Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var går gränsen för vad du lämnar ut om dig själv?
          Motti
          Inlägg 21-02-2009, 22:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

För att få fram den infon måste man väl i alla fall vara ganska slängd på data ?veta omvägar osv !man blir regält omskakad kan jag säga fear.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 21-02-2009, 22:45
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Huggorm @ 21-02-2009, 22:24) *
          Det är därför jag inte ens försöker vara anonym längre, jag vet att det är lönlöst. I stället ser jag till att aldrig skriva något jag inte kan stå för i verkliga livet. En gång skrev jag på ett diskussionsforum något mindre fördelaktigt om en ytligt bekant. Denne listade ut vem skribenten var, och stod plötsligt en dag där med en utskriven sida med mina uttalanden och frågade vad jag pysslade med. Det var en lätt pinsam situation kan jag säga.

Det är ju det som är både nackdelen och det underbara med tryckfrihetsförordningen

Citera
          Rose
          Inlägg 21-02-2009, 22:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Motti @ 21-02-2009, 22:45) *
          För att få fram den infon måste man väl i alla fall vara ganska slängd på data ?veta omvägar osv !man blir regält omskakad kan jag säga fear.gif

Inte alls. Räckte med två uppgifter du gett om dig själv och en sajt som är gratis. PM:ar dig.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 21-02-2009, 22:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

För oss normala människor kan det ju tyckas att det är Colt med tryckfriheten osv ,men för dom som har ett sjukt sinne och ligger här och spånar !ja då känns inte tryckfriheten så angelägen längre ninja.gif Vad jag förstår så kan jag ju ha en sådan sjuk människa här rätt som det är mad.gif Men det lär inte bli smidigt för den som kommer hit i sjuka syften kan jag säga mad.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-02-2009, 22:54
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Man får trösta sig med att alla är lika utlämnade, så det finns inga anledningar till att någon skulle ge sig på just en själv

Markus: PM med info skickat smile.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 21-02-2009, 23:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 21-02-2009, 22:54) *
          Man får trösta sig med att alla är lika utlämnade, så det finns inga anledningar till att någon skulle ge sig på just en själv

Markus: PM med info skickat smile.gif

Tack tummenupp.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 21-02-2009, 23:52
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 16 612

Nu blir jag nyfiken om man kan luska ut nåt om mig då ?? hmmmm kan du pm:a mig också ??

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-02-2009, 00:28
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (nelly.trott @ 21-02-2009, 23:52) *
          Nu blir jag nyfiken om man kan luska ut nåt om mig då ?? hmmmm kan du pm:a mig också ??

Fixat biggrin.gif

Citera
          Tobb
          Inlägg 22-02-2009, 01:09
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Rose @ 21-02-2009, 22:49) *
          Inte alls. Räckte med två uppgifter du gett om dig själv och en sajt som är gratis. PM:ar dig.

Du får gärna PMa mig och berätta vad det är man inte ska lämna ut för att bli så lätt upphittad smile.gif

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-02-2009, 01:14
          Länk hit: #30

Moderator

För det första bör man inte skriva ut sin ålder eller födelsedatum, för det andra bör man inte ange var man bor. Sedan bör man inte använda samma användarnamn på olika ställen på internet. På det hela bör man vara väldigt försiktig med att skriva personlig upplysningar.

Men jag väljer hellre att vara en offentlig person än att bara skriva opersonliga inlägg på de olika diskussionsforumen. Vill någon söka upp mig så var så god. Jag är ändå en extremt oviktig person som ingen har anledning att lägga energi på, så för mig är det ofarligt. Hade jag varit statsminister hade jag nog tänkt mig för dock.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-02-2009, 08:39
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Huggorm @ 22-02-2009, 01:14) *
          Men jag väljer hellre att vara en offentlig person än att bara skriva opersonliga inlägg på de olika diskussionsforumen. Vill någon söka upp mig så var så god. Jag är ändå en extremt oviktig person som ingen har anledning att lägga energi på, så för mig är det ofarligt. Hade jag varit statsminister hade jag nog tänkt mig för dock.

Ja, så ser jag också det...men jag trodde alla visste att det inte går att vara anonym på nätet?

Ju längre man är med på ett forum som dethär desto mer info släpper man ut om sig själv...själv är jag betydligt trevligare i verkligheten än vad jag framstår här crazy.gif

Att vara personlig men inte privat är en bra regel för mig ...

Min gräns går definitivt vid att skriva om anhöriga, släkt och vänner...ingen skall behöva bli nämnd på ett forum utan att ha bett om det eller utan att veta om det...

Citera
          Gita
          Inlägg 22-02-2009, 11:41
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gunilla T @ 22-02-2009, 08:39) *
          Ja, så ser jag också det...men jag trodde alla visste att det inte går att vara anonym på nätet?

Ju längre man är med på ett forum som dethär desto mer info släpper man ut om sig själv...själv är jag betydligt trevligare i verkligheten än vad jag framstår här crazy.gif

Min gräns går definitivt vid att skriva om anhöriga, släkt och vänner...ingen skall behöva bli nämnd på ett forum utan att ha bett om det eller utan att veta om det...

Klokt inlägg: hur mycket man vill släppa ut om sig själv tycker jag är upp till var och en, för egen del har otrevliga erfarenheter lärt mig att vara försiktig.När det kommer till som Gunilla säger att hänga ut släkt, vänner och grannar, arbetskamrater m.m så är det riktigt dålig stil att göra så utan deras vetskap och medgivande.
          Dessutom det kan ju bli så att när du t.ex sitter på en anställningsintervju för ditt livs drömjobb så visar det sig att personen på andra sidan skrivbordet är en släkting eller nära vän till din hemska granne som du tog heder och ära på nätet för en tid sedan. Jag tror att ganska många glömmer att det de skriver på nätet kommer att finnas kvar för alltid.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-02-2009, 11:55
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Bra skrivet, anonym är väl knappast någon som är ute på nätet. Jag har väldigt svårt för att förstå mig på mäniskor som lämnar ut sin familj, sin släkt, vänner eller grannar. Tycker det är skrämmande och skulle aldrig göra det själv. Personlig kan man vara utan att lämna ut sitt privatliv på forum.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-02-2009, 12:05
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Det finns ju dom som mår väldigt dåligt och är förtryckta av sin närmaste omgivning. Då kan nätet vara ett sätt att förhindra självmord - en ventil att sända ut sitt nödrop på. I sådana svåra fall tycker jag det är OK att vända sig till forum för hjälp bara man inte skriver sitt fullständiga namn.

ändring: Och naturligtvis inte de anhörigas namn.

Redigerat av MimmiH: 22-02-2009, 12:35

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-02-2009, 12:42
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (MimmiH @ 22-02-2009, 12:05) *
          Det finns ju dom som mår väldigt dåligt och är förtryckta av sin närmaste omgivning. Då kan nätet vara ett sätt att förhindra självmord - en ventil att sända ut sitt nödrop på. I sådana svåra fall tycker jag det är OK att vända sig till forum för hjälp bara man inte skriver sitt fullständiga namn.

ändring: Och naturligtvis inte de anhörigas namn.

Så kan det naturligtvis vara men även precis det motsatta som gör det väldigt svårt och även farligt att ge råd när man faktiskt inte vet hur det ligger till...har blivit ganska upprörd ibland över en del råd - man kan faktiskt bidra till splittringar där det motsatta kanske ändå i längden är det som är viktigast..

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-02-2009, 14:17
          Länk hit: #36

Medlem

Ibland - i svåra fall av psykisk eller fysisk misshandel - är det just att bryta tillfälligt med dem som förtrycker en när man har försökt allt annat och går under själv som kan få en att tillfriskna.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-02-2009, 14:34
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (MimmiH @ 22-02-2009, 14:17) *
          Ibland - i svåra fall av psykisk eller fysisk misshandel - är det just att bryta tillfälligt med dem som förtrycker en när man har försökt allt annat och går under själv som kan få en att tillfriskna.

Javisst Mimmi...om man verkligen vet att det är så...men att ge en massa goda råd utan att behöva ta något som helst ansvar för konsekvenserna bör man nog vara försiktig med..

Citera
          Rose
          Inlägg 22-02-2009, 15:02
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

Bra regel!

CITAT (MimmiH @ 22-02-2009, 14:17) *
          Det enda råd man ska ge människor man möter på nätet som mår dåligt är att dom ska söka hjälp av nån professionell i sin närhet. Eller gå och prata med nån typ diakon eller präst eller vem som helst som kan hjälpa där dom befinner sig.

Redigerat av Rose: 22-02-2009, 15:02

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-02-2009, 15:08
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Rose @ 22-02-2009, 15:02) *
          Bra regel!

Det enda råd man ska ge människor man möter på nätet som mår dåligt är att dom ska söka hjälp av nån professionell i sin närhet. Eller gå och prata med nån typ diakon eller präst eller vem som helst som kan hjälpa där dom befinner sig.

Självklart ska man ge dom råden.

Ibland kan det vara så att man ger dom råden, men personen orkar inte med det - eller har försökt/försöker.

Det är inte alltid svart eller vitt. Vissa självmordsbenägna personer kan börja må bättre efter att även ha fått stöd på forum av helt vanliga människor med hjärtat på rätta stället. Men det är naturligtvis jättesvårt att veta vad som är rätt eller fel.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-02-2009, 15:23
          Länk hit: #40

Gäster

Mimmi, jag tror att du är en person med hjärtat på rätta stället och man kan bekräfta och stödja personer utan att ge goda råd om hur de skall göra - till all lycka får man väl säga så fungerar vi människor så att vi sällan följer "goda råd"...

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon