Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kattmat, en uppföljning
          Miro
          Inlägg 19-02-2009, 15:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

För ett halvår sedan ungeför fanns en tråd om kattmat, där jag fick hjälp av en massa kunniga i hur jag skulle hindra min ena katt att gå upp i vikt som en raket, och hålla min andra frisk från cystit. Alla var rörande eniga om att blörmat var lösningen, något som vi tidigare undvikit eftersom det tenderade att göra ena katten lös i magen.

Hursomhelst äter kissarna nu hälften av sin mat som blötmat, utan dåliga magar. OCH ena katten slutade inte bara gå upp, hon gick faktiskt NER i vikt igen och är nu superfin. Detta trots att hon hade fri tillgång till blötmat, och alltså inte behövde vara så uthungrad som när hon fick rekomenderad torrmatsportion. Den andra kissen har hållt sig helt frisk.

Tack alla för så bra råd. Glada hälsningar från oss två-beningar i hushållet men ännu mer från de numer glada och friska fyrbeningarna

Citera
          2 sidor V  < 1 2  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 27)
          MariaS
          Inlägg 22-02-2009, 17:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag vet en som arbetar med analyser på just djurfoder. Ska nog ringa henne imorgon och framföra våra hypoteser, så får vi se om vi får ett genuint svar.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 22-02-2009, 19:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Mina katter får torrfoder med litet tillägg av blötfoder. Jag har funderat på att ge enbart blötfoder, men dom är så rackarns petiga! Om dom inte orkar (vill?) äta upp hela den klicken jag gett dom och den hinner börja mörkna så äter dom absolut inte upp det! Ifall dom gör så när dom får enbart blötfoder så blir det väääldigt dyrt! Och om jag skulle ge pyttesmå portioner flera gånger per dag...ja då vet jag vad Findus kommer att göra - käka hål på varenda textilie han får syn på! *suck*

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2009, 22:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kom i håg att Plus på tv tog upp det där med vad torrfodren innehöll,det tas i alla fall stickprover på det så det innerhåller minumgränsen i alla fall av protein,de billigaste fodren är kanske inte ur näringsynpunkt det bästa.Men jag vet att Mjau håller ganska hög standard både vad det gäller blötfoder och torrfoder dessutom är det svensktillverkat och tillhör Doggy,man kan gå in på www.doggy.se och läsa mer om deras foder där( både katt och hundfoder.)
          De katter som har lättast för att drabbas av urinstenar är ju kastrerade hankatter ,honkatter verkar klara sig bättre på torrfoder,sen kan det ju vara så att en del katter dricker mycket mer än andra också.Visste ni att man inte ska ha vattnet bredvis matskålen ?rovdjur äter inte på samma plats som de dricker sa min veterinär och kanske de då dricker mer när de får ha vattnet på ett annat ställe.

Citera
          lena uppsala
          Inlägg 23-02-2009, 03:46
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 13 264

Läste också om BARF,tror det var Matilda som skrev att man ska ge rått kött,och då all sorts kött! kycklingvingar att gnaga på är bra för tänderna,och katter är inte lätt för att bli smittade av salmonella,vilket ju är ganska ovanligt i sverige ändå.För t.om griskött och kyckling ska man ge rått.kycklingbenen blev mjukare tror jag det var,om man kokar dem,då är det större risk för skador av benen.Mina får all slags rått kött,i mindre portioner,och burkmat + lite torrfoder.Man måste tillsätta några mineraler eller vitaminer om man ger enbart rått kött,minns inte riktigt vad det var för något.bl.a kalk tror jag.
          Väldigt intressant det här med kattmaten,man kan alltid lära sig något nytt.

Citera
          Motti
          Inlägg 23-02-2009, 12:44
          Länk hit: #25

Medlem

Ja det verkar som ett nytänkande är på väg igen bland katt och hundägare,nja inte nytänkande på det viset för trettiofem år sedan ungefär fanns inte torrfodret då fick både hundar och katter burkmat och mig veterligen inga större problem med urinsten hos kastrerade hankatter,men det kan ju också bero på att många hankatter inte var kastrerade då !När man ser Djurpolisen på Animal planet så serveras där burkmat både till hund och katt utom för ett undantag där de annvänder torrfoder då och då.Dom blir ju sponsrade av olika fodertvillverkare liksom våra veterinärer,lite svårt för en veterinär och förespråka blötfoder då !
          Tycker man ska tänka riktigt noga på det Matilda skrev på Katt.nu :vad ger dom rovdjuren på Kålmården tror ni ?om torrfoder vore så himmla bra borde Rovdjuren där utfodras med det ju och det vore ju mycket lättare att hantera än stora köttstycken och frysta kadaver av kannin höns osv.Jag inbillar mig ju att de får kött för att det är det som är naturligast för ett rovdjur och det nyttigaste ur näringsynpunkt.
          Lena i Uppsala !du har rätt att man får tillsätta vissa mineraler om man barfar ,tror det stog om det också i Matildas intervju i katt.nu
          Var och en måste få mata sin katt som de är övertygade om är bäst för katten !men en diskution är alltid bra om man respektera andras åsikter.Hade min första katt när jag var 3 år den växter upp på blötmat och därför har jag bara fortsat med det av ohejdad vana för jag tycker det verkar vettigast för mig och min katt ! flirting.gif
          Karlsdal !har aldrig hört att blötmat skulle ge urinsten tvärt om !

Mvh Motti

Citera
          Ramoth
          Inlägg 23-02-2009, 13:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Ett grundfel med torrfoder är att det är just TORRT.
          Våra tamkatters urfader var ett ökendjur som fick hela/i stor sett hela sitt behov av vätska genom de byten det tog.
          Pga detta har katter ingen/dåligt utvecklad känska för törst och dricker många gånger inte alls så mycket som de borde.
          Detta är en misstänkt orsak till att bekymmer med njurar och urinsten ökar hos katter.

Något annat som katter inte är skapta för är en kost som innehåller en massa kolhydrater. Å mycket kolhydrater blir det i torrfoder när de tillsätter olika sorters spannmål. (Finns även i många burkfoder - billig utfyllnad skulle jag tro)
          Diabetes ökar bland katter - undrar varför . . .

Det är inte särskilt svårt eller komplicerat att utfodra sin/sina katter med enbart rått kött. Har gjort det i flera år nu och katterna mår som prinsar/prinsessor.
          BARF är bäst :-) Varierar man kosten behöver man inte heller ge diverse pulver och tillsatser.

När man väljer burkmat (som alltid är bättre än torrisar!), så glöm inte att kolla innhehållsförteckningen. I mångs sorter blandas inte bara i spannmål, utan också märkliga substanser som celulosafibrer (i Hill´s små lyxia påsar bla)
          Mjau och Bozita burk/tetra får absolut min röst!

Tyvär finns inte Matildas ursprunglia sida Matildas kokbok kvar på nätet:-(
          men forumet naturalcat är en sann guldgruva!

Citera
          Motti
          Inlägg 23-02-2009, 18:23
          Länk hit: #27

Medlem

Ramoth !kul att se att det finns fler "troende" och dessutom verkar du vara påläst tummenupp.gif Håller med dig i allt det du skriver.Tyvär ligger ju katt.nu nere för tillfället men tydligen har ägaren tänkt starta ett nyare Foum när det nu blir confused.gif .Jag var medlem där i sju år och saknar det jättemycket,där kunde man få massor av info om just kattmat och dess positiva verkningar plus negativa, fanns alltid någon kunnig där bla Matilda som man fick goda råd av ! och många andra som man saknar efter alla år där crying.gif
          Någon påstog här att hon hört att katter får urinsten av torrfoder ?det måste vara en skröna !du får ursäkta mig du som skrev det men det är första gången jag hört det påståendet !Nästan alla Zooaffärer säljer rätt av bara torrfoder i dag ,ja det brukar finnas en liten liten hylla längst in där det står några burkar hills eller liknande.Klart dom vill sälja torrfoder!det är ju det enda dom har plus stora lager av det ,det vore ju kattastrof om alla en dag kom in och bara ville ha blötfoder !vad skulle de ta sig till då ?Jag menar bara att man ska vara öppen för att det går mycket ekonomi i det här med torrisar bland tillverkare zooaffärer veterinärer !det är ju en storsäljare och bekvämt att bära hem.
          Kan dra det riktigt hårt !frågade en bekant varför han gav sin hund enbart torrfoder?jo han sa att hunskiten luktar så himmla illa annars ?jag undrade varför inte han själv åt torrfoder då ?han blev lite ställd naughty.gif Skit måste väl få lukta skit !så har det ju alltid varit eller ? w00t.gif

Med glimten i ögat :Motti laugh.gif

Citera
          Miro
          Inlägg 04-03-2009, 09:09
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

*Jag har förlorat all min tro på torra "dietfoder" då de i fri tillgång fick min katt att öka raketartat i vikt, och fick henne att gå hungrig(hon SKREK så fort man var i köket) om hon fick "rekomenderad mängd" utan att för den skull gå ner i vikt. Nu går hon ner i vikt men är inte alls uthungrad längre.

Men som flera tveksamma här säger så är mina kissar rätt petiga också. Det är därför jag kompromissat så de får hälften av maten som torrt + fri tillgång till blötmat. Bland det första man lägger märke till är att katterna slutar dricka nästan helt.

Helst skulle de väl gå över helt på blötmat, men detta är en lösning som funkar både för dem och praktiskt för oss. Och det är så skönt att båda "problem"-katterna kunde "botas" så lätt!!!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-01-2026, 20:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon