Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Möss, HJÄÄLP!!
          Bettson
          Inlägg 29-09-2003, 14:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (adrian @ 29-09-2003, 14:58)
          De är kanske inte så farliga trots allt... smile.gif

Min mus och råttskräck kommer sig av att jag blev anfallen av en råtta när jag var tio år. De söta små mössen ger mig synintrycket av en "liten råtta".
          Därav paniken.

I vissa djurstallar kan det vara väldigt mycket råttor periodvis. När de är i tillräckligt stor grupp och har en storlek av typ smågrisar så inger de mig inga som helt lustkänslor.

Ser man en råtta finns det tio. Ser man två råttor finns det många. Ser man på en större grupp är det ganska obehagligt när de fräser när man närmar sig. Visar framtänderna och talar om att "vi äter stör oss inte".

Trots att jag avskyr råttor och möss så tycker jag ändå att man skall avliva dem humant. Varianten av råttfälla där man lurar upp dem på en spång för att ramla ner i en hink och dränkas tycker jag är djurplågeri.

Vanlig hygien coh städning för att hålla nere problemet man aldrig kan utrota tycker jag personligen ör en ganska bra ide.

Citera
          Posse
          Inlägg 04-10-2003, 12:58
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Brrrr.... ja, nu har knapret börjat igen. sad.gif

Igår morse vid 5-tiden vaknade jag - något kändes på tok och jag undrade lite vad, lyssnade och fick föra ett stilla knaprande från garderobshållet.

Utan att tända smög jag försiktigt sakta, sakta fram till garderobsdörren där knapret hördes mycket tydligt nertill, likt att någon var på väg att försöka knapra sig ut rakt igenom den.
          Jag tände försiktigt takbelysningen i sovrummet, väntade lite och kunde konstatera att knapret ihärdigt fortsatte.... och så slet jag upp dörren och såg... ingen gnagare alls! huh.gif

Visserligen var det bara en mindre yta fri precis innanför dörren, resten av golvet är fyllt av papperskassar med kläder, men det borde ju rimligen ändå synas något slags spår av gnageriet intill dörren.

Men råttorna och/eller mössen har ju praktiskt taget tillgång till ett perfekt "tunnelbanesystem" i gamla trähus. Ibland kan man ju höra dem ränna och knapra omkring nästan varsomhelst i kåken utan att synas. sad.gif

Jag minns när jag ännu hade katt och vaknade av knaper, tittade strängt uppfodrande på katten, menande "upp och jobba nu", men kattan tittade tittade bara lätt förvånat och kanske överseende tillbaks utan att göra min resa på sig.

Då reste jag mig och började snoka reda på varifrån knapret kom, men fann det kattan redan insett för länge sedan... att knapraren var tryggt oåtkomlig.
          Men några dagar senare fastnade han i en därför speciellt uppsatt fälla.

När med åren kattan så småningom avlidit, och jag avsiktligt avstått från att ånyo bli med katt, märktes det verkligen att hon faktiskt gjort väldigt mycket för att eliminera smågnagarna i huset - det blev nu nödvändigt att skaffa en mängd fällor för att bibehålla lugnet i huset. rolleyes.gif

Men helst skulle jag ju önska att man kunde avhålla de objudna små gästerna från att alls vilja ta sig in så man slapp det ständiga "dräpandet" - hur är det, funkar de där elektroniska avskräckningsmedelen? unsure.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-10-2003, 18:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Lyssnade på P4 Söndag, Söndag i morse.
          Där sa de att massor av folk ringt in och berättat att Enris var effektivt stopp mot möss. wink.gif

Inte vet jag, i skogen finns ju massor av Enris men också möss tongue.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 05-10-2003, 21:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Felix matte @ 05-10-2003, 19:59)
          Lyssnade på P4 Söndag, Söndag i morse.
          Där sa de att massor av folk ringt in och berättat att Enris var effektivt stopp mot möss. wink.gif

Antar att de menar att stoppa igen hål med ? unsure.gif
          Det måste ju vara ganska jobbigt att försöka gnaga sig igenom.

Citera
          MadeleineB
          Inlägg 06-10-2003, 10:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Jag har också haft problem med möss...

Utgångsläget är att jag tycker mössen är söta. Men jag vill inte ha dem inne, eftersom de gnager sönder elsystemet och kan orsaka eldsvådor. I köket vill jag inte ha dem för att det känns ohygieniskt.

Här nere på landet finns det förstås massor av möss. Vårt hus är gammalt, så det finns gott om hål att ta sig in genom.

Rädd för möss har jag aldrig varit, hade två japanska dansmöss när jag var liten...

Här tog de små rackarna sig för att bygga bo i botten på hurtsen med kökslådorna. Vi höll på att svimma av skräck (överrumplingseffekten bara) första gången vi drog ut besticklådan och det satt en mus där.

Den rymde förstås och försvann någonstans...

Sedan har det hänt flera gånger. Vi blev lika skrämda varje gång! En gång sträckte jag rent reflexmässigt ner handen, fick tag i musens svans, drog snabbt tillbaka handen, men när jag märkte att musen hängde där, släppte jag förskräckt taget, så den stackarn ramlade ner på golvet.

Försökte se vart den tog vägen...in i ett hörn där jag aldrig sett något hål...och försvann, fort som katten (den var väl vettskrämd, stackarn). Jag försökte se var den hade smitit in...det var ett hål som var så litet att jag knappt såg det utan glasögon (OK, jag ser inte så bra, men i alla fall).

Jag visste att hålen kan vara små, men jag kan fortfarande inte fatta att den kunde ta sig in genom ett så litet (inte 5 mm) hål, så snabbt...

Hur vi ska få bort mössen från lådan vet jag inte...vår kattunge lyckades ha ihjäl en mus förra vintern, hur vete katten...jag tror faktiskt att han stressade ihjäl den, för han höll på med den jättelänge och den fick inga synliga skador...

Nu i vinter har vi två vuxna katter, få se som det hjälper...

Hälsningar
          MadeleineB

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-10-2003, 12:34
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Brrrr för att sticka ned handen i besticklådan och finna att man håller i en mus Madeleine!

Jag fick musinvasion i en träbåt ett år och råttinvasion ett annat år. Det var en avsevärd skillnad. Mössen småknaprar, äter och gör toalett överallt. Råttorna gör organiserade bon, släpar maten dit och har toalett på ett annat ställe.

Mössen visade sig vara kannibaler. De som fastnade i fällorna åts upp av andra. Hur äckligt som helst tyckte jag när jag i en sommarhet liten båtruff skulle ta upp musfällorna.

Råttorna gjorde en hel labyrint av gångar i mina båtdynor och lade skumgummibitarna i två ordentliga högar. De nöjde sig inte som mössen med boet de kom till utan hade börjat möblera om, bland annat göra ingångar i skotten (båtväggarna).

Två vårar gick åt till sanering, renskrapning inombords och reparation av det som förstörts. Så länge jag hade båt i en hamn som jag inte besökte varje dag ställde jag ut fångstburar och mushögtalare.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon