Hej
Jag tänkte för första gången så egna perenner. De jag tänkte så är Gullnattljus, Akleja (kristall), Månskensnepeta och Judekörs. Alla sorter (eg är Aklejan från raraväxter) har såanvisning 4 enligt Impecta. För er som inte har den i huvudet utantill (misstänker att rätt många här kan alla odlingsanvisningar utantill) så lyder den så här:
4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.
Jag tänkte att det skulle vara lämpligt att så dessa nu och placera sålådorna utomhus under tak. Det jag undrar är om jag är rätt ute? Är det läge nu eller skall jag vänta lite? Jag bor i Åkersberga (Roslagen)
En annan sak jag också undrar är hur jag skall täcka? Jag är ju van att man drar lite plast över tills fröerna gror men det är ju fröer som gror inomhus på typ en vecka...Om det är så att jag inte täcker med plast skall jag gå ut och se till att hålla sådden fuktig?
Många frågor blev det, tack på förhand
/Micke
|