CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 20:19)

Men, jag kommer inte att kunna ha citrusen där, för citrusen vill ju ha det BÅDE ljust
och svalt.
Då jag inte tidigare har haft någon växt som har ställt dessa krav, så har jag av naturliga skäl inte ordnat det så heller.
Har dock lite idéer, angående hur jag ska göra, inför nästkommande vinter och kommer så småningom att fundera tillsammans med ER...
men nu vill jag ha VÅR OCH SOMMAR först!

är det under +10c så behövs inget extra ljus även om det är det bästa vintern igenom. när jag övervintrade mina i en källare så hade dom ingen vintern något extra ljus.
sedan beror det på vilken citrus art man har, alla vill inte ha svalt under vintern. utan en del växer vilt i områden som aldrig får under +20c +15c och har därmed större krav på ljus och fukt än svalka men alla ''tål'' att övervintra svalt, och en del växer högre upp bland bergen och har därmed krav på vintervila ner till +5c.
den du har kalamondin är en släkhybrid från Filippinerna och den växer vilt i klimat som ''aldrig'' får under +20c och ha mini temp på +20c i jan och där det under hela året under dagen oftast är över +25c +30c(
Edit - formulerade mig konstigt, kalamodin växer inte vilt i naturen men dens föräldrar växer vilt i syd/ost Asien i tropiskt klimat till subtropiskt klimat)
så den du har behöver inte ha svalt för att sätta frukt eller trivas. utan kan du bara ge den en ljus(med bra ljus) men fuktig vinter så kan du övervintra den i en temp på +20c. DOCK har du torr luft så ökar risken för ohyra och då kan det istället va en fördel att ha den svalt när man odlar den här lika så om man inte kan ge den bra ljus under vintern är det också då bättre att ha den svalt.
så till vintern kan du själv bestämma hur du vill övervintra den
alt 1 - extra ljus i en temp på ca +20c. höll hög fukt! och se upp för ev ohyra.
alt 2 - övervintra den mörkt men under +10c men över +5c.
alt 3 - övervintra den i extra ljus i en temp på +5c +10c.
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 20:36)

Undrar: Har har Calamondin uppstått, förresten?
en släkt hyrbid med ursprung från Filippinerna. närmare bestämt en hybrid med Fortunella-arterna och Citrus-artrer = × Citrofortunella
din art är Citrofortunella microcarpa eller Citrofortunella mitis.
Redigerat av flaxss: 06-03-2009, 20:53