Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Klippt till oklippt brudspirea
          Harryoastrid
          Inlägg 18-03-2009, 18:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 21 680

Hej!

Jag är nyinflyttad och runt huset finns en klippt brudspirea som häck och jag vill hellre ha den oklippt. Kan jag bara låta den växa, eller bör jag klippa den till viss del? Klippa ner den helt och låta den växa upp igen? Det sistnämnda vill jag helst undvika för det är skönt att vara inhägnad. Tack för hjälpen!

Citera
          Pyrus
          Inlägg 18-03-2009, 18:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 21 116

Då ska du gallra den. För att få en fin friväxande häck tar du ner 1/3 till c:a 1 dm över marken, 1/3 år 2 osv. Vill du vara lite radikalare kan du ta hälften i år och resten nästa år i slutet på mars. Man ska även om man tar ner allt lämna en del småskott om det finns som "dragare". Glöm inte att gödsla den nerklippta häcken.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-03-2009, 20:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Personligen hade jag klippt ner den på ca 10-15 cm höjd nu och ev. låtit några ettårsskott vara kvar. På två år så är den meterhög. Att ta lite i taget är betydligt besvärligare och ger troligen ett något sämre slutresultat. Gödsla gärna, men med måtta.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 18-03-2009, 20:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Eftersom du vill ha kvar känslan av inhägnad tycker jag du kan följa Pyrus gallringsråd och inte kapa alltsammans i år. Visst blir det lite pilligare att bara ta bort de äldsta, tjockaste grenarna på varje buske, men samtidigt som du pysslar med det blir du bekant med din nya trädgård.
          Senare kan du övergå till brudspireans normala beskärningstid "direkt efter blomningen" (Vollbrecht: Beskärningsboken).

Välkomna till odla förresten, Harryoastrid! Lycka till med trädgården! tummenupp.gif

edit tryckfel

Redigerat av Fågelvägen: 18-03-2009, 20:57

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon