Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur har ni gjort åt era djur?, hönshusinredning, foder- & vattenautomater, utehagar m.m..
          Therese3z
          Inlägg 19-02-2009, 12:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 19 071

Nu är det snart dags! Jag ska bygga eget hönshus och fasanburar så fort vädret tillåter ( = det blivit varmt nog ute) och håller på för fullt med planeringen och tänkte höra om det kanske finns några smarta idéer och (billiga) lösningar på diverse problem därute..? Eller kanske bara fina byggen? Visa bilder på hur ni byggt och gjort iordning åt era djur! biggrin.gif

Dels skulle det vara roligt att se bilder på hur era voljärer ser ut (ni som har sådana). Även om ni inte har just fasaner (som jag då ska ha voljärerna till) så kanske ni har katter eller andra djur som ni har byggt en utebur åt? Om ni till som till med har just fasanvoljärer - hur har ni inrett dem? Vatten-/matskålar, reden osv? Hur har ni löst "snö"-problemet (nätat platt tak + snö = trasigt och nertyngt nätat tak..)?

Och i hönshuset så grubblar jag lite över hur man bäst har vatten och mat åt hönsen. Om man har sådana där vanliga vattenautomater (exempel: http://u3060.shellkonto.se/bilder/141.jpg ) ståendes på golvet så blir det ju så himla sulligt och lortigt i vattnet då höns mer eller mindre konstant sprätter runt och härjar och då oundvikligen lortar ner sitt nya vatten omedelbart. Någon som kommit på ett bra sätt för att detta inte ska ske? Min mamma försökte hänga upp sådana automater i snören från taket istället, och det fungerade väl "sådär", lite beroende på hönsen själva (en del tyckte det var kul att sparka på automaterna tills allt vatten runnit ut..) och dels för att när man skulle fylla på vattnet vart snöret både sulligt och trassligt. Det fungerade mao som jag sa "sådär". Någon annan som har en bättre idé?

Och foderautomater till höns? Något bra och enkelt sätt man kan göra egna som hönsen inte kan sprätta i? Här har jag förvisso en relativt bra lösning men vill ändå höra om någon annan kanske har en ännu bättre?
          Vi har tagit sockerkaksformar (raka, billigt inköpta på ÖoB) som vi borrat hål i och satt fast dem i gallret. Vi märkte dock snart att hönsen ändå lyckades sprätta (fast de satt en bit upp på gallret och då alltså inte i golvhöjd) och då gjorde vi "lock" av bitar av grönt kompostnät och satte fast ovanpå. Vart helt ok faktiskt!

Reden har jag gjort av lagom stora plastdunkar som jag skurit bort "toppen" på och sen lagt dem på sidan så hönsen kan gå in i dem. Lätta att göra rent och lössen kan omöjligt gömma sig där och vänta på hönsen! Perfekt! (Återigen; någon annan som har en annan lösning som denne vill tipsa om?)

Och givetvis - alla "så-här-gjorde-vi"-tips skulle vara jättekul att se! Både till fjäderfän, pälsdjur och andra!
          Kanske någon har byggt utegård(ar) åt sina marsvin/katter/annat? En smart placerad kattlucka? Ett fint klösträd? Ja, ni fattar! Ladda upp bilder och skriv och berätta!

"Plastdunksredet":
          Bifogad fil  kullholen_honshus1.JPG ( 56.45k ) Antal nedladdningar: 67

Hönshuset (man kan skymta sockerkaksformsmatskålarna (med kompostgallerlock) som sitter fast på gallret):
          Bifogad fil  kullholen_honshus2.JPG ( 54.98k ) Antal nedladdningar: 117

Redigerat av Therese3z: 19-02-2009, 12:58

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon