Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Utomlands i sommar ?, någon som tänker åka ?
          Meriona
          Inlägg 20-03-2009, 20:00
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-03-2009, 10:45) *
          Mexico låter inte helt fel! smile.gif Själv har jag lite vilda funderingar på Amazonas i höst, även om inget är bestämt än. Vi får se hur långt ekonomin räcker. Däremot har jag nyss anmält mig till en utlandsresa i juli - till Norge. smile.gif Närmare bestämt en botanikresa där jag ska vandra och leta växter i Gudbrandsdalen och Jotunheimen.

Olle

Det närmaste floran vi lär komma i Mexico är väl att bada i en Cenote, ett sånt där vattenhål i djungeln. Om man inte räknar korallrevet då. angel_not.gif Men det ska bli mycket kultur och historia, Mayaland som det är. Flora har jag också anmält mig till i vår, men inte så avancerat som du, bara en artbestämningskurs som Medborgarskolan har. tummenupp.gif
          Och Norge är så otroligt vackert och så härliga gutter och piger, du kommer att få det helt underbart! Var ligger Gudbrandsdalen? Jag har mest utforskat Telemarkskanalen per båt....

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 20-03-2009, 20:30
          Länk hit: #22

Gäster

Mayaland låter väldigt spännande, att få utforska de gömda pyramiderna i djungeln. Och korallrev är ju alltid en upplevelse. Jag dyker inte, men har snorklat över fantastiska rev i Malaysia och på Seychellerna. Helt underbart!

Gudbrandsdalen börjar ungefär vid Lillehammer och fortsätter norrut mellan Jotunheimen och Dovre. Det är härliga fjällmassiv som båda är kända för sin rika flora. Säkert kommer det att bli en toppresa i dubbel bemärkelse - Nordens högsta toppar finns ju här också. smile.gif

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-03-2009, 20:40
          Länk hit: #23

Gäster

För att inte tala om djurlivet där Olle, det måste ju vimla av lämlar och fjällräv? Ripor och kanske till och med fjällpipare? wub.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 20-03-2009, 21:46
          Länk hit: #24

Gäster

Ripor, ljungpipare och fjällpipare kommer jag säkert att få se. Fjällräv tror jag inte att det vimlar av precis, för den är starkt hotad. Hur mycket lämmel det finns är svårt att säga i förväg. Förra året trodde experterna tidigt att det skulle bli det största lämmelåret på väldigt länge, men när jag var i Härjedalen i början av augusti hade populationen kraschat och jag såg bara enstaka lämlar. Myskoxar finns men är nog svåra att få se. De i Härjedalen kommer ursprungligen från Dovreområdet. Likaså finns vildren som vi inte har i Sverige. Det är dock främst en botanikresa jag ska göra, arrangör är Botaniska föreningen i Göteborg. Det innebär att vi knappast gör några större ansträngningar för att se djur, men givetvis kommer jag att ha kikare och teleobjektiv med mig!

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-03-2009, 22:37
          Länk hit: #25

Gäster

Jo lämlarna dippade ju även här i Sverige förra året så det är såklart likadant i Norge. Och Fjällräv har vi ju tack och lov kvar pga projektet, men det är klart att de inte vimlar annat än framför lyan. sad.gif Jag hoppas verkligen att vi får se bilder här på både djur och vxäter!

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 20-03-2009, 22:56
          Länk hit: #26

Gäster

Bilder blir det säkert! Har du sett min härjedalstråd från förra året?
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...edalen&st=0

Olle

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-03-2009, 08:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Under sommaren åker vi med husbil i Sverige och Norge. I år blir det norra Sverige, kanske en liten sväng in till Norge också.

På våren eller hösten gör vi gärna en tur till norra tyskland

Citera
          Tosan
          Inlägg 21-03-2009, 20:23
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-03-2009, 08:56) *
          Under sommaren åker vi med husbil i Sverige och Norge. I år blir det norra Sverige, kanske en liten sväng in till Norge också.

På våren eller hösten gör vi gärna en tur till norra tyskland

Har ni vägarna förbi Lse så står kaffepannan alltid varm smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 17:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon