Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lidl, Nu har jag shoppat på Lidl
          *Felix matte*
          Inlägg 01-10-2003, 21:41
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Adri-Anne @ 01-10-2003, 09:09)
          Du hyr inte ut dotter och måg? biggrin.gif biggrin.gif

Så gärna biggrin.gif men kanske avståndet sätter stopp laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Iris i V-botten
          Inlägg 02-10-2003, 17:43
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 462

Lidl håller låga priser......men vet nån hur personalen behandlas?
          Har nyss läst tidningen Handelsnytt.
          Kassapersonalen klockas....långa arbetspass utan raser...m.m.
          Med en sån personalpolitik borde alla konsumenter bojkotta affärerna.
          Snart är vi framme vid den tid när djuren behandlas bättre än människorna.
          Tänk på skräckexemplen som uppdagats inom åldringsvården.
          Alla bör få ha en dräglig tillvaro.
          Visst är det väl bra med konkurrens ....men vi får inte glömma bort att om vi inte gynnar den svenska produktionen har vi snart ingen kvar.
          "Man saknar inte kon förrän båset är tomt".

--------------------
          Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat

Citera
          andersen
          Inlägg 02-10-2003, 18:08
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Bra inlägg Iris äntligen någon som förstår hur vi livsmedelsarbetare har det idag,ja inte bara vi, det ser lika illa ut i vården och inom barnomsorgen mm, och så som jag ser det så är det otyget med att konkurens utsätta brancherna som är boven.

Tycker att det är märkligt att folk åker flera mil för att kunna tjäna några kronor på mjölk, bröd, kött, mm, dessutom så gör man det sent på kvällar,
          men om man spelar för några hundralappar i veckan och köper någon flaska vin till helgen, då tycker inte folk att det är för dyrt!

Nä jag tycker att det var bättre förut när vi hadde lokala ICA och KONSUM butiker i närheten där folk bor, och ännu längre tillbaka när det fanns en affär tidslag jag vill minnas att lagen sa att inga butiker fick vara öppna efter kl1800 måndag-fredag kl1300 lördag söndagar stängt.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Ralf
          Inlägg 03-10-2003, 08:37
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

arbetsförhållanden på Lidl har vi tidigare pratat om o dessa är inte mkt att hänga i julgranen i alla fall. Lidl gör som vanligt, ett intetsägande skriftligt uttalande.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Berith
          Inlägg 03-12-2003, 11:41
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Fick ett reklamblad idag om att Lidl öppnar här i stan i morron. Tycker inte att dom varorna som var med i bladet verkar vara nåt att hurra för, i alla fall inte prismässigt. Saft t.ex. flera kronor dyrare än den vi brukar köpa, liksom ett visst bröd. Men jag ska nog ta en tur dit nån av dom närmsta dagarna, det kan ju finnas annat som är prisvärt. Åsa började ju den här tråden med att prata om bananer! smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Ralf
          Inlägg 03-12-2003, 13:51
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Berith @ 03-12-2003, 11:41)
          Åsa började ju den här tråden med att prata om bananer! smile.gif

Akta dig, det är bergis Tyska bananer!!!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Mariann
          Inlägg 03-12-2003, 14:02
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Va ohmy.gif odlar dom bananer i Tyskland wacko.gif wub.gif

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Berith
          Inlägg 03-12-2003, 14:32
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-09-2003, 19:06)
          Och jag kan rapportera att bananer för 3.99kr/kg smakar likadant som bananer för 16.90kr/kg (ICA).

... sa Åsa! huh.gif Borde ju finnas annan frukt som också är billig.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          birgitek
          Inlägg 03-12-2003, 14:51
          Länk hit: #49

Gäster

Tycker att det är jättebra att norsk/svenska Coop och holländska ICA
          (Ahold) får konkurrens. Varför skall vi ha 20-30 % högre matpriser än övriga EU (Vi har inte motsvarande högre löner) Tycker att Lidl är bra,
          främst fräcsht o billigt frukt o grönt, det goda grova tyska matbrödet o
          alla spännande kött- o smakrika korvar.
          Jag hoppas på fler nya aktörer på matmarknaden.
          Birgit Ek

Citera
          andersen
          Inlägg 03-12-2003, 16:42
          Länk hit: #50

Medlem

Birgit Ek , det är inte alls bra. Jag vill att folk ska ha lön som det går att leva på sedan så är det viktigt att våra kollektiv avtal följs, varför ska man handla biligt och bara tänka på sig själv?

Och dessutom så tycker jag att man ska gynna dom lokala butikerna.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          birgitek
          Inlägg 03-12-2003, 17:03
          Länk hit: #51

Gäster

Vadå lokala butiker? Det finns väl knappast några sådana, eller menar du Coop och ICA (norsk /svenkt resp holländskt). Var köper du lokalodlade
          frukter och grönsaker såhär års?. Tycker absolut inte det är egoistiskt att
          vilja ha billigare livsmedel, det gynnar väl oss alla. F.ö. om vi skall hålla oss till fakta: LIDL följer faktiskt gällande kollektivavtal för svensk handel.
          Birgit Ek

Citera
          andersen
          Inlägg 03-12-2003, 19:50
          Länk hit: #52

Medlem

Birgit Ek ja det finns lokala butiker fortfarande even om det är en ica eller konsum butik så är det en lokalbutik= butik där folk bor.

Ang kollektivavtal så är det så att dom skrev först på det efter en stor debatt i massmedia.

Klart att det är fel att köpa billigt när det sker på dom som jobbar ej får drägliga arbetsvilkor, och det har dom ej när dom blir utsatta för tidstudier och ej kan gå på toa när dom själva vill, dessutom har dom satt i system att ej anställa folk på fulltid utan man anställer folk på timmar så behöver dom ej ha folk som byter personal för lunch mm, det är fel att företag ska sätta sådant gisel i system.

Nä handla inte där, tänk inte bara på dej själv! vet inte vad du jobbar med men det är helt klart att dom här fula sätten att sköta ett företag brer ut sig i samhället och är det ett sådant samhälle vi vill ha?

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 03-12-2003, 22:17
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (andersen @ 03-12-2003, 19:50)
          Nä handla inte där, tänk inte bara på dej själv! vet inte vad du jobbar med men det är helt klart att dom här fula sätten att sköta ett företag brer ut sig i samhället och är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Nej, den stora majoriteten vill nog inte alls ha ett sådant samhälle, men indoktrineras ständigt numer att det skulle vara nödvändigt och därtill innebära stora fördelar.

Och visst är det fördelaktigt - dvs för dem som gärna trampar ner andra....

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2003, 22:24
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

men det är helt klart att dom här fula sätten att sköta ett företag brer ut sig i samhället och är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Nej! Jag tror att de flesta av oss är överens om att så vill vi inte ha det.
          Samtidigt tycker jag också att vi kan dra en parallell mellan detta fenomen och Sjukvården (Landstinget) idag.
          Också där är tendensen att de sk. höjdarna suger ut det gottaste och de som gör jobbet går på knäna och en efter en blir de utslagna.

Jag är glad att vi slipper Lidl hos oss biggrin.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-12-2003, 09:20
          Länk hit: #55

Gäster

Jag förstår ingenting, hur i all världen kan mångfald vara fel? Jag vill iallafall ha frihet att välja mellan olika alternativ.
          På tal om landsting och vård så skulle det säkert vara mycket bättre om det
          fanns konkurrens och valmöjligheter. Vem skulle välja ett dåligt och
          oekonomiskt alternativ.
          Vill vi ha kvar något av vår välfärd måste fri företagsamhet och fri etableringsrätt till.
          Birgit Ek

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-12-2003, 10:56
          Länk hit: #56

Medlem

Mångfald leder ju till ett överutbud som tar resurser i onödan.

I USA tex är det "mångfald" inom vården. Amerikanska politiker åkte hit för några år sedan och studerar vårt system med allmän försäkring. Dom finner det mkt bra. Att det ej införs i USA är en annan sak, men där har ett fåtal det mkt bra, många har det normalt och en stor grupp är nästan utan någon som helst vård.

Fri företagsamhet och fri etableringsrätt leder inte till bättre välfärd. Om fallet vore så så skulle många länder som är rika ha rik befolkning. Så är det ej idag! Det finns idag länder som är oerhört rika på tex naturresuser. Dessa länder har fattiga invånare bland annat för att företag från USA har etablerat sig och exploaterat tillgångar OCH arbetskraften.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-12-2003, 11:03
          Länk hit: #57

Medlem

dessutom har dom satt i system att ej anställa folk på fulltid utan man anställer folk på timmar så behöver dom ej ha folk som byter personal för lunch mm, det är fel att företag ska sätta sådant gisel i system.

Enligt lagen får man jobba max 4 timmar utan rast om man skall jobba heltid. Lidl låter sin personal arbeta 5 timmar utan rast för det är den tiden dom "planerar". Sedan efter 5 timmar kan dom fråga/beodra övertid. Rasten har man kringgått då.

Vidare tror jag att Lidl ett tag skrev in att personalen inte fick vägra att arbeta upp till 8 timmar per dag! Peronalen görs alltså till en flexible resurs! Ansvaret för en proffesionell arbetsledning som kan planera behovet av anställda slipper man ju ta på det sättet.

Birigitta Skulle Du vilja jobba udner sådan förhållanden?? Du vet att måste jobba 5 timma och KAN tänkas MÅSTE jobba 8 timmar, men det vet du ej. För att Lidl skall kunna hålla sina priser så måste dom vinstmaximera sin verksamhet på bekostand av personalen.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 04-12-2003, 12:37
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Börjar man på ett ställe att utnyttja personalen på detta sätt kommer så småningom andra att följa efter och innan vi vet ordet av det så har det blivit norm. Sedan kan ytterligare krav på personalen läggas till och andra kommer att följa efter, var så säker.
          Bojkotta Liedl, Netto och alla dessa kedjor som bara kan överleva på andras elände.

Citera
          MimE
          Inlägg 04-12-2003, 18:03
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Själv tycker jag att mångfald är jättebra men konkurrans på oschyssta villkor är pest. Mångfald betyder för mig att jag erbjuds olika saker, inte samma sak i "olika förpackningar". Därför väljer jag bort affärer som medvetet behandlar personal, leverantörer m.m. uselt. Jag vill att seriösa företag med god samhällskänsla ska överleva. Jag betalar alltså hellre lite extra och får lite bättre samvete.

Här på Hisingen i Göteborg vill/ville Lidl bygga en affär där det nu finns en gräsfotbollsplan och odlingslotter. Ingen som jag har pratat med anser att det finns behov av ytterligare en affär just här (Willys och Billhälls i princip vägg i vägg, Coop Forum ett par kilometer bort) utan behåller mycket hellre grönytan. Många pratar om total bojkott. Men ryktet säger att Lidl dragit tillbaka sin bygglovsansökan. *håller tummarna*

/Mimmi

Citera
          birgitek
          Inlägg 05-12-2003, 18:42
          Länk hit: #60

Gäster

Det verkar vara många mer än jag som tycker det är bra med LIDL.
          Har varit och storhandlad idag och det var enormt mycket folk där,
          parkeringen räckte inte till.
          Birgit Ek

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 11:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon