Brrrr.... ja, nu har knapret börjat igen.
Igår morse vid 5-tiden vaknade jag - något kändes på tok och jag undrade lite vad, lyssnade och fick föra ett stilla knaprande från garderobshållet.
Utan att tända smög jag försiktigt sakta, sakta fram till garderobsdörren där knapret hördes mycket tydligt nertill, likt att någon var på väg att försöka knapra sig ut rakt igenom den.
Jag tände försiktigt takbelysningen i sovrummet, väntade lite och kunde konstatera att knapret ihärdigt fortsatte.... och så slet jag upp dörren och såg... ingen gnagare alls!
Visserligen var det bara en mindre yta fri precis innanför dörren, resten av golvet är fyllt av papperskassar med kläder, men det borde ju rimligen ändå synas något slags spår av gnageriet intill dörren.
Men råttorna och/eller mössen har ju praktiskt taget tillgång till ett perfekt "tunnelbanesystem" i gamla trähus. Ibland kan man ju höra dem ränna och knapra omkring nästan varsomhelst i kåken utan att synas.
Jag minns när jag ännu hade katt och vaknade av knaper, tittade strängt uppfodrande på katten, menande "upp och jobba nu", men kattan tittade tittade bara lätt förvånat och kanske överseende tillbaks utan att göra min resa på sig.
Då reste
jag mig och började snoka reda på varifrån knapret kom, men fann det kattan redan insett för länge sedan... att knapraren var tryggt oåtkomlig.
Men några dagar senare fastnade han i en därför speciellt uppsatt fälla.
När med åren kattan så småningom avlidit, och jag avsiktligt avstått från att ånyo bli med katt, märktes det verkligen att hon faktiskt gjort väldigt mycket för att eliminera smågnagarna i huset - det blev nu nödvändigt att skaffa en mängd fällor för att bibehålla lugnet i huset.
Men helst skulle jag ju önska att man kunde avhålla de objudna små gästerna från att alls vilja ta sig in så man slapp det ständiga "dräpandet" - hur är det, funkar de där elektroniska avskräckningsmedelen?