CITAT (Alba @ 06-03-2009, 12:59)

Åh nu blir jag sugen på en citrus.
Jag hade en Kolamondiner för några år sedan. Den blomma helt otroligt under hela året.......gav även frukt. Det pågick i ca 3 år och sen tvärdog den en vinter. Jag hade den i vanlig rumstemp. och inget extraljus.
Nu har jag andra förutsättninagr så nu måste det nog bli en ny citrus.
Tack för bra info Maria.
Undrar just om inte det är precis vad som har hände med min Kalamondin..den blev nog ca 3 år, massa blommor och frukter, men sen började den helt plötsligt tappa bladen och skrumpna ihop trots att både skötseln och stället har varit samma..Jag har gett den en massa tid för att se om den tar sig, men tyvärr.. Jag har skrapat flera stamdelar,( som Flaxss sa att jag skulle göra) men ser inget grönt.
Och nu hoppas jag att ni inte har något emot att jag hoppar in här för lite hjälp med dom nya..
Dom som var 3 bebisar förra ået, har växt till sig, dvs 2, för den 3 dog, och den största av dom har bladen med vita kanter jag visade i en annan tråd. Den har nu börjat få nya blad och skott stora dessutom..Ska jag toppa den och bara låta dom nya ta över, eller tycker ni att jag ska låta naturen gå sin gilla gång ??
Som tur är fortsatte jag att pula ner alla citruskärnor jag kom över, tror att det är mest citron och mandarin, och nu har dom börjat komma upp..
Nu är det svårt att veta vad man ska göra med dom, för solen är väldigt varm, temp runt 18, nätterna runt 10, och eftersom solen ännu är så pass låg så är det svårt att skydda dom för den..den stora har ju alltid varit utomhus, så den får stå där den är, och dom små har jag tagit ut för första gången idag, men ska nog ta in dom nu..
Den viktigaste frågan är hur jag ska bete mig med den stora...
DSCN8038.JPG ( 57.61k )
Antal nedladdningar: 24
DSCN7990.JPG ( 58.84k )
Antal nedladdningar: 23