|
|
  |
Tomt-observationer, Här listar vi fåglar vi ser på tomten |
|
|
|
11-04-2009, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Första igelkotten var o käkade kattmat ute vid hundkojan i går! Det var en ganska stor --så den har väl övervintrat i ladan!
|
|
|
|
|
13-04-2009, 17:34
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
Ja här brukar det vara koltrast, sädesärla, blåmes, talgoxe, skata, kråka,bofink, gulsparv, gråsparv, gröngöling, spillkråka, gärdsmyg och den söta, söta rödhaken Måste köpa en bättre kamera. Tog i alla fall denna bilden idag.
IMG_0001_474.JPG ( 62.51k )
Antal nedladdningar: 52
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2009, 06:55
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
En annan variant av ringduvans läte: På frågan: "Vem är du?" Svarar den: :" Va´frågar du för, jag har ju en ring, ju.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
16-04-2009, 21:11
|

Medlem
Antal inlägg: 124
Medlem nr: 8 132

|
CITAT (Myosotis @ 03-04-2009, 11:31)  Mindre hackspetten var här idag igen och ropade, och sen trummade den också!!  Den kanske ska bo här?  Det finns ju mindre hackspett i närheten och jag har sett dem här ibland, men aldrig revirhävdande!  Bara det finns ordentligt med döda stående lövträd och lite skogspartier som får vara risiga och täta, exempelvis en ravin eller så, så kan ni få mindre hackpettar som mår gott i er närhet. Idag har jag bara sett bofink och koltrast på tomten.
Redigerat av FixaIgenväxtTrädgård: 16-04-2009, 21:12
--------------------
Alltid kul att se om det går
|
|
|
|
|
17-04-2009, 07:33
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 16-04-2009, 22:11)  Bara det finns ordentligt med döda stående lövträd och lite skogspartier som får vara risiga och täta, exempelvis en ravin eller så, så kan ni få mindre hackpettar som mår gott i er närhet. Tyvärr så har jag kanske upptäckt varför den var här (den är borta nu). Tog en promenad igår och kom förbi ett ställe där det brukar finnas m. hack, fuktigt och risigt och död ved. Nu hade de varit där och "städat" så det ser ut som en park!  Blev den kanske tvungen att flytta pga det och kom förbi här när den letade efter ett nytt ställe att bo på?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
17-04-2009, 21:57
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 17-04-2009, 08:33)  Tyvärr så har jag kanske upptäckt varför den var här (den är borta nu). Tog en promenad igår och kom förbi ett ställe där det brukar finnas m. hack, fuktigt och risigt och död ved. Nu hade de varit där och "städat" så det ser ut som en park!  Blev den kanske tvungen att flytta pga det och kom förbi här när den letade efter ett nytt ställe att bo på? Har du haft stjärtmes så var det nog deras favoritställe också, innan röjningen. Vill man ha det "fint" i skogen men ha kvar livet i den så får man helt enkelt spara delar där risigheten och några döda/döende träd blir kvar. t ex kan man röja kanterna och närmast en väg eller så och lämna resten, fälla ett ruttet träd som lutar åt fel håll och lämna en bit av det inne i skogen. Jag tänker mycket på ungfåglarna som lämnar boet, ramlar ner på backen och blir upphackade av skator eller tagna av katter i parkskogen. Finns det buskar, täta partier m.m. där de häckat så har de något att gömma sig i de första dagarna innan de kan ta till flykten snabbt. Den kanske blir kvar men kanske försvann trädet som bohålet fanns i, då vill den nog flytta. Nä nu börjar jag bli väl ledsam. Idag har jag sett...koltrast på tomten, har inte tittat så noga så det är det jag minns. I natt hade en kattuggla utanför fönstret. Vad fina bergfinkar, de vill jag också ha besök av.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-04-2009, 08:22
|
Gäster

|
[quote name='Huggorm' date='17-04-2009, 14:52' post='1008090'] Idag har även jag sett den mindre hackspetten, för första gången någonsin. Gick på promenad genom en bokdunge, och hörde hur det hackades från andra sidan en 2,5m hög rejäl bokstubbe. Smög sakta runt, och fick se den lille. När den såg mig flög den och satte sig på en gren ca. 3m från mig, hade jag haft kameran med kunde jag nog ha fått en fin bild. Sedan försökte jag backa undan för att inte skrämmas, men den flög sin väg, surt tjutande  [/quote Visst är det fantastiskt! Den är speciell så tillvida att man kan komma den väldigt nära - tillit till människor kanske? Vi har den här i skogen runt huset men jag har bara lyckats se den vid ett fåtal tillfällen - då har den hackat i träd bara ca tre meter från mig!
|
|
|
|
|
18-04-2009, 08:52
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Här måste jag ju bara hänga på, tycker det är grymt spännande att försöka lära sig sina arter som nyinflyttad! Listar dom i vanlighetsordning. Vi har mycket gott om talgoxe, blåmes, rödhake Även ett flertal: vadå? Blir lite osäker nu på om det är koltrast eller stare..väldigt svart, skuttar gärna omkring på marken i buskage och letar mat och gärna en stund innan skymningen. Har sett minst en av dom med rejält orange näbb. Sedan har vi en liknande rödhaken, fast gul där haken är röd kan man säga.. Nötskrika hade vi ett par gånger medan snön låg kvar, fast nu var det ett par veckor sedan jag såg någon. Stjärtmesen stack ut lite grann när jag såg den första gången, nästan kusligt vit men vacker. Har även stor hackspett, troligtvis 2 olika/par som hackar någonstans i närheten, det låter så härligt  och fler än en uggla av osedd sort. Till och från observationer inte i direkt anslutning till tomten: Korp, Kanadagås, Trana, Duva, Skata Sedan måste jag fråga, vi har vid ett par tillfällen suttit ute och lyssnat på en liten fågel (tror jag), den har så gällt läte att det nästan skär i öronen!  Efter 1-2 minuter ville man nästan gå därifrån, utan att överdriva! Vad kan det ha varit? Sedan har vi sedan ett par dagar minst en Ärla av okänd art som struttar omkring i gräset  Slutligen så studerade sambon i förrgår "en riktigt stor rovfågel", den var brun med tydligt vita ändar/kanter på vingarna. För otydlig beskrivning för att gissa arten?
Redigerat av Danne031: 18-04-2009, 23:08
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-04-2009, 09:06
|
Gäster

|
Det är nog koltrast nni har, den med oranga näbben. Lätt att särskilja från staren genom deras olika sätt att gå - koltrasten hoppar fram medan staren promenerar och huvudet rör sig fram och tillbaka.
Nötskrikan är väl vacker? Den brukar inte synas särskilt ofta när sommaren kommer..
Rovfågeln ni såg gissar jag är en ormvråk.
|
|
|
|
|
18-04-2009, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Även ett flertal: vadå? Blir lite osäker nu på om det är koltrast eller stare..väldigt svart, skuttar gärna omkring på marken i buskage och letar mat och gärna en stund innan skymningen. Har sett minst en av dom med rejält orange näbb. Låter som koltrast. Som Gunilla skriver så hoppar koltrasten ofta och stannar sedan upp och lyfter stjärten. Den kan ibland springa en bit, men staren går alltid. Starar är flockfåglar som struttar omkring mitt på gräsmattan. Koltrasten är gärna inne i buskagen och vänder löv. De är mycket aktiva i gryning och skymning när stararna sover. Smartast är väl egentligen att lära sig koltrastens rörelsemönster på vintern, sen när stararna kommer på våren ser man att de rör sig helt annorlunda. Adulta koltrasthannar är svarta med gulorange näbb, honor är mörkbruna och unga hannar har svart näbb. CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Sedan har vi en liknande rödhaken, fast gul där haken är röd kan man säga.. Vet inte vad det kan vara. Rödhaken har ju mer orange eller roströd haka och bröst, det kanske var rödhaken ändå? CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Sedan måste jag fråga, vi har vid ett par tillfällen suttit ute och lyssnat på en liten fågel (tror jag), den har så gällt läte att det nästan skär i öronen!  Efter 1-2 minuter ville man nästan gå därifrån, utan att överdriva! Vad kan det ha varit? Bofinken har ett enerverande läte som den ibland kan upprepa i all oändlighet. Även talgoxsång kan ibland skära i öronen på nära håll. Och vänta bara tills den svartvita flugsnapparen kommer! CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)  Sedan har vi sedan ett par dagar minst en Ärla av okänd art som struttar omkring i gräset  Säkert sädesärla. Den är vanligast och typisk för gräsmattor. De är bara svart-vit-gråa. Både forsärlan (bäckar och åar) och gulärlan (betesmarker) har gult/grönt i fjäderdräkten. Rovfågeln vågar jag inte gissa på. Rent allmänt kan man säga att om du vill lära dig mer om fåglar ska du testa att titta på saker som biotop, rörelsemönster, stjärtform, näbbform etc. Färgen kan variera t.ex. hos ormvråken från nästan vitt till mörkbrunt. Storlek kan vara otroligt svårt att uppskatta. Bra om man har en känd fågel i närheten ("ungefär som en gråsparv", "lite större än en kråka"). Beskriv vad fågeln gör så blir det mycket lättare att försöka artbestämma! Går den på marken, sitter och spanar på ett staket, sjunger när den flyger, klättrar på en trädstam med huvudet neråt? Hackspettar simmar inte, ankor sitter inte på tak osv. Kan som exempel berätta om en fråga min granne ställde: "Jag såg en vit fågel så här stor vad var det?"  Ingen aning förstås. Det finns inga vita fåglar i den storleken. Albino? Väldigt liten brevduva? Så jag ställde lite följdfrågor om vad den gjorde. Då visade det sig att den satt nere vid dammen och det var bara bröstet och magen som var vita --> skogssnäppa! Vadarfåglar sitter inte på tak, går inte omkring på gräsmattor, kretsar inte i termiken osv. (Och nu kommer säkert någon och påpekar att det var en gång en grönbena som satt på ett tak eller strandskator kan visst gå på gräsmattor eller nåt. Men rent allmänt håller vadare till i vattenbrynet.)Näbbformen berättar vad den äter och hur den födosöker: kraftiga näbbar för att knäcka kärnor, små tunna näbbar för att plocka insekter ur springor t.ex. CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 17-04-2009, 22:57)  Har du haft stjärtmes så var det nog deras favoritställe också, innan röjningen... Stjärtmesar finns det som tur är fortfarande gott om, de är mycket vanligare än m-hacken.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
18-04-2009, 11:33
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Något annat som är typiskt för koltrasten är att den plötsligt kan flyga sin väg, bara någon meter från marken, ilsket pipande på ett märkligt sätt. Dom brukar ofta göra så har jag märkt, det är väll för att varna andra koltrastar för någon fara men jag har aldrig förstått vad dom flyr från
|
|
|
|
|
18-04-2009, 22:37
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Vilka supersvar, tack! Ska kika närmre på mina koltrastar nästa gång, men jag är rätt säker på att de hoppar mestadels. Nästan bara i tät vegetation också, så att man tror ett rådjur kommer gående när det väsnas på marken. Skutt..ruska tag i lite löv..skutt..ruska. Jag vill ha ett större objektiv till kameran, så svårt med djur och 55mm för de tycker oftast itne om när man vill komma inom 2-3m
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
18-04-2009, 23:00
|

Medlem

|
Nötväckan, en liten gråvingad en med vitt bröst och lite rött under gumpen är en som skriker högt och inte särskilt drillande i dessa tider. Håller ni inte med, jag är liite osäker, men den har hållt på från kl.5 några veckor nu, fast jag gillar det, det är VÅR. Det är den som kan gå med huvudet nedåt på trädstammen, inga andra fåglar gör det, eller vet nån nån mer? Den är vanlig men finns sällan i massor utan en eller två på samma plats är vanligast.
En annan liten fågel med mycket ljust läte och höga toner men inte så starkt läte är den lilla söta kungsfågeln, det kommer ofta från grantopparna där den söker föda. Den syns sällan, bara att det rör sig i grantoppen, för det brukar vara gamla granar.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|