Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tomt-observationer, Här listar vi fåglar vi ser på tomten
          blaklocka
          Inlägg 23-03-2009, 17:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 19 751

Tyckte vinterfågeltråden var trevligt att följa: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80721 så här är en allmän tråd om naturobservationer från våra tomter.

Har det flygit förbi en trana? En räv som smyger runt knuten? En stenknäck vid matningen?

Citera
          7 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2009, 17:54
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Kul tråd! Jag hade något som prasslade i de torra löven länge och väl. Till slut fick jag se att det var två förmodligen hungriga koltrastar. Inte väldigt spännande kanske, men det var första gången denna vår jag såg dom på min egen tomt happy.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-03-2009, 18:02
          Länk hit: #3

Gäster

Du Huggorm..du slänger väl ut några äppelhalvor och lite russin till koltrastarna flirting.gif

..jag har haft ganska många här i vinter som jag matat..de har väl lite svårt att hitta föda så här års.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-03-2009, 18:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 797
          Medlem nr: 12 674

Hur mår din björktrast Gunilla?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-03-2009, 18:16
          Länk hit: #5

Gäster

Ledsen..men tyvärr, de är borta båda två sedan ungefär två veckor..det sista jag såg av den som saknade stjärtpennor var en kväll när katten var på väg upp i äppelträdet där den satt och jag klappade i händerna så att den flög upp och ut över skogen...sedan dess har jag inte sett den och inte kompisen heller..de klarade nästanhela vintern med den mat jag gav dem..tråkigt..men min lilla tofsmes finns kvar och äter hampfrön varje dag

..och nu har även bofinkarna kommit...väntar andäktigt på stararna - alla holkar är rensade och inflyttningsklara.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-03-2009, 18:36
          Länk hit: #6

Medlem

trostar.gif De kanske bara har flyttat?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-03-2009, 18:39
          Länk hit: #7

Gäster

Ja, jag försöker intala mig det...att de klarar sig utan min hjälp nu...

Citera
          CillaM
          Inlägg 23-03-2009, 19:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Hmm, i och för sig, jag såg inte lilla favoritfågeln på min tomt utan längs bäcken där jag brukar gå förbi med hunden. Lilla sädesärlan har kommit hit!

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 23-03-2009, 19:28
          Länk hit: #9

Gäster

Grattis till sädesärlan Cilla! Men är du helt säker på att det inte var en forsärla? De kommer tidigare än sädesärlorna och håller till just vid bäckar. Var den grå och inte gul under? Här hoppas jag att det dröjer ett tag innan sädesärlan kommer, för nu ska det ju bli kallt och vintrigt igen.

Här är det gott om koltrastar som äter av äpplena jag lägger ut. På nätterna är också rådjuren framme och äter äpplen. Varje morgon kommer ett par ekorrar och äter hasselnötter och utspillda fågelfrön. Och så är det gott om talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar och bofinkar. Enstaka nötväckor och någon rödhake brukar också vara framme.

Bifogad fil  Ekorre.jpg ( 253.55k ) Antal nedladdningar: 32

Olle

Citera
          CillaM
          Inlägg 23-03-2009, 19:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-03-2009, 19:28) *
          Grattis till sädesärlan Cilla! Men är du helt säker på att det inte var en forsärla? De kommer tidigare än sädesärlorna och håller till just vid bäckar. Var den grå och inte gul under? Här hoppas jag att det dröjer ett tag innan sädesärlan kommer, för nu ska det ju bli kallt och vintrigt igen.

Här är det gott om koltrastar som äter av äpplena jag lägger ut. På nätterna är också rådjuren framme och äter äpplen. Varje morgon kommer ett par ekorrar och äter hasselnötter och utspillda fågelfrön. Och så är det gott om talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar och bofinkar. Enstaka nötväckor och någon rödhake brukar också vara framme.

Bifogad fil  Ekorre.jpg ( 253.55k ) Antal nedladdningar: 32

Olle

Oj, jag antog helt som vanligt med det guppande sättet att det var en sädesärla. Jag såg inte färgerna då det var lite halvskumt i området runt bäcken. Rödhakehanen har jag haft här hela vintern, han har blivit en riktig tuffing som lärt sig att sätta sig på tallbollarna och äta. Under ca 7 år har jag haft en rödhakehane över vintern, om det är samma som i år vet jag inte men jag har ändå sett hur han utvecklats från att picka enbart på marken till att klättra på talgbollarna.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-03-2009, 23:21
          Länk hit: #11

Medlem

Det kan mycket väl vara samma rödhake. Småfåglar blir sällan så gamla, genomsnittlig livslängd för rödhakar är 1,2 år. Men de kan bli 9 eller 10 år gamla i undantagsfall, det äldsta kända blev drygt 11 år höll jag på att säga och så tittade jag i en nyare bok: 17 år och 3 månader samt 13 år och 3 månader!! Verkligen imponerande.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-03-2009, 09:42
          Länk hit: #12

Gäster

Inte direkt på tomten men på gärdet här nedanför händer det saker nu.

På hundpromenaden mötte vi vårt tranpar som inte gillar när vi kommer för nära...trumpetstötar och så flyger de upp en sväng tills vi är på behörigt avstånd igen.

Nu har stararna anlänt, såg flera stora flockar nu på morgonen men vad hittar de att äta på de frusna gärdena?

..och så såg jag en liten "pippi" som ryttlade som ormvråken i luften, det är väl lärkan eller...?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-03-2009, 13:19
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 27-03-2009, 09:42) *
          ..och så såg jag en liten "pippi" som ryttlade som ormvråken i luften, det är väl lärkan eller...?

nja... ormvråkar ryttlar inte, däremot kan fjällvråkar göra det. Tornfalken är ju annars den fågel man mest förknipper med det. Många småfåglar kan ryttla, t.ex. blåmesen som vill kika in genom fönstret eller flugsnapparen framför holken. Visst kan det ha varit en sjungande sånglärka, hörde du inget?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-03-2009, 15:27
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (Myosotis @ 27-03-2009, 13:19) *
          nja... ormvråkar ryttlar inte,

Gör dom inte... confused.gif sedär..det har jag alltid kallat det.

Men vad heter det då när ormvråken står stilla i luften och bara vingarna rör sig?

Visst hörde jag något pipande eller kvittrande från den lilla pippin i luften men jag är dålig på fågelläten, det enda jag är säker på är staren och så göken förstås!

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 27-03-2009, 15:47
          Länk hit: #15

Gäster

Jodå, ormvråkar kan allt ryttla! Hur ofta de gör det varier med källorna: "Ryttlar ej sällan" står det i "Alla Europas fåglar i färg", medan Lars Jonssons "Fåglar i Europa" påstår att de "ryttlar endast undantagsvis". Jag har i alla fall sett dem göra det, fast inte ofta.

Olle

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 27-03-2009, 18:18
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Ormvråken ryttlar i motvind.Sädesärlan har kommit till Skåne redan enligt "Svalan". Själv njuter jag av starar, tranor och drillsnäppor. Den fågel,, som jag tycker är mest fascinerande är dock gärdssmygen, som så orädd hoppar kring i snåren. Visserligen inte en vårfågel. men ack så förtjusande. Visst är våren här, vi njuter väl nu vare sig vi har trädgård eller pallrar oss ut i naturen.
          Åsa Lavendelgården i Henset

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-03-2009, 18:35
          Länk hit: #17

Medlem

Jo kan kan de väl. Jag har själv sett det en gång. Men det är inte typiskt för ormråken. Om man ska vara petig vet jag inte om det kallas för ryttla när de ställer sig upp mot vinden. Även måsfåglar ställer sig mot vinden och korrigerar med vingarna och kan på så sätt hänga stilla i luften i relation till en punkt på marken, men eftersom luften rör sig rör de sig ju ändå fram genom luften.

Ryttlande tornfalk

Ryttlande fjällvråk

ormvråk

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 27-03-2009, 19:06
          Länk hit: #18

Medlem

Enligt Wikipedia är att ryttla "att stå stilla i luften". Vi har många ormvråkar här och har sett dom ryttla då och då. Men om de rör sig framåt eller bakåt måste väl ändå bero på vindstyrkan? Annars är ryttlandet mer ett typiskt beteende för fjällvråk. Däremot har jag aldrig sett en bivråk ryttla. Vore intressant att höra om någon annan sett det!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-03-2009, 00:01
          Länk hit: #19

Medlem

Nej, ryttlande bivråk har jag varken sett eller hört talas om, det behövs kanske inte i deras födosök? Däremot ser de ju lustiga ut när de skakar sig i luften.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 28-03-2009, 18:56
          Länk hit: #20

Medlem

Undrar om inte skakningarna har något med parningen att göra?
          Gick en sväng i trädgården, för att se om jag möjligen skulle få syn på en tofsvipa. Trots idog spaning verkar den inte gilla min trädgård. Lite pinsamt att ha sett svart stork, men inte tofsvipa!!! Däremot hörde jag dubbeltrasten, som sjöng för första gången i år. Nu är det nog trots allt vår

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2025, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon