Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Shoppat idag: Min allra första fruktbärande citrus..., -Hurra!!!
          MariaS
          Inlägg 06-03-2009, 20:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Ja baljan är ju redan på plats, som sagt.

Bifogad fil  badbalja.JPG ( 428.57k ) Antal nedladdningar: 26

Matkällaren och vinkällaren är också klara åt andra hållet biggrin.gif Fönstrena och dörren inköpta. Ritningen klar. Så nu är det bara resten kvar.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-03-2009, 20:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 20:31) *
          Ja baljan är ju redan på plats, som sagt.

Bifogad fil  badbalja.JPG ( 428.57k ) Antal nedladdningar: 26

Matkällaren och vinkällaren är också klara åt andra hållet biggrin.gif Fönstrena och dörren inköpta. Ritningen klar. Så nu är det bara resten kvar.

Haha, vad kul! Då vet vi vart vi ska åka!!!! naughty.gif rotfl.gif

Undrar: Har har Calamondin uppstått, förresten?

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-03-2009, 20:39
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 20:36) *
          Haha, vad kul! Då vet vi vart vi ska åka!!!! naughty.gif rotfl.gif

Va-a confused.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-03-2009, 20:44
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 20:19) *
          Men, jag kommer inte att kunna ha citrusen där, för citrusen vill ju ha det BÅDE ljust och svalt.
          Då jag inte tidigare har haft någon växt som har ställt dessa krav, så har jag av naturliga skäl inte ordnat det så heller.

Har dock lite idéer, angående hur jag ska göra, inför nästkommande vinter och kommer så småningom att fundera tillsammans med ER...

men nu vill jag ha VÅR OCH SOMMAR först! kompiskram.gif

är det under +10c så behövs inget extra ljus även om det är det bästa vintern igenom. när jag övervintrade mina i en källare så hade dom ingen vintern något extra ljus.

sedan beror det på vilken citrus art man har, alla vill inte ha svalt under vintern. utan en del växer vilt i områden som aldrig får under +20c +15c och har därmed större krav på ljus och fukt än svalka men alla ''tål'' att övervintra svalt, och en del växer högre upp bland bergen och har därmed krav på vintervila ner till +5c.

den du har kalamondin är en släkhybrid från Filippinerna och den växer vilt i klimat som ''aldrig'' får under +20c och ha mini temp på +20c i jan och där det under hela året under dagen oftast är över +25c +30c( Edit - formulerade mig konstigt, kalamodin växer inte vilt i naturen men dens föräldrar växer vilt i syd/ost Asien i tropiskt klimat till subtropiskt klimat)
          så den du har behöver inte ha svalt för att sätta frukt eller trivas. utan kan du bara ge den en ljus(med bra ljus) men fuktig vinter så kan du övervintra den i en temp på +20c. DOCK har du torr luft så ökar risken för ohyra och då kan det istället va en fördel att ha den svalt när man odlar den här lika så om man inte kan ge den bra ljus under vintern är det också då bättre att ha den svalt.

så till vintern kan du själv bestämma hur du vill övervintra den

alt 1 - extra ljus i en temp på ca +20c. höll hög fukt! och se upp för ev ohyra.

alt 2 - övervintra den mörkt men under +10c men över +5c.

alt 3 - övervintra den i extra ljus i en temp på +5c +10c.

CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 20:36) *

en släkt hyrbid med ursprung från Filippinerna. närmare bestämt en hybrid med Fortunella-arterna och Citrus-artrer = × Citrofortunella

din art är Citrofortunella microcarpa eller Citrofortunella mitis.

Redigerat av flaxss: 06-03-2009, 20:53

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-03-2009, 20:46
          Länk hit: #25

Medlem

Fördelen med de där lite svalare utrymmena, är att de i de flesta fall också har lite högre luftfuktighet. Man får liksom lite bonus på vägen biggrin.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-03-2009, 20:49
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (MariaS @ 06-03-2009, 20:39) *
          Va-a confused.gif

Alltså, jag menar... Är calamondin en egen "ras/sort" eller är den framavlad/korsad på något sätt...? Har den funnits i flera hundra år...?

Förlåt om det är en dum fråga... blush.gif men om ett barn skulle fråga vad en calamondin är, vad skulle du svara då?

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-03-2009, 20:53
          Länk hit: #27

Medlem

Nu är jag lite dålig på det här, men som namnet antyder bör det ju vara en korsning mellan citrus och fortunella. Enligt flaxss kommer den tydligen från filipinerna (vilket jag inte heller visste)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-03-2009, 20:57
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (flaxss @ 06-03-2009, 20:44) *
          en släkt hyrbid med ursprung från Filippinerna. närmare bestämt en hybrid med Fortunella-arterna och Citrus-artrer = × Citrofortunella

din art är Citrofortunella microcarpa eller Citrofortunella mitis.

la till lite mer info. det är en släkt hyrbid. med föräldrarna den har så tål den kyla väldigt bra men trivs även i tropiskt klimat. då dom föräldrarna har olika gener. vilket gör att denna hybird trivs väldigt bra att ha tropiskt åretr runt. bland annat har dom stora odlingar på Hawaii och i Filippinerna och det är ju områden som är kända för att ha tropsikt klimat.

men vilket är svårt att få till i sverige under vintern och därför en fördel att ha den svalt, även om den tål kyla under kort tid, vill den än då inte ha för svalt dvs under +4c +5c en längre tid = hel vinter. men man får ju tänka på att det är en hyrbird från Filippinerna som har ett tropiskt klimat.

hmm hoppas ni förstår hur jag menar ? wacko.gif

Redigerat av flaxss: 06-03-2009, 21:02

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-03-2009, 21:01
          Länk hit: #29

Medlem

Man ska tydligen läsa i sina böcker... whistling.gif
          Så här står det:
          Det är en hybrid mellan Citrus reticulata (mandarin) och kumquat (Fortunella margarita). Den minst ätliga av alla citrusfrukter. Den blir emellertid en attraktiv upp till 2,4 m hög prydnadsbuske med små ljust brndgula frukter och odlas allmänt antingen i kärl utomhus eller, i svala klimat, i kruka inomhus. Det finns också en mindre känd korsning mellan lime och en söt kumquat.
          Undrar vad det kan vara... Nu börjar det att klia igen crazy.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-03-2009, 21:08
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (flaxss @ 06-03-2009, 20:44) *
          är det under +10c så behövs inget extra ljus även om det är det bästa vintern igenom. när jag övervintrade mina i en källare så hade dom ingen vintern något extra ljus.

sedan beror det på vilken citrus art man har, alla vill inte ha svalt under vintern. utan en del växer vilt i områden som aldrig får under +20c +15c och har därmed större krav på ljus och fukt än svalka men alla ''tål'' att övervintra svalt, och en del växer högre upp bland bergen och har därmed krav på vintervila ner till +5c.

den du har kalamondin är en släkhybrid från Filippinerna och den växer vilt i klimat som ''aldrig'' får under +20c och ha mini temp på +20c i jan och där det under hela året under dagen oftast är över +25c +30c( Edit - formulerade mig konstigt, kalamodin växer inte vilt i naturen men dens föräldrar växer vilt i syd/ost Asien i tropiskt klimat till subtropiskt klimat)
          så den du har behöver inte ha svalt för att sätta frukt eller trivas. utan kan du bara ge den en ljus(med bra ljus) men fuktig vinter så kan du övervintra den i en temp på +20c. DOCK har du torr luft så ökar risken för ohyra och då kan det istället va en fördel att ha den svalt när man odlar den här lika så om man inte kan ge den bra ljus under vintern är det också då bättre att ha den svalt.

så till vintern kan du själv bestämma hur du vill övervintra den

alt 1 - extra ljus i en temp på ca +20c. höll hög fukt! och se upp för ev ohyra.

alt 2 - övervintra den mörkt men under +10c men över +5c.

alt 3 - övervintra den i extra ljus i en temp på +5c +10c.

en släkt hyrbid med ursprung från Filippinerna.

