|
|
  |
Grisar skållas levande |
|
|
|
18-03-2009, 18:57
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har nog, eller har åtminstone haft, uppfattningen att gårdsslaktare lite är skumma typer som gör som dom vill medans stora slakterier står under kontinuerlig kontroll och därför sköter sig. Det kanske är tvärtom, åtminstone i vissa/många fall.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
18-03-2009, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Ekologiskt eller inte !alla grisar dödas eller hur !Ekologiskt är absolut ingen garanti mot att djuren slaktas mildare eller mer humant !ekologiskt har väl mer med att göra hur grisen föds upp och på vad och hur och vad den vistas ute eller inne till slakten !finns ingen garanti att en Ekologisk gris slaktas på något annat sätt !alla slaktas med slaktmask,i så fall beror det på den personen som håller i slaktmasken hur grisens sista sekunder eller minuter är.Tyvär blir en del slaktare avtrubbade och glömmer bort att visa respekten för ett djur som ska till slakt.
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-03-2009, 19:27
|
Gäster

|
Javisst, alla dör någon gång...men att djur får leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar måste väl ändå vara något att sträva efter. Allt levande förtjänar ett gott liv..
Någon slaktmask används inte i de stora slakterierna - det handlar mera om en löpande band princip.
|
|
|
|
|
18-03-2009, 19:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2009, 19:27)  Javisst, alla dör någon gång...men att djur får leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar måste väl ändå vara något att sträva efter. Allt levande förtjänar ett gott liv..
Någon slaktmask används inte i de stora slakterierna - det handlar mera om en löpande band princip. Djuren, inklusive vi, har rätt till ett värdigt liv. Och en värdig död. Herregu, tänk er själva - löpandebandsprincipen. Tänk dig in i det.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
19-03-2009, 10:18
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Är ni inte lite orättvisa mot slakterierna. Människor gör misstag. Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen. De andra grisarna som inte var avblodade var åtminstone medvetslösa under skållningen. Det är vidrigt men med tanke på hur många grisar som slaktas tycks rutinerna fungera bra.
Tänk om rutinerna fungerade lika bra inom sjuvården, socialvården eller skolan. Inom de brancherna sker mängder med grova misstag hela tiden. Det kanske vore bättre att satsa engagemanget och resurserna på att förbättra dessa delar av samhället. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
19-03-2009, 10:47
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Jan Lindgren @ 19-03-2009, 10:18)  Hej! Är ni inte lite orättvisa mot slakterierna. Människor gör misstag. Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen. De andra grisarna som inte var avblodade var åtminstone medvetslösa under skållningen. Det är vidrigt men med tanke på hur många grisar som slaktas tycks rutinerna fungera bra.
Tänk om rutinerna fungerade lika bra inom sjuvården, socialvården eller skolan. Inom de brancherna sker mängder med grova misstag hela tiden. Det kanske vore bättre att satsa engagemanget och resurserna på att förbättra dessa delar av samhället. MVH Jan Lindgren Menar du att du inte förstår att grisen ska vara död före skållningen? Tror du verkligen att alla grisar skållas levande? Ursäkta men jag blir helt förskräckt över en dels totala ovetande om saker.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
19-03-2009, 10:57
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Det är så hemskt att sånt här händer, ännu hemskare om det accepteras. Om det faktiskt är ett misstag, så får man nog ha förståelse för det, på samma sätt som jag tycker man måste ha förståelse för att läkare gör misstag... Däremot bör man göra allt för att lära sig av det misstaget för att det inte ska hända igen. Sen kan jag bara hålla med om att även när slakten går som planerat så är det väl inte idealt...
Men visst finns det eko-gårdar som sköter slakten själva? Min styvmor handlar kött direkt från en gård åt gnesta hållet, då hämtar man köttet på plats. FÅR gårdar slakta själva om de har ngt tillstånd?
|
|
|
|
|
19-03-2009, 11:13
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Miro @ 19-03-2009, 11:57)  Det är så hemskt att sånt här händer, ännu hemskare om det accepteras. Om det faktiskt är ett misstag, så får man nog ha förståelse för det, på samma sätt som jag tycker man måste ha förståelse för att läkare gör misstag... Däremot bör man göra allt för att lära sig av det misstaget för att det inte ska hända igen. Sen kan jag bara hålla med om att även när slakten går som planerat så är det väl inte idealt...
Men visst finns det eko-gårdar som sköter slakten själva? Min styvmor handlar kött direkt från en gård åt gnesta hållet, då hämtar man köttet på plats. FÅR gårdar slakta själva om de har ngt tillstånd? De får göra det själva, men eftersom de både måste veterinärbesiktiga köttet och ha godkänd slaktlokal, så är det inte speciellt vanligt, även om man har försökt med mobila slakterier för att sänka kostnaden. Oftast körs de till ett slakteri, och sedan kommer kropparna tillbaka till gården för finstyckning och försäljning. Dessa regler gäller allt kött som säljs, om man slaktar för eget bruk, eller t ex slaktar vilt, och inte säljer köttet så räcker det att man sköter avlivningen av djuren på ett etiskt korrekt sätt.
|
|
|
|
Gunilla T
|
19-03-2009, 11:17
|
Gäster

|
CITAT (Jan Lindgren @ 19-03-2009, 10:18)  Hej! Är ni inte lite orättvisa mot slakterierna. Människor gör misstag. Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen. De andra grisarna som inte var avblodade var åtminstone medvetslösa under skållningen. Det är vidrigt men med tanke på hur många grisar som slaktas tycks rutinerna fungera bra.
Tänk om rutinerna fungerade lika bra inom sjuvården, socialvården eller skolan. Inom de brancherna sker mängder med grova misstag hela tiden. Det kanske vore bättre att satsa engagemanget och resurserna på att förbättra dessa delar av samhället. MVH Jan Lindgren Vad jag väljer att engagera mig i bestämmer jag. Starta gärna nya trådar om misstag inom socialtjänst, sjukvård och skola om de områdena engagerar dig!
|
|
|
|
|
19-03-2009, 12:58
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Berith! En gris som är avblodad är definitivt död. Därefter skållas de. I detta fall har det vid några få tillfällen skett ett par förfärliga misstag. Som tur är var det tydligen de flesta icke avlivade grisarna medvetslösa vid skållningen. Jag har faktiskt varit med och hemslaktat grisar så lite erfarenhet har jag. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
19-03-2009, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Jan Lindgren @ 19-03-2009, 12:58)  Hej Berith! En gris som är avblodad är definitivt död. Därefter skållas de. I detta fall har det vid några få tillfällen skett ett par förfärliga misstag. Som tur är var det tydligen de flesta icke avlivade grisarna medvetslösa vid skållningen. Jag har faktiskt varit med och hemslaktat grisar så lite erfarenhet har jag. MVH Jan Lindgren Självklart att den skållas efter att den är död. Men du skrev ju "Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen." vilket jag tolkar som att du tror att grisarna vaknar igen - du skriver ju "som vaknade för snabbt" - dom ska inte vakna alls under slakten.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
19-03-2009, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 101
Medlem nr: 4 725

|
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2009, 17:43)  Du har säkert en halv poäng där Berith för jag tvivlar på att det finns särskilda slakterier för djur som fått leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar - med den stordrift som vi har tillåtit när det gäller djurhållning så får nog alla stå i samma trånga kö för att bli av med sina liv...fast det visste du ju redan..
Däremot har de djuren haft en avsevärt högre livskvalitet under sina liv och det är väl värt en hel del... Det där är inte riktigt sant, det skiljer inte mycket på KRAV- Ekologisk- konventionell djurhållning. Dessutom ska man skilja på Ekologiska - KRAV djur det är inte samma regler.. Tre olika regelverk Fast det är off topic i denna tråd....
--------------------
Pelargon & Lilje freak i zon5 
|
|
|
|
Gunilla T
|
19-03-2009, 17:07
|
Gäster

|
Nejdå, inte alls OT - berätta gärna vad som skiljer de olika regelverken åt..
|
|
|
|
|
19-03-2009, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Jag är fräck nog att puffa upp tråden.
Jag skrev nog i tidigare inlägg lite slarvigt EKO-kött/bonde. Nu är jag noggrann. Närbonden vi handlar av (inte helt och hållet all vår köttkonsumtion, typ en och annan korv eller skinkbit från Hötorgshallen slinker ner och lite vilt från jaktlaget, men mellan tummen och pekfingret 80 procent av vår årliga köttkonsumtion) bedriver KRAV-märkt jordbruk och säljer KRAV-märkt kött från egen gård, slaktad på egen gård. Gårdens brukare var en av initiativtagarna till till KRAV-märkningen; gården är den första KRAV-märkta. Fakta är viktigt, viktigt för mig är att jag faktiskt varit där (fysiskt) flera gånger. Och sett, känt. Sett och känt in hur djuren har det; träffat, pratat med och känt in människor som arbetar på gården. Och, inte oviktigt, kvaliten på köttet - framför allt lammköttet. Lamm från X-gård går inte att jämföra med lamm från Hötorgshallen eller från typ ICA. Först doften som väller upp när du finstyckar det; det doftar friskt och av ett sprektrum av örter; landskapet väller upp. Och sen smaken, när du tillrett det, helt unikt. Nötköttet är naturligt hängmörat (inte mörat i sin egen sörja i vakuumpaket) och av högre kvalitet än det i alla fall jag kan få tag på i mataffären.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
19-03-2009, 23:27
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Självklart tycker väl alla att det är avskyvärt när något sådant händer, men jag vill nog ändå tro att det inte sker regelmässigt och som rutin utan att slakten av djuren sker på ett så bra sätt som möjligt efter de regler som finns. Faktiskt så tror jag att även de som pysslar med köttindustri dvs även slakterier är väl medvetna om vikten att detta sköts seriöst om de vill kunna få människor att fortsätta konsumera kött. Det som hände med dessa grisar är väldigt olyckligt även för köttproducenterna. Missar sker överallt men detta är en het potatis och all djurhållning är för många människor ett känsligt ämne men det som hänt är ju trots allt inte något som regelmässigt sker även om man kan tycka att en gång är en gång för mycket.
Jag tänker inte sluta äta kött för att ett fåtal grisar tyvärr inte fick dö värdigt. Slakterierna har idag ögonen på sig och kan inte bete sig hur som helst. Jag hoppas och tror att det inträffade inte är vanligt förekommande.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
20-03-2009, 07:16
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (smuleborg @ 19-03-2009, 22:10)  Jag är fräck nog att puffa upp tråden.
Jag skrev nog i tidigare inlägg lite slarvigt EKO-kött/bonde. Nu är jag noggrann. Närbonden vi handlar av (inte helt och hållet all vår köttkonsumtion, typ en och annan korv eller skinkbit från Hötorgshallen slinker ner och lite vilt från jaktlaget, men mellan tummen och pekfingret 80 procent av vår årliga köttkonsumtion) bedriver KRAV-märkt jordbruk och säljer KRAV-märkt kött från egen gård, slaktad på egen gård. Gårdens brukare var en av initiativtagarna till till KRAV-märkningen; gården är den första KRAV-märkta. Fakta är viktigt, viktigt för mig är att jag faktiskt varit där (fysiskt) flera gånger. Och sett, känt. Sett och känt in hur djuren har det; träffat, pratat med och känt in människor som arbetar på gården. Och, inte oviktigt, kvaliten på köttet - framför allt lammköttet. Lamm från X-gård går inte att jämföra med lamm från Hötorgshallen eller från typ ICA. Först doften som väller upp när du finstyckar det; det doftar friskt och av ett sprektrum av örter; landskapet väller upp. Och sen smaken, när du tillrett det, helt unikt. Nötköttet är naturligt hängmörat (inte mörat i sin egen sörja i vakuumpaket) och av högre kvalitet än det i alla fall jag kan få tag på i mataffären. Det är ju så här man skulle önska att alla hade möjlighet att köpa sitt kött. Så kommer det troligen aldrig att bli, men det goda exmplet pekar ändå mor en utveckling som är önskvärd och som vi gemensamt borde sträva efter.
Redigerat av Aqvakul: 20-03-2009, 07:18
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
20-03-2009, 07:30
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Jag tänker heller inte sluta äta kött för att djur bevisligen lider av det. Jag tycker om att äta mitt kött, det är gott. Att det är gott är faktiskt en bra motivation att äta kött, varför skall jag bry mig i andra levande kännande individer?
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
20-03-2009, 07:51
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Nauti @ 20-03-2009, 07:30)  Jag tänker heller inte sluta äta kött för att djur bevisligen lider av det. Jag tycker om att äta mitt kött, det är gott. Att det är gott är faktiskt en bra motivation att äta kött, varför skall jag bry mig i andra levande kännande individer? Utifrån vad du tidigare skrivit så förstår jag att du försöker vara sarkastisk. Du får nog acceptera att det finns två olika linjer i djurfrågan. Den som du företräder och som menar att all djurhållning för konsumtion är förkastlig och den andra som accepterar att vi komsumerar kött, men som är angelägen att djuren ska må bra. Någon som förespråkar djurplågeri har jag inte upptäckt här på forumet.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
20-03-2009, 09:08
|
Medlem
Antal inlägg: 142
Medlem nr: 10 406

|
Kastreras – helt utan bedövning
1,5 miljon grisar kastreras varje år Varje år kastreras drygt en och en halv miljon grisar i Sverige. Ingreppet utförs på så kallad blodig väg: Grisen spänns fast i en anordning så att bakdelen ligger fri. Sedan snittas huden ovanför testiklarna upp med hjälp av en engångsskalpell, en vass tång eller ett rakblad varefter testiklarna dras ut och skärs loss. Såret sköljs med desinfektionsvätska och grisen släpps tillbaka till kullen. Källa: Jordbruksverket och föreskrift DFS 2004:14 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1200120.ab
--------------------
"Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."
|
|
|
|
|
20-03-2009, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Det är just det som står i inlägget ovan och andra saker som inte är fullt lika märkbara eller fysiska som enligt mig är djurplågeri. Förmodligen skulle vem som helst av er hålla med på den punkten om ni var närvarande när de utförde kastreringen eller observerade grisarna under en längre tid.
Att konsumera kött är att stödja djurplågeri eftersom det är ni animaliekonsumenter som livnär kött- och animalieindustrin så att den kan existera och syssla med sitt systematiska djurplågeri.
Jag tror snarare att de två linjerna är de som insett vad kött- och animalieindustrin står för och undviker kött och de som av något skäl inte vill inse/agera.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|