CITAT (Nauti @ 17-02-2009, 23:52)

Ballast är en sorts transformator som du har mellan eluttaget och lampan. Den är inbyggd i den där armaturen som finns på Willab.
Det jag menade var att om du köper en lampa på 400W så får du komma ihåg att tänka på att du köper en ballast på 400W också. Det kanske jag inte hade behövt nämna men bara så att du inte råkar beställa fel

Det finns ballaster på 70W, 250W, 400W, 600W och 1000W som jag har sett i alla fall. Men du måste ha en ballast för att använda dig av HID-lampor.

Nu lossna polleten igen. Det var ju därför jag var till Willagarden och skulle titta på deras armaratur, för att spionera på hur den var byggd

men dom hade den inte framme i butiken -den ligger på lagret sa dom, och jag ville inte besvära dom med att hämta den bara för att jag ville titta på hur den var byggd... Men nu vet jag vad du menar med ballaster

så det var bra att du nämde det... det är den lilla dosan som sitter på sidan. Jag har faktist funderat på vad den var till för nu vet jag

Jag tror jag kan hinna med... att ta en sväng förbi min svärfar i morgon

, när han gick i pension hjälpte han en vän som jobba med att renovera kristall-lampor, så han har en del matrial och kanske kundskap... om armaraturer

Tack för all information och hjälp