Tack Linus!
          Det var väldigt utförligt. Jag tycker att mina möjligheter befinner sig lite mitt emellan det du skrivit. I min matkällare hade jag det mörkt, fram tills för några veckor sedan.
          Där har tempen varierat mellan 10-14 grader under hela vintern. När jag såg att änglarna och pelargonerna skjutit skott så slog jag igång belysningen där inne.

I den övriga källaren är det nog runt 14-16 grader. Inga element är på där. En möjlighet som jag tror att jag har i den övriga källaren, är att "bygga in" ett mindre glas-skåp i anslutning till en av ventilerna, inkl extra belysning= flera x36W. Där bilr det ännu kallare.

Det är bara en idé jag har. Vet inte om det skulle funka.

Slutligen mitt sista alternativ: det är min sons rum som ligger på övervåningen. Där är det under vintern med stängd dörr ca 16-17 grader (pga hans eksem). Han vill absolut inte sova varmare... w00t.gif . I hans rum finns ett västerfönster som jag kan komplettera med extra belysning. (4x36W kallvita...) Skulle det räcka? Kanske räcker med EN, eller två? dunno.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-03-2009, 21:12
          Länk hit: #31

Medlem

vill man bli förvirrad på namn kan man läsa skud (sök på deras familj)

det jag skrev var tydligen ''SYNONYM'' namn.

Citrus × microcarpa
          kalamondin

Synonymer och övriga botaniska namn
          × Citrofortunella microcarpa
          × Citrofortunella mitis
          Citrus × mitis Blanco

Citrus japonica
          rund kumquat

Synonymer och övriga botaniska namn
          Citrus × aurantium ssp. japonica
          Fortunella japonica

enligt skud är det då en hybrid med Citrus reticulata och Citrus japonica.

Redigerat av flaxss: 06-03-2009, 21:13

Citera
          blomkronan
          Inlägg 06-03-2009, 21:34
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Oj vilken aktivitet det har varit här idag biggrin.gif
          och såååå mycke bra fakta och information smile.gif

thanks.gif MariaS och Flaxss Ni är så underbara yes.gif 000.gif blomma.gif

Sussie din citrus är sååååå söt det glömde jag säga sist smile.gif. och sååå tätt smile.gif
          Har dina frukter börjat skrumpna kan du vänta med att plocka dom på länge... låt dom sitta sååå länge som du vill njuta av dom wub.gif

Jag tog mina fröer från frukter som var nästa helt torkade och insjunkna... smile.gif
          Bifogad fil  DSC01324.JPG ( 93.87k ) Antal nedladdningar: 30

ingen bra bild...sad.gif men här är några... av bebisarna smile.gif
          det tar "bara" 10 år innan jag får se dom blomma smile.gif

stjärnskruvmejsel... för att få bort den gamla jorden... det ska jag ge mig på i helgen smile.gif tack för tipset Maria smile.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-03-2009, 21:47
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (blomkronan @ 06-03-2009, 21:34) *
          Oj vilken aktivitet det har varit här idag biggrin.gif -Jodu... Det blir många funderingar för en sån "novis" som jag är...
          och såååå mycke bra fakta och information smile.gif

thanks.gif MariaS och Flaxss Ni är så underbara yes.gif 000.gif blomma.gif
          -Instämmer! vet inte vad jag hade gjort utan dessa fantastiska personer!!! En stor eloge ska dom ha! kram1.gif kram1.gif

Sussie din citrus är sååååå söt det glömde jag säga sist smile.gif . och sååå tätt smile.gif -Va kul att du tycker det!
          Har dina frukter börjat skrumpna kan du vänta med att plocka dom på länge... låt dom sitta sååå länge som du vill njuta av dom wub.gif
          -Jahaaa? Vad bra att du sa det, annars hade jag nog snart plockat av dom...

