Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växter som klarar torka?, dum fråga...
          Tuvalina
          Inlägg 20-03-2009, 20:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 17 059

Kanske en superdum fråga, men jag känner att jag måste chansa iallafall. Finns det någon växt (ätbar) som klarar av att vara helt utan omvårdnad i två-tre veckor mitt på sommaren, och sedan ungefär lika lång tid till? Vi är bortresta hela sommaren, men jag är så sugen på att försöka mig på att odla ändå... Kanske tips på tåliga växter, tips på hur man kan binda vatten vid jorden osv? Känner på mig att jag inte har en chans, men skulle så gärna vilja försöka!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Tulipanaros
          Inlägg 21-03-2009, 13:50
          Länk hit: #2

Gäster

Det är nästan helt omöjligt att säga -- det beror på vädret de där veckorna. Om det skulle vara trettio grader varmt, torka och dessutom friska vindar, då blir det svårt. Men det är ju (ännu) rätt ovanligt i Sverige. Normaltaskigt svenskt sommarväder är perfekt om man inte har tid att vattna. Utom att ogräset växer, förstås, men det kan man ju ta hand om när man kommer tillbaka.

Marktäckning är ett hett tips (täck all bar jord med några centimeter gräsklipp). Det minskar avdunstningen och behovet av vattning. Dessutom är det finfin gödsling. Och vilka växter är lämpliga -- tja, de som har djupt rotsystem. Morot, rödbeta. Persilja, dill. Men jag tror att det mesta KAN gå, om vädret blir någorlunda blött, så testa med sallat också (grövre sallat, som romansallat, är lite tåligare än t.ex. plocksallat). Det knepiga är annars att en del grönsaker kräver att man skördar regelbundet, som sockerärt och squash till exempel. Kanske kan du få någon att vattna en gång i veckan? Så kan de ta av skörden också.

Citera
          Nauti
          Inlägg 21-03-2009, 16:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Suckulenter borde ju gå bra, dessvärre är portlak den enda som jag känner till som man kan äta :/ De borde ju tåla torka bra.

Jag skulle nog ha satsat på att köpa ett bevattningssystem. Det finns ju slangar som du bara gräver ner också som "svettas". De är inte alltför dyra. Man kan sätta ihop billiga automatbevattningssystem själv om man inte vill köpa de färdiga som kan kosta en del. Färdiga finns det ju mängder av varianter som du kan köpa och koppla direkt till kranen.

Redigerat av Nauti: 21-03-2009, 16:34

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-03-2009, 17:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Tulipanaros @ 21-03-2009, 13:50) *
          Det är nästan helt omöjligt att säga -- det beror på vädret de där veckorna. Om det skulle vara trettio grader varmt, torka och dessutom friska vindar, då blir det svårt. Men det är ju (ännu) rätt ovanligt i Sverige.

det är väl inte så ovanligt?

jag har varit med om flera somar med över +25c och torka plus vindar(exempel om man bor vid kusten). sommar 06 hade jag i trädgården 3månader med torka och flera dagar över +30c.

CITAT (Tuvalina @ 20-03-2009, 20:04) *
          Kanske en superdum fråga, men jag känner att jag måste chansa iallafall. Finns det någon växt (ätbar) som klarar av att vara helt utan omvårdnad i två-tre veckor mitt på sommaren

vad har du för växtzon? och vad har du för jordmån? och vad är det lokala klimatet i trädgården?

ska det enbart vara ,,''köksväxter'', vill du ha kryddor och fruktråd också?

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 21-03-2009, 18:00
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (flaxss @ 21-03-2009, 17:43) *
          det är väl inte så ovanligt?

jag har varit med om flera somar med över +25c och torka plus vindar(exempel om man bor vid kusten). sommar 06 hade jag i trädgården 3månader med torka och flera dagar över +30c.

Jo, det blir allt vanligare för varje år som går, tyvärr. Men på de flesta ställen tycker jag att den värsta hettan (30 grader och över) brukar innebära att det är ganska stilla i alla fall -- min erfarenhet är man i kustbanden inte riktigt kommer upp i de temperaturerna, men det finns säkert undantag. Öland och Gotland kan ju vara besvärligt med kombinationen av sandjord, vindar och sol, men jag antar att frågan inte gällde ett så extremt exempel? Jag brukar resa ifrån mina odlingar ett par veckor på sommaren, utan problem (och då handlar det också om squash och tomater, dvs. stordrickare!). Men visst måste man ha lite tur med just de veckor man råkar vara borta. Och lerjord och marktäckning underlättar. (Alla brukar klaga på lerjord. Jag tycker att den är en välsignelse: näringsrik och fukthållande!)

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 22-03-2009, 11:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ska du odla grönsaker utan att vattna mycket så anlägg några våtbäddar. Ett fenomenalt sätt att odla.
          Bärbuskar och fruktträd är annars alternativet.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 05:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon