Jag förstår mig inte på det där med vad man ska blanda i jorden så att den ska dränera bra..för med bra dränering menas det väl att vattnet inte ska vara kvar länge i krukan, för att rörterna inte ska ruttna?
Nu har jag just bytit en massa krukor, och då tycker jag att det verkar som om jord som har haft mycket sand, väldigt finkornig sådan, har varit väldigt fuktig i bottnen, och antingen har jag inte blandat i den på ett bra sätt, eller också har sanden en tendens att samlas på bottnen när man har vattnat under ett år eller mer, och när den har samlats så blir det lite vått.... Och om jag har haft i mycket kokosfiber så har det varit nästan blött en bit ner i krukan..Speciellt om jorden har fått en riktig rotblöta och dessutom stått i vatten 30-60 minuter,(( för dom som inte är i självbevattnande krukor brukar få vatten på det sättet)) och i teorin har jag uppfattat det som om kokosfiber ska dränera bra..
Jordar som verkar lite "feta", dvs, som om den inte kan ta åt sig vattnet på en gång verkar vara ett kapitel för sig själv.... När det är så brukar jag först spraya ordentligt på ytan, för sen brukar den kunna ta åt sig vattnet på ett helt annat sätt...och torven ( den ljusa) är en av dom feta jordarna, och den tar som sagt väääldigt lång tid på sig att bli genomblöt, men sen håller den jorden ordentligt fuktig länge, men på ytan ser den torr ut på en gång... Jag har verkligen fått en massa överraskningar när jag har kommit en bit ner i krukorna, och det är därför som jag frågar er nu så att jag ine gör samma fel igen..
Jag hoppas att någon kan hjälpa till med att förklara hur det står till med torv, sand och kokosfibern. Hur ska man vattna dom, och vilka som dränerar bäst, och om dränera verkligen betyder att dom torkar fortare...
Ursäkta längden, men jirden är ju väldigt viktig om man vill ha ett bra resultat...