Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fröna kom på posten idag (rena julafton), Men hur sätter man olika sorters frön?
          Krokodilen
          Inlägg 16-02-2009, 19:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Rena rama julafton, post både från Thompson & Morgan och Impecta idag. Men jag är novis så jag måste fråga hur tätt jag ska sätta fröna. (Tänkte använda torvbricketter.)

Jag vet att vissa frön sätter man ett och ett, andra sätter man ett helt gäng ihop. Lärde mig för längesen att lobelia tar man en nypa frön och lägger i samma såningshål för att få en fin lagom stor planta.

Är det några av nedanstående som ska sättas på samma sätt som lobelia, eller sätts alla ett och ett?

- Basilika
          - Akleja
          - Harsvans
          - Rudbeckia
          - Dahlia black beauty
          - Tobaksblomma

(Jag har också tomat och solroser, men dom tror jag mig veta sås ett och ett.)

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-02-2009, 09:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Krokodilen @ 16-02-2009, 19:32) *
          Rena rama julafton, post både från Thompson & Morgan och Impecta idag. Men jag är novis så jag måste fråga hur tätt jag ska sätta fröna. (Tänkte använda torvbricketter.)

Jag vet att vissa frön sätter man ett och ett, andra sätter man ett helt gäng ihop. Lärde mig för längesen att lobelia tar man en nypa frön och lägger i samma såningshål för att få en fin lagom stor planta.

Är det några av nedanstående som ska sättas på samma sätt som lobelia, eller sätts alla ett och ett?

- Basilika
          - Akleja
          - Harsvans
          - Rudbeckia
          - Dahlia black beauty
          - Tobaksblomma

(Jag har också tomat och solroser, men dom tror jag mig veta sås ett och ett.)

Nu ska vi se...
          Dahlia och tobaksblomma kan du så så.

Däremot aklejan, bör du så i såjord. Sen tvistar de lärde om aklejorna, men det går både att sätta ut aklejan utomhus och låta naturen sköta groddningen eller ställa med undervärme. Sen skolar du om dem en och en i krukor med plantjord.

BAsilikan ska du definitivt så direkt i slutkruka med planteringsjord, men så som med lobelian. BAsilikafröna är yttepyttesmå och gror fort. De behöver däremot näringsrik jord ganska omgående för att växa till sig och det gör det . Ca 6 veckor efter sådd kan man skörda de första bladen!

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 17-02-2009, 20:57
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (MariaS @ 17-02-2009, 09:10) *
          Nu ska vi se...
          Dahlia och tobaksblomma kan du så så.

Däremot aklejan, bör du så i såjord. Sen tvistar de lärde om aklejorna, men det går både att sätta ut aklejan utomhus och låta naturen sköta groddningen eller ställa med undervärme. Sen skolar du om dem en och en i krukor med plantjord.

BAsilikan ska du definitivt så direkt i slutkruka med planteringsjord, men så som med lobelian. BAsilikafröna är yttepyttesmå och gror fort. De behöver däremot näringsrik jord ganska omgående för att växa till sig och det gör det . Ca 6 veckor efter sådd kan man skörda de första bladen!

Tack! thanks.gif Vilken tur att jag frågade. Underbart med tillgång till människor med erfarenhet, för en som är nybörjare.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-02-2009, 07:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tobak skulle jag bredså. I torvbriketter sätter man främst såna fröer man kan så en och en. Det ska inte finnas mer än en tobaksplanta per torvbrikett och tobak har alltför små fröer för att detta ska lyckas.

En vanlig glassburk med såjord funkar ofta bättre att så i än i torvbriketter enligt min erfarenhet, torvbriketterna blir lätt för blöta alt. för torra + sorgmyggorna är extra förtjusta i dessa.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 19-02-2009, 20:37
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-02-2009, 07:52) *
          Tobak skulle jag bredså. I torvbriketter sätter man främst såna fröer man kan så en och en. Det ska inte finnas mer än en tobaksplanta per torvbrikett och tobak har alltför små fröer för att detta ska lyckas.

En vanlig glassburk med såjord funkar ofta bättre att så i än i torvbriketter enligt min erfarenhet, torvbriketterna blir lätt för blöta alt. för torra + sorgmyggorna är extra förtjusta i dessa.

Hur gör man när man bredsår? Har ingen aning.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-02-2009, 14:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Bredår = man strösslar ut fröerna glest över en lite större jordyta. Ex. kan du ta en gammal glassburk el dyl. till sålåda (gör dräneringshål), fylla med såjord, vattna, försök sedan att strössla ut tobaksfröerna glest över jordytan. Sätt gladpack över el. liknande. Tobaksfröer är ljusgroende och ska ej täckas av jord. Tänk på att tobaksfröer är små, en pytteliten nypa kan innehålla massor av fröer.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          godanro
          Inlägg 21-02-2009, 17:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 20 040

Har köpt popupp växt hus som är bra men dyra.
          Därför undrar jag om någon har testat äggkartonger?
          Försvinner dom snabbt i jorden likt torv briketter? confused.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon