Medlem
Antal inlägg: 2 685
Medlem nr: 20 750
Nu har tofsvipan kommit hit , men det verkar som dom har problem med att hitta mat, stackarna. Nu snöar det för fullt igen . Men nästa vecka kommer våren???
Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009
Jag såg en annan rovfågel i dag. Den satt i en buske och var mindre än en ormvråk men större än en skata. Antingen var den brun på magen och grå på ryggen, eller så var det tvärtom. Vad kan det ha varit?
Myosotis, vad häftigt med vildsvinskultingarna! Även om det kanske inte är de djur man helst vill ha inpå sig. Jag hörde första taltrasten idag på morgonen. Alldeles nyss, när jag skulle släcka för sådderna i källaren, hade den första paddan vågat sig ut på gräsmattan.
Ett säkert vårtecken! Två herrar (ej uråldriga men närapå) satt på sina rollatorer vid en tegelvägg med uppknäppta skjortor. Vad de hade i muggarna har jag ingen aning om, men det såg helt underbart ut!
Nej vad synd med grävlingen. Men vad kul att få se en huggorm redan! De är ju så vackra! Har bara sett snokar de senaste två åren (och travar jag åtskilliga mil i skogen en säsong), jag vill så gärna se en zickzackig i år!
Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674
Idag har jag sett en rosa elefant. April, april.
Skämt åsido: Såg min första sädesärla i Helsingborg, ett bi i Klippan och en nässelfjäril i Spången. Fast det var fusk, för den var i ett växthus. Här hemma den första humlan och så har blåsippor och tussilago börjat blomma.
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452
Igår såg jag två nästan utslagna vitsippor och i dag fanns det helt plötsligt många fullt utslagna. Vitsippa är nog min absoluta favoritblomma. Det finns nog ingen blomma som gör mig så glad. Och doften! Den doftar grönt och vår.
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 11 610
I lördags morse sprang det en hare och jagade skator på gräsmattan. Jag stod och grunnade på det märkliga beteendet när jag såg att det rörde sig mellan mina pallkragar. Några skator var där och pickade på något. En liten harunge. Jag sprang ut och skrämde skatorna (och harmamman) och gick fram till ungen. Det var två små krälande nyfödda ungar. Jag gick in och skulle hämta kameran men när jag kom ut igen så var de borta. Haren satt senare hos grannen och skatorna var också där men var inte längre så ettriga. Kan haren ha flyttat ungarna? Det verkar otroligt eftersom det gick så snabbt. Hon kan knappast ta två på en gång. Skatorna skulle inte ha hunnit ta dem heller. De kan ju inte flyga iväg med dem (de är ju ganska stora). Det enda jag kan tänka mig är att en katt varit framme och kanske tagit en medan mamman flyttade en. Det strök omkring en katt där när jag såg att haren jagade skatorna. Dagen efter var haren runt pallkragarna igen som om hon letade efter något.