Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Margiths busfröer
          Maggan H
          Inlägg 07-07-2009, 19:49
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Mina har också slagit ut, men blomman här är enkel men i samma färg. Den är lika vacker! Dahlior är ljuvliga!

Och både Acacian och Eucalyptusen växer på! De är ca 15 cm höga.

Redigerat av Maggan H: 07-07-2009, 19:54

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Anki V
          Inlägg 08-07-2009, 17:28
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag vet inte om det var ödet eller någon högre makt som såg till att jag inte behövde ta något beslut om hur jag skulle göra med jättarna….och några koalor hittade jag inte (tack och lov) sweatingbullets.gif

I början av juni for jag och hjärtevännen på semester. För att försöka klara frösådderna som placerats i rabatterna täckte jag allt med flera lager fiberduk. Det som inte kommit i jorden ännu grävde jag en stor grop för och satte ner alla krukor. Jag vattnade noga och täckte med fiberduk.

Det går bara inte att be någon snäll granne ta hand om passningen av sådana mängder av växter om man är det minsta rädd om grannsämjan….det var bara att chansa no.gif .

Allt var frid och fröjd och den 8 juni, när jag var i Helsingborg fick jag rapport av en vän att allt var väl och jag drog en suck av lättnad. Risken för järnnätter skulle nu vara över yahoo.gif .

Jo tjena, några dagar senare var det flera grader kallt…..termometern visade att det varit -5. -cry-.gif Alla Zinnior, corymbia och Eucaluptus var ihjäl frusna. Acasian hade tack och lov klarat sig.

Nästan alla dahlior och balongblommorna (lady och hamilton) var svedda i topparna. Det var bara Margiths busfröndahlior som klarat sig helt oskadda. Förmodligen för att de är vana bistert Norrbottensklimat laugh.gif . Alla busfrön som var perenna hade i alla fall klarat sig.

Konstigt nog var klockrankan jag fått från Maggan H helt opåverkad …den har föresten knoppar nu.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Maggan H
          Inlägg 12-07-2009, 21:04
          Länk hit: #143

Medlem

Jo tack jag hörde att du varit på mina breddgrader utan att komma på besök, Anki! devil.gif Men jag hörde också orsaken så du är förlåten! Här är bild på en av Margiths Acasior, de är så fina! Eucalyptusen likaså.

(Och jag har också knoppar på Klockrankan, lägger bild i den tråden!)

Bifogad fil  P7120010.JPG ( 830.65k ) Antal nedladdningar: 26

Och om ni undrar på det vita pudret är det Myrr, jag upptäckte att små grå tunna larver hade käkat på dom! ranting.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Anki V
          Inlägg 12-07-2009, 21:39
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag öppnade bilfönstret och skrek HEJ….DÅ….. Maggan när vi svischade förbi avfarten till där du bor.

Jag hann i alla fall få se Brösarps backar….Jag viste inte att det fanns något sådant i Sverige. Jag fick lite associationer till Skotska hedar och var mycket imponerad. Vi sov även en natt på en camping vid Helgeån. Martins rökeri …..vill jag varmt rekommendera till de som åker med husvagn i Skåne.

Jag har ätit "sill" som faktiskt egentligen var strömming....Men som gäst ville jag inte genera värdfolket och påpeka att de tagit miste giggle.gif

En ny upplevelse var att få äta svenska jordgubbar i början av juni……några få av mina har börjat att skifta färg i dag (en dryg månad senare). Nu när jag sett Skåne genom bilfönstret så förstår jag verkligen hur avlångt Sverige är. Det kändes nästan som att komma till ett annat land.
          Bara det där med ogräset vallmo…. wub.gif
          Bifogad fil  vallmo__Large_.JPG ( 143.08k ) Antal nedladdningar: 24

Jag har satt ut Margiths Acasior i rabatten och det verkar de gilla helskarpt….Få se hur den kommer att reagera när de ska ner i kruka till hösten…..

Hm…. g.gif Kanske jag skulle ta och kruka den redan nu innan rötterna blir att för vidlyftiga.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Maggan H
          Inlägg 13-07-2009, 09:25
          Länk hit: #145

Medlem

MARTINS RÖKERI?? I YNGSJÖ?? Då var du verkligen riktigt nära, bara några mil ifrån! Gud vad synd!

Och visst, Kornvallmon växer helvild på sina ställen och är underbar i sina röda klänningar!

Jaså du har vågat plantera ut Margith den andre o tredje i rabatten? Håller mig nog till kruka än så länge, och förresten var de väl inte härdiga här alls? Så de får nog stå kvar i krukorna.

--------------------
          MVH Maggan

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 22:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon