|
|
  |
Klockranka, Idag startar jag mina klockrankor................... |
|
|
|
02-04-2009, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Nu har jag ju aldrig haft nåt behov av att rota nån "top", men det var en intressant tanke Maggan ( här lär man sig alltid nåt nytt  ). Av dina tre fröer så grodde alla tre, men en av dem bestämde sig för att förtvina och stendö  . De andra två växer dock så det knakar, Tack tillbaka förresten, har glömt att säga det  . Skulle det visa sig att det skulle bli problem med Malins så kan jag ju alltid knipsa av de andra två topparna och rota dem. Moderplantorna är för stora för att skicka
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
02-04-2009, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Kan man få sätta upp sig på nästa års önskelista  ? Färgen spelar ingen roll. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
02-04-2009, 21:45
|

Medlem

|
CITAT (Anki V @ 02-04-2009, 21:49)  Kan man få sätta upp sig på nästa års önskelista  ? Färgen spelar ingen roll. /Anki Absolut Anki  . Fast man kan aldrig helt förlita sig på att det blir några frökapslar. I alla fall inte här i zon 3-4. Det beror helt och hållet på hur mycket sol och värme sommaren bestämmer sig för att ge och när de första blommorna behagar slå ut. Fast de flesta år har jag lyckats med att rädda en eller annan kapsel. Om du är intresserad kan jag skicka ett par toppar av den blå. Plantorna är allt för stora redan för att skicka. Annars har jag en hel del av dem. Och om det är som Maggan säger ( vilket jag inte betvivlar en sekund ), så är det ju lätt som en plätt att rota dem.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
02-04-2009, 22:04
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 02-04-2009, 22:54)  men så smart...då kan vi ju skicka varsin topp en vit och en blå....bestämma bara vem som testar vilken bara för skojj skull ska jag faktiskt testa att rota en topp....över hur många riktiga bladpar tycker ni??? och jag funderar på vad jag ska rota i...jord eller vatten, tror nästan att den lätt ger rötter i vatten..hm vad tror ni??? då kan ju snart hela odla ha klockrankor i sommar Om jag får gissa Malin, så ger jag mig tusan på att det går bäst i jord. Jag kan ha fel,men det är vad jag skulle testa  ( och kommer att göra bara för att få veta  ) Du frågade om bladpar och jag kan tänka mig två, men Maggan är ju den som "vet"
Redigerat av Gillan: 02-04-2009, 22:06
--------------------
|
|
|
|
|
03-04-2009, 07:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
INTE begär ni väl att jag ska minnas hur många bladpar dom hade innan klippning?? Jodå, jag minns faktiskt: Två bladpar på rotning direkt i jord med påse på. Och min vita klarar sig, den har börjat resa sig, de är sega de små! Anki, vill du ha en liten blå? De har knappt fått karaktärsblad så det går bra att skicka.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
03-04-2009, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Vad gulliga ni är…..  Jag tar gärna emot någon liten planta. Men jag kan inte skicka något i gengäld eftersom jag har de här förbaskade bladlössen som inte ger sig trots både såpsprit och provadotabletter /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
03-04-2009, 17:37
|

Medlem

|
CITAT (Anki V @ 03-04-2009, 09:59)  Vad gulliga ni är…..  Jag tar gärna emot någon liten planta. Men jag kan inte skicka något i gengäld eftersom jag har de här förbaskade bladlössen som inte ger sig trots både såpsprit och provadotabletter /Anki Skicka din adress!
--------------------
|
|
|
|
|
05-04-2009, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Gillan @ 02-04-2009, 10:40)  Det är det som är lite av ett problem med dessa raringar. Att de trasslar in sig i allt omkring dem alltså. Jag förstår att det inte är lätt, men försök att hålla dem så långt frårn varandra och annat som är möjligt. Annars är enda sättet att springa och passa dem hela tiden och se till att de klättrar på sin egen pinne och inget annat  . När det gäller utplantering i rabatt så tycker jag att en 1/2 meter mellan dem är bra. Sen är det inte helt fel att toppa dem några gånger. Bilden längre upp här på min/mina är högst två st, men jag tror egentligen att det bara var en enda och att jag toppade flera ggr  Jag tror nog att det var den första sådden som hade grott jag  ........  Ja, exakt, men än så länge bara en... tror inte de andra kommer heller, men jag har ju 10 nya fina frön nerstoppade i jorden nu. Rätt vad det är får jag många klockrankor
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
07-04-2009, 13:07
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 22 048

|
Hej Är helt ny på forumet och även ny när det gäller trädgård. Jag hade ett gullregn på tomten innan, det var delat i 5 stammar redan vid marknivå. Jag ville inte ha kvar det trots att jag tyckte att det var det finaste trädet på hela trädgården pga av att det är giftigt och att jag har en son på 1 år. Jag kapade av alla stammar nån meter över marken och nu tänkte jag att jag skulle plantera nån fin klätterväxt runt trädet och på så viss få en fin buske ist. Tänkte köpa grön ståltråd och binda mellan dom olika stammarna så att det finns lite mer att klättra på. Tyckte att era klockrankor var skit fina så nu undrar jag om ni tror att det går att genomföra? Är klockrankor fleråriga? Tål dom mkt sol? Vad ska jag sätta dom i för jord/gödning? Kan man plantera dom direkt i jorden runt stammen nu eller ska man sätta i kruka först? Förklara för mig som du skulle gjort för ett barn så kanske jag fattar...  är som sagt inte speciellt grön om fingrarna än. Bor i Kalmar, blir väll zon 1 om jag förstått det rätt.. MVH Chrille
Redigerat av Zzzleepy: 07-04-2009, 13:17
|
|
|
|
|
07-04-2009, 14:52
|

Medlem

|
CITAT (Zzzleepy @ 07-04-2009, 14:07)  Hej Är helt ny på forumet och även ny när det gäller trädgård. Jag hade ett gullregn på tomten innan, det var delat i 5 stammar redan vid marknivå. Jag ville inte ha kvar det trots att jag tyckte att det var det finaste trädet på hela trädgården pga av att det är giftigt och att jag har en son på 1 år. Jag kapade av alla stammar nån meter över marken och nu tänkte jag att jag skulle plantera nån fin klätterväxt runt trädet och på så viss få en fin buske ist. Tänkte köpa grön ståltråd och binda mellan dom olika stammarna så att det finns lite mer att klättra på. Tyckte att era klockrankor var skit fina så nu undrar jag om ni tror att det går att genomföra? Är klockrankor fleråriga? Tål dom mkt sol? Vad ska jag sätta dom i för jord/gödning? Kan man plantera dom direkt i jorden runt stammen nu eller ska man sätta i kruka först? Förklara för mig som du skulle gjort för ett barn så kanske jag fattar...  är som sagt inte speciellt grön om fingrarna än. Bor i Kalmar, blir väll zon 1 om jag förstått det rätt.. MVH Chrille Hej Chrille, välkommen! Klockrankan är inte frosttålig men kan övervintras inne. Dra upp plantorna nu och plantera ut efter sista frosten. Om du ska sätta den invid roten på ett träd kan det kanske vara lämpligt att sätta den i en stor kruka pga av rötterna, och då kan du också lätt bära in den på hösten. Plantera gärna i full sol och i ko-på-påse-gödsel. Om du hellre vill ha en perenn växt hade jag satt en klematis i trädet, det har jag i mitt gamla päronträd. Sätt i så fall en sort som inte behöver klippas ner. Lycka till!
--------------------
|
|
|
|
|
08-04-2009, 09:59
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 22 048

|
tack Maggan blir nog en klematis då..
|
|
|
|
|
27-04-2009, 07:54
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Hjälp! Herregud va dom växer!! Mina är mellan 30-50 cm långa med klistriga sträva smala armar som tar tag i allt dom får tag på. Det går knappt att bära dom...
Kan man toppa och i så fall vart?
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|