|
|
  |
Vilken sorts Hoya ?, ...och har någon erfarenhet... |
|
|
|
15-02-2009, 11:07
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej Undrar om någon kan säga vilken Hoya jag har köpt ? Den har ganska tjocka succulentaktiga blad. Den hänger som bäst i ett fönster i sydväst, det blir väl bra ? Hur är det med vattningen, jag antar att den ska få torka upp lite innan man vattnar igen, eftersom den kanske lagrar vatten i bladen ? Ska den vattnas underifrån ? Hurudana blommor får den ? Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
16-02-2009, 06:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 10 975

|
Det är Hoya thomsonii. Jag bifogar en bild på dina kommande blommor.
--------------------
www.hoyaliv.se
|
|
|
|
|
16-02-2009, 08:38
|
Medlem

|
Tack, Finahoyor !
Vilka fina blommor. NU förstår jag varför den heter Porslinsblomma !
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
16-02-2009, 15:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Jag tycker den liknar mina Hoya carnosa.
Hoya_carnosa_blad.JPG ( 63.83k )
Antal nedladdningar: 30Så här blommar den just nu och har så gjort i c:a tre veckor.
Hoya_carnosa.jpg ( 64k )
Antal nedladdningar: 33Bladen på din, Tepa, är ju något blekare, men det finns många varianter. Mina är c:a 50 år gamla. Kommer ursprungligen från min mor. Min gube gillar inte doften, som ju är väldigt stark på kvällar och nätter. Han nyser och får huvudvärk Men än så länge är både blommorna och han kvar Och Tepa, det spelar ingen större roll hur du vattnar den. Tänk bara på att den blommar bättre om den får så lite vatten som möjligt och gärna får torka helt i perioder.=)
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
16-02-2009, 17:25
|
Medlem

|
Hej
Bladen är faktiskt håriga. Jättehåriga, jag strök med fingret och riktig kände hur håriga dom är. Är inte Carnosans blad håriga ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
16-02-2009, 20:12
|

Medlem

|
Nix! Carnosa har inte håriga blad. Det framgår inte av bilden att de är håriga. Hade jag sett det hade jag givetvis inte föreslagit carnosa.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
16-02-2009, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Jag googlade tidigare idag på hoyor och olika blad. Hittade inget relevant... Det är så jobbigt att söka också, man fastnar bara i andra saker hela tiden.... Jag hittade dock en bild på sqrulans hemsida och efter att ha kontaktat henne så fick jag lov att lägga ut bilden här. Bara för kul! Jag vet inte vilken sorts hoya det är, men det var en så häftigt tagen bild (strax innan den slår ut, antar jag?) så att de små blommorna ser ut som små projektiler på väg att anfalla!!! De små röda fläckarna ser ut som ögon om ni tittar på bilden en liten stund. Bra närbild och bra skärpa! Tack sqrulan för tillåtelsen!
|
|
|
|
|
16-02-2009, 21:47
|
Medlem

|
Red Top, nej, det framgår inte av bilden att bladen är håriga. Tänkte inte ens på att skriva in det. Trodde det skulle räcka med bara bilden. Sussie, vilken fantasi du har ! Små projektiler på väg att anfalla Tror vi kan enas om att jag har en Hoya Tomsonii ! Tack. Nu till nästa fråga. Hur svalt ska den övervintra ? Räcker plus 16-18 grader ? Så slipper jag bära den till övervintringsrummet, kan ha den i ett förrådsrum med fönster... Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
17-02-2009, 09:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-02-2009, 20:32)  Jag googlade tidigare idag på hoyor och olika blad. Hittade inget relevant... Det är så jobbigt att söka också, man fastnar bara i andra saker hela tiden.... Jag hittade dock en bild på sqrulans hemsida och efter att ha kontaktat henne så fick jag lov att lägga ut bilden här. Bara för kul! Jag vet inte vilken sorts hoya det är, men det var en så häftigt tagen bild (strax innan den slår ut, antar jag?) så att de små blommorna ser ut som små projektiler på väg att anfalla!!! De små röda fläckarna ser ut som ögon om ni tittar på bilden en liten stund. Bra närbild och bra skärpa! Tack sqrulan för tillåtelsen!  Det är en H. Multiflora i full blom  Väldigt tacksam och blomvillig, doftar inte, men savar däremot nåt fruktansvärt.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-02-2009, 10:54
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 16-02-2009, 21:47)  Red Top, nej, det framgår inte av bilden att bladen är håriga. Tänkte inte ens på att skriva in det. Trodde det skulle räcka med bara bilden. Sussie, vilken fantasi du har ! Små projektiler på väg att anfalla Tror vi kan enas om att jag har en Hoya Tomsonii ! Tack. Nu till nästa fråga. Hur svalt ska den övervintra ? Räcker plus 16-18 grader ? Så slipper jag bära den till övervintringsrummet, kan ha den i ett förrådsrum med fönster... Hälsn Tepa Mina hoyor står alltid på samma plats. Utom när jag med mycket möda och stort besvär, tar ut dem i badrummet och ger dem en uppiggande dusch. Jag har en i ett söderfönster, där träden utanför skuggar lite på sommaren. Den har ingen speciell blomningsperiod, utan blommar nästan oavbrutet hela året.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
17-02-2009, 11:14
|
Medlem

|
Hej Red Top
Jag tycker det är SÅÅÅ roligt med en blomma, som man kan ha inomhus hela året i rumsvärme och som ändå blommar, dessutom lite hela tiden ! Har hört att äldre Hoyor blommar bättre. Stämmer det ? Försäljaren sa, att jag inte fick ta bort den där "tappen", där det har varit blomma. Kommer nya blommor där. Så min har tydligen blommat före jag köpte den. Den hänger ju i sydvästfönster, har ett jättehögt lärkträd därutanför, som skuggar lite. Tror du den får för varmt om den är där på vintern när vi eldar i täljstensspis, blir 24-26 grader varmt ? Hur länge månne jag vågar ha den utan vatten då i dom där perioderna du talade om ? Hur ofta ? Är lite rädd att den ska storkna då vi eldar, eller ska jag inte ha sån där torrperiod på vintern ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
17-02-2009, 11:30
|

Medlem

|
Jag låter mina torka upp mellan varje vattning. Hur varmt har du inne? Mina har ju stått inomhus när det varit 28-30 grader inne på sommaren och de verkar trivas alldeles utmärkt. De kommer ju ursprungligen från sydostasien, så värme lär de gilla. Det stämmer att äldre hoyor blommar bättre. De blommar ju på samma ställe där blomman satt förra gången. (Vet inte vad det heter, blomanlag kanske?)och ju äldre de är, ju fler anlag har de. De får förstås fler och fler blommormed åren. Jag pysslar inte för mycket med dem heller. Omplanterar var 5:e år eller så. De är ju epifyter och fordrar inte så mycket. Läste någonstans att de trivs bäst när de får klättra på något. Lycka till med din "håriga" hoya!
Redigerat av Red Top: 17-02-2009, 22:47
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
17-02-2009, 11:56
|
Medlem

|
Tack Red Top ! Har nog läst nånstans att den vill ha rumstemperatur men något svalare på vintern. Helst vill jag ju ha den i varma sydvästfönstret året om, får väl prova med det. Man märker väl om den inte trivs. Hur ofta ska jag då vattna och hur mycket i gången ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|