Jag tog mina fröer från frukter som var nästa helt torkade och insjunkna... smile.gif
          Bifogad fil  DSC01324.JPG ( 93.87k ) Antal nedladdningar: 30

ingen bra bild... sad.gif men här är några... av bebisarna smile.gif
          Hoppas du kan få isär rötterna! Det var värst vilken växtlighet dom hade! laugh.gif
          det tar "bara" 10 år innan jag får se dom blomma

stjärnskruvmejsel... för att få bort den gamla jorden... det ska jag ge mig på i helgen smile.gif tack för tipset Maria smile.gif Jag ska också sätta i gång nu tänkte jag... hade bara lite annat som jag var tvungen att "pyssla" med. Hjälpa min son bl.a. kompiskram.gif Mari, kompiskram.gif Maria kompiskram.gif Linus -Tack!

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-03-2009, 00:27
          Länk hit: #34

Medlem

Hrm blush.gif Det var så lite så shy.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 07-03-2009, 00:51
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (MariaS @ 07-03-2009, 00:27) *
          Hrm blush.gif Det var så lite så shy.gif

kram2.gif tummenupp.gif

Underbara människor SKA beundras, om och om igen!!!! kompiskram.gif

Redigerat av Sussie F-Flower: 07-03-2009, 00:51

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2009, 00:52
          Länk hit: #36

Medlem

tusen tack för underbara och snälla ord, värmer .

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 07-03-2009, 01:01
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-03-2009, 00:52) *
          tusen tack för underbara och snälla ord, värmer .

Ja... -39 grader varmt, så att det "kokar" under pyjamasen....! a0a.gif tummenupp.gif kompiskram.gif wub.gif
          Tack själv du!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 07-03-2009, 02:19
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

wub.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 08-03-2009, 22:24
          Länk hit: #39

Medlem

Ikväll har kalamondinen blivit omplanterad. yahoo.gif
          Hade lite tokigt med krukstorlekar blink.gif men jag valde den här till slut. Den är dubbelt så stor som den som var. Så nu lär det väl bara utvecklas rötter i flera månader kanske... blush.gif
          Vad tror ni?

Läste i någon bok att det inte var bra att ge dom FÖR stor kruka... Känns som att jag har gått emot dessa ord i och med denna stora kruka. (5-6-liter?)
          Lade bara fullstora lecakulor i botten, sedan blandat leca+citrusjord, därefter de översta 3 cm är bara citrusjord. Plantan hade väldigt grunda rötter. Är detta normalt eller är det pga den grunda krukan som den hade tidigare...?

Har några ytterligare funderingar: Ang mina "pytte-mandariner" som jag sådde den 15e januari.
          Se bild!
          Den första har fått ETT karaktärsblad. Andra k-bladet är på gång men bara stort som ett risgryn än så länge...
          Ska jag sätta den också i citrusjord nu, eller ska jag vänta tills den blir lite större så att jag inte skadar rötterna på den?

Den andra, lilla minsta mandarinen har bara ett blad överhuvudtaget! Den ska jag väl definitivt vänta med att plantera i citrusjord, eller?

Och så en sista fundering... gäller inte citrus utan min ena avokado (planterad i höstas) som har fått lite brunaktiga och "fnöskiga" blad. Det ser ut som hos rhododendron som har järnbrist. Vill avokadon ha samma jord som citrusen kanske? Vore det idé att prova?

Redigerat av Sussie F-Flower: 08-03-2009, 22:27
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM001134.JPG ( 805.29k ) Antal nedladdningar: 35

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-03-2009, 23:00
          Länk hit: #40

Medlem

ser jätte bra ut! den citrusen kommer stor trivas med nya jord och allt. och jordblandningen var också jätte bra.

Avokado trivs i samma jord som citrus. när jag skolar om mina citrus plantor så väntar jag tills dom har ca 2-4käraktärsblad.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 15:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon