekt för den som vill starta plantuppdragningen tidigt. Tillverkad av vitlackerad aluminiumplåt. Högtryckslampa ingår. Stickkontakt med 1,75 m kabel. Komplett med upphängningskätting. Kan anslutas till 10 A jordat uttag men om du använder timer ska den klara 16 A på grund av högre belastning i tändningsögonblicket. Tekniska data: 230 V. Normal bränntid ca 14 000 timmar. Vikt 8 kg, L 55 x B 26 cm.

Pris: 1,895:-

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-02-2009, 18:49
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (DragonLady @ 17-02-2009, 14:52) *
          [font=Comic Sans MS][size=3][color=#2e8b57]Om du läser lite bättre så ser du att lampan ingår i det priset...
          Jaså, det antog jag att den inte gjorde tongue.gif

Hur som helst så är det mycket dyrare, speciellt om man måste beställa via internet :/ Från head-nature får man den fram till dörren för 100kr smile.gif

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 17-02-2009, 21:29
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Nauti @ 17-02-2009, 11:45) *
          Du kan lätt göra en egen armatur om du har grejor och är händig. Se till att det är ett material som reflekterar ljus bra bara. Sedan behöver du ju montera fast E40-sockeln i armaturen och se till att spridningen blir bra. Jag tyckte det lät lättare att köpa en färdig i alla fall smile.gif

Lite händig är jag nog smile.gif Lättare att köpa ny... jo det är det förstås. Men nu är man ju ute efter att få det så billigt som möjligt. Jag ska klura g.gif på detta och se om jag kan få tag på bra matrial... Återkommer om jag hittar en bra lösning smile.gif

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-02-2009, 21:44
          Länk hit: #39

Medlem

Här hittade jag en ritning på en reflektor som borde vara lätt att göra:
          http://img99.imageshack.us/img99/5016/sheetrj9.jpg

Jag läste just att folk målat insidan av reflektorn med kromfärg eller matt vit färg. Så det borde gå också om du har något material som du kan använda dig av redan.

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 17-02-2009, 23:24
          Länk hit: #40

Medlem

tummenupp.gif och tack sååå jätte mycke smile.gif
          Jag har nu suttit och läst en massa gamla trådar om belysning, jag jag tror jag har fått polleten att ramla ner smile.gif
          I morgon är jag ledig så då ska jag ut på "belysningsjakt" jag ska börja med att kolla alla second hand ställen vi har här... tex läkarmissonen har jag tur kanske jag kan hitta färdiga armarturer annars kanske matrial till att bygga en... Återvinning smile.gif Belysningshuset en vällsorterad butik vi har i närheten kanske kan hjälpa mig att hitta "glödlampan" billigare än willab... kan ju skicka efter via nätet oxå, som du tipsa om, men jag vill hälst hitta i butik... om den är trasig är det lättare att byta.

Tack för ritningen, den är utskriven...

(Jag hade planerat att sätta ihop min hydro i morgon... få se om jag får tid över till den:))

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 02:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon